aansprakelijkheid boerengolf in je weiland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

aansprakelijkheid boerengolf in je weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 14:30

Ben heel benieuwd naar reacties en ervaringen van mensen betreft volgende onderwerp:
Bij onze pensionstal wordt er diverse weilanden gehuurd bij een "boer" 500 meter verderop. Dit is een zorgboerderij en hier word ook aan boerengolf gedaan. Een van de routes gaat o.a. door het weiland waar mijn paarden staan(nu staat er even niks). Maar ik heb sinds een tijdje een dekhengst en zat met een paar scenario`s in mijn hoofd van stel dat er dit of dat gebeurd.

Stel dat als hij daar met een merrie zou staan en hij zou die gaan beschermen en hij verwond(in wat voor mate dan ook) iemand van dat boerengolf? Wie staat in z`n recht?

Of iemand is zo onbenullig bezig dat hij een van mijn paarden (ernstig) verwond. Wie staat er dan in z`n recht?

Overigens wordt er tegen de paarden eigenaren beweerd dat de mensen van het boerengolf op eigen risico dat doen omdat boerengolf altijd door de wei van dieren gaat. Maar aan de andere kant, je staat zelf ook op eigen risico op een pensionstal?

Voor er discussies naar mij toe onstaan, ik heb momenteel mijn hengst er niet lopen :P Ik ben gewoon benieuwd of mensen er ervaring mee hebben of hoe ze hier tegenover staan :)

ikke20

Re: aansprakelijkheid boerengolf in je weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:33

voor zover ik weet is de eigenaar in bijna alle gevallen aansprakelijk voor de schade die zn paard aanricht. dus ook aan mensen. en als ze jou paard verwonden of wat dan ook zijn ze gewoon erg schuldig.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 14:35

En gaat de bewering ook op van: de eigenaar van het boerengolf zal er heus wel voor verzekerd zijn als zijn klanten wat aanrichten?

Wat jij zegt lijkt mij ook gewoon ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:36

Ik vind het ook gevaarlijk.
In het opfokgebied liepen ook wandelaars met kleine kinderen e.d die lieten gewoon hun kids door de kudde heenlopen.... leuk met allemaal jonge hengsten!!!

Er zijn zoveel mensen waarbij het verstand ver te zoeken is..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 14:38

Toen ik er kwam staan werd mij gezegd dat er geen route door "mijn" weiland ging. Nu blijkt dus dat die er wel zit en gaan hele groepen er doorheen :roll:

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:41

verzekring afsluiten (voor schade aan derden) is dan in ieder geval geen overbodige luxe

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:51

Heb je een rechtsbijstandverzekeraar? Zo ja, dan kan je daar je vraag voorleggen.
Krijg je tenminste een antwoord waar je wat mee kan. ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:14

Zoals ik al zei ben ik benieuwd ook of mensen met dit soort dingen ervaringen hebben e.d. Er staat momenteel geen paard in die wei.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:16

Heb je een AVB verzekering?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:27

aansprakelijkheids verzekering voor ondernemers heb ik niet nodig? :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:28

Wanneer je paard eventuele schade aan een ander persoon/voorwerp toebrengt, valt dit onder je WA verzekering! Dus van jouw kant is dit geregeld...........

Wanneer een 'golfer' schade aan jouw paard toe zou brengen, zou dit onder zijn/haar WA verzekering kunnen vallen, maar dat weet ik niet heel zeker. (en dat moet je nog maar hopen dat het gemeldt wordt!!!)
En of een route nu wel of niet door 'jouw' land is, wanneer er een bal in jouw land komt (en geloof me, dat gebeurd nogal eens dat een bal 'uit de route' gaat!!) gaan ze er toch in om de bal te slaan.
Denk zelf niet dat de organisator zich daar echt druk om maakt.... want wij hebben toevallig 2 weken terug een bedrijfsuitje gehad met daarin boerengolf en daar stond op het formulier 'Raken van een koe, 100 punten extra!' :o

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:29

Buiten dat zou ik gewoon een ander weiland zoeken. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn paard een mens verwond. Aansprakelijk of niet.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:34

Ik heb al aantal keer "geklaagd" bij de pensionhouder omdat er geen toezicht wordt gehouden op die groepen en echt dingen heb gezien die ze niet bij mijn paard hoeven te flikken. :n

Zeker geen andere mensen in zelfde situatie? Ook niet eerder gehoord bij een pensionstal eigenlijk dat dit gebeurd :P

Caesar: ook mijn idee, maar ik kan bijna nergens terecht met mijn hengsten. En heb al aangegeven een ander weiland te willen waar ze niet doorheen gaan en ze moeten wel heel verkeerd willen als de bal daar wel komt. Maargoed wordt niet zo serieus op in gegaan want hun zien het probleem niet zo.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:38

Zamora schreef:
aansprakelijkheids verzekering voor ondernemers heb ik niet nodig? :P

Dat weet je zeker en heb je zwart op wit?

