Trailer smaller maken van binnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Trailer smaller maken van binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:09

Heeft iemand hier ervaring of ideeen over het smaller maken van een trailer aan de binnenkant? Het liefst op een niet al te ingewikkelde manier.
Ik heb een anderhalfpaardstrailer voor mijn e-pony, maar ik heb het idee dat ze er te weinig steun in heeft en ze kan er tot mijn verbazing zelfs in draaien (dat was mijn eigen fout uiteraard).

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:13

Tessebes schreef:
Heeft iemand hier ervaring of ideeen over het smaller maken van een trailer aan de binnenkant? Het liefst op een niet al te ingewikkelde manier.
Ik heb een anderhalfpaardstrailer voor mijn e-pony, maar ik heb het idee dat ze er te weinig steun in heeft en ze kan er tot mijn verbazing zelfs in draaien (dat was mijn eigen fout uiteraard).

Ik heb aan de zijwanden wel eens van die steunen gezien.
Pfoe hoe leg je dat uit.
Een uitgerekte u vorm zeg maar.
|]8[|

dikke streep is wand, dan de steun en de 8 is het paard.

Tessebes

Re: Trailer smaller maken van binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:13

Van welk materiaal zijn die steunen dan?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:18

Die trailer die ik toen gezien had was dat hetzelfde als je voor en achterstang.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:11

Ik heb onze oude trailer voorzien van een tussenschot.
Het was een ruime 1,5 paards, maar omdat ik ook fietsen wilde meenemen naar meerdaagse menwedstrijden, heb ik er een tussenschot in laten maken.

Via marktplaats een origineel trailerschot op de kop getikt, paar kleine aanpassingen (1 voorstang verder naar voren, extra geleiders voor de stangen en 2 gaten in de vloer) laten maken. Schot kon je er zo inzetten en weer uithalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:34

ik zag een tijdje terug hier op bokt ook iemand die had op de rechterwand een schot bevestigd, dat kon deels naar voren geschoven worden... Paard kon dan wel breed ingeladen worden eventueel en daarna smaller gezet worden. Geen idee hoe dat verder zat, maar lijkt me niet erg moeilijk om te maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:16

van die stootkussens aan de zijwanden maken ook de trailer kleiner, maar waarom niet je pony aan 2 kanten vastzetten zodat ze niet kan draaien? (Of misschien rustiger rijden zodat ze geen steun hoeft te zoeken)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:22

we hebben wel eens in een 13/4 trailer een tussenstang gemaakt. heel simpel in de voorstang en achterstang gaten geboort dan pak je een ijzeren staaf. maak je pinnen aan aan de voorkant en achterkant. die kan je in de voorstang en achterstang haken. en over de ijzerenstaaf hang je een stuk rubber. enige nadeel is dat je het tusenschot moet losmaken voor de achterstang loskan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:36

cissy schreef:
van die stootkussens aan de zijwanden maken ook de trailer kleiner, maar waarom niet je pony aan 2 kanten vastzetten zodat ze niet kan draaien? (Of misschien rustiger rijden zodat ze geen steun hoeft te zoeken)

Het gaat erom dat ik haar tzt in mijn eentje wil kunnen uitladen en ze omdraait zodra ik voor het touwtje los maak. Ik zou het evt. op kunnen lossen door haar dan met de longe over de voorstang beet te kunnen houden, maar als de trailer wat smaller is, gaat het haar sowieso niet lukken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:33

Oh, maar dat is wat anders!
Dit kun je je pony gewoon leren hoor. Ik laad mijn paard altijd in mn eentje in en uit. Misschien vindt ze het gewoon eng om achterwaarts eruit te gaan? Als jij haar hoofd gewoon recht houdt kan ze gewoon achteruit lopen zonder om te draaien.
Loop je altijd met haar mee vanuit voor uit de trailer met uitladen of maak je dr eerst los en doe je dan de klep open en stang weg?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 21:22

Ik heb de laatste keer eerst los gemaakt en toen omgelopen, maar ze was binnen no time omgedraaid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:01

Als je nou eens een heel lang touw neemt en je houdt haar door het deurtje heen vast met dat touw? Als je dan de balk erachter weghaalt en de achteruit komt dan kun je het touw laten vieren en haar opvangen achter, snap je wat ik bedoel?
Het lijkt op je eigen oplossing met het touw over de balk maar ze heeft dan iets minder gelegenheid om om te draaien (omdat het touw verder naar voren en aan de zijkant vast zit door het deurtje). Komt ze verder wel rustig de trailer uit of wil ze er zo snel mogelijk uit?

