Afgemaakte pony blijkt te leven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Afgemaakte pony blijkt te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:09

Ik hoop dat dit hier goed staat, zo niet wil dan iemand even temmen? Alvast bedankt voor de moeite.

Naar aanleiding van dit oude topic, [OV] [PG] 4-jarige NWR welsh Paulien open ik dit topic.

De pony is, toen ze 3 jaar oud was, afgekeurt voor de sport/gebruik en fokkerij. De pony is naar de verzekering gegaan en die hebben haar naar later bleek doorverkocht aan een handelaar. Uiteindelijk heeft de handelaar mij nog een eindje verder kunnen helpen, de pony had hij verkocht aan iemand in de buurt van Zwolle, diegene heeft de pony uiteindelijk op transport gezet naar Spanje. Meeste ponys die die kant opgaan gaan de salami in, om het zo maar even te zeggen.
Nu kreeg ik vandaag een mailtje van een vrouw die mij naar de pony vroeg. Ze stond op het punt een pony te kopen en ze had op internet gekeken of er wat bekend was. Zo kwam ze bij mijn oude topic terecht. Ze had een pony met dezelfde naam en afstamming, en de pony was ontzettend mager. Ik heb haar fotos gestuurd, en het bleek inderdaad om mijn oude pony te gaan. Na alle informatie van mijn kant, heeft ze de koop afgezegd. Ik weet waar de pony nu staat en heb al geprobeert met de eigenaar te bellen, maar die was nu niet te bereiken. Voor zover ik het goed begrepen heb, weet hij niet dat ze afgekeurt is. Ze heeft net droes gehad en ziet er zeer mager uit, wat de man aan de droes weet, maar ze is dus altijd al mager geweest. Ik heb ook geen idee hoe lang ze daar al staat.

Nu vraag ik mij af, wat ik er aan kan doen. Ik weet dat ik haar zelf weg heb gedaan, maar in de wetenschap dat ze afgemaakt zou worden. Ze was verzekerd bij een onderlinge verzekeringsmaatschappij. Nou heb ik niet echt duidelijke voorwaarden op papier. Staat een en ander in een boekje, maar niks over het lot van afgekeurde paarden. Mag de verzekeringsmaatschappij haar de handel in doen als ze is afgekeurt voor gebruik?
De dierenarts die haar heeft afgekeurd, heeft dit op een papiertje geschreven, maar er is niet officieel een formulier ingevuld. Is dit nodig? Of volstaat zo een papiertje? Achteraf erg naief misschien om te denken dat het zo makkelijk zou gaan.
Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben geweest, ben het zelf ook even kwijt.

friesiszwart

Re: Afgemaakte pony blijkt te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:01

Alle paarden die ik in het verleden heb gehad die afgemaakt moesten worden heb ik zelf weggebracht en was erbij toen zij ingeslapen werden. Dat voorkom je dit soort dingen en denk ik een heleboel leed bij zowel het paard als de nieuwe eigenaar.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:08

Ik denk dat het ligt aan de voorwaarden. Ging ze voor de dood weg naar de verzekering of omdat ze iets mankeerde en heeft de verzekering haar gewoon overgenomen omdat jij niets meer aan de pony had? Als ze voor de dood ging zou ik toch de verzekering eens aan de tand voelen over die praktijken....Als ze slechts overgenomen werd en jij afstand deed, tja...misschien had die verzekeringsmij dan het recht om de pony te verkopen? :? Meestal krijg je zelf de kans de pony terug te kopen van de verzekering als deze nog wel een humaan leven kan leiden, maar je koopt de pony dan wel terug onder enkele voorwaarden die genoemd staan in de polisvoorwaarden.

Ik vind het altijd zo sneu te horen dat zo'n diertje in de handel terecht is gekomen en van hand tot hand gaat...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:41

Wat wil je doen? Wil je dat ze alsnog afgemaakt wordt? Dan zou ik haar zelf kopen en naar de slacht brengen, dat is de enige manier waarop je zeker weet dat je haar meer lijden bespaart.

