het "uitladen" van je paard van de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mrisss

het "uitladen" van je paard van de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 22:40

Hey,
Ik heb even een vraagje, nou ja eigenlijk wat goede raad nodig.
We hebben een lieve 3jarige merrie, die alleen soms wat dom is. Het geval is dat ze haar hoofd tijdens het uitlopen van de stal een paar keer omhoog gedaan heeft (en dus heeft gestoten) en nu wat angstig is om onder dingen door te lopen. Nou zijn we bezig met het leren haar op de trailer te krijgen, gaat heel goed al zeg ik het zelf.
Alleen nou is het probleem dat ze heel snel terug de trailer uit gaat, met het gevolg dat ik bang ben dat ze straks haar hoofd weer stoot.
Heeft iemand misschien ervaring met zo'n gelijk soort paard, of heeft iemand misschien een trucje om haar iets rustiger van de klep af te laden?
Alvast bedankt voor de tips en ideeën!

8nnemiek

Re: het "uitladen" van je paard van de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:45

Ik zorg altijd dat mijn paard een beetje van de stang af staat, zonder druk op de stang, als die wordt weggehaald, en blijft herhalen "ho.." "even wachten nog.." "hooo.." Ook als de stang al weg is doe ik dat nog een paar seconden. Meestal zijn ze dan al zo rustig dat ze zich ook geen zorgen meer maken over het uitladen. Ik geef daarna gewoon de commando's "terug" en "rustig" en daar reageert hij goed op, na een aantal keer.
Je moet je paard dan wel al vanaf de grond hebben getrained. Hij moet al kunnen stilstaan op commando, beste ook als jij dan zelf een meter wegloopt. Dat hij het commando echt kent, en niet alleen baasje nadoet :)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:50

ik laad af aan de longe zodat het paard geen druk voelt bij het achteruit gaan (zelfs niet als ze snel is) en dus geen reden heeft om haar hoofd omhoog te doen. Ik laat de longe gewoon vieren en sinds ze geen druk meer voelde, rent ze er ook niet meer achteruit af maar gaat heel rustig

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:55

Inderdaad wat Joki zegt, zorgen dat het paard geen druk krijgt waardoor het in paniek kan raken. Dus of snel zijn met het vieren van het halstertouw, of (misschien nog wel beter) een longe gebruiken.

Succes!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:59

Volgens mij moet je nog even de trailer met rust laten en eerst werken aan het achteruit-knopje.
Dus zorgen dat je kleine ruimtes inloopt, en er pas uitloopt op jouw commando/hulp. Met haar hoodf netjes laag. (Daar kan je bij smokkelen in het begin door wat snoepjes in je handen te houden oid, terwijl je haar achteruit zet.

Want als het nu mis gaat in de trailer, doordat je te snel wil, en haar achteruit nog niet keurig onder controle is, heb je veeeeeeeel grotere problemen dan nu.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:10

Verplaatst van OPG naar TAO.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:17

idd eerst oevenen op de achteruit zonder trailer
en dan trailer achter de auto knopen en dan zonder dat er iets achter komt dan rustig in en uit proberen te lopen (en in het begin mag je best smokkelen met een beloning)
probeer stapje voor stapje te werken op de trailer 1 stapje belonen rust en dan het volgende stapje

je kan de eerste keren een 2 paards trailer pakken en dan eerst voor uit er uit zodat ze het vertrouwen en de rust krijgt ;)

sucses

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:39

er zijn al meerdere topics over trailer laden geweest, gebruik de zoekfunctie maar eens in dit forum.

Voordat je met de trailer gaat oefenen moet ze eerst leren wijken voor druk, ze moet van de druk af komen dus ook druk aan haar hoofd, ze moet leren zakken als je een beetje druk naar de grond geeft aan het halster. Als je dat voor elkaar krijgt en ze dat gemakkelijk doet dan ga je pas trailerladen oefenen.

Belangrijkste is dat je haar niet in 1 keer de hele trailer in laat lopen maar steeds 1 stapje vooruit en dan 1 achteruit, 2 vooruit en 2 achteruit, dan 3 etc. Zo leer je dus in etappes dat de trailer niet zo eng is en krijg je gratis een rustige achteruit erbij.
Als je haar helemaal in 1 keer erin zet is de kans nl veel groter dat ze haar hoofd omhoog gooit dan met kleine stapjes.
Als ze al heeft leren wijken voor druk zal ze minder gauw haar hoofd omhoog gooien als je haar achteruit zet met het touw.
succes!

