Fries kopen voor handelaarsprijs, vervolgens weer verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Fries kopen voor handelaarsprijs, vervolgens weer verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 14:24

wat zouden jullie doen?(of hebben jullie nog tips)

ik heb een friese merrie aangeboden gekregen van een hele goede kennis van mij.
deze merrie is 13 jaar, en is wel doorgereden, alleen heeft ze door zwangerschappen en nu de kinderen van de eigenaar stil gestaan.

nu kan ik haar voor de "handelaarsprijs" krijgen, en mag ik haar vervolgens doorverkopen voor de prijs die ik ervoor kan krijgen.
zelf wil ik haar eerst een periode bij mij thuis stallen om haar weer op te pakken, en te kijken wat ze allemaal kan.
ik heb niet bijzonder veel ervaring, maar ik ken redelijk veel mensen die mij zouden kunnen helpen, ik wil ook samen met haar prive-les nemen.
uiteindelijk gaat het mij niet zo zeer om het geld, maar eerder om de ervaring.

belangrijke puntjes:
*ik heb ruimte bij huis voor stalling e.d.(ook als de verkoop wat langer gaat duren)
*ik heb voldoende tijd doordat ik een jaartje niet ga studeren
*ik weet voor 200% zeker dat de huidige eigenaar te vertrouwen is

Alja

Re: Fries kopen voor handelaarsprijs, vervolgens weer verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:22

doen!
als je het geld voor de aankoop hebt liggen zou ik niet twijfelen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 16:42

geld voor aankoop heb ik idd, maar... de eigenaar wou eigenlijk dat ik pas zou betalen als ik het paardje weer had verkocht(of besloten had dat ik haar niet meer zou willen verkopen natuurlijk)

nog een vraag, bedacht ik me net, zouden jullie het paard klinisch laten keuren, of zou je zoiets in een contract oid zetten?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:13

siskeh schreef:
geld voor aankoop heb ik idd, maar... de eigenaar wou eigenlijk dat ik pas zou betalen als ik het paardje weer had verkocht(of besloten had dat ik haar niet meer zou willen verkopen natuurlijk)

nog een vraag, bedacht ik me net, zouden jullie het paard klinisch laten keuren, of zou je zoiets in een contract oid zetten?

Dit is iets heel raars. Leg je dat dan wel vast? Ik zou zeggen nu kopen en direct betalen en jouw paard en niet anders. Want wat als de merrie inmiddels preferent geworden is op afstammelingen of hoog in de sport zou lopen? Nee nu duidelijk afspraken maken en afhandelen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:19

Inderdaad. Of leg de prijs nu in ieder geval zwart op wit vast.
Straks heb jij haar weer helemaal op niveau gereden en is ze dus meer waard, en willen ze opeens meer geld voor haar hebben. Dan hebben ze jou lekker voor hun karretje gespannen. Zij vangen dan meer voor het paard dan ze nu zouden doen, dankzij jouw werk.

EDIT: Verder zou ik alles doen zoals je bij een normale koop zou doen, dus ook klinisch keuren. Als ze wat mankeert zit jij er straks mee.

Maar als dat allemaal goed is dan zou ik het doen hoor! Leuke uitdaging!
Laatst bijgewerkt door LindyH op 15-08-09 17:25, in het totaal 3 keer bewerkt

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:22

Idd nu betalen dan is ze van jou en kan jij ermee doen wat je wilt....houden of verkopen!
Als ik jou was zou ik deze kans wel aangrijpen vooral als je de plek,tijd en zin erin hebt. Wel zou ik haar laten keuren, als ze goed is weet je dat en als ze niet goed is kan je er nog eens over nadenken of je dan deze uitdaging ook nog ziet slagen.
Succes

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:25

nu betalen en niet later
dit klinkt mij als een addertje onde het gras
heeft de merrie stamboekpapieren en voor welke prijs kan je haar krijgen??
13 jaar is niet oud maar voor een fries wel
friezen worden niet vaak ouder dan rond de 20 jaar

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 17:38

bedankt voor de tips, ik was het sowieso wel van plan om een contract op te zetten, dat hoort er ook bij vind ik!

keuren zit ik nog wel wat mee, het is natuurlijk geen garantie(heb het bij mijn eigen niet gedaan, omdat ik daar niets mee zou opschieten, en ook geen spijt van gehad).
maar mocht er toch onverwachts iets zijn wil ik dat natuurlijk wel graag weten...

jullie argumenten om het als een normale koop te doen zijn wel goed, dus zal eens gaan kijken hoe of wat!

ik ben er alleen bang voor dat door de crisis de paardenverkoop helemaal op zn gat komt te zitten, dus dat ik haar echt niet kan verkopen...

