Eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:55

Hoi, ik had een vraag aan alle paardeneigenaars.

Hoeveel kost het ongeveer, een eigen paard?
Ik krijg misschien een paard voor mijn verjaardag en moet zelf de stalling betalen. en ook de dierenarts en hoefsmid.
Ik heb een stalling gevonden van 125 euro per maand, en daar ga ik dan stallen. Maar wat zijn alle extra kosten? Hoeveel kost een hoefsmid bijv. per mand. En de dierenarts. Em hoe zit het met de verzekeringen?

alvat bedankt

xx

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:56

Ik weet niet goed waar ik dit moest plaatsen, dus k hoop dat het hier goed staat

JoT

Re: Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:57

Gebruik de zoekfunctie eens, hier zijn al zo ontzettend veel topics over geweest.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:01

125 euro, is dat volpensioen of halfpensioen?
Een hoefsmid komt gemiddeld eens per 6 weken ( kan langer, kan korter, is naar keuze en groei van hoeven). Reken voor gewoon kappen tussen de 20 en 40 euro, voor belsag zit je tussen de 40 en de 100 euro.
Dierenartskosten zijn variable. sommige mensen die hebben echt alleen heel af en toe een dierenarts voor vaccinaties etc, andere hebben elke week een dierenarts aan huis. Deze kosten kunnen oploppen tot in de duizende euro's, maar kunnen dus ook vrijwel niets zijn.
Verzekeringen verschillen ook in prijs. Sommige rekenen zoveel procent van je aanschafprijs andere hebben vaste bedragen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:02

Hoefsmid is bij mij 25 - 30 voor bekappen (weet ik niet zeker, paarden staan op ijzers) Ijzers zijn 80. Dierenarst kosten heb je als je geluk hebt niet al te vaak mee te maken, maar je moet ook ontwormen en jaarlijkse inentingen halen. Je moet ook geld apart houden voor onverwachtse (hoge!) dierenarts kosten. En natuurlijk heb je ook goede spullen nodig. Passend zadel, hoofdstel, dekjes en dekens.
Is de stalling inclusief voer en weidegang? Anders komt dat er ook nog weer bij.

En het allerbelangrijkste: Een paard kost tijd! Geen tijd, geen paard :n

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:07

Afhankelijk van het gebied waar je woont en de wensen die je steld (binnenbak, paard veel buiten, stapmolen of geheel niets) kan stalling duur of goedkoop zijn. Ik betaal (IJsseltstein) 200 euro de maand voor een goede buitenbak en mijn paard word volledig verzorgd. Dus gevoerd en als hij binnen staat uitgemest e.d. Hij staat nu dag en nacht op het land, 's winters van zonsopgang tot ondergang buiten.

Hij is verzekerd bij het vroegere van Bierum. Ik betaal hier, inclusief een ziektenkostenverzekering +/- 200 euro per jaar voor. Hou rekening met 200 euro per jaar aan dierenartskosten.

Hoefsmid, afhankelijk van de kwaliteit van de hoeven, moet elke 6 weken tot 3 maanden gebeuren. Kost 35 euro per keer normaal, enkel bekappen. Beslaan is duurder en lang niet altijd nodig.

Je paardje zal af en toe een wormenkuur moeten krijgen, kost +/- 10 euro ker keer en zou elke 8 weken gegeven moeten worden. Voer liever een wormenonderzoek uit (DA vragen), kost 15 euro per keer en hoef je minder vaak te ontwormen waardoor je resistentie voorkomt.

Verder moet je je paard laten keuren voordat je hem koopt. Neem iemand mee die er verstand van heeft als je voor het eerst gaat kijken! Als je over wilt gaan tot kopen laat je het paard klinisch keuren.

Verder moet je altijd spaargeld hebben voor incidentele uitgaven. Als je er altijd rekening mee houd dat dingen duurder zijn dan je denkt, kom je nooit bedrogen uit. Spullen en toebehoren kan je zo duur maken als je wil, of ze bijv. hier 2e hands op bokt kopen. Maar, elk paard verdient een goed passend zadel. Investeer hier in, een paard behandelen omdat hij beschadigd is door een slecht zadel is niet alleen zielig, maar kost je nog veel meer!

Google eens op wat een paard gemiddeld kost. Dit zijn echter mijn eigen bevindingen. Ga de subfora eens af en kijk wat er allemaal te koop is, en kijk wat je bevalt. Er valt zo veel te leren! (Er staan altijd onwijs leuke pony's en paarden te koop hier, en je kan altijd contact opnemen met de vorige eigenaar. Erg fijn hier op bokt).

