Paard wil bit niet goed in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Paard wil bit niet goed in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:16

Hoe kun je er voor zorgen dat je paard makkelijk het bit in doet? Wil liever ook niet allemaal snoepjes oid gebruiken. Als ik een vinger in z'n mondhoeken duw dan moet ik nog zo hard duwen want hij vind het eigenlijk niet prettig om een bit in te hebben. Wie heeft er tips? Ik doe hem altijd voorzichtig in en trek hem er ook nooit uit en hij heeft er nog nooit een slechte ervaring van gehad ofzo dus dat kan het ook niet zijn.

Marion71

Re: Paard wil bit niet goed in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:45

Mss nare haken of scherpe randen aan de kiezen die pijnlijk zijn bij het aannemen van het bit?

Andalusians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:05

Inderdaad zou hij last van zijn gebit kunnen hebben. Daar kun je je dierenarts of een speciale tandarts voor paarden naar laten kijken. eigenlijk is het goed dit 1 á 2 keer per jaar te laten nakijken, jonge paarden door wolfstantjes en bij oudere paarden als het gebit niet goed meer slijt. Dit kan als oorzaak hebben dat ze te weinig ruwvoer hebben waardoor hun gebit slijt.

Naath_Holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:25

Als er geen haken etc zitten kan je misschien proberen om wat appelstroop erop te smeren?
omdat ze het dan gaan associeren met wat lekkers

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:48

Eerst het gebit laten controleren op haken en scherpe randen eventueel.
Tessa, de moeder van Donna, wilde het bit ook niet goed aannemen. Ik heb eerst een bitje van een ander materiaal aangeschaft, dit ging al beter, daarna ben ik er honing op gaan smeren. Dit vond ze heerlijk en zo ging het bit beter in :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:56

Waarom wil je geen snoepjes gebruiken? Dat is juist heel handig, en zo gaat het paard het ook leuk vinden :)
Gewoon na het innemen van het bit goed belonen met de stem en een snoepje.
Bij die van mij hoef ik het hoofdstel maar voor zijn hoofd te houden, en hij hapt zo in het bit :)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:57

Ik had het bit voorverwarmt.
dus gewoon onder de warme kraan gedaan.
je moet dan wel oppassen dat het bit niet te heet is.
vooral in de winter of met koude dagen vond ze dit fijn.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:39

Tandarts komt 2 keer per jaar en is kort geleden nog geweest, daarna deed hij het ook nog gewoon. Hij vind het bit niet prettig misschien.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:41

MysticTinker schreef:
Waarom wil je geen snoepjes gebruiken? Dat is juist heel handig, en zo gaat het paard het ook leuk vinden :)
Gewoon na het innemen van het bit goed belonen met de stem en een snoepje.
Bij die van mij hoef ik het hoofdstel maar voor zijn hoofd te houden, en hij hapt zo in het bit :)

Ja hij is ook de enige die het niet prettig vind, tja als ik met snoepjes begin dan begint ie zo te "schooieren" zegmaar, dan snuffelt ie steeds overal van, krijg ik nog meer? Maarja misschien toch maar eens doen. Dat appelstroop/honing er elke keer opsmeren vind ik ook zo'n gedoe :o en daar word het ook lekker plakkerig van.

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:42

je zou misschien ook met neusdruk kennen rijden? ik weet niet hoe dat precies werkt maar ik heb er wel eens van gehoord..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:22

poepiej schreef:
Ja hij is ook de enige die het niet prettig vind, tja als ik met snoepjes begin dan begint ie zo te "schooieren" zegmaar, dan snuffelt ie steeds overal van, krijg ik nog meer? Maarja misschien toch maar eens doen. Dat appelstroop/honing er elke keer opsmeren vind ik ook zo'n gedoe :o en daar word het ook lekker plakkerig van.

Schooieren doen ze alleen als je niet duidelijk bent wanneer je het snoepje geeft. Als je consequent alleen snoepjes geeft NA het bit in te doen, dan zal het paard dat ook begrijpen, en niet gaan bedelen voor meer :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:27

MysticTinker schreef:
poepiej schreef:

Schooieren doen ze alleen als je niet duidelijk bent wanneer je het snoepje geeft. Als je consequent alleen snoepjes geeft NA het bit in te doen, dan zal het paard dat ook begrijpen, en niet gaan bedelen voor meer :)

Onzin, ik snap heel goed dat je geen snoepjes wilt gebruiken. Slecht voor het paard en idd het schooien.
Mijn paard krijgt nooit snoepjes, maar als ik haar er eentje geef, na het bit in doen, blijft ze schooien.
Tips als bit warm maken, ander materiaal bit proberen en de tanden nakijken vind ik veel beter,..
Ook gewoon veel geduld hebben en uitgebreid belonen als ie wel het bit aanpakt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:45

Een snoepje daar zal ie niet dood aan gaan :+
En als je paard blijft schooien dan doe je toch iets fout. Als je consequent alléén snoepjes geeft na het indoen van het bit, en het paard weet na een weekje dat het geen zin heeft om te schooien, dan doet ie dat ook echt niet meer. Je moet wel even duidelijk zijn natuurlijk.

Mijn paard krijgt altijd een snoepje na het indoen van het bit, en na het opgooien van het zadel, en na het opstappen. Daar wacht hij ook op. Maar voor de rest zal hij nooit aan mijn broekzak komen, dat mag ie niet, dat weet ie, en dat gaat prima zo :j
Je kan ook met clickertraining belonen.. maar hoe leer je clickeren? inderdaad, met een snoepje :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:57

Dat ligt ook heel erg aan het paard mystictinker, of die blijft schooien of niet. Als je al weet dat je paard dat gaat doen, ben ik er ook niet voor.

Clickertraining is wat anders, omdat een paard dan door de clicker leert te wachten om de beloning aan te nemen.

Ik vind het ook niet nodig, paarden weten supergoed wat een stembeloning is.. dat moet genoeg zijn

als je dan iets wil geven, geef dan n stukje wortel, veel gezonder

edit:spelfoutje :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:03

Eigenlijk is het toch vrijwel hetzelfde als clickertraining. Alleen gebruik je een clicker, maar je stem.. *bit gaat in* "Goedzo!" en dan geef je het snoepje. Dus na 'goedzo' volgt een snoepje.
Uiteindelijk hoef je dan ook geen snoepje meer te geven, en is alleen 'goedzo' genoeg.
Maargoed, we dwalen af :+ Ik vind een snoepje dus een fijne manier om het bit vrijwillig te leren innemen :)