Met paard op vakantie (de ritten met trailer)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Met paard op vakantie (de ritten met trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 17:25

Hoi bokkers.

Ik ga in de zomervakantie van 18 juli tot 1 augustus met mijn twee knolletjes en de rest van het gezin op vakantie naar Wierum, friesland.
Deze week word mijn twee paards trailer gebracht.
Maar nu mijn vragen:

1. het is (zonder trailer) ongeveer 4 uur rijden.
Om de hoeveel tijd moeten we eigenlijk stoppen om ze eruit te halen en hun benen te laten strekken?
Zelf dacht ik om het uur.. maar mijn vader vind dat overdreven.
2. Ik doe ze allebei ( welsh a en shetlander) transportbeschermers om. maar moet een deken ook?
En zo ja.. wat voor deken?

Graag serieuse reacties.. ;)
Heb wel ervaring met trailers enzoo... maar niet heel veel :D

Groetjes mij..
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-06-09 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:32

NIET stoppen om ze eruit te halen en de benen te laten strekken, dat is vragen om moeilijkheden. Indien mogelijk gewoon doorrijden tot je er bent, eventueel dus met 2 chauffeurs. Als je wel wilt pauzeren, laat de paarden gewoon op de trailer, als ze hooi hebben kun je ze dan eventueel ook wat water aanbieden, maar bij voorkeur reis je zonder onderbrekingen door.
Transportbeschermers is wel extra warmte, zeker op zo'n lange rit. Zou ik persoonlijk liever niet doen (maar ja, ik heb sowieso nooit iets om de benen :P ), deken op zou ik zeer zeker niet doen, zeker niet bij een shet en welsh, het wordt toch wel behoorlijk warm in die trailer. Zorg voor goede ventilatie, denk daar vantevoren over na en rij een keer een testritje ermee.
Kennen je ponies trailerreizen? Hebben ze ervaring met langere ritten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:45

Rechterpoot onderin en gaaaan. Stoppen is voor sukkels en noodgevallen en eruit halen doe je allen bij ongelukken (van jezelf!)
Hetzelfde geldt voor rommel om de benen; als je dat nodig hebt, kun je niet rijden en ben je dus behoorlijk onverantwoordt bezig richting je paarden. Ja, dat klinkt erg arrogant maar in een hete trailer en dan ook nog zooi om de poten, lekkere sauna. Jij gaat toch ook niet met je winterjas aan in de auto zitten? Waarom doe je dat je paarden dan wel aan??
Enne voorzichtig rijden? Jaja, dat zal wel. Kan je vader rijden met een gevulde speciekuip met water (10cm onder de rand)? Zo ja, ga gerust op reis. Zo niet, eerst nog wat beter oefenen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:49

ikke schreef:
Rechterpoot onderin en gaaaan. Stoppen is voor sukkels en noodgevallen en eruit halen doe je allen bij ongelukken (van jezelf!)
Hetzelfde geldt voor rommel om de benen; als je dat nodig hebt, kun je niet rijden en ben je dus behoorlijk onverantwoordt bezig richting je paarden. Ja, dat klinkt erg arrogant maar in een hete trailer en dan ook nog zooi om de poten, lekkere sauna. Jij gaat toch ook niet met je winterjas aan in de auto zitten? Waarom doe je dat je paarden dan wel aan??
Enne voorzichtig rijden? Jaja, dat zal wel. Kan je vader rijden met een gevulde speciekuip met water (10cm onder de rand)? Zo ja, ga gerust op reis. Zo niet, eerst nog wat beter oefenen........

Kan hier niks anders aan toevoegen. Dekens en transportbeschermers vind ik zelf prut, zeker in de zomer wordt dat behoorlijk warm en het voegt niet veel toe.

