[TAO] Transportbeschermers noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeerleX

[TAO] Transportbeschermers noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 21:54

Hey,

ik heb een vraagje.
Zijn transportbeschermers noodzakelijk bij het vervoer van je paard?

groetjes

Anoniem

Re: [TAO] Transportbeschermers noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:55

ben je gek!

het kan, maar het is zeker niet noodzakelijk.

Ik vervoer alles blootvoets. Of ze nu samen staan of alleen.

nog nooit problemen gehad.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:56

Niet persé, maar als je een paad hebt dat enorm gaat lopen trappen, kan het wel handig zijn. Aan de andere kant gaan sommige paarden juist trappen, om die beschermers van hun benen af te krijgen. Ik zou het dus per paard bekijken.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:57

Ik vind van niet ik vind het nog best link mijn paard heeft er achter es ooit 1 beschermer er bijna afgetrokken en die hing dus op half 11 aan z`n been en ik was er denk ik op tijd bij want anders was ie er op gaan staan en ik weet niet wat er dan was gebeurd. Ik zet mijn paard altijd met bandages en springschoenen op de trailer.

VeerleX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 22:01

Oke bedankt :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:08

De meningen zijn er over verdeeld, maar ik ben het met de mensen hierboven eens dat het zeker niet altijd noodzakelijk is.

Er zijn best wat transportbeschermers op de markt, die geen super goede pasvorm hebben, waardoor ze gemakkelijk afzakken. Als het paard er dan op gaat staan wordt dit erg glad en kan hij minder stabiel blijven staan tot zelfs uitglijden.

Daarnaast zijn de meeste transportbeschermers niet heel stevig en helpt het imo alleen maar om kleine wondjes te voorkomen en dat zijn wondjes waar wij zelf ook weinig last van gehad zouden hebben (tijdelijke 'schoonheidsfoutjes') en om eventueel de onderbenen schoon te houden. Wanneer het écht fout gaat helpen ze imo niet meer, dus is mij het risico te groot dat ze afzakken.

@wendyke: wat is de reden dan bandages en springschoenen te gebruiken?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:01

ik gebruik ze niet en zou niet weten waarom wel..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:07

Ik gebruik ze niet, vind het ondingen. Ik doe mijn "gewone" beenbescherming om. Soms achter maar dat is dan meer omdat hij in de witte bandages zit en deze dan niet smerig worden van de mest.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:34

Je hebt mensen die vervoeren hun paarden zonder bescherming, anderen doen hun 'gewone' beschermers om en anderen pakken hun paard in met transportbeschermers. Ik ken een paard dat op z'n eigen kroonrand/stukje daarboven is gaan staan (in paniek, had geen of weinig bescherming om), die zat direct op het randje van 'kan worden afgeschreven'. Die van mij doet niet gekker met of zonder beschermers, dus dan liever met alles erop en eraan. Heb je een paard dat helemaal uit z'n dak gaat met beschermers, sja dan is zonder misschient toch veiliger...

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:47

Het kan ook zonder..
Wanneer je ze wel omdoet,zorg er dan wel voor dat ze inderdaad goed passen en niet afzakken..
Heb weleens van een paard gehoord waarbij ze zijn gaan afzakken,waardoor hij met zijn linkerachterbeen,op de transportbeschermer van rechts is gaan staan en zo in paniek raakte dat hij de hele achterkant onder het rijden open heeft getrapt..

Als je paard rustig is op de trailer en geen gekke dingen doet,zou ik hem zonder erop zetten,zet die van mij ook altijd zonder erop..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:39

Tuurlijk kan het zonder. Ik vind het allemaal flauwekul en in de categorie middel erger dan de kwaal. Zie ze ook vaak op concours in de zomer; warm weer en dan ook nog van die warme dingen om de benen. Wat denk je dat dit met de pezen doet? Die raken oververhit. Geldt trouwens alle beenbescherming. Wondjes en blessures kunnen ze ook in de wei oplopen en dan loop je ook het risico dat het ernstig is. En ik hoop toch werkelijk dat er geen paarden met beenbescherming in de wei lopen. Er zijn trouwens diverse onderzoeken gedaan naar voorkomen van blessures, beenbescherming en het goed en kwaad daarvan. Google maar 'ns (wel de onafhankelijke versies lezen, want er wordt nogal wat aan verdiend).

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:20

Marion71 schreef:
. En ik hoop toch werkelijk dat er geen paarden met beenbescherming in de wei lopen. .

als je de topics op bokt doorleest zijn er genoeg paarden die zelfs in de wei met beenbescherming rondlopen :?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:42

Ik hoop ook tegen beter weten in.

Als we 10 jaar verder zijn treffen we de eerste paarden in een glazen kastje aan. :o

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:51

Ik vervoer nooit met transportbeschermers. Ten eerste omdat ik te lui ben om ze aan te doen :o ten tweede omdat er vaak juist ongelukken gebeuren omdat paarden en pony's ze niet gewend zijn.
Bij mij hebben ze ze nooit aan, ze hebben ook nooit wondjes op de benen van het klieren ofzo in de trailer.