Nieuwschierigheids vraagje, mondelinge afspraak rondom paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gabriel_

Nieuwschierigheids vraagje, mondelinge afspraak rondom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:58

Je leest het zo vaak, mensen die hun paard in goede handen bij iemand neerzetten of mee geven.
Maar altijd problemen hebben. Nu zat ik eens te denken, hoe zit het dan als jij je paard meegeeft op mondelinge afspraak?

Stel: Je geeft je paard mee aan een vriend door omstandigheden.Deze vriend beloofd heel goed voor je paard te zorgen,
Afspraak was dat het dier er voor onbepaalde tijd mocht staan, maar het dier wel van jou bleef. Je hebt niks op papier gezet
maar wel getuige van deze afspraak. Mondeling is bindent toch? Maar je zou nu je paard weer mee terug willen nemen, alleen de goede vriend wil het paard niet terug geven. Wat nu?

Ik lees hier op jullie site dat diegene die de stalkosten en voorzieningen betaald heeft, meer als een half jaar diegene het paard krijgt.
Maar dat was mondeling niet zo afgesproken.

Hoe gaat het dan in ze recht?

(Even voor alle duidelijkheid, dit is puur een voorbeeld en een vraag na het lezen bepaalde topic, ik zit er zelf dus niet mee. ;) )

cissy

Re: Nieuwschierigheids vraagje, mondelinge afspraak rondom paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:53

dus altijd je afspraken op papier laten zetten, mondeling is bijna niet te bewijzen voor de rechter als het fout mocht gaan. Jouw woord tegen het van de tegenpartij, niet altijd rechtvaardig helaas.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:00

Ik zet altijd alles op papier, heb helaas het vertrouwen in de mens behoorlijk verloren met mondelinge afspraken.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:29

Mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig, maar zeer moeilijk te bewijzen. Alles op papier (laten) zetten, is daarom niet onverstandig!

Gabriel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 15:07

Nee dat lees ik hier duidelijk wel, dat alles op papier moet.
Maar vroeg het me enkelt af wat een rechter zou doen met mondeling.

Stel je hebt 2 getuigen die bij die mondelingen afspraak was, zou de rechter jou dan geloven of niet.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:08

Als de 2 getuigen hetzelfde zeggen als jij wel ja. Zoals je zelf al zei is ook een mondelinge afspraak bindend.

Gabriel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 15:19

Ok,dankje daar was ik erg nieuwschierig naar. Wat een rechter dan zou doen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:19

Nieuwsgierig is overigens met een G. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:27

Ehm, gezond boeren verstand en een beetje opletten met wie je zaken doet?
99% van alle "hororverhalen" had simpelweg voorkomen kunnen worden door een beetje onderzoek naar de andere partij, aangevuld met een gezond stukje achterdocht.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:31

Als je een paard uit handen geeft en een ander langdurig laat verzorgen, zonder dat je er een cent voor betaald.... dan staat de nieuwe "eigenaar" bijzonder sterk als het op bewijzen aankomt!

Voor niks gaat nl alleen de zon nog op, dus als je hem langer dan een half jaar bij een ander laat is er geen rechter die jou op je blauwe ogen geloofd als je stelt dat je de bedoeling had om hem weer terug te halen.

In het meest gunstige geval krijg je hem terug mits je stalling en verzorging alsnog betaald!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:36

Gabriel_ schreef:
Ok,dankje daar was ik erg nieuwschierig naar. Wat een rechter dan zou doen.

Zoals iedereen al zegt is een mondelinge afspraak ook een rechtsgeldige overeenkomst. Maar dan moet je nog het geluk hebben dat de betreffende rechter de 'bewijzen' geldig vindt.
Want ik kan me ook herinneren dat, volgens mij, de eigenaar van een paard diegene is, die kan bewijzen de feitelijk verzorging en kosten van het dier op zich te hebben genomen de afgelope X aantal maanden.

Gabriel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 19:56

maar dat is juist mijn vraag.

Mondeling is bindend, dus rechtsgeldig.Jij spreekt met de vriend af dat je paard op bruikleen mee gaat, hij voor de kosten zorgt zolang het paard daar staat. Nu wil je het paard in kwestie terug na bepaalde tijd, paard heeft er langer als een halfjaar gestaan.

Hij zegt dat de paarden van hem zijn, jij zegt incl getuigen dat het paard van jou is. Wat geld dan, de mondelingen overeenkomst van bruikleen of de geldkwestie.
Anders hoeft niemand meer een mondelinge afspraak te maken, toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:15

in dat geval geldt normaal gesproken de mondelinge overeenkomst, maar je zal wel met genoeg bewijzen moeten komen om te kunnen laten zien dat die mondelinge overeenkomst er is.
Als je geen bewijzen hebt, is de kans groot dat de rechter het paard toewijst aan de vriend, omdat die al een half jaar voor het paard zorgt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:28

Het is zeker niet zo, dat degene die het paard verzorgt, eigenaar is.
Dat zou betekenen,dat echte de eigenaar moet aantonen dat een koop/schenkingsovereenkomst niet bestaat...dat is onmogelijk!

Dit kan leiden tot langdurige vervelende procedures.

