Fotografen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Fotografen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:17

Na een dramatische wedstrijd gisteravond vroeg ik mij het volgende af. Als er een fotograaf op een wedstrijd rondloopt, hoort die dan geen toestemming te hebben om foto's van je op internet te zetten? Ik vind het heel vreemd eigenljik dat iedereen zomaar foto's kan nemen en kan verspreiden, en eigenlijk ben ik daar ook helemaal niet van gediend.

Ik snap dat het soms best leuk is dat je foto's hebt van jezelf op wedstrijd maar vind het een raar gegeven dat iedereen zich fotograaf mag noemen en dan dus klakkeloos plaatjes kan schieten en online kan zetten, waar dan ook iedereen bij kan.

Ben ik de enige die er zo over denkt of zijn er meer?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:18

Nee, jij bent op een openbaar terrein/evenement...
Dus mag een fotogra(a)f(e) doen wat hij of zij wilt!

daffodil

Re: Fotografen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:22

Wel raar eigenlijk, want als ik nou om wat voor reden dan ook niet wil dat ik en public op het net gezet word?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:24

Dan moet je op dat moment bezwaar maken. De fotograaf mag de foto's dan wel houden, maar nergens voor gebruiken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:24

Je rijd wel in 't openbaar maar wil niet op 't internet komen? ;)
Als je foto's tegenkomt kun je gewoon vriendelijk vragen of ze verwijderd kunnen/mogen worden. ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:29

Ja hahahaha kan moeilijk "besloten" wedstrijd rijden, hoewel me dat een erg aantrekkelijk idee lijkt......

Maar dan moet je dus per wedstrijd in de gaten houden wie er fotografeert en aangeven dat je niet op internet wil.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:30

WD V -> TAO

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:32

Ik heb hier eerder ook een topic over gestart.. Ik vind het nogal wat dat er allerlei slechte momentopnamens van mij over het web zwerven maar het lijkt erop dat dat gewoon mag... :n

En wat betreft wel in het openbaar rijden maar niet op internet willen daar zit nogal een verschil in.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:38

oef, dus als je op vakantiefoto's maakt waar iemand op de achtergrond taat moet je ook toestemming aan hen vragen of je die foto's wel in je openbare webalbum mag zetten?
Zo kun je nergens meer foto's maken en online zetten... Ik snap het wel hoor, ik zit er ook niet direct op te wachten, maar toch mag het echt wel...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:38

Ik snap het punt wel hoor,

Ik ben zelf en wedstrijdruiter en fotograaf, af en toe ook op wedstrijden,
er is een maar,

Ik plaats NOOIT fotos online, die op een verkeerd moment genomen zijn,
En wel om de reden, dat 1 die foto`s toch niet verkocht worden, en vaak de ruiter er van baalt en zo wie zo niets meer koopt, ( zo ben ik zelf namenlijk ook)

en 2 ik het gewoon slechte reclame voor mezelf vind.

Ik snap dus echt niet waarom al die slechte momenten online moeten, vind dat vaak toch een minpunt van de fotograaf hoor.

maar inderdaad ze mogen het gewoon online zetten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:40

Dobbel, helaas zijn er ook mensen die júist voor dat soort slechte momentopnames naar wedstrijden gaan.
die smullen ervan om ze vervolgens op het net te kwakken...

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:41

ja helaas is dat zo ja,

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:41

Nou Dobbel, dat is dus precies het punt, de betreffende fotograaf zet dus echt alles! online, ook de meest beroerde foto's, kan wel een voorbeeldje plaatsen maar daarmee zie je ook gelijk de naam van de fotograaf en dat vind ik dan weer niet zo netjes van mezelf.

Eigenlijk heel dubbel....hij mag wel rare foto's van mij en anderen plaatsen maar als ik zijn naam noem, is dat niet netjes.....

Sonadorlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:41

Ik noem mijzelf geen professioneel fotograaf(eerder hobbyfotograaf) en ik neem op openbare evenementen foto's.
De foto's die ik daar neem daar experimenteer ik wat mee op photoshop en bewaar ik. Als er een eigenaar , jockey, berijder enz. intresse heeft in 1 van de foto's dan stuur ik ze op verder doe ik er niets mee. Als het gaat om foto's van paarden op bv de manege dan durf ik de beste er wel eens uit te pikken om ze op een fotosite te zetten. Dat doen wel meerdere mensen op de manege;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:42

Daffodil, hoezo niet netjes?
die persoon heeft ze toch zelf op het internet geplaatst?
Geef dan wel een link en kopieer niet de foto, want dat mag dan weer niet....

