Paard uitbrengen voor eigenaar wat in overeenkomst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorgzaam

Paard uitbrengen voor eigenaar wat in overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:01

Binnenkort krijg ik een paard beschikbaar van mensen om uit te brengen.
We willen het een en ander op papier zetten.

* Paard komt bij mij op stal te staan.
* Kosten verzorging zijn voor mij (o.a dierenarts, hoefsmid, voeding)
* Prijzengeld mag ik houden.
* Bij verkoop krijg ik een %
* Mocht eigenaar tot verkoop overgaan heb ik 1e keus.
* Van welke persoon ik les krijg.

Jullie nog dingen die nuttig zijn om op papier te zetten???

Alvast bedankt!

bulck

Re: Paard uitbrengen voor eigenaar wat in overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:16

Pff zou je niet beter het paard dan nu kopen??
Dat is toch geen regeling. Het is hun paard en jij draagt alle kosten???

Dus naam beide partijen en dateren
Dan paard vernoemen, laten keuren etc
Verzekering afsluiten op een bedrag en clausule dat moest het paard komen te overlijden of verongelukken je eveneens aanspraakt maakt op % van het verzekerde bedrag.

Verder vind ik dat je in je huidige punten wel een goed slachtoffer bent voor de eigenaar. Jij draait op voor alle kosten...
Mss dat eens een beetje herbekijken.

Veel succes in ieder geval

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:18

idd koop het dier gewoon gelijk, vind dit geen eerlijke overeenkomst. laat hun op zijn minst de onkonsten van de stalling en een deel van de hoefsmid vergoeden.
als je wedstrijden gaat rijden en lessen zijn wel voor jou rekening dat zou ik eerlijk vinden.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:26

Kun je goed rijden? Dan hebben wij er ook nog wel een paar die je in de kost/training mag nemen ;-)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:28

Wat ik me hierbij afvraag. Stel jij rijd paard naar een goed niveau terwijl het paard nu niks kan. Paard wordt meer waard, moet jij dan de waarde betalen die het nu heeft? of de waarde die het straks heeft. Jij steekt er namelijk de tijd in, daarbij ook nog eens alle kosten.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:31

Dat je m gratis op stalling neemt is 1, maar ik zou kosten voor DA, voeding en smid voor hun rekening laten vallen!
En uitbesteding op eigen risico. Niet dat als hij bij jou uitglijdt over een strootje dat je met de ellende zit...

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:32

Ik zou de naam van je instructrice niet noemen. Dan kun je altijd nog ruilen als er iets is en kunnen die mensen nergens over zeuren. Misschien kun je beter afspreken dat je een x keer per week/maand prive les zult nemen.
Verder zou ik nog wat aanspakelijkheids zaken er in zetten. Wat als het paard afgemaakt moet worden omdat het z'n been bijvoorbeeld zou breken? Wie moet er opdraaien voor wanneer het paard losbreekt en schade aan andere personen aanricht? enz

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:35

joyce83 schreef:
Wat ik me hierbij afvraag. Stel jij rijd paard naar een goed niveau terwijl het paard nu niks kan. Paard wordt meer waard, moet jij dan de waarde betalen die het nu heeft? of de waarde die het straks heeft. Jij steekt er namelijk de tijd in, daarbij ook nog eens alle kosten.

Daar hebben we het inderdaad ook over gehad, ik betaal het bedrag wat hun ervoor betaald hebben.
Omdat het mijn tijd en geld is.

@ "Pashon" mijn paard is gestorven en heb op dit moment niet de middelen om een nieuw paard aan te schaffen.
Wil de sport niet vaarwel zeggen, vandaar deze oplossing.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:39

Nanou leg die overnameprijs dan wel nu al vast e
Want eens hij bevoorbeeld op niveau winst loopt is een woord snel 'vergeten' e.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:40

Ik heb met de eigenaresse het zo afgesproken;
Kosten en dus ook opbrengsten van de wedstrijden zijn voor mij.
Zij betaalt de pensionstalling (waar voer bijin zit)
Zij betaalt de wormenkuren en eventuele dierenartskosten
Ik betaal de hoefsmid en de lessen.
Opzegtermijn en de eerste contractperiode.

Met iemand anders heb ik weer andere afspraken; denk vooral aan; van wie het paard is en blijft (in onze omgeving is iemand die voor 1/2 eigenaar was van een paard zomaar gaan verkassen en de andere eigenaar had er dus niks meer over te zeggen), waar het paard gestald moet zijn, welke vaste kosten voor wie zijn en welke incidentele kosten.

Neem er ook in op van wie de spullen zijn die voor het paard gebruikt worden.
Laatst bijgewerkt door Casca op 04-08-09 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:45

@ "bulck" gaan we zeker vastleggen.
@ "casca" paard komt aan huis te staan niet in een pensionstalling.
* komen geen andere mensen op te rijden.
* spullen die gebruikt worden was ook al opgenomen in overeenkomst.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:51

Zet er ook in wat jullie afspreken als het paard wegens gezondheidsproblemen niet bereden kan worden, gaat het dan terug en zoja, binnen wat voor termijn.

Wat als het paard een blessure oploopt tijdens het rijden, vervoer van/naar les, wedstrijden, bij jou in de wei, op stal o.i.d.? Zet de afspraken hierover op papier.

