Hoe duur is een pony op de markt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Hoe duur is een pony op de markt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:35

Hallo allemaal,

Ik ben 'stiekem' is aan het rondkijken voor een pony erbij, en zit er aan te denken deze van de markt te halen. Ik was benieuwd of mensen kunnen inschatten wat zo'n pony dan op een markt kost, en wat gewoon particulier?

Ik zoek een pony tussen de 1,15 en 1.35 cm, merrie of ruin (voorkeur merrie). voorkeur met papieren. tussen de (2,5) 3 en 10 jaar oud.
hoeft nog niet onder het zadel (mag wel natuurlijk). makkelijk karakter.

heeft iemand enig idee wat ik voor zo'n soort pony op de markt zou moeten betalen? zit zelf aan 500,- te denken, omdat ik soms bij particulieren al pony's zie die aan mijn 'profiel' voldoen voor zo'n 1000,-. maar zit ik dan te laag of is dat met (stevig?) onderhandelen wél mogelijk?

alvast bedankt!

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:42

Op de markt verschilt het heel erg met prijzen. Onderhandelen is daar meestal wel mogelijk.
laatst heeft mijn buurman de 1 gekocht op de markt , 1,5 jarige KWPN ruin en heeft hij 800,- voor betaald.
Maar let op bij paarden markten en neem iemand mee die er echt verstand van heeft want op paarden markten staan niet de beste paarden enkel staat de een goede tussen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:45

Marjoleiin schreef:
Op de markt verschilt het heel erg met prijzen.
laatst heeft mijn buurman de 1 gekocht op de markt , 1,5 jarige KWPN ruin en heeft hij 800,- voor betaald.
Maar let op bij paardenmarkten en neem iemand mee die erg echt verstand van heeft want op paarden markten staan niet de beste paarden enkel staat de een goede tussen.

weet uiteraard wel dat ik moet oppassen. heb zelf ook redelijk veel kennis in huis én ben totaal ongevoelig voor 'zielige' beelden. dat werkt bij mij juist averechts en zo'n pony zou ik dus al nóóit kopen. ik wil gewoon een gezonde vrolijke pony waar ik straks kinderen op kan laten rijden wanneer mijn merrie hoogzwanger is.
weet ook niet of ik de pony daarna nog houd of dan weer verkoop, wil daarom het liefst er een 'handelaars'prijsje voor betalen zodat ik er zelf niet zo snel verlies op moet leiden..

boeflover

Re: Hoe duur is een pony op de markt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:47

lopen er trouwens op een grote markt als hedel ook dierenartsen rond die bv de chippen controleren adhv het paspoort? ik ben pas in rotterdam op een markt geweest maar zag daar eigenlijk niks van een herkenbare dierenarts oid die een pony kon controleren. bestaat zoiets niet of is dat puur op grote markten?

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:51

ik loop ook wel vaak op paardenmarkten maar nog nooit een DA gezien. En die lopen volgens mij ook op geen enkele markt.
maar in het paspoort staan ook de aftekeningen he , dus dan moet je daar gewoon goed naar kijken of alles klopt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:58

best apart dat dat niet zo is. er zullen toch vast ook wel is gestolen paarden met valse paspoorten staan. simpel te controleren met een chiplezer denk ik dan..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:10

Ik denk tussen de 400,00 en 600,00 euro dat je dan al kan slagen. Maar goed paarden staan niet voor niets op de markt en ik denk dan ook dat je bij een goedkoop paard vaak een dierenartsrekening erbij koopt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:30

zoveel pony's, zoveel eigenaren, zoveel redenen waarom een pony wordt aangeboden.
volgens mij kan je er van tevoren niet veel van zeggen.
gewoon heen gaan, rondkijken, en als je een leuke ziet hoor je vanzelf wat hij moet kosten,
en merk je vanzelf of je bij diegene wel of niet kan afdingen.
ik denk dat je voor de prijs die je in gedachten hebt sneller een groene pony koopt dan een beleerde bewezen kinderpony.
maar goed, zoals ik al zei, zoveel verschillende situaties en mensen bij elkaar, misschien tref je het, en heb je straks een leuke pony voor een relatief laag bedrag.
mensen moeten soms ook echt van de pony af, dus gewoon een beetje lef hebben, je vragen stellen, en dan zie je vanzelf wel wat je uiteindelijk op je trailer hebt staan ;)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:41

