dna onderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

dna onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:35

hallo,
ik heb een haflinger en zijn ouders zijn niet vermeld in het paspoord maar binnen kort weet ik het wel misschien. maar al weet je wie ze zijn kan ik het niet zomaar in zijn paspoort zetten. mijn moeder zij dat je dan dna testen moet doen maar wat zijn de kosten daarvan?

vrgr Olivierlover

ps. weet niet presies of het hier goed staat, bij de zoek functie kon ik alleen dit soort dingen over mensen vinden of van opnieuw stamboom opvragen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:43

De kosten hiervan kun je opvragen bij het stamboek

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:45

Als je de namen van de ouders kan vinden EN ze kan vinden waar ze staan DAN zou je in principe, indien de eigenaren dat goed vinden en accoord gaan en geen vergoeding moeten hebben (hengstenhouder bijvoorbeeld), DNA testen kunnen doen om de ouderschap van je pony vast te leggen. Met haren (met wortels erop) van de merrie en van de hengst EN van uw pony kunnen DNA testen uitgevoert worden om vast te leggen of het idd een kind is uit deze combinatie. Met die officiele verslag EN kopie van stamboek papieren van merrie en hengst, zou je dan in principe een aanvraag kunnen doen bij een Haflinger stamboek om je pony te registreren.

Beslis wel bij welke haflinger stamboek je wilt registreren, vraag na bij die stamboek wat hun procedures zijn ivm ouderschap vastleggen en DNA tests, vraag na van WELKE LABO zij de test resultaten aanvaarden (VIP!!!).

Veelal zijn de DNA test kosten via een stamboek stukken duurder dan als je het zelf bij een erkend (en aanvaardbare) labo laat doen.

JamieShanin

Re: dna onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 19:11

oke dankt jullie wel ik zal gaan kijken maar is het heel duur kunnen jullie een bedrag zeggen waar het na toe gaat ong. want dit is niet om zomaar te doen of zo want het hoeft van mijn niet perse maar als het nog te betalen was zou ik het willen doen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:08

Hoi
Ik heb hier het boekje van het KVTH voor me liggen... Hier ga je ook het stamboek voor je haflinger bij aanvragen...

In de tarievenlijst van 2009 staat:
DNA per haarmonster: 50 euro

Dus je bent iig 150 euro kwijt... En ik denk dat er ook kosten etc. aan het stamboek en dergelijke hangen...

Het telefoonnmr: 073-6218501
www.kvth.nl

Veel succes!!!
Groetjes Laura

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 07:55

Dank je wel ,
hahah mijn moeder had het fout zij zij dat het wel €1000,- zou kosten in totaal hahahah nu lig ik in een deuk, Alves@ echt heel erg bedankt zeg!!!

vrgr Olivierlover

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:06

FB --> TAO

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 18:50

ik de kvth dan ook het lab waar je de monsters naar moet opsturen of heeft de kvth een site waar je dat dan op zoeken??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:37

Toen mijn hengst werd goedgekeurd moest ook via DNA zijn afstamming worden gecontroleerd. Van zijn vader was het DNA al bepaald, van zijn moeder nog niet. In totaal was ik ongeveer 150 euro kwijt voor het hele DNA onderzoek.

Houdt er wel rekening mee dat je dus ook het DNA van de moeder moet bepalen, en daar dus haren (met wortels) van moet opsturen. Het is vaak een probleem om aan die haren te komen. Als je pony afstamt van een goedgekeurde hengst zal daar het DNA in ieder geval al van bepaald zijn, en die staat in een database.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:19

Hoi,
Naar mijn weten is de KVTH ook het punt waar je het DNA onderzoek mee regelt. Als ik jou was zou ik ze gewoon even opbellen en alles navragen...
Succes!!!