Veulen verkopen wat niet is gechipt (wel ingeschreven)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Veulen verkopen wat niet is gechipt (wel ingeschreven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 20:25

Hallo,

Ik vraag me af hoe het zit als ik mijn veulen zou verkopen:
Mijn veulen is ingeschreven bij het stamboek, maar nog niet gechipt (moet nog langskomen nog geen bericht gehad)
Nu is mijn vraag als ik dit veulen verkoop moet ik dan doorgeven aan het stamboek dat hij van eigenaar is veranderd want de chip is in principe al betaald dus hoe zit dit?

Anoniem

Re: Veulen verkopen wat niet is gechipt (wel ingeschreven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:54

vanaf 7 maand is het verplicht dat een veulen gechipt is, daarvoor mag het dus zonder vervoerd.
als ik jou was zou ik wachten tot het gechipt is, eventueel even bellen of het eerder kan, want het veulen moet bij de moeder lopen anders gaan ze moeilijk doen en krijg je een registerpapier.

doorgeven aan het stamboek hoeft niet want jij bent de fokker en word volgens mij sowieso als eerste geregistreerd

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:13

oke dan zou ik hem dus eerder moeten laten komen rond welke datum komt hij normaal langs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:49

ik weet niet in welke regio jij zit? is erg verschilend, hier komt hij vaak pas in september maar op keuringen kan het meestal ook.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:07

SMP > TAO

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:13

Je moet je veulen bij de merrie houden tot deze is gechipt en geschetst, anders moet je per dna onderzoek bewijzen dat het veulen echt van deze merrie is
Ik heb ze vorig jaar een aantal keer gebelt wanneer ze kwamen omdat het veulen naar de opfok ging
Ze waren mooi op tijd om hem te chippen en schetsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:15

schetsen doen ze bij het nsps niet

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:54

schetsen doen ze neit, heb met het stamboek contact op genomen deze hebben me doorverwezen naar de persoon die in mijn regio chipt en komt vrijdagmorgen langs, hij zal er spoed achter zetten dus hoop dan de papieren snel binnen te hebben (normaal is het rond een maand toch ?)

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:18

fijn dat hij een vrijdag al komt. meestal een maand soms eerder, ligt er geloof ik ook aan hoe druk het is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:04

Waarom zouden ze niet schetsen bij het nsps? Schetsen is verplicht naast het chippen. Of komt er geen kleur van het beestje in het paspoort te staan? ;)
Veulen moet inderdaad aan de voet van de moeder staan bij het chippen en schetsen. Hoe lang het duurt voor het paspoort binnen is ligt aan het stamboek. Ik had dit jaar bij de NAS binnen een week mijn paspoort, en een aantal jaar geleden bij het NNFPS had ik het paspoort ook na een week. Nu is dit wel heel snel, maar het kan dus wel veel sneller. Ligt ook aan de chipper, wanneer ie het spul naar het stamboek opstuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:59

tja ik kan er niks aan doen, de kleur komt erin maar het is de vraag of deze er wel goed in komt.
er word echt niks geschetst en de chipper gaat niet over de kleur

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:03

Dat is het nieuwste wat ik hoor. Een chipper behoort namelijk tegelijkertijd het signalement op te nemen en de eventuele aftekeningen te noteren. De chipper die bij mij dit jaar is geweest vanuit de NAS chipt en schetst in mijn regio ook voor het NSPS. Wel heel vreemd dat jouw chipper niet schetst.
Schetsen is niet meer als het signalement opnemen, dus de kleur noteren en de eventuele aftekeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:10

de fokkers geven op het geboortebericht de kleur door, en bij de stamboekopname kan dit worden veranderd.
maar vinden ze de naam niet goed dan veranderne ze het zelf.

zo had ik bv 2 jaar terug een grullo bonte, maken ze er, zonder de pony gezien te hebben, zwart bont van op zijn paspoort.
wij erachter aan, ze zouden er dan wel wildkleur van maken. het bonte is er schijnbaar ineens van af en de basiskleur ook.

eerder hebben ze een dna test laten doen op een eerder veulen van mij wat bruinschimmel was, volgens hun kon dan niet uit een blauwschimmel moeder en een vos vader (agoutidrager bekend).

