Bedrijfsmatig of hobbymatig, wat is de grens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Navy

Bedrijfsmatig of hobbymatig, wat is de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 22:52

Hallo allemaal,

Natuurlijk bezoeken we het loket van de gemeente, maar wellicht kunnen jullie me al wat meer vertellen zodat ik niet geheel onbeslagen ten ijs kom.

De situatie is als volgt;
-de betreffende locatie heeft als bestemming wonen met agrarische activiteiten
-er is een milieuvergunning afgegeven voor de locatie voor het houden van 22 paarden
-na telefoneren met gemeente blijkt de bestemming in te houden dat de paarden enkel hobbymatig gehouden mogen worden

Het gaat hier niet om mest- of milieuwetten, ook niet om het bouwen van stallen (aanwezig) of aanleggen van een rijbak, maar om de begrippen hobbymatig en bedrijfsmatig.

Waar ligt deze vage grens? Volgens de ambtenaar mogen er dus geen bedrijfsmatige activiteiten uitgevoerd worden, maar mogen er wel 22 paarden gehouden worden. Wat is de definitie van bedrijfsmatig en hobbymatig?

Als ik pensiongasten heb, en ik haal daar geen winst uit, maar speel quite of draai een licht verlies (afgezien van het feit of dat handig, verstandig, slim, etc. is), en ik doe dit op kleine schaal en het is niet het hoofdinkomen, ben ik dan bedrijfsmatig bezig?

If so, ben ik dan ook niet bezig met bedrijfsmatige activiteiten als ik een internetshop heb in, bijvoorbeeld, sokken en mijn bijkeuken als opslag voor deze sokken gebruik? Zou ik dan dus ook "illegaal" bezig zijn op deze locatie? Of geld dit bedrijfsmatige dan weer alleen op het agrarische?

Momenteel is er van de, zeg voor het gemak 6 hectare, 4 hectare in gebruik als maïsland. Ik geloof niet dat de eigenaar van deze locatie hobbymatig tigduizend maïskolven oogst. Ik bedoel, groente is gezond, maar tegen 4ha maïs kun je natuurlijk niet op eten ;) Ik ga ervan uit dat deze eigenaar de maïs dan ook verkoopt (hetzij zwart, hetzij wit). Is dit dan ook bedrijfsmatig?

Wie kan mij helpen chaos te scheppen in deze hersenspinsels, behalve de gemeente (waar ik dus óók naartoe ga)?

Alvast heel erg bedankt,

Mandy

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:04

Wonen met agrarische activiteiten is een tussenvorm van de gemeente Barneveld. Ook wel erfbestemming genoemd. Het is dus géén agrarische bestemming. Het houdt oa in dat je geen agrarisch bouwkavel hebt (die komen in 5000 m2 en 10.000 m2 bij de gemeente Barneveld), maar dat rond de bestaande bebouwing een bouwblok is getekend. Binnen dat bouwblok mag je alleen vervangen, niet bijbouwen. Als je vervangt, moet je 30% inleveren. Allemaal bedoeld om het buitengebied op te schonen.

Die milieuvergunning van 22 paarden stamt ongetwijfeld nog uit de tijd dat het wél agrarisch bestemming was. Je mag hobbymatig van de gemeente Barneveld geen 22 paarden houden. Geen idee of ze de grens bij hobby bij 4 of 6 paarden leggen, maar ergens in die buurt.

Je mag ook geen agrarische (neven-)activiteiten hebben. Hobbymatig betekent dat je een paar paarden, kippen, geiten, schapen, varkens of koeien mag houden (om vet te mesten voor eigen gebruik bv) en dat de buren niet kunnen gaan zeiken over stank, omdat het wonen met agrarische bestemming is. Houd je bv kippen en geiten bij een 'echte' woonbestemming, dan heb je geen poot om op te staan als de buren wél gaan klagen.

Strikt genomen mag je ook geen winkel beginnen bij een bestemmingsplan dat geen 'detailhandel' accepteert. Internetwinkel is een beetje een apart geval, omdat je daarmee geen klanten en bezoek (en dus overlast voor de buurt hebt) of althans veel minder. En boeren die melk en kaas aan huis verkopen mag eigenlijk ook niet, maar wordt dan geloof ik niet als detailhandel maar als agrarische nevenactiviteit gezien.

