Het maximaal geladen gewicht van trailer omlaag schroeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Het maximaal geladen gewicht van trailer omlaag schroeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 23:39

Ik kan het nergens vinden... maar is het mogelijk om het maximaal toegestane geladen gewicht van een trailer naar beneden te laten schroeven?

Het klinkt heel erg raar denk ik aangezien praktisch iedereen dit juist omhoog wil, maar ik ben een trailer tegen gekomen van 550 kilo die maximaal beladen mag worden tot 1700kg. Dat mag mijn auto niet trekken, maar met dat eigen gewicht van de trailer zou ik het maximaal beladen gewicht dus prima omlaag kunnen doen en dan zou ik nog mijn paard er in kunnen vervoeren. Althans.. in theorie. Maar mag en kan het in praktijk dus ook?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:42

Je kunt dit via de RDW doen
Staat op de site.
Omhoog mag niet, naar beneden wel.
De onze was ook 1700kilo en hebben we naar beneden gezet naar 1400, zodat ik zonder E mag rijden.
(die 1700 blijft wel staan bij de RDW dus dan kun je hem later wel weer omhoog doen).
Kost geloof ik ong 55 E.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:50

RDW bellen en even vragen naar een formuliertje , terug sturen en +/- 60 euro overmaken daarna krijg je nieuwe papieren thuis.

Ik heb het laadvermogen van mijn trailer ook omlaag gezet. :D

Zwetsloot

Re: Het maximaal geladen gewicht van trailer omlaag schroeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:54

Klopt dat hebben wij ook gedaan, van 1700 naar 1500 kost idd iets van 60 euro, even op de site van het RDW kijken daar staat alles.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 00:02

Allemaal bedankt! Ik vond het een gek idee van mezelf... maar het is dus nog niet eens zo heel erg raar.
En bij de RDW kijken...pfff waarom heb ik daar niet aan gedacht?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 00:05

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 00:06

Ik had hem ook net gevonden. :D Bedankt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:45

Bednk wel dat die hele regeling met dat gereken z'n langste tijd gehad heeft. Dan moet je daarna alsanog aan je E-rijbewijs en zijn die teruggekeurde trailers aan de straatstenen niet meer kwijt te raken.

Denk je er daarnaast ook even aan dat wanneer je WEL je E-rijbewijs hebt, deze hele actie onzinnig is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:57

niet als de auto het niet mag trekken. ;)
En als het echt zo makkelijk ook weer terug te zetten is, zal het wel meevallen met 'aan de straatstenen niet kwijt kunnen'
Wat het veranderen van de regels betreft; dat wordt al jaren geroepen en ik merk er nog weinig van.
Afgezien van dit alles ben ik er geen voorstander van, simpelweg om het feit dat je met dezelfde combinatie gaat rijden maar daar dus niet extra voor bent opgeleid. Dat zou op zich misschien nog niet zo heel erg zijn, ware het niet dat 90% gewoon heel slecht rijdt (zonder aanhanger al!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:33

sflj schreef:
niet als de auto het niet mag trekken. ;)

Hoezo? MET E-rijbewijs speelt immers alleen het DAADWERKELIJKE gewicht.
sflj schreef:
En als het echt zo makkelijk ook weer terug te zetten is, zal het wel meevallen met 'aan de straatstenen niet kwijt kunnen'

Maar is dat terug brengen naar het oorspronkelijke gewicht wel zo simpel? Het feit dat de trailer 1700kg mag wegen geeft al te denken over eerdere "terugkeuracties". Wat is dan het "oorspronkelijke gewicht"?
sflj schreef:
Wat het veranderen van de regels betreft; dat wordt al jaren geroepen en ik merk er nog weinig van.
Afgezien van dit alles ben ik er geen voorstander van, simpelweg om het feit dat je met dezelfde combinatie gaat rijden maar daar dus niet extra voor bent opgeleid. Dat zou op zich misschien nog niet zo heel erg zijn, ware het niet dat 90% gewoon heel slecht rijdt (zonder aanhanger al!)

Ik zou maar eens rekening houden met 2012.
Slechte chauffeurs zul je altijd houden. Het feit alleen al dat niemand het aandurft om mij te tonen hoe "geweldig" ze kunnen rijden met een trailer eraan, zegt naar miujn mening wel iets.......

