Aanschaf paard : papierwerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_90

Aanschaf paard : papierwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:55

Hallo,

Ik ben op zoek naar een eigen paard. Ik heb al een aantal paarden op het oog gehad, maar ben nog niet wezen bezichtigen. Nu kan ik op internet veel tips vinden over waar je bij een bezichtiging aan moet denken enzo, maar ik vraag mij af hoe dat zit met papieren. Wat moet/kun je daarover vragen aan de eigenaar? Ik weet bijvoorbeeld dat elk paard een paspoort moet hebben, daar kan je dus naar vragen. Maar hoe zit dat met gechipt zijn en eventuele papieren daarvan, keuringsrapporten/foto's, papieren omtrent het medisch verleden, enzovoorts?
Wat kun je daarover vragen aan de eigenaar en waar heb je 'recht' op (inzage/overdracht papieren)?

Wie helpt mij met deze vragen? Bedankt!

Lougino

Re: Aanschaf paard : papierwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:59

Als ze gechipt zijn krijgen ze automatisch een paspoort, als dat er niet bij zit heeft het paard dus ook geen chip. Als het paard recent gekeurd is zullen daar de foto's + keuringsrapport nog wel van aanwezig zijn, al zou ik bij evt. aankoop het paard wel opnieuw laten keuren. In het paspoort moeten tevens alle verplichte entingen vermeld staan en het inlegvel medische behandeling moet erin zitten ( is sinds kort verplicht) in principe heb je bij serieuze interesse in het paard uiteraard recht op inzage van alle papieren. Het ligt er natuurlijk vooral aan in hoeverre de verkoper betrouwbaar is..

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:07

Ik heb vorige week mijn eerste paard gekocht. Nadat ik voor het eerst bij mijn paard ben gaan kijken en erop had gereden, kreeg ik meteen alle papieren te zien. In dit geval waren dit paspoort met daarin gestempelde sticker van de chip, stamboom, prok-certificaat en de cd's met de foto's van de prok-keuring. In het paspoort kun je meteen zien of het paard netjes alle entingen heeft gehad. Als de eigenaar of verkoper ze dus niet al uit zichzelf laat zien, kun je er gewoon om vragen.

Tip: de paarden die je op het oog hebt, moet je ook gewoon gaan bekijken en berijden. Pas dan weet je of het echt iets is en kun je je eventuele wensen/eisenlijstje aanpassen.

Succes met het vinden van je eigen paard!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:08

AronenLoutje schreef:
Als ze gechipt zijn krijgen ze automatisch een paspoort, als dat er niet bij zit heeft het paard dus ook geen chip.
dit hoeft niet!
Er gaat niks automatisch, paarden kunnen een paspoort hebben zonder gechipt te zijn (DNA identificatie kan nl ook nog) of bijv oudere paarden waar nog geen chip in zit. Ze kunnen ook nog gechipt zijn zonder een paspoort te hebben (veulens en paarden uit buitenland bijv). Beiden zijn wel verplicht maar er is geen enkele controle op dus als iemand 1 van beide niet heeft zijn ze gewoon laks geweest of wisten niet van de regels.
Kijk dus altijd in het paspoort of er een barcode sticker in zit en of er een transpondernr is vermeld.
je moet toch de papieren goed nakijken of het wel bij het betreffende paard hoort dus neem dan de check naar de barcode ook gelijk mee.

Koper heeft onderzoeksplicht en verkoper heeft meldingsplicht, dat betekent dat je dus rustig naar alle medische papieren kunt vragen en de verkoper hoort je dat te laten zien als ze er zijn. Maar niet alles staat op papier, ik heb bijvoorbeeld helemaal niks op papier van mijn paard dr medische geschiedenis maar die heeft ze wel, alleen zit dat in de archieven/computer van diverse dierenartsen ;)

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:29

Oke, weer wat geleerd :-)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:09

En om helemaal safe te gaan, laat iemand de chip scannen en controleer nummer met hetgeen op het paspoort staat. Wij hebben al eens gehad dat deze niet overeen stemden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:46

je moet toch het paard zelf laten (na)keuren dus dan kan de DA gelijk de chip uitlezen.