ook beweerde onze chipper dat er een bont veulen uit 2 zwarte ouders kon komen want dat had hij meegemaakt.
sommige vossen staan ter boek als zilverappel..

en zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden noemen.

maar je bent van harte welkom hoor als je de chipper uit wilt horen als hij komt :P

edit: zilverappel komt niet eens voor bij shetten ook nog :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:35

Ik heb ook nooit gezegd dat ze de kleuren goed schetsen of niet, maar ze schetsen het wel. Ja, je geeft het op het geboortebericht door, maar daar doet het stamboek niets mee. Het stamboek doet wat met de beoordeling die de chipper maakt.
Mijn veulen heb ik op het geboortebericht ook doorgegeven als bruin sjabrakbont, de schetser/chipper vond dat ie wel naar panterbont kon doorkleuren dus heeft hij dat ingevuld, en denk maar niet dat er dan sjabrakbont in het paspoort staat. ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:46

Hier missen beenaftekeningen, is te ver om omlaag te kijken en mijn ruintje heeft in het paspoort een brede bles, net als zijn zus, nou als je in mijn profiel kijkt kun je zien dat het niet echt klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:49

bij ons was eens een hengst op papier al ruin, en mijn vosschimmel werd bruin.
maar goed die waren dan papierloos...

verder word echt genoterd wat de fokkers op papier zetten, de chippers komen bijna altijd na de keuring en dan staat daar de kleur al vermeld.

en wat ik vertelde over de grullo bonte.. dat paspoort kregen we dus na het chippen, en er werd dus dezelfde kleur op gezet "(zwart bont) als ze op de keuring hadden gedaan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:59

Vreemd stamboek dan. De stamboeken waar ik lid van ben doen het toch echt anders, DA die chippen ook. En het NSPS in de regio Zuid-Oost Brabant doet het hetzelfde als de stamboeken waar ik lid van ben. (Stamboeken waar ik lid van ben is NAS, NNFPS en NHS, maar het KWPN doet het ook zo, evenals het NRPS stamboek, dus chippen en schetsen en aan de hand daarvan het paspoort opmaken.)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:00

Hier heeft de NSPS chipper ook geschetst, althans kleuren en aftekeningen opgeschreven gaat niet helemaal goed, maar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:08

wat raar dan, hier gebeurd dat echt niet. en we zijn nu al zo'n 7 jaar lid en fokken dus ook zo lang.
raar dat ze onderscheid maken in de verschillende regio's

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:11

Is voor mij nu de tweede keer en 2 keer hetzelfde. Als je veulen en merrie tegelijk verkoopt, maakt het trouwens niet uit, vorig jaar heeft de vorige eigenaar het stamboek gebelt dat ik de merrie en het veulen gekocht had en is de chipper, ipv bij haar bij mij langsgekomen. Als je alleen het veulen verkoopt eerst chippen, mijn veulens zijn beiden met 2-3 maanden gechipt, dus ruim voordat je ze zowiezo van de moeder haalt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:02

zijn net geweest om te chippen maar mn veulen heeft geen vreemd kleurtje en is toch een echte hengst dus dan is het goed, niet geschetst dus. veulen met moeder hoeft pas bij 7 maanden een chip te hebben dacht ik dat klopt ja!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:51

Niet geschetst? Geen kleur dus genoteerd door de chipper, en geen aftekeningen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 21:53

bij ons krijg je een geboortekaart daar vul je eventuele aftekeningen de kleur het geslacht en de naam in

chipper controleert of de goede kleur en aftekeningen zijn doorgegeven en daar blijft het bij

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:16

Dan is ie dus wel geschetst uiteindelijk. Als het niet correct was had ie het ook veranderd namelijk en was hetgeen hij opgeschreven had in het paspoort gekomen en niet hetgeen jij op het geboortebericht had ingevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:03

dat betwijfel ik, maar jammer dat we daar niet meer achter komen.

ik heb dit jaar trouwens een aantal wildkleur veulens, we zullen eens zien wat de chipper daar aan doet, aangezien we niet de kleur hebben doorgegeven zoals het stamboek ze noemt.