Paard na dood naar dierentuin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Paard na dood naar dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 19:28

Beetje vreemd onderwerp maar soms moet je toch nadenken wat te doen als het leven van je paard eindigd of moet eindigen. Persoonlijk vind ik de slacht niet eens zo verkeerd. Liefst zou ik willen zien dat een paard op een vertrouwde plek sterft maar in geval van de slacht is het in 2 tellen gebeurt en merkt een paard daar denk ik weinig van. Nu zou ik niet willen dat er vervolgens iemand zit te genieten van 'mijn' stukje paardenvlees op zijn bord. Ik eet tenslotte ook niet van andermans paard. Nu lijkt het me veel natuurlijker om het vlees dan aan te bieden aan de dierentuin of de roofdierenopvang (Pantera)

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het uberhaupt mogelijk?

PS. geen discussie hier over slachten versus in laten slapen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:36

Ik vroeg me al af wat je in hemelsnaam bedoelde met je titel. Ik vind 'm wel interessant.
Ik weet dat dierentuin Amersfoort min of meer bewust zebra's fokt die na een half jaar of zo aan de leeuwen worden gevoerd (ze worden wel eerst gedood, niet levend gevoerd). Ze fokken de zebra's omdat bezoekers jonge dieren nou eenmaal "aaaah schattig" vinden, wat inkomsten oplevert, maar binnen het fokprogramma niet altijd even goed passen. Het overschot gaat dan dood naar de leeuwen en andere roofdieren. Iedereen blij. Ik vind het overigens absoluut goed dat dierentuin Amersfoort hier zo open over is.

Ik had nog niet gedacht aan de mogelijkheid je paard na z'n dood hier voor beschikbaar te stellen, maar het is best een idee :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:38

De pony van mijn buurman is ook naar de dierentuin gegaan. Uiteraard eerst wel geslacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:39

je kan ook slachten zonder consumptie =)
maar nog nooit gedacht aan die optie
ik weet niet of het mogelijk is om vlees te verkopen aan dierentuinen
zou je aan iemand die er verstand van heeft moeten vragen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:43

Hmm... hoe zie je dat dan voor je? Je paard wordt in een paar grote stukken gezaagd en dat wordt vervolgens voor de leeuwen gesmeten die er dan nog een paar uur zoet mee zijn? Of dat het verwerkt wordt in kleinere stukken (hapklare brokken die zo weg zijn)?

Kijk, dood is dood, opeten is opeten, maar als ik dan zo'n natuurfilm zie waar een groep leeuwen nog een paar uur aan een antilope ligt te vreten, dat vind ik dan een minder prettig idee.

Maar op zich is het nog niet zo'n verkeerd idee. Weet je wel dat het niet meer voor menselijke consumptie in aanmerking komt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:46

Ik wist niet dat het mogelijk is, maar het is op zich geen verkeerde keuze. Ik zou het denk ik zelf niet willen/kunnen, het idee dat roofdieren stukken van mijn paard lopen te kouwen, maar er is natuurlijk geen wezenlijk verschil tussen dat en in stukjes in de supermarkt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 19:49

Inderdaad, dood is dood. Als hij dan in stukken wordt gezaagd en de leeuwen vermaken zich ermee... waarom niet? Zonde om een paard gewoon 'weg te gooien" bij de rendac en cremeren... tja... niet echt mijn ding.
Vandeweek zag ik een docusoap van Burgers Zoo. Die hebben een kudde paarden ergens in een natuurgebied lopen en de zwakkere dieren worden geslacht en worden aan de leeuwen gevoerd. In dit geval hing er een compleet been met hoef en al aan een touw in het leeuwenverblijf. De verzorger gaf wel aan dat dit niet altijd gebeurde met publiek erbij omdat mensen het moeilijk vinden als je er nog een paard in herkent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:50

Het is wel een goed idee om zelf dieren te fokken zoals zebra's om daarna aan de eigen dierentuindieren te voeren, zo wordt de kudde zebra's af en toe ververst, want een oude bejaarde zebra verzorgen is levensgevaarlijk, ze bijten en schoppen je verrot, en kunnen meestal niet in de kudde, ivm drang om hoog in de rangorde te komen, en in natuur worden ze ook niet echt oud.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:51

Napie schreef:
Beetje vreemd onderwerp maar soms moet je toch nadenken wat te doen als het leven van je paard eindigd of moet eindigen. Persoonlijk vind ik de slacht niet eens zo verkeerd. Liefst zou ik willen zien dat een paard op een vertrouwde plek sterft maar in geval van de slacht is het in 2 tellen gebeurt en merkt een paard daar denk ik weinig van. Nu zou ik niet willen dat er vervolgens iemand zit te genieten van 'mijn' stukje paardenvlees op zijn bord. Ik eet tenslotte ook niet van andermans paard. Nu lijkt het me veel natuurlijker om het vlees dan aan te bieden aan de dierentuin of de roofdierenopvang (Pantera)

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het uberhaupt mogelijk?

PS. geen discussie hier over slachten versus in laten slapen.

Op zich een goed streven. Maar de reden waarom klopt eigenlijk niet. Je hoeft een paard helemaal niet te laten opeten namelijk. Hij kan ook vanuit het slachthuis naar de rendac.

Maar als je enigzins in de buurt een dierentuin hebt... wel een heel natuurlijk verloop dan eigenlijk.

*krijg meteen circle of life in mijn hoofd van the lion king*

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:53

dacht dat rendac ook leverde aan dierentuinen ed maar dat is dus helemaal niet zo?

Talithah

Re: Paard na dood naar dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:29

geen idee eigenlijk,zou je dat dan appart aan moeten geven ofzo,dat je dat wil?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:28

Je kunt idd laten slachten zonder dat het vlees voor menselijke consumptie wordt gebruikt. Dan zou ik even bij het slachthuis navragen waar dat vlees dan heengaat.

Over in laten slapen vs slager zijn er al legio topics geweest, daar wil ik verder niet nog een keer opnieuw over beginnen.

Mijn paarden zijn niet gechipt dus mogen niet in de menselijke voedselketen. Maar dan heb ik ze liever ingeslapen op eigen terrein. Dat het kadaver aansluitend door de Rendac wordt opgehaald en wordt vernietigd boeit me dan minder.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:36

Ik vind het eigenlijk 'zonde' als er weer niets mee gebeurt. Daarom heb ik meer deze gedachte. Donatie aan een goed doel, zeg maar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:39

Opmerkelijk jouw topic. Ik dacht namelijk dat slachtafval wat niet bestemd is voor humane consumptie altijd naar de dierentuinen ging? Maar dat is dan een misopvatting.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:47

Hmm leuke discussie.

Vind het een mooi idee om die dieren een pleziertje te gunnen.

Vanuit de slachterij gaan verschillende categorieen vlees weg, vlees dat voor destructie is. En afgekeurd vlees voor menselijke consumptie. Maar die worden geloof ik wel voor dierlijke consumptie gebruikt.
Dikke kans dat dat vlees van de varkens naar dierentuinen gaat, omdat in honden en kattenvoer officieel geen varkensvlees mag zitten (maar volgensmij bij de goedkopere merken wel erin geflikkerd word := )

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:56

Misschien raar maar dit lijkt me inderdaad veel natuurlijker dan dat je paard in de supermarkt terechtkomt.
Maar ik heb mijn paard gisteren net gekocht dus ik wil hier nog helemaal niet aan denken eigenlijk :P