Wat als je zelf gezondheidsproblemen krijgt waardoor je niet meer kan rijden, binnen wat voor termijn gaat het paard terug?

Wat als je besluit met het paard te stoppen, spreek af hoe je dat doet, spreek een opzeg termijn af.

Wat als de eigenaar er een veulen bij wil fokken, een nichtje heeft die er graag eens op wil rijden, er zelf eens een buitenritje op wil maken? Spreek het af en zet het op papier.

Wat moet je overleggen met de eigenaar (denk aan het gebruik van hulpteugels, springen, speciaal beslag, wisseling pensionstal, je vriendin er tijdens je vakantie op laten rijden e.d.)

Zet op papier wat het paard meekrijgt (bijvoorbeeld: paspoort, een net halster, touw, kieffer hoofdstel met dubbelgebroken trens, waterdichte zomer èn winterdeken, etc).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:51

ik doe hetzelf ook uitbrengen

En bij mij draag ik de kosten van trainingen, wedstrijden en licenties en gebruik ik mijn spullen.
Paard is gekeurd voor de overeenkomst en verzekerd met een clausule dat ik zowiezo 20 percent van dat bedrag krijg indien het paard overlijdt of niet meer geschikt zou zijn en er dus tot uitbetaling overgegaan wordt.
Verder verraad ik hiermee dus dat ik 20% neem op een verkoopsoverkomst.
In geval het paard bij mij gestald wordt, staat die er op kosten van de eigenaar.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:00

Ik vind het erg kort door de bocht om meteen te zeggen dat dit geen "eerlijke" overeenkomst is. Precies voor het geval van TS (geen middelen om zelf een nieuw paard aan te schaffen) is dit een mooie oplossing. TS loopt namelijk voor wat betreft de aankoopprijs geen risico. Als het paard op een gegeven moment niet meer geschikt is voor de sport heeft zij alleen de maandelijkse kosten gehad. De eigenaar daarentegen heeft dat geld al uitgegeven.

Ik kan me voorstellen als TS een zeer ervaren amazone is die (semi-)beroepsmatig paarden traint dat ze inderdaad geld zou willen ontvangen voor haar diensten in plaats van dat ze kosten voor haar rekening moet nemen. Helaas is dat niet voor iedereen weg gelegd. Bij maneges moet je ook gewoon geld betalen om te mogen rijden. Deze situatie ligt er in mijn ogen een beetje tussenin.

Waar goede afspraken over gemaakt moeten worden is over de dierenartskosten. Een uitgebreide verzekering voor ziektekosten is misschien wel verstandig. Zo voorkom je wellicht discussies over wel of niet (en hoe) te (blijven) behandelen. Het zou kunnen dat de eigenaar op kosten van TS wil (blijven) behandelen terwijl TS daar geen heil in ziet.

Waar misschien ook nog even over nagedacht zou moeten worden is het percentage verhaal. Dat strookt wellicht niet helemaal met het idee dat je het eerste recht van koop hebt voor de prijs die zij ervoor hebben betaald (ligt aan welk percentage). Stel voor dat je paard in prijs verdubbeld is en je zou maar tien procent krijgen, dan zou je hem beter zelf kunnen kopen en daarna weer verkopen. Op die manier steek je dan de hele waardevermeerdering in je zak in plaats van tien procent.

Hoe dan ook is het belangrijk dat beide partijen goed communiceren. Deze regeling kan voor iedereen heel goed uitpakken, maar kan ook een bron van ellende worden. Goede communicatie voorkomt vaak dat zaken uit de hand lopen.

TS: ik wens je veel succes en hopelijk kunnen jullie goede afspraken maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:27

TS,laat vooral die verkoopprijs vastleggen en verder vind ik het niet zo'n vreemde overeenkomst, ziektekosten wel verzekeren en keuren voordat hij bij jouw op stal komt, je kunt het paard uitproberen en rijden zonder dat je direct voor de aankoopprijs komt te staan, maar wat als ze over 2 maanden zeggen:we verkopen hem toch , heb je dan wel het geld om hem te kopen dus ook daar even duidelijke afspraken over maken.
misschien kun je, als het paard je goed bevalt, hem op basis van afbetaling kopen of een deel van het paard overnemen zodat je ook wat te zeggen hebt over de verkoop.

Zorgzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 18:11

Zit even te kijken voor het verzekeren van het paard.
Even uitgaande wat we in gedachten hebben qua leeftijd en aankoopbedrag.

Premieberekening:

Uw keuze:

Soort paard: algemeen
Leeftijd paard: 6
Te verzekeren waarde: € 2000

Gekozen verzekering:
Uitgebreide verzekering t/m euro 2500

Overige verzekeringen: GEEN

Aanvullende verzekeringen:
Uitgebreide ziektekostenverzekering

U bent woonachtig in: Nederland
Betalingstermijn: jaar
Poliskosten: € 8,96
Uw premie per jaar bedraagt: € 355,96
Bij eerste betaling worden eenmalig poliskosten (€ 8,96) in rekening gebracht.

http://www.hippozorg.nl/premieberekenin ... ler=&id=18

Is dit wat of mis ik nog iets?