Een-paards trailer; niet meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Een-paards trailer; niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:36

Hallo bokkers!

Wij zitten ons al een hele tijd af te vragen waarom er geen een-paards trailers meer worden verkocht, gemaakt en verhuurt. We hebben namelijk een een smalle D-pony die perfect in deze trailers past. Een anderhalf-paards trailer is net te zwaar voor onze auto en eigenlijk ook te groot voor onze pony, terwijl een een-paards perfect zou zijn. Dat gaat natuurlijk alleen op als de trailer geheel veilig is natuurlijk. Een pony trailer is daarentegen weer te klein.
Nu hebben wij geen ervaring met tweedehandsjes, en van wat we horen willen we dat ook niet (slechte ervaringen: rotte bodem, assen etc). Weten jullie waarom er geen nieuwe een-paards trailers meer verkocht of verhuurd worden, of nog beter, weten jullie of dat misschien ergens anders wel kan?
Alvast hartelijk bedankt! :)

Urielle

Re: Een-paards trailer; niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:38

Deze zijn veel te instabiel en worden dus niet meer geproduceerd.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:57

je zou ook een veetrailer kunnen kopen, die zijn vaak lager en lichter

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:00

Je kunt een 1 1/2 paardstrailer ook laten terugkeuren voor een lager totaal gewicht. Misschien is dat een optie? Als pony wat smaller moet staan kan er vast wel een schot in gemaakt worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:33

Als je auto geen 1,5 paards mag trekken, mag ie ook geen 1-paards trekken omdat ie domweg de kogeldruk niet mag hebben. ik ken namelijk geen enkele auto die 1000 -1200kg aan de haak mag hebben met daarbij 75kg kogeldruk.
Je hebt dus gewoon een te lichte auto, een potentiële wanna-bee combinatie!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:41

Ifor Williams maakt nog wel een trailer onder de noemer "1-paards", maar met een binnenbreedte van 1.30 m is dit toch al snel een 1,5-paards. Heeft ook een eigen gewicht van 767 kg, en een MTM van 1600 kg (even vlug gespiekt op de IW-site).

Iemand van onze club rijdt met een dergelijke wanna-be combinatie: Opel Corsa (oud model) met een enkelassige 1-paards er achter. Staat ook een ranke E-pony in dubbelgevouwen, maar.... zou er voor geen goud mee de weg op durven... :=

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:45

er zijn ook trailers van rond de 500 kg die waarschijnlijk wel achter een lichtere auto kunnen. Moet je waarschijnlijk wel een BE rijbewijs voor hebben, omdat die auto's een laag eigen gewicht hebben

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:01

In Frankrijk rijden nog heel veel 1 paards trailers rond, ik denk dat ze hier ook nog wel gemaakt worden.....
Maar let idd op stabiliteid!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:07

ik heb een Hotra Othello en de weegt 520kg met een max van 1300kg
een lichte trailer dus.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:57

Onze auto kan wel een 1,5 paards trailer trekken, dat voorop gestelt. Kogeldruk, vermogen en gewicht zijn helemaal in orde, dat hebben we ook al vaker gedaan. Probleem is dat we toen een kennis hadden uit het zuiden die ons kon rijden, zelf hebben we geen E rijbewijs.
Ik kreeg ook van iemand de tip om een lichtere trailer te huren/kopen, een paar bekeken en er zouden een aantal 1,5 paards voldoen.
Tamary, kan dat, zomaar een trailer omlaag laten keuren? Lijkt me dat er dan wat mee moet zijn, maar als dat ook kan zou dat ook nog kunnen. Pony in kwestie is heel licht.
Bedankt voor alle reacties! :)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:54

Je kunt de trailer inderdaad zonder problemen laten terugkeuren, hoef je volgens mij niet eens een reden voor op te geven.

Je moet het uiteraard wel geloofwaardig houden en zorgen dat je ook nog uit komt met het paard erin. Zet het geheel daarom ook eens op een weegbrug.

Ik weet overigens niet hoe het zit met later weer op het oude gewicht terugzetten, er staat mij iets van bij dat dat moeilijker of zelfs niet mogelijk was. En teruggekeurde trailers/aanhangers zijn over het algemeen bij verkoop wat minder in trek.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:26

1-paards zijn gewoon te smal vind ik. Smal en hoog = omvallen.
Was eens op de tv, een 1-paards werd ingehaald door een touringcar....door de wind sloeg dat ding mooi om ! Persoonlijk vind ik ze veels te gevaarlijk

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:32

Een 1 paardstrailer is idd erg smal en niet fijn achter de auto.
Je kunt natuurlijk ook gewoon je E achter B halen...dan ben je voor altijd van al het gezeur af.
Bovendien leer je ook hoe je met een trailer het beste kunt rijden.
Zo'n rijbewijs halen stelt niet zoveel voor, hoor verder, een paar lessen en een examen en klaar!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 03:15

Andante het is indersdaad beter om een E rijbewijs te gaan halen, want voor je het weet is het verplicht om er een te hebben, je weet het in NL maar nooit met de regels :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:42

Ik zou ook gaan voor E achter B en een goede auto ervoor.

Er is niets zo gevaarlijk als een te licht span.

Soms snap ik mensen niet, paarden worden behandeld als watjes , altijd ingepakt in dekens en bandages. Maar ze brengen het dier wel in gevaar door met rampzalige combinaties de weg op te gaan.. dat snap ik dan weer niet..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:08

Er zijn toch ook nog ponytrailers? (met beetje geluk)

Overigs... tweedehandjes kun je zat kopen, maar je moet er wel verstand van hebben. Neem iemand mee die verstand van bodems heeft, kruip er onder en kruip erin.

Je hebt tweedehandjes met of zonder beetje opknap

En je hebt tweedehandjes als complete opknap.

Is net wat je zelf wil. De eerste categorie is duurder, maar hoeft niet persé een kat in de zak te zijn. De tweede is bij aanschaf goedkoper, maar als je zelf handig bent kun je (afhankelijk van wat je moet/wil vervangen) soms goedkoper uit zijn dan de tweedehandjes waar je zo mee weg kan rijden.

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:15

Terugkeuren van de trailer is geen probleem, informeer bij de RDW. Het weer terugzetten op het oorspronkelijke gewicht is ook geen probleem. Beide handelingen kosten echter wel wat euro's.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:45

Ik zou echt never nooit een 1 paards trailer nemen. Ik heb live gezien wat de gevolgen kunnen zijn als het een beetje waait. Is bij mijn ouders thuis op de snelweg is een keer zo'n ding gekanteld met paard erin(reed net op het graspad naast de snelweg toen ze hem eruit sneden), paard heeft heel erg geleden voor het uit z'n lijden verlost was. Paard lag helemaal open en een gebroken poot.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:52

Weet iemand wat de binnenbreedte van een gemiddelde 1 paardstrailer is?