wat mag 2-paards trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zij

wat mag 2-paards trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:19

Ik ben bezig met mijn rijbewijs, maar wil asap een auto kopen :P
Ik heb bepaalde aanpassingen nodig ivm handicap, dus kan niet een auto nemen en die na een maand weer inruilen. Ik moet dus wel even goed nadenken over wat ik wil...

Ik heb een paar eisen, waaronder dat hij een 2-paardstrailer moet kunnen trekken. En daar hoeven niet persee 2 paarden in, maar wel 700 kg...
Verder moet hij in automaat te verkrijgen zijn, en ik wil wel ook graag airco :P
Ook moet er genoeg laadruimte zijn.

Waar kan ik kijken als ik wil zoeken? Weten jullie sites? Of kunnen jullie alle auto`s die in je opkomen opnoemen dat ik ze op kan zoeken etc?

En wat ik ook hoorde... als je een 2-paards wil trekken moet je persee gelijk een hele zware auto hebben die ook 390 ero aan belasting kost??? is dat waar? zijn er uitzonderingen? want dat vind ik btje zonde van mijn geld geloof ik :p

Wie helpt mij?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:32

Eerste eis is dat je zelf een BE rijbewijs hebt. Anders mag je met geen enkele auto een 2-paardstrailer trekken, al is-ie leeg.

Een lege 2-paards weegt rond de 700 kilo, wat betekent dat iedere auto die 1400 kilo of meer mag mag trekken aan je wensen kan voldoen. Als je wat over wilt hebben is het aan te raden naar auto's die 1600 kilo kunnen trekken te zoeken. Maar als je geen wereldreizen wil afleggen en niet per se de Gothardpas over wilt, hoef je niet per se een auto te kiezen die 2 ton of meer aankan.
Zelf heb ik een Mazda 6 station, mag 1550 trekken en is in automaat leverbaar (mag dan denk ik minder trekken, is meestal zo met een automaat). De mijne is een diesel en kost daarom per kwartaal aan wegenbelasting rond de 190 euro.

Ford Mondeo 2.0 liter benzine is bv. ook een optie, mag in gewone schakelbak uitvoering rond de 1600 kilo trekken dacht ik.

Benzineauto's zijn uiteraard goedkoper in de wegenbelasting, maar duurder in brandstof.

Hier http://www.caravantrekker.nl/ kan je eea nazoeken.

zij

Re: wat mag 2-paards trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:36

dankje voor je snelle reactie! ik ga uiteraard voor mijn BE :)

tsja de afweging tussen benzine en diesel vind ik erg lastig omdat ik niet weet wat ik zal gaan rijden... liefst veel, maar is ook duur... dus dat moet ik sowieso maar eens goed gaan overdenken.

dat je met automaat minder mag trekken dan met schakel had ik nog niet eerder gehoord? waar zit dat verschil in dan? en is het dan een percentage dat je er af moet trekken ofzo?

ik ga even in je link kijken :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:40

Is het niet zo dat wanneer je een aangepaste auto hebt je ook in een ander belastingtarief valt??

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:43

Wat voor aanpassingen moet je precies aan de auto hebben? Handgas etc?
Is er niet iets van een potje waar je je aangepaste auto deels van kunt betalen?
Een kia sorento mag meer als 2 ton trekken en is in automaat verkrijgbaar.
Verder zou je een transporter kunnen nemen.
Kijk ook eens rond op bv marktplaats of autotrader.
Houd de site van de rdw erbij om de kentekens te kunnen invoeren, dan weet je ook precies wat ze kunnen/mogen trekken.

Verder heb je tegenwoordig op mp een kopje met wat een auto aan wegenbelasting kost.
Wij hebben een VW passat 1.9 TDI. Mag 1500 kg aan de haak hebben.
Ik betaal 100,- per maand aan wegenbelasting.
Grijs kenteken auto is wellicht ook nog een optie. Voor bedrijven betaal je heel weinig, particulier ben je wat meer kwijt , maar nog altijd minder als een geel kenteken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:44

Echwel schreef:
Is het niet zo dat wanneer je een aangepaste auto hebt je ook in een ander belastingtarief valt??

Zoiets meende ik ook.
Weet wel dat er heel veel mensen die een aangepaste auto hebben, ook direct een ''dikke'' rijden.
En dan kijk ik om me heen en zie ik veel transporters en van dat soort auto's rijden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:44

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:50

oudere ford mondeo mag `1500 trekken.
een nieuwe model mag al 1800 trekken daarbij rijden ze heerlijk heb veel ruimte in de auto. ik heb een oudere mondeo maar kan daar vrij ruim in de kofferbak liggen(ben 1,85)
en daarbij is het een echte trekauto. heb er wel eens 2 paards trailer met 1 fries en kleine lichte pony gehad trok hij nog gemakkelijk. nu rij ik met 2 paards met zware fries gaat erg goed

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:52

Als jij daadwerkelijk die 2000+kg aan de haak wil hebben (met 150kg vertikaal!!) dan zit je inderdaad aan de dikke 4x4's of een hele degelijke bestelbus.

Bedenk ook dat je vervolgens met bijna 4000kg op pad gaat en dat je daarvoor een flink motorvermogen nodig hebt, wil je niet die irritante slak op de snelweg zijn.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:57

150 verticaal? wat bedoel je daarmee???

en dat van die belasting voor aangepaste auto`s weet ik niet?

ik zou eerst met handgas moeten, maar gewoon gaat nu ook goed. pedalen moeten wel licht zijn, en de aanpassing zal zoiets worden... of voor achterin de auto bestaan ze ook...

http://www.handy-wijzer.nl/viewproduct.asp?OID=133006

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:13

zij schreef:
150 verticaal? wat bedoel je daarmee???

Met wat jij wil is een toegestane kogeldruk van 100 - 150kg noodzakelijk!

zij schreef:
en dat van die belasting voor aangepaste auto`s weet ik niet?

Gehandicapten betalen minder wegenbelasting indien zij een aangepaste auto rijden. Informeer even bij de belastingdienst hoe die regels werken; dat zit vrij lastig in elkaar maar de voordelen zijn best de moeite waard om even werk voor te doen.
zij schreef:
ik zou eerst met handgas moeten, maar gewoon gaat nu ook goed. pedalen moeten wel licht zijn, en de aanpassing zal zoiets worden... of voor achterin de auto bestaan ze ook...

http://www.handy-wijzer.nl/viewproduct.asp?OID=133006

Dergelijke aanpassingen zijn zo speciaal, dat wordt per persoon bekeken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:19

ik zie wel dat je de aanpassingen evt van de belasting af kunt trekken (buitengewone uitgaven ivm ziektekosten) maar niet dat de wegenbelasting minder zou zijn?

ga morgen wel even verder in verdiepen anders... ben nu te moe om nog echt iets zinnigs te doen geloof ik... bedankt iig voor jullie reacties tot nu toe...