welke eisen bij het fietsen met je pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

welke eisen bij het fietsen met je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:46

haai bokkers :)
ik zou graag de eisen van het fietsen met je pony willen! :) en ook graag tips om het zo makkelijke mogenlijk te maken :D want als mij shet er uit peerd en kimmetje zit op der fiets dan ligt kim er snel af :P
en als jullie ervaringen hebben is het altijd om te horen hoe julllie het aan pakken ,

alvast bedankt

kim :o

Women

Re: welke eisen bij het fietsen met je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:49

Niet te grote fiets zodat je met voeten bij de grond kan, dames fiets, hoofdstel!!! en een niet te kort touw...

Ik fietse zo met mn dekhengsten, mn fokmerries met veulens en al. Leer je pony wel dat ie niet achter de fiets mag lopen en met zn hoofd naast je loopt. Ook mag ie niet te dicht bij je komen, ongeveer een armlengte van je af.

O ja, en laat jezelf niet vooruit trekken door m... Dan stop ie niet als jij wil stoppen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:50

Ik gebruik meestal een kinderfiets, kan je met de benen bij de grond.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 18:51

oke dankje voor de tips :)

iemand nog meer tips?
:o

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:51

zorgen dat je shet er niet nutteloos vandoor gaat zoals je in je beginpost beschrijft

ikzelf heb paardlief vertrouwd gemaakt met fiets en rare fiets-geluiden, heb hem met rechts vast en in de rechterhand een kort zweepje, hiermee kan ik zijn kont begrenzen wat ik makkelijk vind op momenten dat er gepasseerd wordt, zodat hij weet dat ik 'm in de smiezen heb van achter :)
verder zorgen dat vooral de rem er nog op zit en zorgen dat je overwicht hebt :)

@janeJansen; en als je dan stuurt, kom je dan niet met je knieen tegen het stuur? :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:52

Op een kleine fiets,duidelijk zijn voor je pony :)
En even aan het begin goed streng zijn dan moet het wel lukken :)
Trouwens JaneJansen super mooie paarden in je profiel :D

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:24

dankje wel voor jullie reactie's :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:35

iemand nog meer tips? :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:40

Verplaatst van BEH naar TAO.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:01

Ik heb eerst geoefend met mijn paard aan de hand. Lekker buiten gaan wandelen als jij loopt moet hij braaf meelopen. Stop jij moet hij ook stoppen ga je harder lopen moet hij braaf harder meelopen. Toen mijn paard dit goed onder de knie had. Ben ik gaan oefenen met fietsen. Gewoon op het erf en toen dit ook goed ging ben ik naar buiten gegaan.
Ik fiets met die van mij gewoon met halster en wat langer touw. Die van mij is dan ook goed verkeersmak en erg braaf.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:05

Een goede rem op de fiets. :D En het is handig als je pony normaal aan de hand loopt en niet van ieder klein dingetje schrikt, want als ie tegen je aanspringt heb je niks meer te zeggen.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 22:06

oke dankje voor de tips :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:10

ik fiets met die van mij ook gewoon aan halster met touw. mijne is ook keurig verkeersmak. ik heb haar aan de rechter kant van me lopen op een armlengte afstand ongeveer.
je moet haar wel goed leren dat ze echt naast je moet blijven, want als ze afzakt en eventueel achter je fiets langs springt dan zijn de problemen niet te overzien. en zorgen dat ze alle geluiden die een fiets kan maken niet eng vind.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:14

Ik ben wel benieuwd wat mensen doen als je paard harder gaat dan dat je wil!
Ik ben vorige week voor het eerst gaan fietsen, zusje zat erop, dus die kon ook nog wat doen.
Maar iedere keer als ze te hard ging dan nam ik het touw korter, maar dan ging ze scheef lopen. Dus voor mijn fiets! Niet zo handig :+ Zeker niet als ik straks alleen ga.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:38

@nell_; paard opvoeden

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:57

femmiel schreef:
Trouwens JaneJansen super mooie paarden in je profiel :D

Dankje!

Ik vind het fietsen met paard/pony veiliger met hoofdstel en dan het touw door de ene bitring aan de andere bitring vast, heb je iets meer te zeggen!
En natuurlijk NOG meer anticiperen en op het verkeer letten + bermkabouters enzo!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:44

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n voorstander van fietsen met je pony zolang deze niet in een kinderzitje past. Ook al is hij nog zo goed opgevoed, hij hoeft maar één stap opzij te doen bij bijv. een schrikreactie en je ligt op de grond.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:48

Zorg voor een achteruit-trap-rem op de fiets :)
dan kan je niet per ongeluk de verkeerde handrem inknijpen en over de kop vliegen :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:51

Ja Jol1 en dat geld ook wanneer je erop zit ;)

Mij shet en fjord kunnen beiden naast de fiets, zelfs op een stukje afstand van mij zodat ze op het zandpad blijven en ik op het fietspad. Beide galoperen ook naast de fiets en lopen zowel links als rechts naast de fiets. Ik vind het erg leuk om te doen en we kunnen dan ook erg hard gaan, ze reageren ook prima op de commando's :j
Ik heb een gewone damesfiets met tommelremmen. Shet loopt met halster en leadrope (a 4 meter), fjord soms met hoofdstel en leadrope (a 4 meter)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:55

Ik fiets niet met mijn paarden omdat ik het te gevaarlijk vind. Op de fiets heb je weinig te zeggen. één verkeerde stap opzij en je ligt ernaast, met alle gevolgen van dien.