ideaal maatje beginnen zoeken... tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

ideaal maatje beginnen zoeken... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:46

hallo iedereen,

ik ga binnenkort op zoek naar een ideaal maatje voor mij, maar omdat het de eerste keer is dat ik een paard zou aanschaffen had ik toch graag eerst tips gehad van jullie.
ik heb al een pensionstal gevonden (235 euro per maand (all in) binnenpiste, buitenpiste, dagelijkse weidegang, wasplaats,...), nu nog het paardje.
Ik dacht zelf eerder aan een kleiner paard of grote pony. Ik ben zelf 163 cm en weeg ongeveer 56 kg, ben ik dan niet te groot of te zwaar voor een paardje van ongeveer 150 cm schofthoogte?
zelf heb ik al 6 jaar rijervaring (ben erna lang gestopt en nu terug lessen genomen om alles op te frissen), de bedoeling is om vooral recreatief te gaan rijden. Geen wedstrijden of dergelijke, gewoon eens een wandeling, dagtocht, een sprongetje of een beetje dressuur. Welke leeftijd van paard kies je dan best? is er ook een specifiek ras waarvan jullie zeggen: dit zijn rustige, betrouwbare paarden? Het is trouwens ook de bedoeling dat mijn moeder (48 jr) er leert op rijden (met de lesgeefster van de pensionstal natuurlijk).
alle advies, bemerkingen en tips zijn welkom!

aslo

Re: ideaal maatje beginnen zoeken... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:51

1.50 vind ik wat aan de kleine kant, tenzij je een flink stevig paardje neemt. Wij hebben een E van 1.50, dit is een kruising Irish Cob. Ik ben dito 1.63 en weeg 60 kg. Past prima, maar als het een wat slanker type paardje was geweest had ik liever zo rond de 1.60 gehad.
Zou voor een wat ouder paardje gaan die lekker braaf is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:51

1.50 is zeker niet te klein hoor. Ik ben zelf 1.68 met een fijn gebouwde pony van 1.48 en dat gaat nog prima. Maar, toegegeven, een iets grotere maat zou wel mooier zijn voor het plaatje.

Dus als je een pony tegenkomt van 1.50 waar je gek van bent, zou ik het doen, maar ik zou wel ook kijken voor paarden die net wat groter zijn.

De leeftijd zegt niet alles, maar je zou eens kunnen kijken voor een iets ouder leerpaard, waar alle knopjes al opzitten. Zeker omdat je moeder er ook op wil gaan rijden. Dus vanaf 12 jaar, zeg maar.

Elk paard is natuurlijk anders, maar arabieren of andere hoog-in-het-bloed-staande rassen staan niet bekend om hun rustige karakter. Koudbloedjes zijn daar meer geschikt voor, maar hier zit nog genoeg tussenin. Er zijn zat rustige kwpn'ers, bijvoorbeeld. Kijk gewoon eens rond, en probeer je niet te veel vast te pinnen op een bepaalde leeftijd of ras. :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:04

ik ben zelf 1.69 en heb een welsh pony van 1.44....en ik weeg rond de 60 kg....gaat precies hoor dus 150 is zekere niet te klein voor jou!
en verder kijk welk paard jou en je moeder aanspreekt en altijd testrijden ermee!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:07

Ik zou gewoon opzoek gaan naar een brave E-pony, KWPN'er. Ik zou iig voor een paard mét papieren gaan, omdat ik zelf heb ervaren dat een paard/pony zonder papieren, het maakt niet uit hoe leuk hij is, veel moeilijker te verkopen is als een paard met papieren.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:41

Ik zou wel gaan voor een ietsje ouder paard, gewoon omdat die in principe vaak alles al kan. Dat vond ik destijds heel praktisch omdat je zelf bij je eerste paard al genoeg aan het leren en zoeken bent. Ik zou gaan zoeken naar een paardje dat te koop staat bij iemand die ongeveer dezelfde ideeen en wensen heeft gehad bij het paard als jij hebt.

Ik zelf ben gek van haflingers, natuurlijk kun je ze absoluut niet typeren, want elk paardje is anders. Maar over het algemeen zijn die erg allround. Zijn ontzettende leuke paarden om mee buiten te rijden, kunnen aardig tot goed springen en er zitten zelfs dressuurtoppers tussen. Bij jou wensen klinkt dat erg goed. Ze kunnen soms wel wat heet zelfs en eigenwijs of dwars zelfs zijn, maar dat is een kwestie van zoeken naar een karakter dat bij jou past. Bovendien zijn haflingers lekkere stevige paarden, kunnen tegen een stootje :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:48

Ik zou echt niet voor een D pony gaan. Niet alleen zijn de bewegingen anders, maar je zit ook met het zadel. Althans, dat is vaak wel een probleem. Pony's hebben doorgaans een korte rug en kan er daardoor vaak max. een 17 inch zadel op. Als je toevallig zelf een 17,5 inch nodig hebt, dan heb je een probleem. Ditzelfde geldt voor Haflingers. Wrs pas je zelf wel in een 17 inch, maar hoe zit het met je moeder. Aangezien zij nog niet kan rijden, is een (kleiner) paard veel prettiger te zitten zeg maar.

Ik_Kelly93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 20:20

Ik zou voor een iets grotere gaan, 1.50m kan ook wel, maar voor het plaatje is het mooier als ie dan groter is.
Maar als het een fors gebouwde pony is kan het ook nog best