Eigenaar van ezelhengst komt dier niet ophalen. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

Eigenaar van ezelhengst komt dier niet ophalen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:18

Hoi.
Ik weet niet of deze post goed staat, maar had geen idee waar ik hem anders moest posten. Dus excuseer als deze verkeerd staat.

Ik heb het volgende probleem, wie kan helpen?

Een ezelhandelaar had ons een ezelhengstje gebracht die 3 weken bij ons ging blijven om onze merrie te bevruchten. Dit zonder betaling omdat die ezel erna verkocht zou worden & dan moest die man hem even niet meer op zijn terrein hebben ( meer plaats voor andere dieren ) & wij hebben toch plaats genoeg.

Ondertussen zijn we 5 (!) maand verder, hebben we al meer dan 15 keer gebeld naar die man wanneer hij nou eindelijk zijn hengstje komt halen. Elke keer zegt hij 'deze week kom ik er zeker om' & elke keer is hij er niet omgekomen. We hebben nu ook de hulp ingeschakeld van de man via wie we de handelaar leerden kennen. Die heeft hem nu ook nog eens opgebeld dat het nu echt wel tijd werd om de hengst te komen halen.

Dat ging hij deze week doen. Nog steeds niet gebeurd.

Op zich is dat geen ramp, we hebben grond genoeg & ik ben best gehecht aan dit dier, maar medisch is het ezeltje helemaal niet (meer?) in orde. Zijn hoeven zijn ongelooflijk kapot ( was al toen hij toekwam, maar wordt steeds erger), zijn ontworming is waarschijnlijk al làng uitgewerkt, want die moet hij om de drie maanden krijgen. ( en er staan paarden bij onze ezels dus die hengst vormt echt een risico voor onze paarden, we hebben nu tijdelijk onze paarden apart gezet & doen ook al zijn mest weg ).

Volgende week komen onze hoefsmid & veearts voor onze ezels. Mijn papa zijn idee is nu om de hengst ook te laten ontwormen & ook zijn hoeven te laten doen ( het is gewoon echt zielig! ) & dan de kosten op de handelaar te verhalen.

Ik dacht dat dit zou kunnen op basis van deze theorie: de handelaar heeft de hengst aan ons in bewaargeving gegeven ( geen bezoldigede, want er wordt niets betaald ). Bij bewaargeving moet je die zaken ( dieren zijn zaken) zodanig behandelen als dat je je eigen zaken zou behandelen. Wij ontwormen onze ezels & brengen hun hoeven in orde. Dus we doen dit ook met deze ezel. De bewaargever moet de gedane kosten voor het behoud van de zaak terugbetalen.

Of ben ik hier nu fout bezig? En wat zouden jullie ons aanraden? Voor ons is het echt geen probleem dat de ezel ng blijft, maar dan moet ie medisch in orde zijn.

alvast heel erg bedankt.

orienta

Re: Eigenaar van ezelhengst komt dier niet ophalen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:20

nou ik denk eigenlijk niet dat je de kosten op de eigenaar kan verhalen

hij kan namelijk zeggen dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven.

Kan je hem niet voor prikkie overkopen van die man?

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:21

Je zou hier natuurlijk best wel eens gelijk in kunnen hebben, maar of hij het uberhaupt gaat betalen is natuurlijk maar de vraag. Ik zou het in ieder geval voor het welzijn van de hengst en je andere paarden wel laten doen, maar houd er wel rekening mee dat je het misschien niet terug krijgt.

Edit: Hebben jullie geen trailer, anders breng je hem toch gewoon terug? ;)

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:24

@orienta: mijn pa heeft ook al gezegd dat hij gaat bellen & de man gaat waarschuwen in de aard van; 'ofwel doen wij de medische zaken die nodig zijn & krijgen we de ezel gratis, ofwel betaal je het terug' maar goed, dan zijn er ook bewijzen nodig dat die man daadwerkelijk toestemming gegeven heeft he.

@coralaa: we gaan in ieder geval hem laten in orde brengen, puur omdat we het ook echt erg vinden om te zien. Maar we zouden natuurlijk graag de kosten terugkrijgen, maar stel dat we ze in het slechtste geval niet terugkrijgen is het ook geen wereldramp natuurlijk... :)
Een trailer hebben we niet :n

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:25

of hem opbellen (en dat opnemen) en hem vertellen dat als hij de ezel niet van jullie terein af haalt die vanaf een die en die datum als jullie eigendom beschouwd wordt. dit omdat jullie kosten voor de ezel moeten gaan maken en dat jullie dat allen doen voor je eigen dieren. als hij hier niet mee accoord gaat moet hij de ezel ophalen/ergens anders stallen. als de ezel per genoemde datum nog op jullie terein is beschouw je dat als een accoord van zijn kant.
dat is een mondelinge overeenkomst en dus bindend. en omdat je dat hebt opgenomen kan hij dit ook niet ontkennen.

weet niet of dat juridisch haalbaar is maar t is een poging waard.
Laatst bijgewerkt door meintje op 14-08-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:26

@ laverite, het lijkt mij eigenlijk nog erg onwaarschijnlijk dat ie hem nog komt ophalen.

Je kan hem beter behandelen denk ik en gewoon houden

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:34

Politie inschakelen?
Het betreft toch verwaarlozing van het ezeltje..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:35

Ik zou wel foto's maken van de hoeven zoals ze nu zijn.
Eventueel de hoefsmid wat op papier laten zetten over de toestand van de hoeven.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:36

orienta schreef:
@ laverite, het lijkt mij eigenlijk nog erg onwaarschijnlijk dat ie hem nog komt ophalen.

