geen papieren maar wel een brandmerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maybe2

geen papieren maar wel een brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 09:50

oke, ik ben dus druk bezig om papieren voorelkaar te krijgen voor mijn 2 jarige,die ik heb gekregen van iemand. dat is natuurlijk heel lief maar,, er zitten geen papieren bij.het eerste wat ik heb gedaan is het paard laten chippen en z'n entingen laten geven.
maar nu zag ik tot mijn stomme verbazing dat het paard op z'n linkerbil een brandmerk had dus dan staat hij ergens in een stamboek.
mijn vraag is dus , hoe kan ik dit achterhalen zodat ik er alsnog papieren bij kan krijgen en/ of is er ergens een site met voorbeelden met brandmerken.
ik wist niet waar ik dit moest plaatsen dus als het verplaatst moet worden,,feel free,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:00

Een 2-jarige met een brandmerk? Dan is het iig geen Nederlands paard. Brandmerken is verboden sinds 2001. Heb je al in de bokt-wiki gekeken? Daar staan wat voorbeelden, ook waar gebrandmerkt wordt en werd, op welke plek en door welke (buitenlandse) stamboeken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:06

Heb je een foto van het paard/ brandmerk? Ik weet bijv. dat Iberische paarden ( PRE, Lusitano, maar soms ook de cruzado's) gebrandmerkt worden, op de linker of rechterbil, afhankelijk of ze uit Portugal of Spanje komen.
De 1e 2 zullen meestal wel papieren moeten hebben, de laatste niet. Deze worden dan gebrandmerkt door de fokker, maar omdat het dus kruisingen zijn zal er geen papier bij komen.

Er zijn vast wel meer fokkers die branden, maar daar zal toch vaker wel dan niet een papier bij horen. Dus gewoon goed zoeken en even een foto plaatsen. Wie weet kan iemand hier je verder helpen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:32

ik zal proberen om een foto ervan te maken.
het is inderdaad een duits paard zover was ik al,maar zoals ik al zei heb ik er verder helemaal niks bij en ben dat nu aan het proberen.

VDB

Re: geen papieren maar wel een brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:55

Doet mij gelijk denken dat dit soort geintjes (toen de chip nog niet verplicht was) vooral gedaan werden bij paarden zonder of met weinig aftekeningen.
Het papier werd dan weer bij een ander paard gebruikt. Ik hoop dat het bij jouw paard niet het geval is en wie weet kan je alsnog het papier erbij krijgen. :-)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:18

Als je zeker weet bij welk stamboek het brandmerk hoort, dan is er wellicht via DNA-onderzoek mogelijk om de afstamming te achterhalen. Bedenk wel dat dit een prijzig grapje is ;).

Met alleen een brandmerk, en geen vermoeden van afstamming, is het moeilijk om een volledig papier te krijgen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:04

maybe2 schreef:
oke, ik ben dus druk bezig om papieren voorelkaar te krijgen voor mijn 2 jarige,die ik heb gekregen van iemand. dat is natuurlijk heel lief maar,, er zitten geen papieren bij.het eerste wat ik heb gedaan is het paard laten chippen en z'n entingen laten geven.
maar nu zag ik tot mijn stomme verbazing dat het paard op z'n linkerbil een brandmerk had dus dan staat hij ergens in een stamboek.
mijn vraag is dus , hoe kan ik dit achterhalen zodat ik er alsnog papieren bij kan krijgen en/ of is er ergens een site met voorbeelden met brandmerken.
ik wist niet waar ik dit moest plaatsen dus als het verplaatst moet worden,,feel free,

Hoe was degene die jou het paard gegeven heeft aan het paard gekomen? Is het misschien een gestolen paard? Of ben ik dan te kort door de bocht.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 22:19

ik heb hem van iemand gekregen die een rekening had te verheffen met weer iemand anders. dus het is dus mogelijk. dat het een gestolen paard is. maar hoe kun je daar achter komen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:31

Is het paard gechipt? Weet je ook per wanneer?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:57

ik weet dus niet waar de man dit paard weg heeft gehaalt.
het paard is helemaal zwart en vrij rank,hij heeft altijd bij een andere hengst in gestaan voordat hij bij mij kwam en dus heeft hij wat achterstand in de groei (hij is wat magertjes)
het paard heb ik zelf laten chippen,een aantal weken terug en ik heb een paspoort aangevraagt.dus ze hebben het paard gewoon vervoert zonder papieren en chip.als jullie een foto van het paard willen zien moeten jullie even op mijn hyves kijken want op een of andere manier kan ik geen foto hier plaatsen.(zal wel aan mijn enorme kennis van computers liggen).
stuur mij dan even een pb dan geef ik jullie mijn hyve.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:29

Het zou ook kunnen dat het paard is afgekeurd, om wat voor reden dan ook en dat de papieren daarom zijn ingenomen. Het lijkt allemaal wat dubieus, ik hoop dat het "gewoon" een brandmerk van de handelsstal is, dan is er een hoop opgelost.