Vervoer voor paarden huren? Wat is handig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

Vervoer voor paarden huren? Wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 17:26

Hallo,

Wie kan even met mij meedenken of heeft er goede tips ?

Ik weet sinds gisteren dat ik in de tweede week van augustus een weekje op training kan. In eerste instantie zou ik maar 1 paard meenemen en daar heb ik gewoon eigen vervoer voor. Echter nu kan en wil ik toch twee paarden meenemen. Op zich zou ik twee keer kunnen rijden, maar van hier naar Enschede is bijna 1,5 uur met een trailer. Dat gaat enorm veel tijd kosten en dan moet ik ook nog een keer terug. Liever neem ik ze beide in één keer mee. Het meest ideale zou natuurlijk zijn als dat voor zowel heen als terug mogelijk is, maar als het voor één van de twee al kan...

Een optie die ik had bedacht is een tweepaardswagen huren. Nu heb ik al contact opgenomen met horse2move , maar die hebben waarschijnlijk niets meer beschikbaar (ze nemen nog contact op). Misschien weten jullie andere bedrijven die soortgelijke wagens aanbieden? Graag bedrijven die niet al te ver van Nieuwleusen/Zwolle afzitten.

Ik zit ook te denken aan een tweepaardstrailer huren, maar ik twijfel of ik daar een auto voor heb. Mijn ouders hebben een mercedes E, die mag denk ik iets van 1900 kg geremd trekken. Is dat genoeg?

En wat zijn volgens jullie gemiddelde huurprijzen?

alvast bedankt voor het meedenken!

stefanvi

Re: Vervoer voor paarden huren? Wat is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:21

Die tweepaards wagen van horse2move zal waarschijnlijk zo'n B-rijbewijs wagen zijn, en twee paarden kun je daar qua laadvermogen niet op kwijt.

Een twee-paardstrailer kun je inderdaad huren, maar als je auto maar 1900 kg mag trekken heb je geen geschikte auto.
TMM van een dergelijke trailer is meestal 2000 kg, of soms zelfs 2400 kg.
Ook al laadt je de trailer dan niet helemaal tot die 2000 kg vol heb je nog altijd onvoldoende kogeldruk. Een twee-paards geeft 100-150 kg kogeldruk, en de auto mag waarschijnlijk maar 75 kg hebben en ben je dus alsnog overbeladen.

Vergeet ook niet dat je voor deze combinatie een E-rijbewijs moet hebben.

De twee-paards wagen op B-rijbewijs valt dus af, twee normale paarden kun je daar niet op kwijt, twee pony's zou wel gaan.

De twee-paards trailer kan alleen als je een goede trekauto kan vinden, en daarmee bedoel ik dan iets in de richting van een 4x4 of stevige suv (touareg bijv.)

Voor zo'n B-rijbewijs vrachtwagen mag je algauw ergens rond de 100 Euro p/dag rekenen (schatting)
2-paards trailer zal zo rond de 50 Euro p/dag zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:37

Huur lokaal een tweepaards trailer, dito dikke bestelbus die het mag trekken en karren maar. Dat is echt de allergoedkoopste oplossing. Bin there, done that.

Ik heb een tweepaards trailer maar geen auto meer die het kan trekken. Ik heb vanalles naast elkaar gelegt, inkl horse2move, maar gewoon een dikke Ford bij de lokale verhuurboer was veruit het goedkoopste, zelfs als daar nog een trailer bij moest.

Bovendien moet je je realiseren dat het laadvermogen bij horse2move ong 1200kg is. Ik weet niet wat voor paarden jij hebt, maar inkl alle spullen voor twee paarden ga je dat niet redden. Met een bus + losse trailer heb naast je trailer ook nog eens het laadvermogen van de bus om al je zooi in te doen.

P.S. vergeet niet in je berekening het aantal vrije km in de periode mee te nemen (en de kosten per extra km)!!!

mandyyyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:09

of de paarden taxi bellen maar dat is wel heel duur !!!!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 17:28

paardentaxi is inderdaad een dure zag ik..

stefanvi schreef:
Vergeet ook niet dat je voor deze combinatie een E-rijbewijs moet hebben.

Die heb ik ;)

ikke schreef:
Huur lokaal een tweepaards trailer, dito dikke bestelbus die het mag trekken en karren maar. Dat is echt de allergoedkoopste oplossing. Bin there, done that.

Mijn vader heeft ook de beschikking over een mercedes sprinter bus, dus dan hoef ik denk ik alleen de trailer nog maar te huren. Denk dat ik daar maar eens naar ga kijken hier in de buurt.

Citaat:
Bovendien moet je je realiseren dat het laadvermogen bij horse2move ong 1200kg is. Ik weet niet wat voor paarden jij hebt, maar inkl alle spullen voor twee paarden ga je dat niet redden. Met een bus + losse trailer heb naast je trailer ook nog eens het laadvermogen van de bus om al je zooi in te doen.

P.S. vergeet niet in je berekening het aantal vrije km in de periode mee te nemen (en de kosten per extra km)!!!

Zo heel veel zooi hoef ik niet mee. Wel apart van horse2move, want een vage kennis heeft al meerdere keren van hen zo'n renault mee gehad naar duitsland./denemarken en die deed er toch 2 paarden a 1.65/1.70 in.... :?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:35

dan was die vage kennis waarschijnlijk niet op de hoogte van het laadvermogen of had er gewoon sch*t aan. De boetes zijn niet mis en je bent ook niet verzekerd als er wat gebeurd. Neem het advies van Ikke ter harte en huur een 2 paardstrailer, de dikke bus heb je al tenslotte.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:48

Als je inderdaad de beschikking kan hebben over een MB Sprinter, dan is de goedkoopste oplossing het huren van een 2-paards trailer.
Sommige tankstations (althans, hier wel) verhuren ook paardentrailers. Wellicht ook bij jullie in de buurt?