Voor 500 euro zou je best een leuk paard op de markt kunnen kopen..maar denk idd ook eerder een jong paard die onbeleerd is dan 1 die al wat ouder en beleerd is en er dan nog goed uitziet ;)
En er staan niet alleen slechte,vaak zijn het die oude boertjes die nog weleens wat leuks hebben staan,deze mensen hebben helemaal geen verstand van computers dus deze pony's komen nooit op internet en alleen op de markt,maar je moet er wel goed naar kijken..

Je moet inderdaad niet gevoelig zijn voor zielige dieren want meer als de helft mankeert wat,de helft heeft een afgeschuurde staart,mok (in ernstige vormen) etc.etc.
Om nog maar niet te praten hoe de mensen op markten met hun paarden omgaan..

De laatste markt waar ik was werd toch mooi wel iemand gearresteert en een pony meegenomen waarvan de papieren niet klopte,dus er is zeker wel een vorm van controle,maar je moet zelf goed opletten of de aftekeningen op de papieren kloppen!

Succes met je zoektocht ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:15

Zoals in zuidlaren is een ingangscontrole waarbij de papieren etc worden gecontroleerd.
Ik neem aan dat dit bij de wat grotere markten wel standaard is.

Kijk ook eens op de site van agd.nl of boerderij.nl
Hier staan ook marktprijzen op, maar 't is maar net wat een gek er voor geeft en hoeveel vraag er naar is.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:26

aan elke markt staat bij de ïngang"een Da of in iedergeval iemand met een reader om de chips te controleren.

wat jij zoekt, max 800 denk ik

MissEss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:16

Ik denk ook ongeveer rond de 500 tot 800 Euro! maar dat verschilt per paard/eigenaar.

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:00

ik heb een pony van onveer 1.10 gekocht. rond de 3,5 heb er 300 voor betaald.
je moet gewoon afdingen.
en niet direct happen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:02

lief......... dieren in jouw hoogte gaan voor 50 euro weg............

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:04

Marjoleiin schreef:
ik loop ook wel vaak op paardenmarkten maar nog nooit een DA gezien. En die lopen volgens mij ook op geen enkele markt.
maar in het paspoort staan ook de aftekeningen he , dus dan moet je daar gewoon goed naar kijken of alles klopt.

Bij ons lopen er wel dierenartsen op de markt. Maar dit is een kleine markt die 1 keer per jaar als traditie wordt gehouden. Hier komen voornamelijk hobbyboeren, er staan ook zelden zielige pony's tussen. Alle drie mijn pony's komen van deze markt af. Voor een welshveulen heb ik toentertijd 350 gulden betaald, dus ik denk dat je voor ongeveer 500 euro wel een pony moet kunnen vinden. Afdingen kan vaak wel.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:33

De laatste keer dat ik op een paardenmarkt was (Blanden) vond ik het afschuwelijk.

- graatmagere paarden met dikke wormbuiken,
- shetten die in juni bij 30° nog niet uit de wintervacht waren,
- pony's die nog nooit van hun leven een hoefsmid hadden gezien,
- paarden onveilig door elkaar vastgebonden, veulens aan de moeder vastgebonden en dan tussen andere paarden gezet,...
- hengsten en merries door elkaar gezet (heb een merrietje daar ter plekke gedekt zien worden, per ongeluk),
- dieren met onverzorgd zomereczeem dat tot bloedens toe opengeschuurd was
- kreupele paarden die desondanks bereden werden
- Er was geen chipcontrole, zodat een gestolen paard daar verkopen een fluitje van een cent zou zijn

Ik zou daar niks kopen, al was het maar om de organisatie niet te steunen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:59

laatst op de paardenmarkt in scheerwolde, was er een ander half jarige hengst schimmel, harstikke mager en hij vroeg er nog 475 voor en die had geen chip of boekje...
ik ben maar snel weggegaan, want anders had ik hem zo meegenomen