een veulen de trailer in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

een veulen de trailer in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:03

hoe hebben jullie een veulen geleerd om de trailer op te gaan? :)

MonAmieC

Re: een veulen de trailer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:05

De trailer op te gaan? gewoon met een paar man m erin duwen als ie niet wil, bij een veulen wil dat nog wel. Tijdens het transport ben ik er bij blijven staan bij mijn veulen.

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:07

oke,

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:15

Volgens mij moet je even op 'Kraamstal' kijken, daar worden deze vragen vaker gesteld. Je vraag is ook niet helemaal duidelijk, gaat je veulen met de merrie op pad of gaat het om een dier dat al gespeend is? In het eerste geval lopen ze vaak wel met de merrie mee, in het tweede geval zul je misschien even wat moeten duwen. Wij zetten onze veulens die met de merries meegaan los naast de merrie en doen de voorste stang op 'veulenstand'. Als het om een veulen alleen gaat zetten we ze eerst los in de trailer, en we halen alle stangen er uit. Later (als het jaarlingen zijn) zetten we ze vast - maar dan zijn ze altijd met z'n tweeën en bovendien gegroeid, dan kunnen ze niet meer zo makkelijk onder een stang door kruipen met alle gevolgen van dien. Zeiltje dichtdoen, is wel warm maar rustiger en veliger.
Ik vind het trouwens te gevaarlijk om in de trailer te blijven staan, zou dat echt nooit doen.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 25-06-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:16

Mijn veulen liep toen nog samen met de merrie. We hadden een beetje hooi op de laadklep gedaan dan stond hij er op zonder hij het door had. Langs de zijkanten van de trailer touwen gebonden die werden vastgehouden door 2 personen zodat hij geen ander weg had en erop werd gedwongen. Eens op de trailer kreeg hij een beetje korreltjes. Dit werd elke dag gedaan en na 2 dagen ging alles vanzelf (de moeder stond er wel elke keer mee op).

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:17

oke, bedankt. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:18

Volgens mij ben je posts aan het scoren....

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:27

hoe bedoel je? :P
ik verzin geen dingen hoor,

Bosjebloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:36

Ik denk dat er bedoeld word dat je steeds korte reacties geeft en zo dus meer posts hebt zodat het heel wat lijkt. :p

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 18:46

nou... nee :P soms weet ik niet echt iets terug te zeggen. xD

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:50

Ik ben bij mijn veulen blijven staan omdat hij bij 4 weken oud al wees was en ik hem dus absoluut niet in z'n eentje in de trailer liet staan. 2 weken geleden(als bijna jaarling) ben ik bij hem blijven staan omdat hij moeilijk stond ivm grote wond op zijn been. Het ligt dus echt aan de omstandigheden of ik er bij transport bij zou blijven staan of niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:38

Ok, met zo'n veulentje kan ik me dat voorstellen, maar het is en blijft gevaarlijk. Als ze in paniek raken heb je niets meer te vertellen. Bovendien schijnt het verboden te zijn, dus als er iets met je gebeurt heb je ook verzekeringtechnisch een probleem.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:38

Ik hoefde haar niks te leren, ze liep zo als eerste de klep op en mams volgde :j

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:45

Bij mij gaan de veulens al regelmatig met de moeder mee op de trailer, en als extra veiligheid een veulenrek op de trailer.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:48

Nouw geleert :=
Hij wou er bij mij dus echt niet (ook niet als mams er wel instond)
dus 2 man achter de kont en er zo ingezet. uiteindelijk vond tie de trailer niet eng meer en volgde mams wel :j
(hij is nu 1 jaar, dus hopenlijk over 2 jaar vind tie hem nog steeds niet eng _O- )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:51

mijn veulen is eerste keer beetje geholpen en loopt nu zelf de klep op met mams. Ging tijdje dagelijks met de trailer naar de wei 500 meter verderop ofzo en nu staan ze dag en nacht buiten maar trailermak ik hij in elk geval en dat zonder stress en geweld.