Overigens doet de gemeente Barneveld niet moeilijk over wijzigen bestemmingsplan zolang het om paarden gaat (levert nl geen mestoverschotperikelen op, zoals dat bij koeien en varkens wel het geval is). Kost wel een paar centen (lees: paar duizend euro, en je moet een bodemonderzoek laten uitvoeren)

En tenslotte: de mais die hier verbouwd wordt is niet eetbaar voor mensen ;)

Succes er mee, wij zijn ook weer bezig met bouwplannen, hebben het bestemmingsplan in '96 gewijzigd van gewoon agrarisch naar bijzonder agrarisch (paarden), en bij de officiele herziening in 2002 zijn ze die wijziging 'vergeten'. En dat kan niet zomaar gecorrigeerd worden, neuh... 8)7
Dus dat wordt dan weer meegenomen in 2013, bij de komende officiele herziening (moet iedere 10 jaar).

Overigens mogen we wel bouwen. Op grond van de 'gewone agrarische bestemming' die we nu weer hebben. Maar dat mag dan alleen een 'gewone' agrarische schuur worden, geen paardenstal. Nu zijn we dat ook van plan, maar je zal toch maar wél stallen willen bouwen. Kan je nog een keer zo'n wijziging door. Ambtenaren... Fouten maken kan gebeuren, maar dat je dat dan niet meer kunt corrigeren... je snapt het niet.

Ik kan je trouwens wel het bestemmingsplan buitengebied mailen als je daar interesse in hebt.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:07

vanaf 6 paarden is het bedrijfsmatig... (vinden hun ;) )

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 13:51

Potverdikkie; dat is dus niet zo :)

Ibbel; thanks! Ik heb het bestemmingsplan vandaag gekopieerd op het gemeentehuis, waar ik net vanaf kom. Het is dus inderdaad zo dat er geen definitie bestaat van 'hobbymatig' en 'bedrijfsmatig'. Zo kun je, in principe, 12 paarden voor de hobby hebben (8 ruinen, 4 merries, allemaal bejaard, bv.), maar heb je bv. een Friesche dekhengst die 50x per jaar dekt, ben je al 'bedrijfsmatig' bezig.
Die lijn is dus echt zo vaag als ik dacht.

We hebben we gehoord dat de vergunning niet voor 20, maar voor maar liefst 51(!) paarden is, haha. Dat wordt erg gek ;) Maar dat is dus puur milieu-technisch gezien en valt dus niet onder het bestemmingsplan.

We dienen een verzoek tot wijziging in, gelukkig is het verzoek gratis en betaal je alleen als het daadwerkelijk gaat lukken :)

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:08

potverdikkie

Re: Bedrijfsmatig of hobbymatig, wat is de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 06:57

hm, dan is het per gemeente waarschijnlijk verschillend, dat kan natuurlijk ook :j

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:15

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:47

Ik zit hier even te twijfelen.

Jullie hebben een milieuvergunning welke inrichtinggebonden is.
Maar een eis waaraan een ' inrichting' moet voldoen om een milieuvergunning te krijgen is juist het bedrijfsmatige karakter . Een hobbyist hoeft namelijk niet gauw een milieuvergunning aan te vragen. Bedrijfsmatige grens wordt normaliter (maar niet eenduidig) vastgesteld op 7 paarden/pony's.
Op basis waarvan is in het verleden dan die milieuvergunning verleend? Wat was de reden om deze aan te vragen van de vorige eigenaren? (staat misschien nog wel in het aanvraagformulier).

Het is een lastig iets. Omgaan met de gemeente. Vaak zeggen verschillende ambtenaren van verschillende afdelingen dingen die niet met elkaar stroken. Sterkte ermee.

Laat die vergunning in ieder geval niet schieten. Jij mag op die locatie dat maximaal aantal paarden huisvesten. Wel of niet bedrijfsmatig, dat is niet relevant meer namelijk!!! Die vergunnign is verleend. Klaar.
Het bestemmingsplan ondersteund dit alleen maar!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 00:09

Nog even als toevoeging:
het maakt ook helemaal niet uit, uit welke tijd de milieuvergunning stamt. Verleend blijft verleend!! Hij wordt namelijk nooit stilzwijgend ingetrokken, dat mag namelijk niet.