Je kan hem beter behandelen denk ik en gewoon houden

Dat denk ik ook orienta. Gewoon die hoeven laten behandelen en het er verder niet meer over hebben. Mocht hij plots toch nog een keer met trailer op jullie erf staan dan laat je hem gewoon niet vertrekken voordat hij de onkosten heeft vergoed. Het lijkt me echter niet waarschijnlijk dat dat ooit nog gebeurt.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:39

@meintje; weet ook niet of dit juridisch zomaar kan, wel goed idee op zich.
@iris: goed idee! ga ik doen
@orienta/goeroe: vind ik op zich wel een goed idee, maar wij hebben liever zekerheid dat ie van ons is dan kunnen we hem ook laten casteren ( het is niet de bedoeling dat onze merrie elk jaar drachtig wordt *D ) & als hij dan op een dag terug staat kan hij ons daarvoor aanklagen vrees ik?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:40

Ik zou hem bellen en zeggen:(wel opnemen)

als je hem niet binnen een week komt halen dat je hem dan laat casteren,dierenarts en hoeven laat doen maar dat ie dan wel bij jullie blijft.

Dikke kans dat ie oke zegt aangezien hij hem niet erg mist

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:44

ik zou ook politie/dierenbescherming inschakelen en kijken wat je kunt.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:46

Dat idee van meintje is wel een idee, alleen zou ik het wel dmv een aangetekende brief doen. Dan kan hij het niet ontkennen.

Zou nog even naar rechtsbijstand bellen of er niet een wettelijke deadline bestaat voor achtergelaten have/spullen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:47

laverite schreef:
@orienta/goeroe: vind ik op zich wel een goed idee, maar wij hebben liever zekerheid dat ie van ons is dan kunnen we hem ook laten casteren ( het is niet de bedoeling dat onze merrie elk jaar drachtig wordt *D ) & als hij dan op een dag terug staat kan hij ons daarvoor aanklagen vrees ik?

Ik denk niet dat hij dat zal doen, want dan had hij dat dier al lang opgehaald. Iemand aanklagen doe je niet voor een klein bedrag want dat kost meer dan dat het oplevert. Als hij het toch zou doen maakt hij weinig kans want jullie hebben al die maanden voor die ezel gezorgd. Waarschijnlijk is hij al lang blij dat hij er af is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:55

Inderdaad foto's maken en verder gewoon behandelen met wormenkuur en hoefsmid. Dan kun je later altijd aantonen dat dat echt nodig was.

Verder zou ik doen wat Meintje zegt, maar dan schriftelijk.

Maar zou je dit hengstje überhaupt willen hebben? Zo niet dan moet je (schriftelijk) eisen dat de eigenaar hem op komt halen. Wil je hem wel hebben dan is het makkelijk. Als hij een half jaar door jullie verzorgd is en jullie hebben kosten voor hem gemaakt, dan zijn jullie eigenaar. Daar kun je de eigenaar nog attent op maken. Negeert hij dat ook dan is het hengstje van jullie.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:59

Wow heb er eigenlijk niet zo heel veel verstand van maar ben wel benieuwd hoe dit gaat aflopen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:02

karin1985 schreef:
Dat idee van meintje is wel een idee, alleen zou ik het wel dmv een aangetekende brief doen. Dan kan hij het niet ontkennen.

:j

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:05

als je iets wil ondernemen zou ik het doen via een aangetekende brief,zo heb je het zwart op wit staan..(hou zelf wel een kopie) geef hem een termijn waarin hij de ezel komt halen,is het termijn afgelopen dat de ezel dan jullie eigendom word en behandeld kan worden..sterkte

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:10

Kan je niet langs gaan met een contracat dat hij die moet tekenen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:01

Die ezel zou toch verkocht worden? Spreek een redelijk bedrag af met die handelaar, trek daar de al gemaakte kosten (bekappen, ontwormen, hooi en wat je verder aan 'm hebt uitgegeven toen de ezel nog eigendom van de handelaar was) van af en voila. Probleem opgelost lijkt me, als jij die ezel inderdaad een thuis wil bieden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:08

volgens mij is deze ezel theoretisch gezien al van jullie, alhoewel ik hier niet het fijne vanaf weet.
Als je een bepaalde periode voor een dier hebt gezorgd en de kosten en moeite op je hebt genomen word een dier automatisch van jou zover ik weet.
Ik zou idd een aangetekende brief sturen met een datum en eventjes langs een advocaat of rechtsbijstand oid gaan voor hulp.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:22

secricible schreef:
volgens mij is deze ezel theoretisch gezien al van jullie, alhoewel ik hier niet het fijne vanaf weet.
Als je een bepaalde periode voor een dier hebt gezorgd en de kosten en moeite op je hebt genomen word een dier automatisch van jou zover ik weet.

Volgens mij is dat een half jaar. Nog een maandje te gaan dus. Mooie deadline voor de eigenaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:28

Neem contact op met bv rechtswinkel wat wel en niet mag als je dit dier wil houden.
Anders trailer regelen en dier terugbrengen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:36

Wanneer je een half jaar voor een dier hebt gezorgd ben je juridisch gezien inderdaad eigenaar van het dier. Ik weet niet of dat in Belgie ook zo geregeld is. In ieder geval vind ik dat de TS de kosten die ze na de afgesproken 3 weken aan het dier heeft gehad op de handelaar moet verhalen. Eventueel via een civiele procedure, maar ik zou er eerst met die handelaar uit proberen te komen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 14:41

Hij geeft er geen toestemming voor, maar ik zou het ook zo doen.
Je kan het beestje ook niet laten verwaarlozen.
Als ie niet betaald... ook prima, maar dan zou ik de ezel houden.