@tamarant: ik krijg haar voor de handelsprijs, hij heeft een handelaar opgebeld en daar heeft hij het bedrag van.
naar mijn idee is dat een redelijk bedrag.(ga het niet zo hier op internet zetten)

13 is voor een fries wel wat oud, maar nog niet echt afgeschreven naar mijn idee(al wil ik dat nog wel gaan nakijken)
ze heeft ook al een veulen gehad, dus eventueel zou ze nog gedekt kunnen worden, maar dat wil ik zelf niet doen
wat ze aan papieren heeft is me nog niet helemaal duidelijk, ze heeft wel papieren, maar alleen iets van veulenstamboek oid.

addertje onder het gras ben ik niet bang voor, we kennen deze mensen ondertussen 17 jaar.
zij hebben vaak dingen van ons verkocht(machine's en dieren), wij ook wel dingen van hem gekocht. nog nooit problemen mee gehad.
ik vermoed dat ze dat later betalen gezegt hebben omdat ze geen inzicht in mijn financieen hebben, en ze willen zelf graag dat ik met die merrie aan de gang ging.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:09

een 13 jarige fries met geen goede papieren die niet goed doorgereden is brengt niet meer dan 1000 a 1500 maximaal op
als het wel goed doorgereden is en goed papier heeft kan je er zo n 2500 a 3500 euro voor vragen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:14

Ik zou het niet doen: aannemen en pas betalen bij doorverkoop.

Ik zou het wel doen: kopen en ervan leren en misschien houden en of doorverkopen.

Dus kopen en vastleggen op papier dat ze helemaal van jou is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:15

@tamaramt: ze is wel goed doorgereden(heeft alleen geen wedstrijden gelopen geloof ik), papieren weet ik niet precies hoe het zit.

ook moet ik nog zien hoe ze er lichamelijk uitziet(kan ik van een foto niet zo makkelijk zien, vandaar), het maakt natuurlijk nogal een verschil of het een paard met een holle rug en een hertenhals is of eentje met een sterke rug en een correcte hals!
(mocht madam nou wel een doorgezakte rug e.d. hebben dan denk ik er zeker nog even goed overna!)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:22

tamaramt schreef:
een 13 jarige fries met geen goede papieren die niet goed doorgereden is brengt niet meer dan 1000 a 1500 maximaal op
als het wel goed doorgereden is en goed papier heeft kan je er zo n 2500 a 3500 euro voor vragen

Dan zit je wel heel erg laag hoor, met de prijs die ze voor een Fries vragen!
Ik zou eerst eens een berekening maken wat ze kost de aankomende maanden en eens kijken of je haar naar een bepaald niveau zou kunnen rijden.
Als je dat bij elkaar opteld, en je werk er niet bij rekend, dan weet je ongeveer wat het dier moet opbrengen als je het na, zeg een jaar, weer door verkoopt. Let wel op, dat een paard ook echt officieel, b.v M dressuur moet kunnen lopen op deze leeftijd wil het een beetje geld opleveren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:27

absoluut laten keuren...
je slaat jezelf voor je hoofd als een potentiële koper haar laat keuren en ze zakt als een baksteen voor bv de buigproef...
Dan is al je tijd en geld voor niets geweest.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:31

@aerdenhout: wat noem jij een beetje geld?
zelf heb ik zoiets van als ik er geen verlies op maak vind ik het best!
ik zou haar best op wedstrijden willen starten, maar dat hangt er ook vanaf wat zij kan, als ik het idee heb dat ze niet veel verder dan de L2 kan komen is het waarschijnlijk ook niet zo zinvol.

ben idd aan het kijken wat het mij eventueel zou kosten, les vind ik daar niet onder vallen, want dat is voor mezelf.
het enige wat het is voor mij is hooi en hoefsmid +eventuele DA.
weide is van onszelf, zadel is waarschijnlijk boomloos, en kan ik gewoon houden.

@liezel1: klopt! daarom wil ik het ook wel laten doen, al is het natuurlijk geen garantie dat als ze nu door de buigproef komt ze dat volgend jaar ook nog komt( al zou ik dan mezelf voor mn kop slaan, want dat betekend dat ik iets niet goed heb gedaan)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:32

Juist Liezel, helemaal met je eens. Zeker wel laten keuren, zonde van je geld als ze niet verkocht wordt, dan zit je met een paard die je aan de straatstenen niet kwijt kan en ben je veel meer geld kwijt. Een klinische keuring is niet zo gek duur voor wat je ervoor terug krijgt.
En natuurlijk nu meteen betalen. Dan krijg je daar ook geen misverstanden over en is het gewoon jouw paard totdat je haar weer doorverkoopt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:49

Er is niet veel vraag naar gewone stamboekmerries van die leeftijd, dus reken jezelf niet rijk, als je voor de handel wat wilt kun je beter een jonkie zo uit de koppel kopen, als je zelf handig kan rijden kun je daar meer 'waarde aan rijden' zeg maar. Deze merrie is met een beetje pech 14 als je 'm weer verkoopt, en Friezen zijn idd vroeg oud. Ze kost je natuurlijk ook het een en ander voor ze weer verkocht wordt, dus je winstmarge zal niet zo groot zijn.