Misschien kan je de verzekeringsmaatschappij aanklagen als in de voorwaarden stond dat ze voor de dood weg ging. Maar daar heeft de ponyt op dit moment niets aan.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:10

Heb je haar weggedaan aan de verzekeringsmaatschappij zelf?
Ik heb wel eens gelezen (artikel in Bit enkele maanden terug??) dat er vaak weer gehandeld wordt in die afgekeurde paarden, maar ik weet niet meer precies over het hoe en wat. Het schijnt ergens wel te mogen, er zitten helaas nog veel mazen in die wet/regelgeving omtrent dit onderwerp...

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 21:21

Heb dat artikel ook gelezen.
Pony is afgekeurd voor gebruik, was zelfs niet meer geschikt als recreatiepony. Enige optie die er nog was, was om haar als grasmaaier aan te houden. Maar omdat ze nog maar 3 jaar toen was en ik in die tijd maar ruimte had voor 2 ponys, vond ik het jammer van mijn geld en ruimte om dan zo een pony te hebben staan. Dus ik heb contact opgenomen met de verzekering opgenomen en hij zou het allemaal wel regelen. Heb er op dat moment niet verder over nagedacht, stom achteraf. Vandaar dat ik mij afvroeg of er iemand is die weet of ik wat voor haar kan doen.
Terugkopen is geen optie, ze staat voor een aardig bedrag te koop, gezien haar huidige conditie.
Probeer nog contact op te nemen met de eigenaar, die schijnt niet te weten dat ze is afgekeurd.

Edit: te vroeg verstuurd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:44

Je schrijft dat ze nu in een goede conditie is. Dus pijnvrij? Wanneer ze gewoon pijnvrij door het leven kan gaan, zie ik het probleem niet. Dan is het toch alleen maar mooi, dat ze ondanks alles toch weer opgeknapt is.
Wanneer ze een aandoening heeft die wel voor continue pijn zorgt zou ik dit doorgeven aan de huidige eigenaar. Jij hebt niets meer te vertellen over de pony, maar kan altijd nog de nieuwe eigenaar informeren.

Dit soort verhalen hoor je vaak en gebeurt ook regelmatig. Vandaar ook dat ik nooit mijn afgekeurde paard zonder meer aan de verzekeringsmij. zou geven. Enerzijs vanwege de transporten, anderzijds vanwege dit.
Mijn advies voor de volgende keer. Het afgekeurde paard overnemen van de verzekering en zelf de keuze maken tussen in laten spalen of slachten.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:30

Nee ze is juist niet in goede conditie (had het even duidelijker moeten zeggen). Ze moet er nu broodmager uit zien. Ze heeft net droes gehad en het schijnt niet meer te zijn dan een hoopje botten. Ze schijnt inmiddels ingereden te zijn, terwijl ze is afgekeurd omdat ze te weinig kracht zou hebben om iemand te kunnen dragen. Als ze steigerde, kon ze haar eigen gewicht niet eens houden, en zakte ze door de achterbenen heen. Dierenarts hield het op ataxie.

Ik probeer de eigenaar te bereiken, maar dat schijnt niet mee te vallen.
Heb nu ook een pony die straks naar de verzekering moet, maar die koop ik in ieder geval wel terug. Het dier is totaal op en zo weet ik zeker dat me dit niet nog eens gebeurd.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:57

Jeetje wat een verhaal zeg, je hoort wel meer van dit soort verhalen helaas..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:43

als je je pony aan de verzekering "verkoopt" zij betalen jou pony tenslotte uit,dan is de pony van de verzekering (zij hebben het dier gekocht van jou),deze mag hem dus gewoon weer verhandelen,tenslotte zal een verzekering ook weer zoveel mogelijk van het uitbetaalde bedrag terug willen krijgen ,en een opkoper/handelaar biedt vaak meer als de slager.