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:45

Het is inderdaad zo dat de foto's gewoon geplaatst mogen worden.

Ik fotografeer zelf ook op wedstrijden maar zal nooit foto's van rot momenten plaatsen daar heb zowel de ruiter als ik niets aan.

Ik had zondag in de ring een paard wat constant aan het sterren kijken was. ik heb hier geeneens foto's van gemaakt die ruiter zit daar echt niet op te wachten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 16:55

Mooi voorbeeld, stalgenootje van me tijdens de laatste wedstrijd

http://www.foto4u.nl/albums/2009/200907 ... 8_0761.jpg

Maar dit is dus mijn paard, en tuurlijk is het confronterend dat ik m blijkbaar gruwelijk in zijn mond zat, maar dat plaats je toch niet!!!
http://www.foto4u.nl/albums/2009/200903 ... 8_0658.jpg

En ik kan er zo nog tig bijzetten die er dus echt niet uitzien! Uiteraard ben ik op mezelf heel kritisch en vind het er al snel niet uitzien maar een beetje fotograaf plaatst zulke foto's toch niet??

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:10

Ik vind dit geen mooie foto`s nee, maar nog niet mega dramatisch,, ik had ze waarschijnlijk niet geplaatst, maar meer omdat ik met dezelde ogen kijk als een ruiter kijkt, omdat ik dat zelf ook ben

Foto4u, heeft inderdaad vaak ook gewoon slechte momenten er tussen zitten, erg jammer inderdaad, heb om die zelde reden bij hun al eens een foto niet besteld hoewel ik hem prachtig vond, maar de helft van de foto`s waren echt qua momenten niet geschikt voor internet,

Helaas zie je ook vaak fotografen, die voor de slechte momenten gaan, erg jammer, want zulke fotografen verpest het voor fotografen die wel voor echt leuke goede foto`s gaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 17:15

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:20

@Ts:Nu zet je ze er zelf ook op :?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 17:25

Daar werd om gevraagd.....en ik heb ze in een link gezet!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:38

dobbel schreef:
ja helaas is dat zo ja,

-offtopic- :+
Helaas? Dat vind ik juist goed, kijk niet voor een keer een slecht moment maar echte strenge handen, daar mogen mensen best mee geconfronteerd worden! ;)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:41

Niet openbaar op internet, vind dat echt zinloos.

soms weet je de omstandigheden niet,

maar verder moet iedereen dat voor zich zelf weten, wat die wel of niet online zet, en met wat voor gedachten ze dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:49

En wat met het portretrecht van de ruiter (of degene bij het paard of whatever)? Daar kan je eventueel wel wat mee .. Maar dan moet de persoon uiteraard wel op de foto staan ...

Ik meen mij namelijk te herinneren dat je geen foto's mag plaatsen waarbij je express het slechte laat zien zeg maar. Dus bv. als je iemand zijn/haar paard zit bewerken met een zweep mag je hier wel een foto(serie) van maken, maar mag je deze niet op internet zetten onder de titel van "ruiter mishandeld paard" (ik zeg maar wat). Daar kan de persoon op de foto stappen tegen ondernemen (welke stappen weet ik niet precies :+).

Maar dat is ook allemaal relatief natuurlijk. Wanneer plaats je iemand express in een slecht daglicht? Wanneer maak je van dingen meer dan ze zijn? Dat is voor iedereen verschillend.. Zo heb ik een tijdje terug eens een topic gehad over een springwedstrijd waar ik toevallig was, had ik (naast een gewoon standaardtopic) een topic gemaakt waarbij het allemaal niet zo goed ging, weigeren ed. Zo'n dingen gebeuren nu éénmaal op wedstrijd en ik vond het eens wat anders .. Ik vond niet eens dat de ruiters er zo slecht opstonden, geen gesleur en getrek en weet ik het .. En de commentaar die ik daarop kreeg :oo Terwijl er dus eigenlijk niks spectaculairs te zien was en er heus veel ergere foto's zouden kunnen gemaakt worden ...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:51

Mwah, kijk ik zelf zou ook alleen de mooie momenten online zetten.... maar de slechte momenten is wel realiteit. Als de ruiter het ziet kan je daar aan gaan werken. Als je alleen maar de perfecte plaatjes ziet van jezelf weet je niet dat je ook dingen fout doet.

Maar ik vraag me af wat voor probleem het is als er wel een verkeerd moment van jou op internet staat: je bent in de meeste gevallen toch onherkenbaar? Voor jezelf alleen niet.