Veel succes en een heerlijk paardenbestaan toegewenst!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:18

cream_1986 schreef:
Je paardje zal af en toe een wormenkuur moeten krijgen, kost +/- 10 euro ker keer en zou elke 8 weken gegeven moeten worden. Voer liever een wormenonderzoek uit (DA vragen), kost 15 euro per keer en hoef je minder vaak te ontwormen waardoor je resistentie voorkomt.

Verder moet je je paard laten keuren voordat je hem koopt. Neem iemand mee die er verstand van heeft als je voor het eerst gaat kijken! Als je over wilt gaan tot kopen laat je het paard klinisch keuren.

Tja, je kan goedkope wormenkuren kopen, maar houd in je achterhoofd dat de goedkopere keuren niet alle wormen doden en dat je dus af en toe duurdere moet gebruiken die tussen de 20 en 40 euro kosten.
Dus die wormenkuren zijn een verhaal apart. Sommige zeggen alleen ontwormen voorjaar en najaar en andere zeggen elke 8 weken.
Ik ben van mening dat je moet ontwormen naar je situatie. dus staat je paard alleen op een land en nooit wormen, dan kan je misschien toekomen met 1 keer per jaar. Staat je paard op stal dan komt hij vaker in contact met poep en dus vaker ontwormen, zo ook als je paard met andere paarden op de weide staat...

klinisch keuren... tja... ik heb het niet laten doen omdat ik het te duur vind. het ligt eraan hoe duurje paardje was bij aankoop en wat je wil. Ik heb een 12 jarige gekocht en heb hem wel laten keuren door dierenarts, maar geen raport laten opmaken omdat als ze goedgekeurd zou worden ik er toch niets aan had om het op papier te hebben staan. dus scheelde mij dat weer 25 euro.
Je kan je paard zoveel laten onderzoeken als je wil, x-rax foto's, bloedonderzoeken etc... ik vind dit alleen lonen bij wedstrijdpaarden en duurdere recreatiepaarden, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:21

Mijn fjord kost gemiddeld €325,00 p.m., hij staat bij een manege, stalling daarvan alleen kost €275,00 p.m. ;)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:24

Ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel je per maand verdient, maar als je je paard qua stalling, smid en veel voorkomende medische kosten (wormkuren, enting, tandarts etc) kunt betalen dan moet je ook nog een buffer hebben mocht er iets ernstigs gebeuren. Daar zou ik dus even met je ouders over overleggen of ze in een uiterste situatie bij willen springen. Anders kan je zelf je paard verzekeren tegen medische kosten en dan weet je van te voren hoeveel je per maand kwijt bent. Het zou zonde zijn als je alles in orde hebt en in een keer krijg je problemen door bijzondere kosten. Succes en veel plezier!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:28

ook al kan je je paardje nou goedkoop stallen, heb je ook gedacht wat te gaan doen als je daar weg moet of als het niet gaat of zo iets. Ga je dan nog zo een goedkope stalling kunnen vinden? Kan je een duurdere betalen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:29

Kijk eens in je omgeving wat de andere stallen vragen als pensionprijs. Het is namelijk heel belangrijk dat je in geval van nood, naar een andere stal kunt verhuizen. Kan ruzie zijn, of wanneer je het niet eens bent met de verzorging van je paard.

Zorg ook dat je Les rekent bij de vaste kosten, want dat is wel zo eerlijk tegenover het paard. Daarbij kun je zonder les grote problemen krijgen, die duur zijn om op te l;ossen als jij het zelf niet meer kan. Ook is het veel leuker als je lekker kunt rijden en de problemen voor bent.

Je krijgt een paard?
Bij minder ervaring is het erg belangrijk dat je iemand mee neemt om te kijken als je een leuk paard heb gezien.
Een D.A kijkt niet naar de bouw bij de keuring, terwijl dat voor je rijplezier wel erg belangrijk kan zijn.

Hoefsmid hoeft niet veel te kosten, maar wanneer je paard slechte hoeven heeft kan het erg oplopen.
Net als met Dierenartskosten.

Bezuinig dus nooit op de aankoop!
Zorg voor deskundige hulp, zodat je paard bij je past én je er veel plezier mee kan beleven.

Er staat in de Wiki -> rechts bovenaan het scherm ook een stuk over paarden kopen!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:10

Wauw wat een reactie's allemaal. Ik heb al een goede stal uitegzocht. Het kost hier 125 pm en ik moet dan alleen zelf stro betalen. Daar heb je zomers niks van nodig, maar hoeveel gebruik je er s'winters van?