het is ook aan te raden als je wil dat een paard of pony wel ingeslapen/geslacht wordt,dit met de verzekering te regelen en zelf de pony weg te brengen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:46

jammer dat die verzekringsmaatschappij zich niet aan de afspraken houdt, wellicht kunnen ze doen met de pony wat ze willen als ze jou hebben uitbetaald, desondanks is het niet netjes van deze verzekeringmaatschappij, kan mij voorstellen dat je schrikt, wat erg dat zo'n maatschappij dit soort paarden weer verder verhandeld, zo leer je dagelijks meer.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:18

verschrikkelijk wat je pony is overkomen en natuurlijk ook voor jou want jij denkt goed te hebben gehandeld terwijl dat niet echt zo is..
veel sterkte ermee gewenst!

rifei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:36

ik heb de man gesproken waar paulien op dit moment staat volgens hem mankeert de pony niks en hij verkoopt hem alsnog ook al weet hij nu wat haar mankeert

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:42

Je moet die verzekering flink aan de tand laten voelen, dit kan niet, en het is niet netjes en het hoort niet, bah, die rotverzekeringen ook altijd weer.

Geef nooit je paard mee aan de verzekering, maar ga zelf mee.

Als ik jou was terugkopen en de verzekering laten zien en aan de tand laten voelen, van hoe ze je hebben opgelicht en je pony nog meer leed aangedaan.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:48

jeetje wat erg zeg.
lijkt me mijn ergste nachtmerrie
heb je al bij de pony gekeken?
je zou je natuurlijk voor kunnen doen als een koper.
zou het kunnen zijn dat de veearts zich heeft vergist?
wat was precies de diagnose toendertijd?
sterkte!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 22:00

@rifei: zou je op de hoogte houden, maar telkens als ik bel krijg ik de voicemail.

Pony is afgekeurd, want ze zou volgens de dierenarts ataxie hebben. De da die haar afgekeurd heeft, is trouwens niet mijn eigen da die haar heeft onderzocht toen ze een jaar oud was.
Mijn eigen da is toen langs gekomen, omdat de pony erg hard afviel. Tanden waren al nagekeken en daar was niks mis mee. Dus bloedonderzoek gedaan en de waarden weken nogal af. Mijn eigen da hield het maar op schade door wormen en misschien dat de lever niet helemaal goed functioneerde.
Paulien is toen ze 3 was naar mijn hengstenhouder gegaan. Toen zijn da daar was voor een van zijn ponys, heeft hij even naar die van mij gekeken en hoorde later dat hij de pony zo slecht vond dat hij haar zou laten afkeuren. Was ik het wel mee eens, de pony had totaal geen spieren, galopperen hield ze maar even vol, bij het steigeren zakte ze door de achterbenen en hoeveel voer ze ook kreeg, ze bleef mager. Ook leek de achterhand niet helemaal in orde. Ik heb toen met die da gebeld en na overleg heeft hij op papier gezet dat ze afgekeurd werd.

Ze was de eerste pony die bij mij naar de verzekering ging, dus ik heb haar uit goed vertrouwen meegegeven. Tja en achteraf kan ik me wel voor het hoofd slaan.

Terugkopen is geen optie voor mij, heb geen ruimte voor haar en het geld ook niet om haar op te halen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:30

voor zover ik weet, mag een paard/pony die afgekeurd is onder geen beding worden doorverkocht. Ik ken een paard die ook afgekeurd was voor de verzekering, maar de eigenaren hebben haar teruggekocht van de verzekering en daar zat een hele riedel aan contract bij. Waarin dus ook stond dat het paard niet meer doorverkocht mocht worden (hoe ze dat willen controleren is mij een raadsel, maar goed).
Even contact op nemen met de verzekering en dan misschien wat algemeen houden, zodat ze er geen mooie draai aan kunnen geven zodat ze er zelf nog goed uitkomen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 20:09

Ja ik wil zeker nog contact op nemen met de verzekering en het dan even handig aanpakken inderdaad.
Lijkt mij ook niet dat zo een pony/paard nog weer door verkocht mag worden. Wat is dan het nut om een pony af te laten keuren als zij hem net zo hard weer doorverkopen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:00

