hoe ouders achterhalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

hoe ouders achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:46

Ik heb geen idee of het hier goed staat :o

Nu heb ik 2 jaar lang een verzorgpony gehad. Ik heb haar vorige week gekocht. Alleen weet ik niks van haar ouders of over haar verleden. Nu ben ik wel benieuwd óf dit te achterhalen valt.

De exacte leeftijd weet niemand. Ze is geschat op 19. Ze heeft 7 jaar bij de oude eigenaresse gestaan, en is daar gekomen zonder paspoort. Ze hebben toen zelf een paspoort laten maken, maar hier staan uiteraard bij haar ouders: "onbekend".
Ze is een daarvoor een aantal jaar bij een gezin geweest, ze is daar niet geboren, en deze mensen weten niks vaan haar.

Het enige wat duidelijk is: Ze is een new-forest x arabier. Verder weet ik niet of ze de naam 'Beauty' al gekregen heeft bij de geboorte.

Wie kan mij op weg helpen, en weet hoe ik kan achterhalen waar ze is geboren, en wie haar ouders zijn?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:59

Dat is heel lastig..... Ik heb zelf ook geprobeerd de ouders van mijn pony te achterhalen (die was 2 toen ik hem kocht) en heb de moeder gevonden, doordat er een oud inentingsbewijs bij het paspoort zat met een telefoonnummer. Die heb ik maar eens gebeld :D . Zij waren al eigenaar nummer 3 van mijn toen nog veulentje en zijn moeder. Maar helaas kwamen ze van een vage handelaar vandaan, die mijn paard vanaf 2 weken oud al binnen heeft gekregen van een ouder mannetje. Dat was het verhaal, maar was niet meer te achterhalen wie enzo. En hoe kom je dan achter de vader? Het kan van alles geweest zijn......

Bij jou lijkt me dat ook erg lastig, mede omdat je paard al 19 is. Dan zou je alle oude eigenaren moeten zoeken, kan dat misschien? Dat dat ene gezin je vertelt waar zij je paard weer vandaan hebben gehaald?

PS: Wat ik nog even wil zeggen: Gefeliciteerd met je eigen paard!!! :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:24

haha dankje :D

Ja, ik heb geen idee waar dat andere gezin vandaan komt. Zou evt aan de eigenaren waarvan ik haar heb kunnen vragen of zij het weten. Ik was al bang dat het erg lastig ging worden. Maar ik wil gewoon weten wat haar echte leeftijd is, en of vader of moeder arabier was :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:52

Ik snap helemaal dat je dat wilt weten. Ik had/heb dat ook, hoor. Helaas ben ik gestrand, maar ik ben aardig wat te weten gekomen over mijn paard. Ik heb er vrede mee in elk geval.

Maar jij hebt een langere periode natuurlijk. Ik zou gewoon eens gaan polsen bij de vorige eigenaren en als zij meer weten die mensen eens bellen. Je weet maar nooit waar het toe leidt. En het is erg leuk om meer van de geschiedenis van je paard te weten, toch?

Succes ermee, hoor!!! En geniet lekker van je beestje. Er gaat vrijwel niets boven een eigen paard. :D

chrisje_83

Re: hoe ouders achterhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:27

Ik denk dat het heel moeilijk te achterhalen is.
Ik denk zelfs dat je er misschien wel rekening mee moet houden dat de fokker van toen misschien wel niet meer leeft.... Vaak fokten de oudere boertjes op de manier die jij omschrijft, puur om een "gebruikspony" te fokken. Beauty is alweer 19 (denken jullie, misschien dus wel ouder) dus kan het best zijn dat de fokker niet meer leeft.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:21

Ja, dat is ook zo. Iig is ze niet jonger dan 19, al zou je dat aan haar gedrag wel denken.
Ik wil ook gewoon weten wat er allemaal met haar is gebeurd in het verleden. Omdat ze soms eigenaardige trekjes heeft. Zo stiert ze altijd even achteruit als ik haar net aangesingeld heb.
Maar ik kan me er beter overheen zetten dat ik dit allemaal nooit te weten kom :+

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:01

Kun je geen DNA-onderzoek laten doen? En dan laten testen tegen DNA van (afstammelingen van) bv. arabische hengsten die in die periode dekten? Dan moet dat DNA er natuurlijk wel zijn, ik weet niet of ze dat toen al bijhielden...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:06

ja, maar ik weet niet of dat nut heeft? Haar leeftijd is namelijk geschat, het kan dus best zijn dat ze ouder is?
Daarbij weet ik ook niet of haar vader arabier was, of new-forest :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:47

Agnes75 schreef:
Kun je geen DNA-onderzoek laten doen? En dan laten testen tegen DNA van (afstammelingen van) bv. arabische hengsten die in die periode dekten? Dan moet dat DNA er natuurlijk wel zijn, ik weet niet of ze dat toen al bijhielden...

Dat heeft helemaal geen zin.
Ten eerste is er echt geen DNA opgeslagen van alle hengsten, dus zou je behalve de DNA-test van je eigen pony ook die van "alle" hengsten moeten bekostigen. Ten tweede is het niet eens duidelijk of vader NF of Arabier was, of juist moeder (dus zou je ook alle NF-hengsten moeten testen), en daarbij hoeft het niet eens een ggk hengst geweest te zijn!

Ik zou een oproepje doen op "opsporing verzocht" ipv deze rubriek, met goede foto's en alles wat je al weet aan eigenaren, maar het zal moeilijk worden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:27

F-AM -> VMR-TAO

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:30

je kunt altijd kijken of er ooit iemand jouw paardje dr bij heeft gezet op paardenfokken.nl

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:33

Als je zo weinig info hebt is het onbegonnen werk om de ouders te achterhalen. Dat is jammer maar helaas. Van mijn ruin weet ik ook bijna niets en daar kom ik ook niet meer achter.
Wel gefeliciteerd met je aanwinst.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:56

Ik zal eens even kijken op paardenfokken :D
Ik zou het zo leuk vinden ook om haar exacte leeftijd te weten etc! Want nu is het een geschatte leeftijd van de DA.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:48

Ja maar op Paardenfokken moet je toch wel iets van de afstamming weten? De naam van de vader of moeder?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:35

Niet per se. Er staat ook wel vaak een beschrijving van het paard bij

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:56

Op paardenfokken heb ik helaas niks kunnen vinden. Ik geef het maar op :+ Dit is zoeken naar een speld in een hooiberg :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:00

Je zou een foto kunnen plaatsen op bokt bij opsporing verzocht.
Wie weet heb je geluk en herkent iemand jouw pony van vroeger, zodat je wat meer informatie te weten komt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:59

Dat heb ik al gedaan! Alleen heb nog geen reacties gehad helaas! :P