Staleigenaar komt afspraken niet na; en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Carmen__

Staleigenaar komt afspraken niet na; en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 13:41

Hoi,

Ik sta sinds vorig jaar eind augustus op een stal in mijn woonplaats. In eerste instantie was het ideaal: dichtbij huis, goede bak, lekker rustig (ik had maar één stalgenootje waarmee ik de bak hoefde te delen) en de staleigenaren waren erg aardig.
Maar in die tijd is er veel veranderd. Het belangrijkste is mijn contact met de staleigenaar. Hij verplicht mij om zich aan afspraken te houden die hij met mij maakt en wat dat betreft sta hij natuurlijk geheel in zijn recht. Daarom veeg ik altijd de stal+pad buiten na het rijden, ik laat voeren en stallen uitmesten op hun verzoek achterwege en ik zet de paarden nooit binnen of buiten wanneer hij me dat niet gevraagd heeft. Maar dan verwacht ik andersom dat als ik iets vraag, de staleigenaar zijn afspraken ook nakomt. Geheel terecht, lijkt me? Zo wil ik niet dat mijn paard met warm weer in de volle zon staat, maar vorige week tijdens de warme dagen stond ze weer eens in een stal zonder schaduw. Ik wil dat mijn paard brok krijgt omdat ze anders niet vooruit te branden is en hij heeft me beloofd dat ze dat krijgt. Maar elke keer als ik 's avonds rijd merk ik dat de paarden alleen kuilgras krijgen in de wei en niet naar binnen gaan (dus krijgen ze geen brok). Ook is bij ons op stal het verzoek gedaan om op te schrijven wanneer je les hebt, zodat de bak vrij kan zijn. Daarom rij ik nooit tijdens de les van een ander. Maar het is al meerdere keren gebeurd dat er iemand bij reed in de bak tijdens mijn les. Nu kunnen ik, mijn paard en mijn instructrice daar wel mee omgaan maar het gaat mij om het principe: ik doe het niet, dus moet jij het ook niet bij mij doen.
Ik heb een balletje opgegooid bij de staleigenaar, maar hij doet het af als gezeur. Dat mijn paard in de volle zon staat met heet weer kan volgens hem geen kwaad. Dat ze geen brok krijgt is niet erg, want ze heeft energie genoeg. En als er iemand in de les rijdt, tja dan kan die persoon blijkbaar alleen op die tijd.
Behalve de afspraken niet nakomen laat hij de paarden buiten staan als het onweert (ook met het noodweer vorige week) en ik vind dit niet verantwoord. De kans dat de bliksem ergens inslaat is er altijd. Ook is de bak op dit moment te slecht om te rijden, de hoefslag is vrijwel onbegaanbaar maar meneer heeft geen tijd om hem recht te trekken (wel om met zn eigen paarden naar de Veluwe te gaan).
Ik heb het er met mijn stalgenootje over gehad en ook bij haar komt hij zijn afspraken niet na. Hij heeft gevraagd of onze paarden in de zomer 's nachts binnen of buiten moeten en zij heeft toen gevraagd of haar paard 's nachts binnen mag staan. Dat gebeurt dus niet, maar hij doet alsof het wel zo is. Een reden waarom haar paard 's nachts buiten staat heeft ze dus niet.
Het is toch niet normaal dat ik de staleigenaar moet gaan controleren op het nakomen van afspraken, als het gaat om het welzijn van mijn paard? -:(-
Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen? Ik ga vanavond een andere stalling iets verder weg bellen om te vragen of ze eventueel plek hebben en wat de kosten dan zijn. Ik verwacht eigenlijk niet dat een gesprek met de staleigenaar nog zin heeft omdat hij me nooit gelijk zal geven, maar hoe zou ik het kunnen aanpakken?

