Ik ga met mijn pony's in september verhuizen naar Engeland, dit is voor een paar jaar.
Ik heb vorige week de PVE aan de telefoon gehad, en een en ander op hun website en die van de VWA gelezen.
-je paard moet een paspoort hebben wat voldoet aan de internationale eisen (in principe is elk paspoort uitgegeven door een erkend stamboek, na 2004 geschikt)
-er moet een transpondernummer in het paspoort vermeld zijn
(dus je paard moet een chip hebben)
Ik weet niet zeker of een DNA verklaring ook geldig is, zou je moeten navragen, maar een chip is altijd goed qua registratie.
-een schets is niet meer verplicht voor UK na 1 juli 2009, dit is dus vandaag veranderd. (maar kan zijn dat dan een chip vereist is)
-direct voor de reis moet je een gezondheidsverklaring hebben van een gekwalificeerde VA, dit kun je bij de VWA aanvragen
-er zijn nog regels voor een reisplanning die je moet hebben als je langer dan 8 uur reist, maar ik weet daar de details nog niet van.
Voor zover ik het nu heb kunnen ontdekken is dit alles, dus als je je paspoort en chip in orde hebt valt het allemaal wel mee. Bel anders een professioneel transportbedrijf of er nog andere formulieren moeten worden ingevuld.
Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen uiteindelijk, welke boot ga je nemen, gebruik je een trailer of bus/vrachtwagen? Succes!