manege lessen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Falco

manege lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:23

Ik zit met het volgende probleem

ik ben al heel lang bijrijdster, nu zijn er nieuwe eigenaars gekomen (sinds 2008) in de manege waar mijn verzorgpaard staat, ik ben nooit manege klant geweest bij deze manege ik ben met me verzorgpaard 7 jaar geleden meegegaan naar de manege waar we nu staan, nu heeft de eigenaresse van me verzorgpaard een brief gekregen met de mededeling dat vanaf 1 aug alle bijrijders verplicht zijn om rijlessen te gaan volgen op je verzorgpaard en anders op een manege paard nu heb ik de frns gebeld en gevraagd of ze me dat kunnen verplichten en dat kan volgens hun niet.
nu is mijn vraag heeft iemand anders dat ook meegemaakt en zoja hoe hebben jullie dat opgelost?

gr,Carin

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:39

Ik denk dat een manege wel kan eisen dat alleen eigenaren (lees: mensen die pensiongeld betalen, en dus indirect de bak huren) vrij mogen rijden. Waarom zou jij gratis op een paard in hun bak moeten mogen rijden?
Je zou kunnen vragen of je wel vrij mag rijden op je verzorgpaard als je bakhuur betaalt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:36

Ja, maar als eigenaar betaal jij er toch voor dat je alle dagen van de week kan rijden? Of jij dat nu zelf doet of je bijrijder moet volgens mij niet uitmaken, de kosten zijn immers voldaan. Bij ons op stal moet je ook bakhuur betalen als je er niet gestald staat maar wel komt rijden, en het is niet zo dat wanneer een ander op mijn paard rijdt diegene ineens bakhuur moet gaan betalen. Ik zou nogmaals de fnrs opbellen en vragen wat hierin je rechten zijn, en wat je ertegen kunt doen. Ik kan me wel voorstellen dat je op een manege alleen in hun eigen lessen mee kunt rijden als je les wilt nemen, maar ze kunnen je dit volgens mij niet verplichten. Lijkt mij alsof ze dringend extra geld nodig hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:40

als bijrijder heb je geen rechten.
Omgekeerd worden de rechten van de eigenaar van het paard ingeperkt. Hij kan niet meer 'zo maar iemand' op zijn paard laten rijden. Als de bijrijder eerder altijd wel mocht vrijrijden, was dat blijkbaar onderdeel van de voorwaarden.
Dit is dus een eenzijdige wijziging in de overeenkomst tussen stallingsklant en manegehouder en dat mag dus niet.

Samengevat: jij kan er niets van zeggen, maar de eigenaar van je paard kan aangeven er niet mee akkoord te gaan dat het nu ineens niet meer mag.

(ik vind het trouwens een idiote regel en zou er als paardeneigenaar niet mee akkoord gaan)

Falco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:30

ze staan inderdaad bekend bij FRNS omdat ze steeds van die rare dingen willen doen volgens de frns kunnen ze het me niet verplichten maar ze kunnen wel geld vragen omdat ik gebruik maak van de rijbaan maar ik rij op dagen dat de eigenaresse niet kan ik zit ook met ploegendienst van me man en op de dagen dat ik rij zijn er alleen sávonds lessen en dan kan ik niet ik zit ook met een kind thuis en de andere dag dat ik rij zijn er kinderlessen maar alleen het idee dat ze het ineens gaan verplichten staat me heel erg tegen ik wil best betalen maar niet op deze manier

het vervelende is dat als de eigenaresse ergens niet mee eens is dan zeggen ze rustig dan vertrek je maar met je paard en ja die kunnen niet zomaar ergens anders heen
maar vanmiddag ga ik de manege bellen en het hierover hebben en anders stop ik met me bijrijpaard dat heb ik al met de eigenaresse van me bijrijpaard besproken niet alleen vanwege dit maar er zijn meer dingen daar wat niet kloppen en ik ben bang dat als ik hiermee akkoord ga dat ze weer andere dingen gaan veranderen dus hopelijk komen we eruit

bedankt voor jullie reacties

Myou

Re: manege lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:39

Best wel raar,
Zelf heb ik er geen ervaring mee want ik rij gewoon lessen met mijn verzorg paard.
Maar of ze je het kunnen verplichten weet ik niet precies,
Zelf zou ik er wel achteraan gaan...

Falco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 13:19

ja het is ook raar vooral omdat tussendoor prive lessen neem met me verzorgpaard ook springlessen prive maar ook al doe ik dat dan staat dat er los van ik moet dan evengoed les nemen en dat ga ik dus niet doen dus hopelijk kom ik er met haar wel uit

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:47

Volgens mij is dit een verzekeringstechnische zaak.

Pucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:17

Ik vinsdt het wel een beetje onzin om dat te verplichten.
Lessen nemen is trouwens wel goed.
Maar om je nou verplicht te laten lessen????
Hoe duur zijn de lessen daar?

Falco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:36

priveles met je verzorgpaard is voor een 1/2 uur 20 €uro
in de les meerijden kost 7.50 €uro

ik heb haar al gesproken en gezegd dat ik geen lessen ga volgen maar dat ik anders wel bereid bent voor de bak te betalen ze heeft uitgelegd waarom ze dit heeft gedaan en dat ze maar 1 methode wil handhaven maar ik heb gezegd dat ik nog wel even langs kom om een bepaalde dingen wel goed op een rij te hebben ook omdat ik verleden jaar had aangegeven wel in de springles te willen als er genoeg animo voor was dus we wachten af.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 02:46

Mag ik vragen welke manege dat is? Ik kom daar namelijk vandaan en heb met een aantal manege eigenaars en bedrijfsleiders hele goede contacten, dus misschien kan ik je helpen.