Het rustig achterwaarts leren de trailer uit te gaan kun je gewoon oefenen door niet in 1 keer door te lopen naar voren maar steeds met 1 stapje. 1 stap op de klep en 1 stap terug, dan 2 stappen op de klep en weer 2 terug enzovoorts tot je voorin staat. Ze leren dan dat ze niet vlug achterwaarts hoeven en worden er rustiger van.

Sadi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:38

Ik heb ook wel een goede ervaring met een schrikdraadtouw aan beide kanten/ of 1 zijde van het schot te bevestigen. Mijn paard kreeg het voor elkaar om te gaan weven in een 1,1/5 paardstrailer. Ik heb toen vervolgens een schrikdraadtouw aan de voor buis vast gemaakt, doorlopend naar de achterstang. Zo verklein je de trailer ook en hielp het bij mijn paard heel goed. Bindt hem natuurlijk wel zo vast dat het niet los gaat en dat je paard erin kan gaan staan. Want ongelukken moeten we uiteraard niet hebben. Je zou het eens kunnen proberen.
En je paard aan beide kanten van het halster vastzetten, ipv alleen de onderkant, is natuurlijk een goede tip! Maar om het steunen tijdens het rijden kun je bovenstaande proberen.

Succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 18:47

Schrikdraadtouw? moet niet gekker worden....

Sadi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:30

Niks mis mee hoor! Werkte uitstekend!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:37

ik heb een keer een paard zn hoef af zien snijden door schrikdraadtouw, omdat ze erin verstrikt raakte, ik huiver dus met reden bij deze oplossing...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:44

Ik denk dat Sadi eerder bedoelt dat ze dmv lijnen of touwen de trailer tijdelijk smaller maakt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:51

dan had ik liever gezien dat ze lijnen had neergezet ipv schrikdraadtouw, je zal maar eens mensen op gedachten brengen, levensgevaarlijk!

Hoe is het trouwens nu met jou laden? heb je nog geoefend?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:52

Donderdag moet ik naar de kliniek en gaat er een stalgenoot met me mee, dus dan krijgt ze kans niet om om te draaien. Ik denk dat ik het wat meer tijd moet gunnen en niet gelijk alles moet willen. :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:54

Ik maak zo foto's voor je van mijn anderhalve (gesplitste) trailer. Ik vind dat wij een handig systeem hebben, je moet wel een extra achterstangetje op maat maken.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:00

Tessebes schreef:
cissy schreef:

Het gaat erom dat ik haar tzt in mijn eentje wil kunnen uitladen en ze omdraait zodra ik voor het touwtje los maak. Ik zou het evt. op kunnen lossen door haar dan met de longe over de voorstang beet te kunnen houden, maar als de trailer wat smaller is, gaat het haar sowieso niet lukken.

Je kan haar toch best eerst aanleren om mooi achterwaarts eruit te gaan voor je de trailer smaller maakt...want als ze de gewoonte blijft hebben om te draaien en je maakt de trailer smaller loop je het risico dat ze toch nog probeert te draaien, vast komt te zitten, in paniek geraakt etc....de rest kan je je wel inbeelden.

Een tussenschot is een goed idee, een dikke mousse van 10 cm aan elke kant kan ook of een oude matras aan elke zijde (wel goed bevestigen hé ).

Succes !

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:48

:? Als je trailer breed genoeg is voor je pony om daarin om te keren en vooruit de klep af te lopen, wat is daar dan mis mee? Zolang het maar op een gecontroleerde manier gebeurt... En dat moet hem/haar idd. prima aan te leren zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 11:52

Het is ongewenst gedrag en draaien kan eigenlijk net niet, maar mijn pony vindt van wel.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:07

Sorry, niet negatief bedoeld, maar: het is beyond me waarom dit per definitie ongewenst gedrag zou zijn? Mss. heb je er - naast dat het blijkbaar eigenlijk net niet past - wel een heel goede reden voor om niet te willen dat je pony omdraait, maar ik kan die zo snel ff niet bedenken. Persoonlijk zou ik bijv. met een t*ringvaart achteruit de klep af schieten zodra je de stang achter z'n kont weghaalt, veel ongewenster vinden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:15

Ze moet zich in een onmogelijke bocht wringen om zich om te draaien, ze is nu kreupel en dat zou zelfs door deze actie kunnen komen. Daarom is het ongewenst. Ze kan keurig netjes achteruit de plank aflopen.