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:38

wat het eerste betreft; je hebt inderdaad gelijk. ;)
Je 2e reactie begrijp ik niet zo. Jij denkt dat ie al eens is teruggekeurd? Waarom denk je dat?
En de laatste ... Tja... ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:52

sflj schreef:
wat het eerste betreft; je hebt inderdaad gelijk. ;)
Je 2e reactie begrijp ik niet zo. Jij denkt dat ie al eens is teruggekeurd? Waarom denk je dat?
En de laatste ... Tja... ;)

1700kg is een erg ongebruikelijk gewicht voor een trailer. Een 1,5 is standaard 1600kg (of 2000 bij Ifor) en daarnaast worden er voor de rekenaars veelal gewichten van 1250, 1300 en 1350kg aangeboden. Dat is namelijk een kwestie van wat er op het papier komt te staan, het onderstel is gewoon voor 1600kg geschikt (als het niet 2000kg is).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:25

dan mag de TS alsnog wel een flinke auto hebben wil dat terugkeuren zin hebben, bij B geldt dat de MTM lager moet zijn dan het lege gewicht vd auto, dus de auto moet van zichzelf dan toch wel zo´n 1200 tot 1400 kg wegen....
Wat voor auto heb je en wat mag die trekken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:04

Mijn man heeft een Mazda 5, is 1500 kilo en mag 1400 trekken.
Ik heb een Mondeo Wagon, 1410 kilo en mag 1600 trekken.

Vandaar dat wij onze trailer hebben laten terug zetten.
En ja je kunt het net zo makkelijk weer terug laten zetten naar het oude gewicht (hebben we met de vorig ook gedaan).
Helaas wilde die hem alsnog weer terug laten zetten...
Mijn Trailer weeg 560kilo, dus ik heb nog een laadvermogen over van 840 kilo. dat is genoeg voor een 11/2 paardstrailer. Er zijn veel mensen die juist wat zoeken van minder dan 1500kilo.

Dat je binnenkort toch je E moet hebben zeggen ze al zolang ik mijn rijbewijs heb. Maar het komt er voorlopig nog lang niet.
Stel het wordt toch 2012 (elk jaar wordt het weer vooruit geschoven) dan kan ik dus nog 3 jaar rijden zonder E.

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:07

Het schijnt dat in de toekomst (en dat zou niet lang meer duren) voor elke aanhanger die een MTM van maar als 750kg heeft een rijbewijs E nodig gaat hebben.
Als je nu je trailer terug laat keuren gaat dat maar voor korte duur zijn en zit je daarna met een trailer met een erg lage MTM en dus weer moeilijk te verkopen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:08

Het is ook zeker de moeite waard de trailer even op een weegbrug te zetten. Dan pas oordelen of het omlaag schroeven wel mogelijk is ;) Veel trailers wegen werkelijk meer dan op papier staat en als je aangehouden wordt geldt naast het papier toch ook het werkelijke gewicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:17

Alagone schreef:
Het schijnt dat in de toekomst (en dat zou niet lang meer duren) voor elke aanhanger die een MTM van maar als 750kg heeft een rijbewijs E nodig gaat hebben.
Als je nu je trailer terug laat keuren gaat dat maar voor korte duur zijn en zit je daarna met een trailer met een erg lage MTM en dus weer moeilijk te verkopen.

Je laat een railer niet rterug keuren, maar kan gewoon een papiertje opsturen naar het RDW (kost 55E) en dan krijg je een nieuw kentekenbewijs, met "jouw" gekozen gewicht.
Je kan dit gewicht altijd weer terug laten zetten naar het oude gewicht. Dus niet moeilijk te verkopen!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:21

Brainless schreef:

Je bent het laadvermogen van de auto's in het verhaaltje vergeten.

Stel dat beide auto's 600kg laadvermogen hebben:
Mazda 1500 + 600 = 2100 kg
Ford 1410 + 600 = 2010 kg

De auto moet leeg zwaarder zijn als de max massa van de aanhanger.
Mocht je met beide auto's willen trekken dan mag je trailer mag 1400 kg wegen. 1410, weet ik niet zeker, dacht het niet.

mazda: 2100 + 1400 = 3500 kg
ford: 2010 + 1400 = 3410 kg

Het gewicht van de trailer mag dus max 1400 kg zijn anders mag je er met beide auto's niet mee rijden zonder geldig E-rijbewijs!

Ook voor de TS is dit iets om goed rekening mee te houden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 22:58

annastasia,
Dit klopt niet. Als de auto 1500kg leeg weegt mag je dus een aanhanger trekken met een maximum geladen gewicht van 1500kg (dan moet de auto dit wel mogen trekken!). Die 600kg aan laadvermogen die jij bij de auto's hebt gerekend heeft met dit hele verhaal helemaal niets te maken.
Je rekent alleen met het lediggewicht van de auto en het max beladen gewicht van de trailer.

EDIT:
Je schijnt toch gelijk te hebben hoor ik net. In eerste instantie vertelde mijn partner ook mijn bovenstaande verhaal maar hij is het toch even gaan na zoeken. Verwarrend hoor.

