veiligheid afneembare trekhaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

veiligheid afneembare trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 18:04

Wij hebben een auto op het oog (Volvo V70) en daar zit een afneembare trekhaak op (wel van Volvo). De verkoper (garage) zei dat dit net zo goed is als een vaste trekhaak.
Heeft iemand hier verstand van? Kan het nog zijn dat er aan zo'n trekhaar minder gewicht mag? En evt kogeldruk?

josie

Re: veiligheid afneembare trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:35

Ja hoor wij hadden er ook eentje, mits je hem correct plaatst (anders ook niet te vergrendelen en op slot te doen met sleuteltje) is er niets aan de hand.
Op de papieren staan hoeveel de auto mag trekken, geremd en ongeremd.
Kogeldruk, is bij mijn weten, ook al bepaald, staat niet in de papieren, maar is wel na te vragen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:36

Mijn ouders hadden ook een auto met afneembare trekhaak. Was prima, zolang hij goed bevestigd is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:22

Onze trailer hangt ook achter mijn auto met afneembare trekhaak. Prima ervaring mee.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:25

Vorige auto (Citroen C5) had ook een afneembare trekhaak. Nooit problemen gehad als we de caravan of trailer erachter hadden. En de kogeldruk was hetzelfde als bij permanente trekhaak.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:42

heb er sinds kort ook een. kogeldruk is zelfs 90 kg maar tis wel een toyota rav4 waar ie onder hangt. let er wel op dat ie goed vergrendelt. bij mij is dat zichtbaar door een groen vlakje en doordat ie anders niet op slot kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:44

Ik geloof geen verkopers!
Doe mij even de fabrieksspecificaties, dan bepaal IK wel of het daadwerkelijk kan. De trekhaak moet de trailer kunnen trekken, dat is domweg getallen naast elkaar zetten en de trekhaak zal betere cijfers moeten laten zien dan de trailer eist. Moeilijker is het niet, daar heb ik geen gladde verkoper voor nodig!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:51

Ik zie het nut niet van een afneembare trekhaak.

Meestal zitten ze voor de nummerplaat waardoor je ze eigenlijk iedere keer eraf moet halen (wat bijna niemand doet).
Ook zijn ze veel duurder (nieuw) dan een vaste trekhaak.
Je hebt ook iedere x een (zeer kleine) kans dat je hem niet helemaal goed bevestigd.
(hoe meer handelingen, hoe groter de kans dat je iets fout doet of vergeet)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:18

nou brainless, er zijn praktische zaken waarom er een afneembaar type wordt gebruikt: mensen (zoals ik) die maar sporadisch een kar trekken; achteruitrijdsystemen die reageren als er een trekhaak voor zit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:29

Die afneembare trek haak is best handig.Zeker als je de trekhaak niet voordurend nodig hebt.
Je meot alleen de sleutel niet verliezen :o .Nu horen we als we achteruit gaan alleen nog tuuuuuuuuuut.
Volgen smij is de sterkte het zelfde we hebben twee auto's één met een vaste trekhaak en één zogezegde afneembare,maar we merken geen verschil.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:38

Brainless schreef:

Meestal zitten ze voor de nummerplaat waardoor je ze eigenlijk iedere keer eraf moet halen (wat bijna niemand doet).
Je hebt ook iedere x een (zeer kleine) kans dat je hem niet helemaal goed bevestigd.

