Hoe papieren in orde bij aankoop paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Hoe papieren in orde bij aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 23:35

Ik ben van Belgie en heb in Nederland een paard gekocht(3 jarige KWPN merrie).
Dinsdag ga ik dit paard ophalen.
Wat moet er allemaal op papier gezet worden zodat ik dit paard nadien op mijn naam kan laten registreren bij het KWPN?
Bij een belgisch paard(bwp)moet de verkoper het paspoort aftekenen op de daarvoor voorziene plaats(eigenaarswijziging),het paspoort opsturen naar BWP en dan stuurt het BWP het paspoort naar de nieuwe eigenaar.
Bovendien moet het onderste strookje van je mutatiedocument getekent worden door de koper,de verkoper behoud dit strookje en de koper moet de rest van het mutatiedocument opsturen naar de 'confederatie van het paard',zodat het paard ook in hun databank op naam van de juiste eigenaar komt te staan.

Hoe werkt dit bij een nederlands paard dat naar belgie gaat?
Ik veronderstel dat ik het paard sowieso in de belgische databank moet laten registreren?
Dient het paspoort ergens ondertekent te worden?
Stuur ik het volledige paspoort of enkel het afstammingsbewijs naar KWPN?
Moet dit direct gebeuren,of kan ik daar evengoed nog een jaartje mee wachten?(als alles meezit,wil ik er volgend jaar toch mee naar de keuring of IBOP)
Ik ben lid van KWPN.

Beeker

Re: Hoe papieren in orde bij aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:20

In Nederland moet je alleen het afstemmingsbewijs opsturen naar het kwpn. Ze zetten dat dan op jouw naam. Je krijgt er een sticker met naam en adres enzovoorts bij om in je paspoort te plakken. Dat is volgens mij het enige. Ik weet niet of het anders is omdat jij in Belgie woont. Je moet maar eens kijken op de website van het kwpn daar staat het precies bij veelgestelde vragen. Je kunt ook een mailtje sturen. Meestal geven ze vrij snel antwoord.