Het zit zo dat de auto leeg zwaarder moet zijn dan de trailer max beladen. Als dat klopt ga je naar checkpunt 2. Dat is; de combinatie (auto max beladen + trailer max beladen) magniet zwaarder zijn dan 3500kg.

Je moet dus oppasssen dat je auto max beladen niet te zwaar is :P

Mocht je het duidelijk na willen lezen;
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... ber%202006)_tcm195-167664.pdf

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:10

Malenka schreef:
annastasia,
Dit klopt niet. Als de auto 1500kg leeg weegt mag je dus een aanhanger trekken met een maximum geladen gewicht van 1500kg (dan moet de auto dit wel mogen trekken!). Die 600kg aan laadvermogen die jij bij de auto's hebt gerekend heeft met dit hele verhaal helemaal niets te maken.
Je rekent alleen met het lediggewicht van de auto en het max beladen gewicht van de trailer.

EDIT:
Je schijnt toch gelijk te hebben hoor ik net. In eerste instantie vertelde mijn partner ook mijn bovenstaande verhaal maar hij is het toch even gaan na zoeken. Verwarrend hoor.

Nee, gewoon de FAQ lezen, die is daarvoor gemaakt!
Margreet heeft zich niet voor de kat z'n viool de vingers er blauw aan getikt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:11

Daarom is de FAQ ook zo belangrijk, daarin staan de enige juiste regels.

Edit; Ikke was me weer voor....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 23:18

ikke en cissy,
dat was dan ook niet de vraag die ik stelde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:28

Malenka schreef:
ikke en cissy,
dat was dan ook niet de vraag die ik stelde.

Jawel, je maakte de klassieke fout in het verschil tussen het rijden met aanhangers op B- en B-E rijbewijs. Precies om daar vanaf te komen heeft Margreet de FAQ geschreven.

Alle links leuk en aardig, maar het is gewoon artikel 15 van het reglement rijbewijzen. Terug te vinden op www.overheid.nl/wetten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:39

annastasia schreef:
Brainless schreef:

Je bent het laadvermogen van de auto's in het verhaaltje vergeten.

Stel dat beide auto's 600kg laadvermogen hebben:
Mazda 1500 + 600 = 2100 kg
Ford 1410 + 600 = 2010 kg

De auto moet leeg zwaarder zijn als de max massa van de aanhanger.
Mocht je met beide auto's willen trekken dan mag je trailer mag 1400 kg wegen. 1410, weet ik niet zeker, dacht het niet.

mazda: 2100 + 1400 = 3500 kg
ford: 2010 + 1400 = 3410 kg

Het gewicht van de trailer mag dus max 1400 kg zijn anders mag je er met beide auto's niet mee rijden zonder geldig E-rijbewijs!

Ook voor de TS is dit iets om goed rekening mee te houden.

Met het maximaal te trekken gewicht is wat er op papier staat (niet of je E nodig hebt of niet).
Maar verder klopt je berekening wel en daarom hebben wij er ook voor gekozen om het gewicht van de trailer terug te laten zetten op 1400kilo.

De vraag was met welke auto je dan zonder E een normale trailer mocht trekken.
Daarom mijn antwoord dat het met onze auto's kon.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 00:02

Ikke,
Nee, dat was niet de vraag die ik stelde. Ik heb dit topic gemaakt met de vraag of je het max gewicht van de trailer omlaag kan laten schroeven en ik heb bevestigd gekregen dat dit kan.

Het is heel fijn dat iemand dan ook nog op enkele andere mogelijke problemen wijst. Dat zorgt er voor dat je ook daar nog eens extra aandacht aan schenkt. Maar daar heb ik dit topic niet voor gestart en dat heb ik ook niet gevraagt. Ik vind het niet raar dat ik dan een foutje maak. Bovendien geef ik vrijwel direct aan dat ik het fout heb en om het overzichtelijk te houden geef ik voor degene die het even niet meer weten, door het lezen van verschillende uitleg, een link met zeer duidelijke uitleg.

Dat er de moeite is genomen een faq te schrijven is prachtig. Maar ik mag daar toch wel de folder van verkeer en waterstaat aan toevoegen? Duidelijker dan het daar in staat kan bijna niet en bovendien is het prettig te lezen.

Brainless,
en 1400kg is een heel praktisch gewicht. Meer heb je in het algemeen ookniet nodig. Maar er zijn dus railers die wel zwaarder beladen mogen worden. Heel handig dus als je ze omlaag kunt laten schroeven.

Bij mij gaat het om een nog wat lichtere auto. Vandaar ook dat hij het gewicht niet mag trekken. Maar daar gaat het hier verder niet om. Dat vogel ik zelf wel uit. Mijn vraag is beantwoord en daar ben ik blij mee. Nogmaals allemaal bedankt. Ik laat het hier denk ik verder maar bij zitten.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 27-09-09 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt