Veulen voor de helft verkopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowylover

Veulen voor de helft verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:18

Ik heb dit jaar voor het eerst een veulen gefokt bij mijn merrie.

Nu hebben 2 goede vrienden uit de paardenwereld gevraagd of zij voor de helft het veulen kunnen kopen. Hebben meer mensen hier ervaring mee.. En hoe gaat zoiets in zijn werk.

Mocht ik besluiten om dit te doen, dan laat ik alles zwart op wit zetten.

opisop_shop

Re: Veulen voor de helft verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:19

Dat zij voor de helft eigenaar worden bedoel je?
Waarom zou je dat willen?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:20

Denk er goed overna voordat je zo iets doet. Wie draait er voor de kosten op als er iets gebeurd, wie zorgt voor de spullen en wat als er wat nieuws gekocht wil worden?

Ikzelf zou het niet zo snel doen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:21

Het beste is om idd een contract samen te stellen. Dit gebeurt wel vaker, alleen dan vooral bij sportpaarden.

Mag ik vragen wat jouw reden is?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:23

Ik zie daar vaak problemen van komen. Nu lijkt het allemaal aardig maar als er kosten om de hoek komen kan het wel eens minder leuk zijn. Waarom willen ze de helft kopen? Heeft dit met kosten te maken dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Mijn advies: niet doen dus!

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:25

Dit heeft niets te maken met kosten.. Van beide kanten niet..
Anders had ik nooit mijn eigen veulen gefokt..

Hij zit er wat in qua fokken en ik hoop dat het een leuk sportpaard word.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:29

Een paard voor de helft kopen komt regelmatig voor en in veel verschillende vormen. Ik denk dat je ten eerste goed moet nadenken over met wie je zoiets doet. Het is niet altijd prettig om ook een zakelijke relatie met vrienden te hebben. Ik neem tenminste aan dat het een zakelijk iets is en niet dat het gewoon voor de gezelligheid is.

Verder is het inderdaad van groot belang om goede afspraken te maken over alle kosten en ook over wie de beslissingen gaat nemen over trainen, behandelingen door veearts/hoefsmid en verkoop etc.

Een paard in je eentje hebben is natuurlijk altijd gemakkelijker, maar het kan ook voordelen hebben om samen een paard te hebben. Je kunt bijvoorbeeld profiteren van elkaars netwerk, elkaars deskundigheid, elkaars faciliteiten en je kunt de investeringen delen.

In ieder geval, denk er goed over na. Veel succes met het maken van een goede keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:33

Zou niks voor mij zijn. Verkopen of helemaal zelf houden, heb je het minste gezeur van!

Bedenk wat je met het veulen wil. Als het een hengst is voor de fokkerij, wil je zelf een dekhengst hebben en exploiteren? Zonee, verkoop hem dan nu het kan en je goed geld kan krijgen, kan je weer eens een veulentje fokken. Zoja, willen de evt kopers dat ook?
En als je hem gewoon als sportpaard wilt, dan is half verkopen helemaal geen optie en dan zou ik hem gewoon zelf houden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:34

dit wordt vaak gedaan met veulens of dieren waar ze iets in zien.

echter moet je zelf goed weten wat je wil.

Op papier alles zetten is een ding, belangrijk hierbij is.
Prijsbepaling, wie draait op voor de kosten (stalling, medisch etc) en wat bij verkoop.
want vaak lopen dergelijke overeenkomsten scheef op afspraken die niet nagekomen worden.
Want ok een 1 malige inbreng en dan pas beuren bij verkoop is makkelijk, dus pas op dat je daar niet in trapt e.

Verder bied het kansen, zoals omschreven door Karolien. (netwerken, kennis etc)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:36

Ik ga met het gros mee, ik zou het niet doen.

Of geheel verkopen, of gewoon zelf houden.
half kopen wil zeggen voor de kopers e helft minder risico.
Dus vandaar dat ze het vaak proberen.

Maar ik heb er vaak ellende van gezien :x

Zeker als een van de partijen een persoonlijke band heeft met het dier....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:38

Wat was je doel met het dier, waarom heb je het in de eerste plaats gefokt?
Als je het voor de verkoop hebt gefokt, zou ik het voor de volle pond verkopen.
Heb je het gefokt voor jezelf, lekker 100% zelf houden.
Neem aan dat je er dan genoeg plek en geld voor hebt, dus wat zou dan de meerwaarde zijn voor JOU om hem voor de helft te verkopen?

Oftewel; ik zou het niet doen ;)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:41

snowylover schreef:
Hij zit er wat in qua fokken en ik hoop dat het een leuk sportpaard word.

Wat worden dan de afspraken?
Is het een merrie? Straks ben jij net lekker aan het trainen/ wedstrijden aan het rijden, dan willen zij dr een veulen in en sta jij maanden stil qua training.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:43

Kijk het kan als fokker vaak wel een sleutel zijn e om via derde een hengst bvb goedgekeurd te krijgen enzo.
Want eerlijk is eerlijk, naambekendheid in het wereldje doet veel.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 11:44

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:47

zou er idd goed over na gaan denken want als je het niet goed op papier hebt kan er wel vaak gezeik van komen hoe bevriend je ook bent met ze...

persoonlijk zie ik de meerwaarde er ook niet van en zou het zeker niet doen :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:48

kijk een hartstikke leuk dier. Ik zou als je die stap wil zetten absoluut deze ervaring aangaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:55

Wordt inderdaad vaak gedaan en zeker met hengstveulens waarvan ze denken dat ze later naar de hengstenkeuring gaan in de hoop dat hij goedgekeurd wordt als dekhengst. Komt nu meer en meer voor. Of je het moet doen kan ik je helaas niet op antwoorden. Hou er alleen rekening mee mocht hij ooit een duur sportpaard of een goedgekeurde dekhengst worden en jij wilt verkopen dat je medevennoten (om het in bedrijfstermen te noemen) misschien niet de cash hebben om jou deel uit betalen (want hij ddan ook flink stuk duurder dan als veulen) en zijn zij verplicht om een nieuwe investeerder te zoeken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:57

Maar waarom wil je hem dan niet gewoon zelf helemaal in eigendom houden?
Zoals ik al zei; waar heb jij hem voor gefokt en wat is precies voor jou de meerwaarde om hem voor 50% te verkopen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:29

Ik zou het alleen doen indien de verhoudingen gelijkwaardig zijn.
Daarmee bedoel ik dat ik nooit de helft bv aan een hengstenhouder zou verkopen.

Ik heb er wel in gedeelde eigendom, maar in een relatie waarin we ieder onze eigen specialiteit hebben en waarin de verhoudingen gelijkwaardig zijn. Wij profiteren hiermee van elkaars specialiteiten zonder dat één partij de dienst uitmaakt.
Het vraagt uiteraard wel een goede communicatie en soms wat geven en nemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:39

Is maar net hoe je de verhoudingen hebben wil e.

Een hengstenboer, kan gemakkelijker de weg vinden, zodat je paard gekeurd kan worden. Dat achteraf de opbrengsten van de dekkingen gesplitst worden is dan een logisch gevolg.

het is altijd nemen en geven

LDRD schreef:
Ik zou het alleen doen indien de verhoudingen gelijkwaardig zijn.
Daarmee bedoel ik dat ik nooit de helft bv aan een hengstenhouder zou verkopen.

Ik heb er wel in gedeelde eigendom, maar in een relatie waarin we ieder onze eigen specialiteit hebben en waarin de verhoudingen gelijkwaardig zijn. Wij profiteren hiermee van elkaars specialiteiten zonder dat één partij de dienst uitmaakt.
Het vraagt uiteraard wel een goede communicatie en soms wat geven en nemen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:20

Toch zou ik absoluut geen zin hebben om mede-eigenaar te zijn met een hengstenhouder. Hij kan helemaal kopen of niet. Een hengstenhouder heeft nl maar één belang en dat zijn de centen ;) . Terecht overigens hoor, maar dat is niet bij mij passend. Voor mij spelen ook andere belangen dan alleen centen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:28

F-AM -> VMR-TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:52

bulck schreef:
Is maar net hoe je de verhoudingen hebben wil e.

Een hengstenboer, kan gemakkelijker de weg vinden, zodat je paard gekeurd kan worden. Dat achteraf de opbrengsten van de dekkingen gesplitst worden is dan een logisch gevolg.
het is altijd nemen en geven

Maar als het goede vrienden zijn, zoals TS in dr openingspost zet, willen ze je daar toch ook al gewoon mee helpen zonder ook mede eigenaar te zijn, anders zijn het geen vrienden maar kennissen.
Dus als ze de weg weten weten ze dat ook zonder het veulen te kopen.

Ik zou het ook niet doen, of 100% verkopen of 100% zelf houden. En als je het wel doet heeeeeele goede afspraken over de financiële zaken maken en goed op papier zetten wat voorgaat sport of fok.
En als hij niet wordt goedgekeurd wat dan? En als ze hun deel willen verkopen heb jij dan 1e keus of kan er ook een 3e de helft kopen?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:33

ik zou het niet doen. er zitten wel voordelen aan zoals onkosten door tween kunnen delen, maar verder moet je ook alles overleggen wat je met je veulen gaat doen. en wat als hun hem willen verkopen en jij wilt hem houden. dan kun je de helft weer duur terugkopen, (heb dit al meerdere malen gehoord)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:51

Niet doen en wel hierom:
Wanneer dat veulen uiteindelijk dekhengst wordt, een goede dekhengst wordt en er komt een gek die veel geld biedt, dan kun jij de helft van dat bod ophoesten om voor dezelfde helft eigenaar te blijven!!! Er zal maar 100.000 euro geboden worden..........

Zoals al eerder gezegd, als het echte vrieden zijn, helpen ze je ook door de keuring zonder eigendom; zoniet, dan trek dat "vrienden" maar gerust in twijfel.......