afstand bak tot woning derden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

afstand bak tot woning derden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:59

We krijgen geen vergunning om een paardrijbak aan te leggen. Volgens de gemeente mag dat wettelijk niet binnen een afstand van 50 m van woningen van derden. De woning aan de overkant van de weg staat op 27 m afstand.

Ik als ik google ook gemeentes tegen waar de minimale afstand 25 m moet zijn. Ik vraag me dus af of die afstand van 50m wel wettelijk is of dat dit een uitvlucht van de gemeente is.

Hoe kom ik er achter wat de wettelijke afstand is.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:08

Elke gemeente mag hiervoor zijn eigen regels maken. In de ene is het dus 20 en in de ander 50. Helaas, weinig aan te doen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:11

Je kan het bestemmingsplan opvragen hierin moeten de regels staan die de gemeente jou op wil leggen,het is het waard om daar even goed in te speuren want volgens onze gemeente mocht ik niks,terwijl er in het bestemmingsplan iets heel anders stond en nu heb ik vergunning voor alles.[ze weten soms zelf niet wat er in staat] :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 23:17

Grobegni schreef:
Elke gemeente mag hiervoor zijn eigen regels maken. In de ene is het dus 20 en in de ander 50. Helaas, weinig aan te doen!

Nee ok maar dan moeten ze niet roepen dat 50m wettelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:27

Toch is dat ook wettelijk. Het zijn de plaatselijke bepalingen.

Kun je de bak niet op een andere plaats aanleggen?
Zodat je wel aan de afstandsregels kunt voldoen?

Ik zou met ze in gesprek gaan en proberen een oplossing te vinden voor het probleem.
Wat je nog zou kunnen overwegen om het probleem wat uit de weg te gaan is een stuk land (evt. om te zetten zodat het zand boven komt en) goed te draineren, evt. zand opbrengen om de ondergrond te verstevigen en beter doorlatend te maken, daar een heel klein laagje zwarte aarde overheen en gewoon weer een stevige grassoort (sportvelden gras voor intensief gebruik?) in te zaaien. Je hebt dan misschien wel geen zandbak, maar wel een stevige en stabiele ondergrond om te kunnen rijden. En als door gebruik je "weilandje/grasveldje" vervolgens weer wat kaal en zanderig wordt, dan is het nog steeds geen bak in die zin van het woord... Zorg dan dat je eventuele erf/tuinverlichting zo zet dat het ook als erf/tuinverlichting gezien wordt, bijvoorbeeld tussen erf en bak in, of leg je rijveldje aan op je erf, dan kunnen ze daar ook niet zo moeilijk over doen. Je tuin mag je omheinen tot 1 meter hoog zonder vergunning. dus als je je bak/tuinomheining niet hoger maakt dan dat heb je ook geen probleem. Je weiland kun je om veiligheidsredenen vaak wel hoger afrasteren als je (grotere) paarden hebt. Als ze daar moeilijk om doen kun je voor de rechter/bezwaarcommissie aannemelijk maken dat het om veiligheidsredenen noodzakelijk is een hogere afrastering te plaatsen omdat de paarden er anders overheen kunnen springen en op de openbare weg kunnen geraken. Een vergunning kan een gemeente dan redelijkerwijs eigenlijk niet weigeren.

Wat ik zelf vreemd vond in de oude gemeente was dat in het buitengebied een boerenbedrijf minder strenge regels had dan een perceel met woonbestemming. Dan kan het dus voorkomen dat de boer op 40 meter wel een bak of mestopslag mag bouwen van jouw huis, maar jij geen bak of mestopslag omdat die boerderij te dicht bij staat. en dat vond ik scheef... Alsof jij minder last hebt van zijn stank en stof dan hij van die van jou.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:29

APV - algemene plaatselijke verordening heeft gewoon de status van 'wet'. Het is dus een bindende verordening. Daarom noemt een ambtenaar dat 'wettelijk'. Niet iedereen weet wat 'de APV' is. Vermoedelijk kan je die van jouw gemeente integraal op internet vinden.

BigOne

Re: afstand bak tot woning derden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:49

misschien wel niet de juiste weg maar ga eens rondkijken in jouw gemeente bij andere paardenbakken hoe die liggen, natuurlijk kun je hier weinig van zeggen want zeer veel mensen leggen gewoon een bak aan zonder vergunning te vragen of weten dit ook niet, via google earth kun je heel mooi zien waar alle bakken liggen, je kunt natuurlijk dan wel naar de gemeente toestappen en vragen waarom anderen wel en jij niet.

YvonneV

Re: afstand bak tot woning derden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 22:29

@ JoyceB De definitie van een rijbak in deze gemeente is Een stuk grond al dan niet afgezet met de bedoeling een paard of pony te trainen of te berijden. Dus formeel gezien zou ik niet eens in het weiland mogen rijden.

Het een en ander ligt nogal gecompliceerd omdat er een nieuw bestemmingsplan komt. In het nieuwe bestemmingsplan krijgt de grond woonbestemming met hoog archeologische waarde. Nu zou ik nog mogen draineren maar zo gauw het nieuwe bestemmingsplan er is mag dat zelfs niet meer.

Op onze eigen grond is het niet mogelijk om een bak aan te leggen verder dan 50 m van woningen van derden. De achter onze woning gelegen wei is huurgrond en ligt ook nog in een andere gemeente/provincie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:30

Als jij in je wei gaat rijden, maar je laat er ook je paard af en toe grazen, dan kunnen ze je dat echt niet verbieden... Je rijdt misschien 1 uurtje per dag, en een wei wordt ook niet het hele jaar 24/7 gebruikt om te grazen, dus dat wordt voor hun lastig om te bewijzen dat je je wei oneigenlijk gebruikt...

Die afstandsregels zijn bedoeld om overlast voor omwonenden te verminderen. Grootste irritatie is stuivend zand. En de verlichting vind ook niet iedereen een groot succes, maar dat kun je nog subtiel oplossen. Als je bodem gewoon van gras is, van boven/een afstandje gezien, en dus niet stuift, en je buren verder er geen drama van maken dat je in je "weilandje" ook rijdt, dan is de kans klein dat ze je het lastig kunnen maken. Er zijn heel veel mensen die gewoon in hun wei, waar hun paard normaal loopt te grazen, moeten rijden. Die zetten dan gewoon wat bordjes neer en gaan rijden en verder eet het paard er wel tussendoor.

Zou toch ook nog even kijken naar de mogelijkheden van die huurgrond. Mag je dat voor langere termijn onder contract huren? dan is het misschien de moeite waard om te onderzoeken of je daar je rijbak aan kunt leggen.
Misschien heb je in die andere gemeente meer geluk, dat ze daar soepelere regels hanteren? Of is de ligging van de grond beter ten opzichte van de andere huizen?

Als ik jou was zou ik dat land dan nu maar als de wiedeweerga laten draineren nu het nog kan... Je kunt overigens, als je op tijd bent en goede argumenten hebt, ook proberen bezwaar te maken tegen een bestemmingswijziging h`e...

Succes met het vinden van een oplossing!