ponyclub beginnen, zijn daar regels voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

ponyclub beginnen, zijn daar regels voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:28

hoi,

bij ons in de buurt is geen ponyclub.
ik kwam op het idee zoiets op te richten, heb al iemand die zijn bak ter beschikking wil stellen,
en we hebben in elk geval 2 ruitertjes met pony's, en er zijn er vast wel meer als ik ga rondvragen.
(ik ga eerst wel uitzoeken of er vraag naar is).
en dan iemand zoeken die les wil komen geven.

het lijkt me gewoon leuk en gezellig voor de kids om samen les te krijgen, misschien onderlinge wedstrijdjes te kunnen doen, vooral voor de fun.
om een doel te hebben met de pony's, ergens naar toe te werken, gezellig samen bezig te zijn met de pony's.

maar hoe zit het eigenlijk, mag je zomaar iets opzetten en dat dan ponyclub noemen of moet je daarvoor aangesloten zijn bij een organisatie,
en zijn er andere dingen om aan te denken?
minimale eisen bijvoorbeeld, verzekeringen, iets anders?

groetjes, Marigold

RTM

Re: ponyclub beginnen, zijn daar regels voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:30

Misschien handig om dit bij de KNHS na te vragen? Denk dat je daar het meest betrouwbare antwoord krijgt :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:31

oké bedankt, ik zal eens contact met ze opnemen.

weet erg weinig van deze dingen af verder, heb zelf als kind geen les gehad, niet bij een vereniging gezeten, nooit wedstrijden gereden, dus ja, weet dus niet hoe dat in elkaar zit.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:33

Als er niets in de buurt zit is het ook erg leuk om op te zetten denk ik! Maar bij het opzetten van een vereniging komt bij mijn weten wel heel wat kijken. Statuten, bestuur, etc. Maar goed, daar heb ik dus niet zoveel verstand van verder :))

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:37

er is op zich wel iets in de buurt, maar dat is een dorp verder, dus moet je al een trailer hebben.
hebben we niet, heeft ook lang niet iedereen, en er zijn hier wel kids met pony's.
dus vandaar dat ik iets zou willen opzetten wat voor deze kinderen op loop/rij afstand is.

misschien kan het ook wat informeler, gewoon samen lessen, zonder dat het verder een naam heeft.
maar ja als kids mee willen doen met wedstrijden uiteindelijk, dan moet daar wel een vereniging aan verbonden zijn denk ik. (?)

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:39

Jup, anders kun je geen startkaarten aanvragen e.d.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:39

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:02

wow, dat klinkt ingewikkeld!
minimaal 15 leden, daar komen we nooit op, zo groot is ook niet de bedoeling.

denk dat we het eerst maar beter kunnen houden op gezamelijke lessen volgen :=

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:19

En ook moet je een veiligheidskeurmerk hebben. Je begint echt niet zomaar een club hoor, 't lijkt echt veel makkelijker als het is.

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:16

als je een ponyclub opricht moet je de club ook officieel onderbrengen in een verreniging of als stichting je moet een bestuur hebben meen met minimaal 3bestuursleden maar een dergelijke akte moet bij een notaris opgemaakt worden

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:17

Voordat je officieel iets begint, kun je toch eerst beginnen met bij elkaar komen in de bak die beschikbaar is gesteld. Eerst eens kijken of er met regelmaat bij elkaar gekomen wordt. Na een maand de koppen bij elkaar steken, wie weet zijn er dan ouders die mee willen helpen. De eerste stap zetten en je laten inlichten en dan een volgende stap zetten. Wanneer je je laat overweldigen door regels dan komt er toch ook niets van de grond?
Informeer eens bij de politie of er bezwaar is tegen een samenkomst van hoeveel kinderen met ponies? Samen een dag of middag organiseren zal misschien best kunnen. Geen flauw idee in welke gemeente dat is en met hoeveel.
Je gaat toch niet direct de eerste wedstrijd organiseren die je een officieel karakter wilt geven? Ik vat het op dat je onderlinge competitie wilt organiseren. Gewoon beginnen en hier en daar laten weten wat je doet, ondertussen goed informeren en gaande weg ga je dat pad op dat je ook met een notaris aan tafel zal zitten.
Leuk initiatief!

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:19

zolgens mij niet maar ligt er aan wat voor ponyclub

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:19

statuuten wil ik je op zich wel mee helpen, heb die van onze vereniging ook bij de hand
verder
kamer van koophandel
inschrijving bij knhs
gedipl. instructie

dat zijn wat kleine dingen, voor de rest zou ik toch even naar de knhs stappen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:40

Er zijn veel clubs in de omgeving, zou er dus geen officiële ponyclub of rijvereniging van maken. Dat geeft namelijk ook veel verplichtingen.

Wat wij zelf hebben gedaan als tieners die bij een vrouw reden op verzorgpony's was een "eigen" clubje oprichten.
We regelden met elkaar iemand die les gaf (instructeur) en we reden bij die vrouw thuis in de bak, of bij een kennis van die vrouw als onze bak niet goed genoeg was. Dan hadden we elke week, of elke 2 weken gewoon les. We hadden eerst 1 groepje, en later 2 groepjes, dus 2 uur na elkaar. Onderlinge wedstrijdjes organiseerden we ook en we vroegen viavia een jurylid (hoefde niet een officieel jurylid te zijn, kon ook gewoon iemand zijn die goed kon rijden en bijvoorbeeld zelf wedstrijden reed of er veel kijk op had) en reden dan echte wedstrijdproefjes uit het proevenboekje.

We reden allemaal les op eigen risico. Dat is met eigen pony's zeker geen probleem.

Leuk dat jullie een clubje hebben en lessen willen gaan regelen!