Nu probeer ik mijn vader dit aan zijn verstand te brengen, maar hij gelooft er niets van.
Hij wilt het met eigen ogen lezen op een officiele website, zoals CBR of RDW, maar ik vind het nergens!
Het gaat erom dat onze auto 1100 kilo mag trekken
Trailer weegt 660
Pony weegt max 400 kilo
= 1060
Maar omdat het laadvermogen hoger is (800kilo) mag ik hem volgens mijn vader niet trekken.
Wie o wie helpt mij aan dezelfde tekst maar dan op een officiele website die mijn vader voor waardig aanziet?
Citaat:Even een klein stukje overgenomen uit de Paard & Sport nummer 15; 19 juli 2003.
Valkuilen
Eén van de grootste valkuilen ofwel onwaarheden over 'rijbewijs E achter B' wordt geïllustreerd door het volgende praktijkvoorbeeld:
Een amazone die wél beschikt over rijbewijs E achter B wordt met haar auto + paardentrailer met paard aangehouden. De feiten zijn als volgt:
- De auto mag maximaal 1100 kilo trekken (zie kentekenpapieren)
- De trailer weegt 500 kilo (zie kentekenbewijs trailer)
- De lading (het paard) weegt 500 kilo (ze heeft hem zelf gewogen)
- Volgens het kentekenbewijs van de trailer bedraagt de maximum massa van de trailer 1300 kilo (ledig gewicht a 500 kilo, inclusief laadvermogen a 800 kilo).
De amazone krijgt een bekeuring, omdat de maximum massa van de trailer (1300 kilo) meer bedraagt dan het gewicht dat de auto mag trekken (1100 kilo). Na eindeloos discussiëren en de nodige brieven, belde de politie-agent op om te zeggen dat de bekeuring onterecht was.
Wat is namelijk het geval: Indien je als bestuurder rijbewijs B/E hebt, geldt hier slechts dat de traler + lading op dat moment 1000 kilo weegt. De auto mag 1100 kilo trekken en het laadvermogen van de trailer (800 kilo) wordt niet overschreden. Het feit dat de maximum massa van de trailer meer bedraagt dan wat de auto zou mogen trekken, is dus nu NIET van belang! Om te weten of de amazone in overtreding is, zou de politie-agent het paard moeten wegen. Feitelijk zou je dus, als je rijbewijs E achter B hebt, met een Opel corsa een lege twee-paards trailer mogen trekken.
(dacht dat het over een reactie op het artikel ging)
.