Ik had/heb op zowel mijn vorige-, als ook op mijn huidige auto een afneembare trekhaak.
Op mijn eerste auto was de reden dat ´ie afneembaar was, dat de sensoren van het park distance system reageerden op de trekhaak. Als ik de trekhaak er op liet zitten, piepte dat ding iedere keer :roll: .
Op mijn huidige auto heb ik ook een afneembare, maar inmiddels is het pds al weer een stuk "moderner" geworden en reageert het niet als ik de trekhaak er gewoon standaard onder laat zitten :) (wat ik dan ook meestal heb).
De kans dat je iets fout doet is wel héul erg minimaal; als je hem niet goed plaatst, schiet het controlle palletje niet op groen en valt de trekhaak naar beneden op het moment dat je ´em loslaat :+ . Ik heb ém wel op slot staan (en natuurlijk het sleuteltje eruit!), zodat ook niemand anders er aan kan klooien.
Als ik veel in de stad rij, haal ik de trekhaak er meestal wel af; zeker als ik veel moet manouvreren in krappe parkeerplaatsen vind ik het handig als ik dat ding er niet op heb zitten; mijn auto alleen is al groot genoeg ;) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 23-08-09 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 01:40

Wij hebben er ook een bij onze Raff, als je de trekhaak erop hebt kan de achterbak niet open dus hij is er meestal af en dat gaat prima!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:37

ikke schreef:
Ik geloof geen verkopers!
Doe mij even de fabrieksspecificaties, dan bepaal IK wel of het daadwerkelijk kan. De trekhaak moet de trailer kunnen trekken, dat is domweg getallen naast elkaar zetten en de trekhaak zal betere cijfers moeten laten zien dan de trailer eist. Moeilijker is het niet, daar heb ik geen gladde verkoper voor nodig!

Ik vond het geen gladde verkoper hoor!
Ik zal nog wel de papieren erbij opvragen om te kijken of het allemaal kan.

Brainless schreef:

Zal even kijken hoe dat zit, want ik heb hem redelijk vaak nodig en vind het niet handig om hem er elke keer af te moeten halen!

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:42

Ik heb ook niet zo'n lekker gevoel bij een afneembare trekhaak hoor. Maar da's meer het idee denk ik.
Als het niet veilig zou zijn zouden ze het echt niet meer zo verkopen. Op mijn Jeep zit er ook een en puur om die reden dat als je de achterdeur gebruikt je niet iedere keer met je benen er tegenaan stoot. Wel zo prettig!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:43

Het is inderdaad meer het idee. Volvo is altijd wel bezig met veiligheid en het een een trekhaak van volvo. Ik zal het ook nog even navragen bij de garage die hem gaat keuren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:51

mijn korando heeft ook een afneembare trekhaak....

gladde verkopers links of rechts... netzoals ik er maar van uit moet gaan dat mijn auto veilig is en de nodige tests heeft doorstaan toen ze dit model auto hebben bedacht, moet ik dat ook vwb de trekhaak...
cijfers links of cijfers rechts.... vast of afneembaar moeten ze beide gemonteerd worden, zijn beide goedgekeurd... en 'mogen' gebruikt worden....

verkeerd vastmaken lukt niet, je krijgt hem niet vast....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:01

Alane schreef:
mijn korando heeft ook een afneembare trekhaak....

gladde verkopers links of rechts... netzoals ik er maar van uit moet gaan dat mijn auto veilig is en de nodige tests heeft doorstaan toen ze dit model auto hebben bedacht, moet ik dat ook vwb de trekhaak...
cijfers links of cijfers rechts.... vast of afneembaar moeten ze beide gemonteerd worden, zijn beide goedgekeurd... en 'mogen' gebruikt worden....

verkeerd vastmaken lukt niet, je krijgt hem niet vast....

Blijft over dat er nogal wat mensen zijn die geen flauw idee hebben hoe zwaar ze hun trekhaak belasten en lopen daarmee een fors risico op overbelasting en op dat moment geeft niemand meer garanties.......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:08

@ikke, dat staat los van afneembare of niet afneembare trekhaak... ben het met je eens dat controle geen kwaad kan, maar moet je bekennen dat ik de papieren van mijn auto en de trailergegevens naar mijn garage (die alles onderhoud en zorgt voor de keuringen, TÜV ) na laten kijken of dit kan en mag... max gewicht, kogeldruk etc... en dan moet ik er maar vanuit gaan dat dit mag en kan.... (ook omdat de in Nederland gemaakt, naar Duisland geexporteerde maar in Nederland gekochte trailer, gekeurd moest worden voor het duitse kenteken en de voorwaarde was dat de trailer in Duitsland weer goedgekeurd werd en achter mijn auto zou mogen)

en eerlijkshalve heb ik het bij deze combinatie nooit zelf nagekeken of dit kan en mag.. :oo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:20