Mijn advies (in de praktijk van redelijk dichtbij meegemaakt dus ik weet dat het zo werkt)
Rijd op een stille dag, als de 'vriend' niet thuis is, langs en haal het paard op.
De vriend zal wsch de politie bellen en aangifte doen van diefstal maar de politie zegt (na het horen van de echte eigenaar) dat dat niet kan, omdat voor haar niet duidelijk is wie de eigenaar is.
Nu zijn de rollen omgedraaid; de vriend moet aantonen dat hij de eigenaar is, en dat kan hij niet. 't Is de vraag of hij gaat procederen...

Nou ja, je moet het natuurlijk nooit zover laten komen. Wil degene met wie je zaken doet geen dingen op papier zetten? Zorg dan voor 2 onafhankelijke getuigen die erbij zijn als je die mondelinge afspraken maakt. Dan zijn ze later eenvoudiger aan te tonen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:35

Beantsje, toch wel. Vaak zie je dit helaas gebeuren op pensionstallen waar het pensiongeld niet meer betaald word oid.

Als je kan aantonen dat je een half jaar lang alle kosten voor het paard op je hebt genomen omdat de eigenaar dat weigert, word vaak het paard eigendom van diegene die dat doet.

Als je dus een regeling treft waarin iemand anders alle kosten op zich neemt, maar het paard van jou is, raad ik je aan een contract op te stellen waarin dit is vastgelegd.

Gabriel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:49

Beantsje, vriend in kwestie heeft ze bij derde ondergebracht en neergezet.Helaas wordt ophalen dan ineens wat lastiger. Maar is het niet zo dat ik hier grote problemen mee ga krijgen?Lijkt mij dat je dan diefstal pleegt, alhoewel de vriend in kwestie dat dan ook weer doet.

Secricible, pensiongeld is hier niet van de orde, vriend in kwestie zal alles betalen.Paard is in bruikleen en vriend eigent paard toe in kwestie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:47

dan zou ik je gewoon adviseren naar je rechtsbijstand te gaan.
Ik dacht dat dit een zuiver theoretisch geval was, maar het is dus een praktijkvoorbeeld. Ik ben geen jurist, ik weet alleen wat ik lees van verhalen en wat ik hoor van anderen. De rechtsbijstand zal beter weten hoe je dit het beste op kan lossen zonder problemen te krijgen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:37

Gabriel_ schreef:
Beantsje, vriend in kwestie heeft ze bij derde ondergebracht en neergezet.Helaas wordt ophalen dan ineens wat lastiger. Maar is het niet zo dat ik hier grote problemen mee ga krijgen?Lijkt mij dat je dan diefstal pleegt, alhoewel de vriend in kwestie dat dan ook weer doet.

Secricible, pensiongeld is hier niet van de orde, vriend in kwestie zal alles betalen.Paard is in bruikleen en vriend eigent paard toe in kwestie.

Ik heb meegemaakt (beetje ranzig verhaal) dat een meisje van een manegehouder een pony kreeg, omdat ze altijd zoveel meehielp. Ze betaalde ook geen stalling etc. Dat heeft best heel lang geduurd, meer dan een jaar volgens mij. Nu moet je dat 'meehelpen' een beetje ruim zien :r maar goed; op een gegeven moment kwam er knallende ruzie tussen haar en de manegehouder. Toen eigende de manegehouder zich het paard weer toe; hij zei dat ze er alleen maar op had mogen rijden en dat de pony altijd van hem gebleven was etc.
Zij heeft toen op een donkere avond toen de manegehouder er niet was, de pony opgehaald. De manegehouder woedend en deed aangifte. Meisje + moeder is gehoord en de politie kon zich na deze verhoren voorstellen dat zij redelijkerwijze mocht aannemen dat het haar pony was. Dus was het niet duidelijk of het diefstal was en de manegehouder is aangeraden om een civiele procedure op te starten om de pony terug te krijgen. Wat hij uiteraard niet heeft gedaan, want dat is heel wat duurder dan zo'n pony....

Moraal van het verhaal: je kan geen diefstal plegen als iets jouw eigendom is.

@secredible: het toeeigenen van een paard door een pensionstal is echt onwettig.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:29

Als jij midden in de nacht iets komt halen.....lijkt mij toch dat je dan niet zuiver bezig kan zijn.

Waarom belt je vriend niet gewoon met zijn rechtsbijstands verzekering? Daar heb je zo'n ding toch voor???
Vraag juridisch advies aan mensen die er voor hebben doorgeleerd.

Gabriel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 17:58

Heb de rechtsbijstand gebelt nogmaals en deze zeggen met mondelinge overeenkomst is dat gewoon geldig.En er is helemaal geen sprake van dat een paard van iemand wordt na half jaar betaling!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:02

OK maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas 2 dingen. Hoe krijg je nou je paardje terug?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:03

je stelt eerst een half jaar NIET betalen! in bruikleen gegeven of hoe je het ook mag noemen.

Wel heel vervelend dat je eerst ook stelt dat eea niet aan de orde is en nu met een heel ander en notabene een persoonlijk verhaal komt......

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:22

Slotje wegens geopend met een SA.