Groetjes

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:47

Ik zou gewoon zsm wegwezen daar ;) Zo iemand zal niet snel veranderen, als ik het zo lees. Succes!

friesiszwart

Re: Staleigenaar komt afspraken niet na; en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:10

Ik zou met de staleigenaar om de tafel gaan zitten en je wensen omtrent stalling doorgeven. Wil hij zich daaraan houden gewoon blijven en anders weggaan lijkt mij.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:17

ik zou dus lekker een andere stal gaan zoeken

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:21

ik zou eerst die andere stalling bellen , hebben ze plek , met je staleigenaar gaan praten, en zeggen als er niks verbeterd dat je dan opzoek gaat naar een andere stal . dan weet je iig dat je niet op straat komt te staan met je paard .

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:22

Ik heb het ook meegemaakt, ben er snel vertrokken toen ik erachter kwam.

Als pensionklant betaal je voor diensten en heb je het laatste woord betreffende de verzorging van jouw paard. Een stalhouder kan daarin meegaan of niet, maar dan in goed overleg. Afspraken zonder tegenbericht niet nakomen, of ronduit liegen over diensten is m.i. voldoende reden om per direct te vertrekken naar een stal waar men wel fatsoenlijk met klanten en paarden omgaat!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:27

Ik zat in ongeveer dezelfde situatie, nadat ik een nieuwe stalling had gezocht (waar ik pas per 1 okt terecht kan) en zij daar via via achterkwamen hebben ze me met drie paarden (waarvan 1 een krakkemikkige oude mama merrie met haar veulen) per direct op straat geknikkerd! Na een flink drama. Gelukkig heb ik wel noodopvang gevonden. Maar ik ben stiekem ook erg blij dat ik er weg ben, de gezondheid van mijn paarden gaat gewoon voor alles!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:28

Je hebt al geprobeerd met hem te praten en hij heeft je weggewuifd + je bent niet de enige, dus staleigenaar heeft er iets van weg om zich niet aan afspraken te houden, ik zou dan op zoek gaan naar een andere stalling.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 17:34

Bedankt voor de reacties :) Het is goed om te horen dat ik niet de enige ben die dit niet normaal vind. Mijn stalgenootje en ik hebben een beetje het idee dat de staleigenaar ons 'niet meer nodig heeft' sinds er 2 nieuwe meisjes zijn gekomen. Dat zijn 2 giechelende tienermeisjes met wie hij enorm aan het aanpappen is en mijn stalgenootje heeft net als ik het gevoel dat zij behoorlijk belangrijker zijn voor hem dan wij. Voorbeeld: de man van mijn stalgenootje was geopereerd aan een liesbreuk en de staleigenaar heeft er wel naar gevraagd maar verder niet, toen de moeder van een van die meiden was geopereerd gingen hij en zijn vrouw dezelfde avond nog langs. Prima dat hij met hen intensiever contact wil dan met ons, maar mijn paard heeft daar niks mee te maken en die is nu wel de dupe. Wij (stalgenootje en ik) hebben nu echt het gevoel weggepest te worden.
Ik ga zo even die andere stalling bellen (al is het maar om iets achter de hand te hebben) en daarna rijden met mijn stalgenootje, zij is net terug van vakantie en moet het gesprek over 's nachts binnen staan nog aangaan met de staleigenaar dus ben benieuwd (maar hij zal haar bezwaren ook wel afdoen als 'onzin' verwacht ik)
@friesiszwart: de staleigenaar weet wat ik wil, maar houdt zich er niet aan zonder mij daarvan op de hoogte te brengen en een reden te geven
@JSCAA: ik denk niet dat ik hem ga vertellen dat ik weg wil als er niks verandert, heb het vermoeden dat hij mij+paard dan meteen op straat gooit
@fanci_mike: dat vind ik echt ronduit schandalig! maar ik zie mijn staleigenaar er ook voor aan om het te doen als hij erachter komt, dus bespreek nu het meeste met mijn stalgenootje via de telefoon omdat het dan zeker niet uitlekt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:21

:oo

Volgens mij sta jij nog waar ik ook stond en het in mijn eerdere post over had _O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:29

Ik zou ook wegwezen, ik wil ervan op aan kunnen dat wat beloofd is ook gebeurt. Heb je een stalhouder die je niet vertrouwd zeg dan op op de dag dat je vertrekt. Is weliswaar niet netjes, maar dat is het risico om op straat te staan met je paard ook niet.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:40

Wegwezen daar! Jij betaald,dus jij bepaald .In alle redelijkheid natuurlijk he!