Dus nogmaals: hobbymatig of bedrijfsmatig is geen issue meer. Het feit dat iets bedrijfsmatig is is namelijk op zichzelf al een criterium voor het verlenen van een milieuvergunning.

marijke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:37

Wiesje schreef:
Nog even als toevoeging:
het maakt ook helemaal niet uit, uit welke tijd de milieuvergunning stamt. Verleend blijft verleend!! Hij wordt namelijk nooit stilzwijgend ingetrokken, dat mag namelijk niet.

Dus nogmaals: hobbymatig of bedrijfsmatig is geen issue meer. Het feit dat iets bedrijfsmatig is is namelijk op zichzelf al een criterium voor het verlenen van een milieuvergunning.

Precies, voor het hobbymatig houden van paarden is geen milieuvergunning nodig, dus waarschijnnlijk wordt het al als bedrijfmatige paardenhouderij gezien.
In veel gemeentes is er een ander beleid t.a.v. paardenhouden en de hoeveelheid die wordt gezien als hobbymatig, varierend van 4 tot 8 paarden.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:43

Ibbel schreef:
Wonen met agrarische activiteiten is een tussenvorm van de gemeente Barneveld. Ook wel erfbestemming genoemd. Het is dus géén agrarische bestemming. Het houdt oa in dat je geen agrarisch bouwkavel hebt (die komen in 5000 m2 en 10.000 m2 bij de gemeente Barneveld), maar dat rond de bestaande bebouwing een bouwblok is getekend. Binnen dat bouwblok mag je alleen vervangen, niet bijbouwen. Als je vervangt, moet je 30% inleveren. Allemaal bedoeld om het buitengebied op te schonen.

Die milieuvergunning van 22 paarden stamt ongetwijfeld nog uit de tijd dat het wél agrarisch bestemming was. Je mag hobbymatig van de gemeente Barneveld geen 22 paarden houden. Geen idee of ze de grens bij hobby bij 4 of 6 paarden leggen, maar ergens in die buurt.
Je mag ook geen agrarische (neven-)activiteiten hebben. Hobbymatig betekent dat je een paar paarden, kippen, geiten, schapen, varkens of koeien mag houden (om vet te mesten voor eigen gebruik bv) en dat de buren niet kunnen gaan zeiken over stank, omdat het wonen met agrarische bestemming is. Houd je bv kippen en geiten bij een 'echte' woonbestemming, dan heb je geen poot om op te staan als de buren wél gaan klagen.

Strikt genomen mag je ook geen winkel beginnen bij een bestemmingsplan dat geen 'detailhandel' accepteert. Internetwinkel is een beetje een apart geval, omdat je daarmee geen klanten en bezoek (en dus overlast voor de buurt hebt) of althans veel minder. En boeren die melk en kaas aan huis verkopen mag eigenlijk ook niet, maar wordt dan geloof ik niet als detailhandel maar als agrarische nevenactiviteit gezien.

Overigens doet de gemeente Barneveld niet moeilijk over wijzigen bestemmingsplan zolang het om paarden gaat (levert nl geen mestoverschotperikelen op, zoals dat bij koeien en varkens wel het geval is). Kost wel een paar centen (lees: paar duizend euro, en je moet een bodemonderzoek laten uitvoeren)

En tenslotte: de mais die hier verbouwd wordt is niet eetbaar voor mensen ;)

Succes er mee, wij zijn ook weer bezig met bouwplannen, hebben het bestemmingsplan in '96 gewijzigd van gewoon agrarisch naar bijzonder agrarisch (paarden), en bij de officiele herziening in 2002 zijn ze die wijziging 'vergeten'. En dat kan niet zomaar gecorrigeerd worden, neuh... 8)7
Dus dat wordt dan weer meegenomen in 2013, bij de komende officiele herziening (moet iedere 10 jaar).

Overigens mogen we wel bouwen. Op grond van de 'gewone agrarische bestemming' die we nu weer hebben. Maar dat mag dan alleen een 'gewone' agrarische schuur worden, geen paardenstal. Nu zijn we dat ook van plan, maar je zal toch maar wél stallen willen bouwen. Kan je nog een keer zo'n wijziging door. Ambtenaren... Fouten maken kan gebeuren, maar dat je dat dan niet meer kunt corrigeren... je snapt het niet.

