Ziek paard naar rusthuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sira1986

Ziek paard naar rusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 08:51

Hoi,
Mijn bijrijdpaard (eigenaresse heeft hem 6 maanden geleden gekocht) blijkt nu iets ernstigs verkeerd te hebben in zijn nekwervels. Zo erg dat hij niet meer gereden mag worden, eventueel op het land en anders moeten we hem laten inslapen. Nu is het zo dat de eigenaresse het niet kan bekostigen om hem nog op het land te houden en verder niets mee te doen.. Hoe zielig dit ook klinkt. Weet iemand misschien een rusthuis of iemand die dit soort paarden wil hebben en verzorg tot hun oude dag? Het paard is nog niet oud, 11 jaar en eigelijk nog steeds vrolijk en actief..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

groetjes

Caira

Re: Ziek paard naar rusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:53

Als het paard nog vrolijk en actief is zou ik hem niet 24/7 in een rusthuis zetten waar hij verder niets onderneemt. Dat inslapen zielig is zit in ons hoofd, paard merkt er niets van.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:52

Dus ze wil eigenlijk dat iemand anders de kosten voor haar paard gaat dragen?????

Als ze 24/7 op het land niet kan bekostigen is een rusthuis te duur denk ik.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:54

je ziet het toch vaak hé
als beestje niet meer gereden kan worden dumpen ze het bij iemand anders...

laat hem inslapen, je weet nooit waar hij anders terechtkomt (miss zelfs op een plek waar ze toch met hem rijden)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:47

Door hoeveel dierenartsen is de diagnose gesteld? Want ik zou hier minstens een tweede (volledig onafhankelijke) DA naar laten kijken voor ik een paard van 11 volledig zou afschrijven voor werk. Ook dierenartsen maken fouten.
Als je geluk hebt zou je voor het paard een "baantje" kunnen zoeken als opvoeder bij een opfokbedrijf, maar het risico is heel groot dat het paard toch in de handel beland. Rusthuizen kosten geld, meestal meer geld dan een simpele stalling.
Maar het belangrijkste punt is: waar doe je het paard een plezier mee? Alleen maar in de wei staan is lang niet voor alle paarden genoeg, de meesten willen toch wel een beetje uitdaging in hun leven, zeker een 11-jarige. Dus als het echt hopeloos is (en dan moet er wel heel wat aan de hand zijn) dan kan het voor het paard beter zijn om in te slapen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:11

ik zou een goede chiropractor bellen en die eens laten kijken. Heeft ze het paard bij een handelaar of particulier gekocht? Is het paard verzekerd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:13

hoeveel is er al geprobeert?
inslapen kan altijd nog...net als Cissy schrijft...eerst eens een goede chiropractor erbij...

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:15

sira1986 schreef:
Nu is het zo dat de eigenaresse het niet kan bekostigen om hem nog op het land te houden en verder niets mee te doen..

Hoe kan je wel geld hebben om een paard te kopen, stalling, onderhoud, hoefsmid, les, spullen e.d. en het dan niet kunnen betalen om hem op het land te zetten....?
Blijkbaar heeft ze het geld er niet voor over,
maar iedereen weet dat een paard op een wei minder kost dan een paard op stal.
Ik zeg niet dat ik het afkeur alleen vind ik het nogal scheef verwoord.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:18

klinkt een beetje als nou ik kan niet meer rijden dus ga ik er ook geen geld meer in steken dus weg er mee. land is niet zo duur hoor alleen moet je goed zoeken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:11

Grote kans dat de eigenaresse een paard wil hebben om op te rijden, daar heeft ze deze een half jaar geleden ook voor gekocht. En dan zou ze dus 2 paarden moeten onderhouden en dat kan wel een probleem zijn. Een paard van 11 kan nog heel erg lang weide-ornament zijn en als je dus braaf het paard dat leventje in de wei gunt, kun je al die jaren niet een rijpaard hebben. Ik kan mij die keuze best voorstellen.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:16

Nou misschien ben ik dan weer een sukkel maar ik kan me dit best voorstellen. Heb zelf ook laatst mijn paardje naar een zorgboerderij gebracht omdat we voor mijn moeder erg graag een paardje wouden waar ze lekker mee kan rijden!

Edit: Is een zorgboerderij niks? Daar vragen ze vaak paardjes!