Dit is ons overkomen afgelopen weekend op een veulenkeuring(KWPN) en ik vertel alleen mijn bevindingen.
Ik moest vorige week een veulen keuringsklaar maken voor de eigenaar waarvoor ik een paard uitbreng.
Nu heb ik dat veulen bekeken en heb de oortjes dubbel gevouwen en de lange plukjes eraf geknipt, het derde oor weggeknipt en de staart gelijk afgeknipt onderaan.
Voor de rest alleen de manen en toef invlechten en het neusje en rond de ogen voordat ze de ring in moeten met wat baby-olie inwrijven.
De eigenaar vond het blijkbaar niet goed genoeg en brabbelde alsmaar over scheren dit en scheren dat.....

Hij heeft 2 dagen voor de keuring het veulen met mams opgehaald en heeft het veulen de benen op laten scheren, de oortjes uit laten scheren, de staart op laten scheren en alle tastharen rond neus en mond weg laten halen.
Ik was woedend.
En heb hem, dat ook laten weten.Ik ben van mening dat je een veulen een veulen moet laten.
En een paard heeft niets voor niets tastharen.........
Maar goed, op naar de keuring.

Nu is het een bijzonder mooi veulen met supergoede gangen en een sprekend koppie wat hoog zou moeten scoren, maar helaas een-na-laatste van de 10 veulens.
Er kwam een bekende hengstenhouder bij ons en hij snapte niet dat wij niet 2 of 3 stonden, hij had nog nooit zo'n fenomenale stap gezien.

Tja, dan ga je nadenken.
Ik blijf erbij dat het een momentopname is geweest, maar later in de auto dachten we bij onzelf: We zijn toch niet achteraan beland omdat het veulen geschoren is?
Wie kan mij het antwoord geven op de vraag?
Alvast bedankt.