Ik zou wel laten keuren, 99% kans dat je toekomstige klant dat ook doet, en dan zit jij straks met de gebakken peren. Gewoon een goede klinische keuring moet genoeg zijn (op de foto zetten heeft bij normale 'gebruikspaarden' in die leeftijd niet zoveel zin)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 19:54

@concorde: ik durf het zelf nog niet aan om een jonkie te kopen wat ik alles nog moet leren( ik heb er al wel 3 aangeboden gekregen, dat zijn hafjes).
daarom wil ik eerst kijken hoe dit bevalt, en dan verder kijken.

daarnaast bestaat er nog best een grote kans dat ik zelf veel van dit paard kan leren, meer dan van een 3-jarige haf

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:58

Ah, okee, ik snap 'm. Jonkie moet je idd niet doen als je twijfelt of je er niet klaar voor bent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:36

je kunt beter niet rekenen op "winst" met Friezen op die leeftijd. De meesten gaan rond hun 17e/18e al met pensioen en dat is dan ook wel nodig over het algemeen.

Je kunt beter aanbieden het paard voor hun te rijden en te stallen en dat zij een vast bedrag krijgen bij verkoop, en jij de winst, maar dat zij eigenaar blijven. mocht het paard dan onverkoopbaar blijken, of iets mankeren, dan zit jij niet aan het paard vast en is het hun probleem.
Zeker als je zelf nog veel moet/wilt leren is dit een veiligere optie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:39

doen...waarom niet?
als je het kunt...(emotioneel gezien,en je gaat je niet teveel hechten)
Echt veel ga je er niet aan verdienen ben ik bang,ga je uren maar rekenen en stalling/voer enzo....dan is het niet echt rendabel....maar wel leuk natuurlijk!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:42

Ik zou haar zeker laten keuren, dan kan je haar ook verzekeren en dan is het risico weer wat lager mocht het toch fout gaan tzt met de verkoop. Bovendien kan het best zijn dat het paard wat heeft, maar dat jouw kennis dat ook echt niet weet. Tenslotte is er al een hele poos niks meer mee gedaan.

verder vind ik echt dat je meteen moet afrekenen. Het risico is nl. wel meteen voor jou. Stel dat jij het paard met goede winst kan verkopen, dan krijg je daar geheid gedonder om, als er dan nog afgerekend moet worden.

Verder zou ik het gewoon doen; inderdaad loop je een risico dat het financieel gaat tegenvallen maar het is wel een heel mooi aanbod en gelegenheid om een hoop te leren, zou ik zeggen! En als je je eraan gaat hechten, kan je altijd nog besluiten om haar te houden, toch?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:48

iig laten keuren,en direct betalen.
als je 't zelf ook ziet als een goed leerproject,en t geen ramp vind,als je er niet flink op verdiend,zou ik t doen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:51

Ik zou haar eertst op proef nemen, zodat je een idee krijgt over hoe ze de training gaat oppakken.

Daarbij is het moeilijk te zeggen 13 jaar dan moet de prijs wel mooi laag zijn. Denk wel , de handel ligt nog steeds redelijk op zn kont. dus let wel dat je toch niet uiteindelijk teveel betaald.

en 17 jaar vriendschap zegt niet veel. toevallig heb ik vandeweek ook een vriendschap opgeven opdat ik besodemieterd werd

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 14:48

bedankt allemaal weer voor de tips!

@JoyceB: die constructie zal ik ook eventueel proberen.

@Geerke: emotioneel is zeker een belangrijk punt!
ik heb een gezelschappony die ik wel weg zou kunnen doen emotioneel gezien(maar dat hoeft ze niet)

@Kelly: op proef was ik zelf ook al van plan, dit paardje moet ook bij mn eigen paarden kunnen, en als dat niet blijkt te gaan houdt het ook op.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:56

Je mag er wel een verdraaid goede prijs voor geven als je het rendabel wilt maken. Handelaar en handelaar is ok nog weer verschillend qua prijzen; misschien kun je zelf ook eens rondkijker wat de prijzen zijn voor dit soort paarden qua uiterlijk, afstamming, rijkunsten en leeftijd? Waarom doen de huidige eigenaren haar weg en hoe gehecht zijn ze aan haar; neem aan dat ze liever hebben dat ze naar jou gaat (al dan niet later de verkoop in, dat is dan nog altijd naar particulier dan naar een handelaar!) dan naar een handelaar. Je kunt dus misschien zelfs iets minder betalen dan de handelaar, in de wetenschap voor hen dat ze goed terecht komt en ook nog de tijd dat ze bij jou staat contact hebben en weten hoe het met haar gaat.