Wij hebben in dezelfde positie gezeten,nee de paarden staan met mooi weer zeker 5 a 6 uur buiten ,werd er gezegd!
Ja ja en als we gingen checken of ze na een uur ook nog buitenstonden, niet dus he!
Staat je paard met mooi weer de hele dag binnen, bah wat een waardeloze kerel was dat ook!

Wij zijn in de gelegenheid geweest om zelf een huis met stallen, rijbak en weiland te kunnen kopen!
Heerlijk zelf bepalen hoe lang en wanneer je paard buiten staat en hoeveel hij te eten krijgt!

Maar goed zoek maar verder naar een betere stalling

Succes!!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:06

mischien eerst praten en als dat niet helpt zosnel mogelijk weggaan;)
suc6 ermee

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:51

Praten heeft blijkbaar toch wel effect want mijn paard heeft gisteren brok gehad en de staleigenaar gaat deze week de bak rechttrekken. Het is een stap in de goede richting. Ga vanavond weer rijden en ga er vanuit dat ze dan weer brok krijgt (zo niet, dan vraag ik erom) Als er weer een hele warme dag komt zal ik hem duidelijk maken dat ze óf naar binnen moet óf in een wei met schaduw moet staan. De staleigenaar stond gisteren ook ineens een hele tijd met mij te kletsen terwijl ik aan het poetsen/opzadelen was.
Ik heb wel die andere stal nog even gebeld, hij wist nog niet of er plek was omdat er meer mensen interesse hadden voor de stallen die nu leeg staan maar hij belt later deze week nog terug als hij meer weet. Maar ik hoop eigenlijk dat ik hem dan kan vertellen dat het niet meer nodig is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:09

Dit is meer iets voor TAO.
Zodoende een verplaatsing van VSW-->TAO.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:14

Ik zou alle pensionklanten bij elkaar roepen en dan samen met de eigenaar een stalvergadering houden en dan met iedereen tot goede afspraken en regels zien te komen. Dan is het voor allemaal duidelijk wat te verwachten. Het werkt verhelderend kan ik je vertellen! :)

Wat jij verwacht en wat hij ervan denkt hoef nl niet hetzelfde te zijn, jij vindt het belangrijk dat je paard brok krijgt en hij niet, maak hem dan duidelijk waarom je dat wilt en spreek het goed af.
Wat voor de een normaal is is voor de ander abnormaal, dus praat daar over.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:57

Ook wij stonden met onze pony op zo'n fijne pensionstal... In het begin leek het allemaal leuk. Lekker kleinschalig, wij stonden er samen met een andere pensionklant met 2 pony's en de eigenaresse zelf met haar toen nog 2 paardjes. In de loop van de tijd leek het echter steeds meer erop dat de eigenaresse zich vooral bewust was van haar rechten en niet van haar plichten. De andere pensionklant was zich er echter al eerder van bewust dat het niet goed was en zocht een andere stal maar wij, helaas, hielden het wat langer uit. Verschillende keren hebben we geprobeerd er op een redelijke manier over te praten maar het leek er kortweg gewoon op neer te komen dat we bijna blij moesten zijn dat we er mochten staan. Uiteindelijk na een onverwachte stalverhoging van maar liefst 25 pct. besloten ook wij dat we er geen zin meer in hadden. We hebben, praten leidde tenslotte nergens toe, een "fijne" maar nette brief geschreven en zijn weg gegaan. Dat voelt nu nog steeds als een opluchting.
Het schijnt dat je juridisch gezien wel degelijk rechten, en natuurlijk ook plichten, hebt als pensionklant maar of je nou zin hebt om op die manier bij iemand in pension te staan is natuurlijk maar de vraag.
Wij staan nu op een stal waar duidelijke regels zijn, geen onduidelijkheden en geen amateurisme. Je tekent een contract waarin voor beide partijen de regels staan. Op deze manier kunnen wij veel meer genieten van onze hobby!