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:27

cissy schreef:
er zijn al meerdere topics over trailer laden geweest, gebruik de zoekfunctie maar eens in dit forum.

Voordat je met de trailer gaat oefenen moet ze eerst leren wijken voor druk, ze moet van de druk af komen dus ook druk aan haar hoofd, ze moet leren zakken als je een beetje druk naar de grond geeft aan het halster. Als je dat voor elkaar krijgt en ze dat gemakkelijk doet dan ga je pas trailerladen oefenen.

Belangrijkste is dat je haar niet in 1 keer de hele trailer in laat lopen maar steeds 1 stapje vooruit en dan 1 achteruit, 2 vooruit en 2 achteruit, dan 3 etc. Zo leer je dus in etappes dat de trailer niet zo eng is en krijg je gratis een rustige achteruit erbij.
Als je haar helemaal in 1 keer erin zet is de kans nl veel groter dat ze haar hoofd omhoog gooit dan met kleine stapjes.
Als ze al heeft leren wijken voor druk zal ze minder gauw haar hoofd omhoog gooien als je haar achteruit zet met het touw.
succes!

Even een reactie van mij, want ik heb allereerst niet kunnen vinden over het "uitladen" van je paard. En zoals je misschien niet gelezen hebt heb ik in mn vraag om tips gezet dat het trailer laden prima gaat. Ze loopt prima de trailer in, maar nou is dus de vraag hoe kan ik makkelijk rustig de trailer uit.

Joki bedankt dat van de longeerlijn vind ik idd wel een goed idee. Ga ik zeker proberen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:35

Mijn merrie is 1,78 en heeft ook ooit eens haar koppie gestoten en wilde die trailer dus helemaal niet meer in.. Uit ging nog wel maar erin.. pfff!
Wij hebben toen uiteindelijk zo'n paardenfluisteraar erbij gehaald.. En mevrouwtje liep er zo in..
Het is een geval apart want ze draait het steeds om, er niet in willen maar wel keurig uit en weer andersom..
De afgelopen keer wilde zij ook heel druk de trailer uit.. Nou ik heb dus geleerd dat ze moeten wachten op JOU, jij bent de baas en ze moeten respect hebben voor JOU.
Ik vond het eerst ook een beetje eng, met ze 2e in zo krappe trailer en stel je voor dat die stang eraf is en ze keihard naar achter rent.. maar onze oplossing was.. Het monty roberts halster:D
Je hebt veel meer in je handen en het paard loopt er zo goed en weer uit..
Ik begeleid mijn paard een beetje en eigenlijk let ze nu zelf op haar koppie, dat ze die niet stoot..
Ze is af en toe wel op dr plaat gegaan omdat ze dr benen precies op de rand zette maar ze heeft ervan geleerd..
Nu is het monty halster echt niet de goedkoopste maar het helpt wel!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:27

Mrisss, ik doe dit echt niet voor het eerst en weet aardig waar ik over praat...;)
Wat jij niet begrijpt is dat het inladen onlosmakelijk verbonden is aan het uitladen, rustig inladen stap voor stap betekent ook vanzelf rustig uitladen stap voor stap. Je kunt het ene niet oefenen zonder het andere.

In de zoekfunctie staan genoeg topics over uitladen, dan heb je niet goed gekeken...
[TAO] Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard
[TAO] paard stormt trailer uit
[TAO] paard wil niet achteruit de trailer uit.
[TAO] Hoe haal jij je paard uit de trailer als je alleen bent?
[TAO] pony stormt trailer uit..hoe oefenen?
en de hele zoekactie: http://www.bokt.nl/forums/search.php?st ... %5B%5D=158

JoycexLynn12, het is niet het halster wat de wonderen doet maar de persoon die het touwtje vasthoudt, het halster is slechts een hulpmiddel voor meer controle.

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 06:17

joycexlynn12: wij gebruiken het monty roberts halster al :D.
Dus wel grappig. En de truc hierbij is ook de het leiden. Dus naar voren en weer terug.
cissy: ik heb wel gezocht maar had dit eerst staan onder opg en dus daar ook in gezocht.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:17

Nou, ik vind dat het halster zowel wonderen doet voor het paard en de persoon met het touwtje..
Het paard krijgt natuurlijk een andere druk op zijn neus dus zal als het goed is beter naar je luisteren..
Maar jij bent natuurlijk de gene die hem begeleid en bepaald wanneer het touwtje wat strakker om de neus heen moet..
Ik heb ook met die paardenfluisteraar geoefend gewoon het heen en weer lopen op de klep en weer terug.. dat ze gewoon niet eruit dendert.. Nu doet ze het prima!