Ik kan je trouwens wel het bestemmingsplan buitengebied mailen als je daar interesse in hebt.

Ik mag hobby paarden aan huis hebben, en heb navraag bij de Gemeente gedaan ik mag maar 3 paarden aan huis hebben Gemeente Ede

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:22

in gemeente barneveld mag je hooguit 5 paarden houden daarna moet je een milieu vergunning hebben voor je mest en derg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 23:33

Je hebt een vergunning voor het houden van 22 paarden en dit mag alleen hobbymatig?

Als je minder dan 350kg/N per jaar produceert ben je hobbymatig. Dit komt neer op 7 paarden of 17 shetlanders.
Zit je hier boven dan wordt je automatisch als bedrijf gezien, tenzij je kunt bewijzen dat het als hobby is.

Heeft hier eerder niet een bedrijfsmatige houder/pensionstal gezeten, en is het niet mogelijk deze weer terug te laten zetten naar agrarische bestemming?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:29

dynamiek schreef:
Ik mag hobby paarden aan huis hebben, en heb navraag bij de Gemeente gedaan ik mag maar 3 paarden aan huis hebben Gemeente Ede
Interessant !!
Hebben ze dit gekoppeld aan oppervlakte dat je weet ??
Want ik ken hobby-paarden-houders uit dezelfde gemeente die er echt meer als 3 hebben.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:44

DubbelDun schreef:
dynamiek schreef:
Interessant !!
Hebben ze dit gekoppeld aan oppervlakte dat je weet ??
Want ik ken hobby-paarden-houders uit dezelfde gemeente die er echt meer als 3 hebben.

Toen wij bezig waren met de koop van dit huis kregen we te horen een ieder die in het buitengebied van Ede woont mag er maar 3 hebben, er werd niks gevraagd voor het aantal m2 meters wat je had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:58

Nou ik heb ze nooit gevraagd of ik paarden mocht houden. Maar ook bi jde aanvraag van mijn stallen is daar nooit iets over gezegd.
Is ook vreemd dat buren zonder problemen 5 stallen mochten bouwen, als je maar 3 paarden zou mogen hebben.

Ik geloof je wel hoor, maar vraag me af of er ook naar gekeken wordt.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:07

Per gemeente is verschillend wat onder hobbymatig wordt verstaan. Tegenwoordig wordt ook nog wel de grens van het activiteitenbesluit aangehouden.
De milieuvergunning kan wel vervallen zijn als de vergunning van rechtswege is komen te vallen onder het Besluit landbouw milieubeheer. En tijdens een bedrijfsbezoek wordt geconstateerd dat er bedrijfsmatig geen dieren meer worden gehouden. Het Besluit landbouw is dan dus niet meer van toepassing.
Ook hier is een uitspraak bij de Raad van State geweest dat een onderliggende vergunning in sommige gevallen niet vervald maar dit zijn slechts 1 of 2 uitspraken. Daarnaast kan een milieuvergunning niet in werking zijn getreden als er ook een destijds een bouwvergunning aangevraagd moest worden en dit is niet gedaan (dit geldt vanaf dat de Wet milieubeheer in 1993 is werking is getreden).
Het ligt dus allemaal ingewikkelder.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 06:45

DubbelDun schreef:
Nou ik heb ze nooit gevraagd of ik paarden mocht houden. Maar ook bi jde aanvraag van mijn stallen is daar nooit iets over gezegd.
Is ook vreemd dat buren zonder problemen 5 stallen mochten bouwen, als je maar 3 paarden zou mogen hebben.

Ik geloof je wel hoor, maar vraag me af of er ook naar gekeken wordt.

Gemeente Ede neemt het niet zou nauw, er wordt weinig gecontroleerd in de buitengebieden ;)
Maar owee als er toch echt een keer controle komt, dan hangen ze.
Gemeente Ede geeft ook geen vergunningen af voor hobbymatig houden van paarden aan huis, want dit is een voorbedachte rade mochten ze het om willen swichtsen dan hebben we geen poot om op te staan.