Ik vrees namelijk dat je gezien jouw activiteiten problemen kan krijgen met de dekking op je AVP (P van particulieren).

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:44

Volg het even niet, ik ben geen ondernemer?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:49

Is het niet zo dat wanneer jou paard schade maakt aan iemand maar jij bordjes hebt ophangen betreden eigen risico, je de schade iig wel moet betalen maar kunt verhalen op de boerengolf organisatie, die ook nog eens jou verteld heeft dat er geen mensen door de wei zouden lopen.
Tenminste jij stond er eerder dan de boerengolf mensen en jou is verteld dat er geen mensen in het weiland kwamen.
Ik zou met jou verhaal eens naar het Juridisch Loket gaan.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:53

Over bordjes ophangen heb ik het trouwens ook nog over gehad met stalgenootjes maar of je je dan echt veilig stelt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:53

Jij biedt je hengsten ter dekking aan en dat doe je niet voor niets neem ik aan? Er zit dus een bedrijfsmatig tintje aan.

Een AVP is strikt voor gevallen in je hoedanigheid van particulier en daar kan het zomaar buiten vallen. Een inschrijving bij de KvK of winst maken o.i.d. is daarvoor niet strikt noodzakelijk.

Ik zeg het je maar, want het kan je een hoop gezeik opleveren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:54

Zamora schreef:
Over bordjes ophangen heb ik het trouwens ook nog over gehad met stalgenootjes maar of je je dan echt veilig stelt?

Kort antwoord: nee

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:56

Weet ik niet maar net als bij stroomdraad, je hebt ze dan wel hangen en de mensen iig wel gewaarschuwd. Dat lijkt mij wel heel belangrijk.

Edit: maneges hangen toch ook bordjes op, eigenaren van waakhonden moeten ook bordjes ophangen ect. ect.
Ik zou toch eens informeren bij Juridisch Loket

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:59

VivaLaVida schreef:
Ik vind het ook gevaarlijk.
In het opfokgebied liepen ook wandelaars met kleine kinderen e.d die lieten gewoon hun kids door de kudde heenlopen.... leuk met allemaal jonge hengsten!!!

Er zijn zoveel mensen waarbij het verstand ver te zoeken is../

Dit vind ik erg kort door de bocht er zijn legio mensen die helemaal niets met paarden hebben en ook nergens vanaf weten
ik heb niets met golf en toch wandel ik langs een golfbaan moet ik dat dan laten omdat ik een bal op mijn hoofd kan krijgen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:55

Je kan zelf ook wel bedenken dat dat kan gebeuren en ik persoonlijk zou er wel voor oppassen ja Haha dat is toch logisch!

maar nog logischer is dat je een klein kind niet tussen een kudde paarden door laat lopen in een natuurgebied waar borden staan met: let op! Hou 25 meter afstand van de dieren ;)

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 07:59

Je zou ook met de boerengolfman zelf kunnen praten. Volgens een stalgenoot van ons is dat een hele redelijke man. Het is misschien niet jouw taak om te doen, maar het is wel jouw paard dat er staat. Als de pensioneigenaren zelf niks ondernemen, zou ik zelf dingen ondernemen.

Over die bordjes, misschien dat je mensen er wel mee afschrikt?
Bij boerderijen schrik ik wel af iig als ik zo'n bordje zie hangen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:47

Daar gaat het mij even niet om maar de aansprakelijkheid e.d. Ik heb al meerdere keren aangeven dat die mensen zich niet gedragen en er wordt geen toezicht opgehouden.
Zolang er geen oplossing komt houd ik mijn paarden uit die wei. Die wei is er simpel weg ook te klein voor om hele groep doorheen te laten lopen, niet genoeg ruimte voor de dieren om het uit de weg te gaan vind ik zelf.

Maar in elk geval het gaat mij dus er even om stel dat er wat gebeurd, mijn paard doet wat of iemand anders brengt mijn paard schade toe.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:01

oke :)