Alane schreef:
@ikke, dat staat los van afneembare of niet afneembare trekhaak... ben het met je eens dat controle geen kwaad kan, maar moet je bekennen dat ik de papieren van mijn auto en de trailergegevens naar mijn garage (die alles onderhoud en zorgt voor de keuringen, TÜV ) na laten kijken of dit kan en mag... max gewicht, kogeldruk etc... en dan moet ik er maar vanuit gaan dat dit mag en kan.... (ook omdat de in Nederland gemaakt, naar Duisland geexporteerde maar in Nederland gekochte trailer, gekeurd moest worden voor het duitse kenteken en de voorwaarde was dat de trailer in Duitsland weer goedgekeurd werd en achter mijn auto zou mogen)

en eerlijkshalve heb ik het bij deze combinatie nooit zelf nagekeken of dit kan en mag.. :oo

Jij hebt wel er veel vertrouwen in mensen waarvan ondertussen redelijk bekend is dat ze ook nauwelijks weten waar het over gaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:51

hmmm, deze doen ook de tüv hier in Duitsland, en het onderhoud aan mijn auto, zou ik ze niet vertrouwen bracht ik mijn auto er niet naar toe......

maar goed nieuws, past allemaal en heb nog over vwb max toegestane massa wat voertuig mag trekken en trailer mag wegen... dus de papieren getallen, waar ik niet overheen kom met mijn huidige paardenbestand. :)
maar we dwalen af... is de afneembare trekhaak veilig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:20

Alane schreef:
hmmm, deze doen ook de tüv hier in Duitsland, en het onderhoud aan mijn auto, zou ik ze niet vertrouwen bracht ik mijn auto er niet naar toe......

maar goed nieuws, past allemaal en heb nog over vwb max toegestane massa wat voertuig mag trekken en trailer mag wegen... dus de papieren getallen, waar ik niet overheen kom met mijn huidige paardenbestand. :)
maar we dwalen af... is de afneembare trekhaak veilig

Met die veiligheid is niks mis, zolang de gebruiker zich maar aan de afspraken houdt. DAAR zit het probleem, nergens anders.
Zo heel ver waren we dus nog niet afgedwaald. Als er één persoon naar aanleiding van onze discussie de papieren naast elkaar legt en daarmee DAADWERKELIJK weet waar ie mee bezig is, is die afdwaling al zinvol geweest.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:12

Onder onze Honda CRV die we nu ruim een jaar hebben zit ook een afneembare trekhaak. Ik rijd ongeveer 3x per week met de trailer en haal de trekhaak er iedere keer weer af. Het is zo'n kleine simpele handeling en je hoort hem op "slot" springen, je ziet of hij op groen staat en je moet de sleutel nog omdraaien. Ik zou niet weten wat er dan nog mis kan gaan.
Reden van hem eraf halen: onhandig als je dingen achter uit de auto moet halen en hij zit voor de nummerplaat.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:15

Ik heb op mijn auto ook een afneembare trekhaak. Niet bewust voor gekozen, dat ding zat er toevallig op. (gebruikte auto).
Ik merk geen verschil met een vaste, hij moet vergrendeld worden met een sleuteltje dus je weet het wanneer hij goed vast zit.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 14:12

Is het dan niet zo dat als een auto 1800 kg mag trekken, de trekhaak dit ook mag? (als die trekhaak erbij geleverd is)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:59

Kev schreef:
Is het dan niet zo dat als een auto 1800 kg mag trekken, de trekhaak dit ook mag? (als die trekhaak erbij geleverd is)

Snap je niet helemaal, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat een trekhaak gemonteerd wordt die voldoet aan het maximale trekgewicht van de auto.