Ik ben 15 jaar oud, en verdien nu 140 pm. Maar ik ga natuurlijk meer werken als ik een eigen paard neem. Ook krijg ik 50 euro van mn ouders per maand. Dus zonder de stalling erbij, hoeveel zijn jullie dan kwijt per maand?

x

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:30

125 excl stro?
Zit er wel hooi bij?

Hoeveel stro erbij komt is afhankelijk van je paard - sommige zijn heel vies en andere heel schoon.
Gemiddeld kom je op ruim een halve baal per dag.
Watr het stro kost is verschillend. Ook kwa gewicht en kwaliteit betreft! De prijzen verschillen ook per jaar, want dat hangt ook weer af van het aanbod en de vraag.

Ik vind 190,- pm te weinig om een paard van te kunnen onderhouden als die niet thuis kan staan.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:31

de stro kost er 2.50 per baal, de erst zit inbegerepen

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:32

ik wil zorgen dat ik zo'n 250 per maand bijelkaar heb. dus 50 van mn ouders en 200 wat ik zelf werk

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:35

de paarden bij die stal staan nu dag en nacht op t land, dus dan kost het maar 125. Swinters moet je wel zelf uitmesten enzo

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:38

ik ben per maand tegen de 300 euro kwijt.
en dan heb ik het niet over de hoefsmid en wormenspuit en dat soort dingen.
alleen stalling en voer.
heb daarbij dan me stal met 4 pakken vlas en mijn paard heeft ongeveer 1 zak biks per anderhalve week.
en nu iets meer vanwege meer rijden en presteren.
en thats it.
de rest zit in me spaargeld.
daar moet je goed rekening mee houden.

paarden kunnen ineens duur zijn als het weer omslaat.
er kan altijd iets gebeuren of wat dan ook en daarvoor meot je wel een geld potje hebben staan.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:38

ik verdien nu 500 euro per maand met mijn baantje (ben student, dus werk 2,5 dag in de week) en dat vind ik redelijk.
Ik kan het paard (ik heb geen eigen paard) onderhouden maar ook nog sparen en geld opzij zetten voor onverwachte dingen.
Heb je ook gedacht aan de dagen dat je niet kan? wie doet je paardje dan? Wat doe je als je op vakantie ben?

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:39

ik heb al verzorgers ik vraag alleen wat het kost de rest weet ik zelf wel

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:41

over de hoefsmid wete ik nu, mar wat kost de dierenarts per maan/jaar en wat kost de verzekering?

x

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:41

Ik zou hier 150 euro kwijt zijn voor mn stalling incl bodem bedekking, hooi en biks. Ik zou er van uit gaan, gezien je 125 pm voor stalling betaald dat je toch snel tegen de 200 euro zit. Waarom? omdat je daarvan ook het geld wat je niet gebruikt op kan sparen voor je dieren arts en hoefsmid.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:51

huh k vat m niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:48

RockyHorse0 schreef:
ik wil zorgen dat ik zo'n 250 per maand bijelkaar heb. dus 50 van mn ouders en 200 wat ik zelf werk

En dan gebeurt er wat, en dan??
Ik roep niet zonder reden dat een paard 500 euro per maand kost. Het is niet zo dat je dat daadwerkelijk elke maand moet uitgeven, maar een buffer voor een dierenartsrekening, een gesneuvelde teugel en een versleten dekje zul je op de een of andere manier moeten opbouwen.

Die 250 euro is misschien wel genoeg voor de lopende maandelijkse lasten, maar voor de rest bouw je bar weinig buffer op. Ik vindt het een erg mager uitgangspunt.

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:49

Je vraagt wat de dierenarts kost per maand/jaar.. Maar dat weet je toch nooit zeker? Je paard kan plotseling ziek worden en ga er dan maar vanuit dat het veel geld gaat kosten. Je moet dus per maand een bepaald bedrag sparen zodat, als er wat zou gebeuren, je altijd geld achter de hand hebt.

edit: Het lijkt me sowieso handig dat je al een bedrag achter de hand hebt, voordat je een paard aanschaft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:53

RockyHorse0 schreef:
over de hoefsmid wete ik nu, mar wat kost de dierenarts per maan/jaar en wat kost de verzekering?

x

Verzekering hangt af van wat je gedekt wil hebben.
Hoe meer je gedekt wil hebben hoe duurder dat is.

Wat je per jaar kwijt bent aan een D.A is niet te zeggen.
Iig de entingen....

Verder is het zo dat áls je hem nodig heb, je meestal véél geld kwijt bent.
Paar honderd euro ben je zo kwijt.

imo denk je wel wat te makkelijk over het houden van een paard.