De verzekering heeft dit recht tenzij het anders in je polis staat, erg moeilijk voor je dat snap ik maar het is helaas niet anders.
Dit soort verhalen hoor je heel erg vaak en je moet jezelf ook niets kwalijk nemen, je hebt dit niet geweten makkelijk zat.
Er staan best veel van dit sort verhalen op bokt en ik vind het ook niet kunnen.
Veel van die paarden gaan gewoon de handel in en komen uiteindelijk bij een koper die een leuk paardje zoekt en opgescheept wordt met een afgekeurd paard.
Op deze manier houdt de verzekering het gesjoemel met parden in stand en zij zijn zich daar echt wel van bewust maar alles voor het geld he.

Bij het Friesche paarden stamboek worden de papieren van afgekeurde paarden ingenomen en kun je ze wel terug krijgen maar komt er op te staan 'voor de dood verkocht'
Zoiets zou gewoon verplicht in alle paspoorten van afgekeurde verzekeringspaarden moeten komen te staan.

Sterkte in ieder geval en jezelf niets kwalijk nemen hoor!

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:28

jeetje,

echt banketstaaf.

ik had ook contakt opgenomen met verzekering hoor

stal_kepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:16

hoi,
wat ik eens begrepen heb is dat de verzekering het paard uitbetaald en dan een keuze laat of inslapen of weggeven dus jij krijgt dan je verzekerings geld en mag het paard dan niet verkopen maar weggeven aan een goed tehuis.je moet dan geloof ik met de nieuwe persoon wel een soort contract opmaken dat als ze het paard weg doen of iets dat jij hem of terug neemt of weer zonder geld aan een ander geeft....

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:11

stal_kepi schreef:
hoi,
wat ik eens begrepen heb is dat de verzekering het paard uitbetaald en dan een keuze laat of inslapen of weggeven dus jij krijgt dan je verzekerings geld en mag het paard dan niet verkopen maar weggeven aan een goed tehuis.je moet dan geloof ik met de nieuwe persoon wel een soort contract opmaken dat als ze het paard weg doen of iets dat jij hem of terug neemt of weer zonder geld aan een ander geeft....

Nee dat is niet zo, je paard wordt gewoon op geld gezet als hij afgekeurd wordt.
Dan mag je kiezen, zoveel geld en paard wordt ingenomen of een bedrag wat lager uitvalt en dan met behoudt van het paard.
Ieder moet dat voor zich zelf besluiten en daar mag een ander ook niet over oordelen vindt ik Alleen moet de verzekerde wel duidelijkheid hebben over het lot van het paard en daar loopt het vaak mis.

Ik ben er nu tijdje niet geweest maar in Utrecht op de paardenmarkt (stond daar met eten en niet met paarden) werd je bijna dood gegooid met verzekeringspaarden.
Ik ken ook wel wat handelaren die contracten met verzkeringen hebben, kopen iedere week zon 10 tot 20 paarden op en tja er zal heus niet altijd bij verteld worden dat het om een verzekeringspaard gaat wanneer de handelaar ze verkoopt. De prijzen varieeren van 500,- tot 1000 euro.
dan kun je wel op je vingertjes natellen dat het niet eens meer om slachtpaarden gaat want de opkoper moet er ook aan verdienen.

Het is een bloeiende handel dat weet ik wel .
Persoonlijk moet ik ervan kotsen echt.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 09:03

Volgens mij stond er laatst op de startpagina een topic ([VN] Sectorraad Paarden; Afkeuring in paspoort, voortgang welzijn) waarin stond dat afgekeurde paarden een aantekening in het paspoort krijgen, dit is nu net ingevoerd.
Hopelijk zorgt dit ervoor dat dit soort praktijken minder voorkomen.
Heb nu ook een pony staan die binnenkort naar de verzekering gaat, maar deze laat ik zeker weten zelf afmaken.
En na dit incident, verzeker ik mijn ponys daar ook nooit weer, maak zelf wel een potje voor als er wat gebeurd.
Het is inderdaad om van te kotsen.