aanschaf eerste paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

aanschaf eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 23:16

Hallo,

Ik heb zo een beetje rond gekeken maar ik heb niets gevonden over de aanschaf van een eerste paard.
Nu ik wil voor de allereerste keer een eigen paard aanschaffen maar met wat moet je nu allemaal rekening houden?
Ik heb gehoord dat het beter is dat je een wat ouder paard van in de 20 koopt als het de eerste keer is, is dit waar?

In ieder geval bedankt voor te antwoorden

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:23

Hier zijn echt al veel meer topics over

Wat is je rij ervaring? Kom je van een manege af? Heb je verzorg paarden gehad? Op basis daarvan moet je kijken wat voor paard voor jou geschikt is..

Mijn eerste eigen paard is een merrie van nu 3.5 jaar (toen 2.5) dus nee in mijn geval geen paard van 20+

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 10:45

Ik heb in de zoek machine ingevoerd maar er kwam niets op, ik zal waarschijnlijk verkeerd ingetikt hebben. Ik heb een tijd geleden vooral prive les gehad maar door verschillende omstandigheden ben ik moeten stoppen en is het nu al ongeveer 4 jaar geleden dat ik op een paard heb gezeten (heb wel een vriendin dat paarden heeft waar we af en toe buitenritten mee maakte maar dat ware echt heel brave paarden) en nee ik heb geen verzorgpaarden gehad.
In ieder geval bedankt voor te antwoorden

friesiszwart

Re: aanschaf eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:02

Afhankelijk van je rijervaring, karakter en wat je wilt moet je op zoek gaan naar het paard dat daarop aansluit. Onafhankelijk of dit een jonger of ouder paard is. Ga je voor een bepaald ras speelt dan natuurlijk ook mee.
Misschien eerst weer een tijdje rijles nemen lijkt mij in jouw geval op dit moment verstandig.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:08

20+ vind ik eigelijk wel weer erg aan de oude kant.
Als ik jou was zou ik wel kijken voor een pard vanaf een jaartje of 8 ofzo.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:16

als je je paard langer wilt houden en leuk wilt rijden had ik gekeken voor een jonger paard die wel wat kent!
laat hem keuren voor de sport niet voor de recreatie want dan komen heel veel slechte paarden er ook door!
neem iemand mee met verstand, want een kreupel of slecht paard heb je zo gekocht.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 13:29

ok jullie zijn allemaal erg bedankt :D zo een forum is toch wel handig seg *D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:38

in de wiki (recht boven) staat een heel groot stuk geschreven met belangrijke info.

Het beste is om een goede instructeur te vinden die weet hoe je rijdt en wat je wensen zijn. Deze instructeur meevragen als jij een leuk paard hebt gezien!
Deze kan zien of het paard in orde is om te laten keuren én of het paard geschikt is voor je of wsl te moeilijk zal zijn. Een D.A zal bij de keuring alleen kijken of het paard gezond is, maar afwijkingen die meer risico's geven op blessures (beenstand etc)of een moeilijke rug voor een passend zadel is iets waar deze geen rekening mee houdt.

Het bezuinigen op de aankoop is iig iets wat je echt niet moet doen bij het kopen van je eerste paard!

DruivenTros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:16

Je moet idd een paard kopen op je eigen ervaring en wat je allemaal wilt gaan doen.
20 jaar vind ik wel een beetje erg oud, dus ik zou meer voor een paard kiezen
van een jaar of 10.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 19:15

ok erg bedankt allemaal Ik zal met jullie advies zeker rekening houden :D en nu hopen dat ik snel een goed en gezond paardje vind :+:

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:21

Als ik je ervaring lees zou ik helemaal (nog) geen eigen paard aanschaffen..zoek eerst maar eens een verzorgpaard dan leer je welke verantwoordelijkheid het allemaal in houd om een eigen dier te hebben en te onderhouden..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:34

