Tot mijn grote verbazing zag ik net bij een webwinkel een set kluisters met daarbij de opmerking: 'ideaal voor lastige paarden tijdens het vervoer'. zijn er echt mensen die onderweg kluisters omdoen en waarom? Dat is toch levensgevaarlijk lijkt mij? Paard kan zijn balans dan niet houden door even zijn benen te verzetten...
beantsje
Geplaatst: 29-08-09 22:32
Lijkt me ook geen strak plan. Ik heb alleen kluisters meegemaakt in roemenie; als we daar pauzeerden, kregen de paarden de voorbenen gekluisterd. Was vriendelijker dan vastzetten. Zo konden ze rustig grazen en wat rondscharrelen en ze waren er daar ook gewoon aan gewend. maar op een vrachtwagen? Lijkt me echt heel slecht en waarom zou je ook?
pipo123
Geplaatst: 29-08-09 22:37
Ja het gebeurt wel eens heb ik op wedstrijd gezien. De touwen tussen de kluisters zijn dan wat langer zodat ze wel evenwicht kunnen bewaren. Ook gaan de kluisters alleen om de voorbenen. Het is zeker niet zonder risico en denk dat niemand graag z'n paard kluisterd meestal doen ze het tegen het slaan in de trailer of vrachtwagen.
Sommige paarden breken de hele trailer af op concour (dus als ze gewoon geparkeerd staat) dan zijn kluisters geen slecht idee..
Blue9
Geplaatst: 29-08-09 22:41
Als hij zijn evenwicht verliest blijft ie vanzelf wel stil staan ofniet? Snelste afgeleerd zo hoort het ook op een vrachtwagen.
cissy
Geplaatst: 31-08-09 12:15
MelanieB schreef:
Sommige paarden breken de hele trailer af op concour (dus als ze gewoon geparkeerd staat) dan zijn kluisters geen slecht idee..
dat zou ook de enige reden zijn waarom ik kluisters zou gebruiken, maar niet tijdens vervoer! En dan ook pas na gedegen training vooraf buiten de trailer.
Gelukkig voor mij zijn kluisters uitgevonden. Mijn paard is niet te vervoeren als hij ze niet om heeft. Breekt de hele trailer af. We hebben alles geprobeerd maar niets hielp. Uiteindelijk kluisters omgedaan en het probleem is opgelost. Je moet er natuurlijk rekening mee houden, nog voorzichtiger bochten nemen dan je normaal al zou doen. Bij tuigpaarden schijnt het trouwens heel normaal te zijn om dit te gebruiken.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 01-09-09 08:08
Nou, heel normaal is het bij tuigpaarden ook niet, maar het wordt daar wel regelmatig gebruikt, staan er toch nogal wat te kappen. Kluisteren tijdens het vervoer is geen probleem, mits je een goede chauffeur bent.
De kluisters worden tijdens transport gebruikt om de achterbenen bij paarden die zichzelf en de trailer slopen, wel moet er dan een langer touwtje tussen zodat ze wat breder kunnen gaan staan om hun balans te vinden.
Ben ik een watje als ik dat vreselijke dingen vind? Mss wel omdat ik er alleen maar het negatieve van ken. Ik zou ze nooit gebruiken en bij vervoer al helemaal niet. Ben gewoon te gek met m'n lastige merrie (loopt dus gewoon in de wei met haar vriendjes, concours en trailer zijn niet haar dingen).
Wij hadden een merrie die op concours ook de boel afbrak als ze op de vrachtwagen stond. Ze verwonde zichzelf regelmatig. Met kluisters om was ze een stuk rustiger en geen verwondingen meer. We hadden ze echter alleen op op concours, dus niet onderweg. Dit was ook niet nodig, omdat ze onderweg gewoon rustig was.
Als jullie een paard op de vrachtwagen heb gehad dat letterlijk de wagen deed schudden omdat ie zo tekeer ging dan zullen de meesten van jullie wss wel van mening veranderen Het is gewoon iets wat je met wijsheid moet gebruiken, maar dat is bij alles
Als mijn paard lang op de vrachtwagen moet staan doe ik hem ook kluisters om want dan gaat hij kappen met zijn voorbenen erg hinderlijk en ook voor hemzelf Ik vind kluisters een hele goede oplossing!