Wat ook mee speelt is de vraag waar je je paard wilt stallen en hoe intensief je les wilt nemen. Als je je paard bij huis neerzet en weinig les wilt nemen (wat ik overigens erg afraad maar sommige mensen doen het toch) dan zul je een super mak en ervaren paard moeten hebben (doe jouw fouten makkelijker door de vingens, uhh hoeven, ziet). Zet je je paard neer op een goede pension stalling waar je veel begeleiding krijgt (dus ook hulp met dingen als de eerste keer afspoelen na het rijden en longeren wat stiekum nog knap ingewikkeld kan zijn) en je regelmatig les krijgt (minstens elke week liever nog 2x omdat je er een fikse tijd uit bent geweest) dan kun je je een wat onervarener paard veroorloven. Ik zou zeker niet jonger gaan dan een jaar of 8 en minstens goed doorgereden. Verder kan ik je aanraden om erg veel advies te vragen bij de aankoop. Ga een paar keer kijken (ook onverwachts) en neem meerdere mensen mee die erg veel verstand hebben van karakter/beenstanden etc.

Verder heel veel succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:18

oh ja, denk eraan dat wanneer je je eerste paard gaat kopen het moeilijk te zien is wanneer je "een koopje" treft of wanneer er een goede reden is dat het paard zo goedkoop is. Meestal is er een reden voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:23

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-09 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:29

Bedenk eerst wat je wil gaan doen met dit paard. Welke discipline, recreatief en ook hoe intensief. Wanneer je kiest voor intensief rijden, zou ik geen paard van 20 jaar nemen. Daarnaast kom je vaker bij je paard wanneer je veel rijdt. Wil je maar twee keer in de week, wat dan toch op recreatief rijden neerkomt dan moet je ten eerste de gelegenheid hebben tot volpension bij jou in de buurt en ten tweede genoeg geld want dit kost gewoon meer. Wil je vaak in de bossen rijden, moet je een plekje vinden nabij het bos want de ervaring wijst uit dat wanneer je steeds met de trailer moet, de lol er gauw af gaat. En stallen bij het bos zijn ook vaak duurder.

Verdiep je eens in de verschillende rassen. Sommige rassen zijn niet geschikt voor recreatie of beginners. Kies dus een ras dat past bij wat je graag wil gaan doen.

En het kan niet vaak genoeg gezegd worden, laat het paard keuren door je eigen dierenarts. Wanneer je een paardje vindt, zorg dan dat je al een instructeur naast je hebt, iedereen heeft die nodig.

12elisa1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:33

20+ is wel oud hoor! zou ik niet doen al ie dood gaat dan heb je misschien heel veel verdriet ik zou een betraubare pony nemen en niet te klein want je groeit nog wel denk ik
groetjes

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:49

je moet er bij nagaan met verantwoording, jou lengte en gewicht. en al een bovenstaande.
In jou geval zou ik eerst maar even een leuk verzorgpaard nemen ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:31

Zeg jongens, ze is 21. Als ze nu nog groeit, is dat alleen in de breedte.

Zet je wensen en mogelijkheden op papier. Denk dan aan wat wil ik met het paard, recreatie of wedstrijden op termijn, springen/dressuur/cross weet ik veel, wat voor karakter past bij mij (een lieve goedzak of eentje met pit en humor), hoe groot/klein, welk budget, enz. Doe dat samen met iemand die er kijk op heeft. Aan de hand daarvan kun je op zoek gaan. Besef dat een paard hebben niet alleen leuk en zorgeloos is. Vraag veel rond en laat je wijzer maken door degenen die de ervaring inmiddels hebben. Op voorhand; je kunt beter beginnen met een lieve goedzak die niet warm of koud wordt als je te veel hobbelt of aan de teugels trekt, dan een prachtig dier waar je de show mee steelt maar eigenlijk mee verongelukt. Of je paard 8 of 24 is zegt niets over het karakter en de braafheid. Wel heeft een ouder dier natuurlijk vaak veel meer ervaring (net als bij ons). Tussen de 12 en 15 jaar vind ik wel een heel mooie leeftijd; ze hebben heel wat meegemaakt maar kunnen nog wel een hele tijd mee.

Succes.

Biancxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 10:38

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 21:56

sorry dat het zo lang duurde dat ik nog antwoorde maar in ieder geval enorm bedankt :D ik ben 10 keer wijzer geworden, we gaan binnenkort verhuizen en ga ik daar een manege zoeken ga ik nog ff op les (verzorgen niet zo een probleem, heb in het middelbaar dierenzorg gedaan en stage gelopen in een manege) daarna zien we wel :D

erg bedankt iedereen