Zelfde met stoppen, gewoon door rijden met hooguit een plaspauze is voor de paarden het fijnst. Zeker niet er uit gaan halen als dat niet hoeft. Gewoon door rijden tot je er bent en daar je paarden de kans geven om uit te rusten van de reis./

Merry98

Re: Met paard op vakantie (de ritten met trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:58

inderdaad wat de andere zeggen instappen en wegwezen en niks open doen.
er zijn veel dingen die er kunnen gebeuren dan.
je kan bijvoorbeeld je paard neit meer op de trailer krijgen.
ook al doet hij dat altijd wel.
er gebeuren zoveel dingen daarmee met tussen stops.

deken zou ik neit doen hebben ze nu lijkt mij ook niet op?
en ze zullen het zelf warm krijgen omdat t allemaal spannend is.

transport beschermers vind ik altijd eigen keus.

succes!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:37

Okee..
bedankt voor de reacties.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:47

Die van mij moet straks naar Duitsland, dit is met een beetje mazzel 6 uur op de trailer.
We nemen wel een andere iets langere route maar hebben dan geen haarspeltbochten en minder bergen.

We stoppen wel een of twee keer voor water en een nieuw hooinet.
Pony komt niet van de trailer af en krijgt ook geen beenbescherming om ivm met het oplopen van de temp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:53

Ik zou overigens wel 1x stoppen als je geen ervaren trailer chauffeur hebt. Ongeveer halverwege, zeker als je er 4 uur zonder trailer over doet. Dan ben je er zo'n 5 tot 6 u met trailer mee onderweg. Niet eens zozeer vanwege de paarden, maar om de chauffeur even een kwartiertje rust te gunnen. Trailer rijden vind ik toch wel een stuk inspannender dan 'gewoon' autorijden. Zeker ook als je niet gewend bent om zelf lange stukken te rijden.

Overigens. Ik heb ff snel Puttershoek en Wierum in de routeplanner gegooid, maar zie een normale route van 3 u?

Verder paarden idd niet afladen. Bescherming is iets wat je zelf moet weten :)

Succes! Loopt wel los joh.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:59

Ik koop altijd een zak appels voor zulke ritten, na ongeveer 1 a 1,5 uur stoppen we even om te kijken en geef ze dan een appeltje voor de dorst (of 2, 3, 4) en dan hup hup snel weer verder.
Dus zeker er niet uit halen, succes.

gr karin

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:02

Maya schreef:
Ik zou overigens wel 1x stoppen als je geen ervaren trailer chauffeur hebt. Ongeveer halverwege, zeker als je er 4 uur zonder trailer over doet. Dan ben je er zo'n 5 tot 6 u met trailer mee onderweg. Niet eens zozeer vanwege de paarden, maar om de chauffeur even een kwartiertje rust te gunnen. Trailer rijden vind ik toch wel een stuk inspannender dan 'gewoon' autorijden. Zeker ook als je niet gewend bent om zelf lange stukken te rijden.

Overigens. Ik heb ff snel Puttershoek en Wierum in de routeplanner gegooid, maar zie een normale route van 3 u?

Verder paarden idd niet afladen. Bescherming is iets wat je zelf moet weten :)

Succes! Loopt wel los joh.

O?
Die vrouw zei dat het zeker wel 4 uur werd.

Mijn vader is trouwens niet erg ervaren met trailers met paarden maar wel gewoon met het rijden met een trailer.
Hij heeft er trouwens wel een rijbewijs voor hoor.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:41

Ik zou onderweg niet stoppen. Wij rijden soms (van België) tot net over de grens met Duitsland en dat is zo'n 4 of 5 uur met de camion. We rijden ook aan 1 stuk door en onze paarden hebben hier geen problemen mee. Ze komen altijd fris van de camion af. Gewoon bij aankomst voldoende rust geven en laten wennen. Ook best opletten dat ze wel genoeg eten en drinken.
Voor korte ritten doe ik mijn springpaard wel beenbescherming om, maar voor de lange ritten meestal niet, omdat ze nerveus en oververhit kunnen geraken. Zeker in jouw geval, met 2 pony's in een kleine trailer, zal het wel warm worden daarbinnen. Ik doe het ook wel aan voor lange ritten in de winter. Maar voor in de zomer is dit echt geen goed idee!
Ik geef ze meestal ook wel een hooinetje, zo blijven ze lekker rustig.
Veel succes en een hele prettige reis!!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 18:51

Coeur schreef:
Ik zou onderweg niet stoppen. Wij rijden soms (van België) tot net over de grens met Duitsland en dat is zo'n 4 of 5 uur met de camion. We rijden ook aan 1 stuk door en onze paarden hebben hier geen problemen mee. Ze komen altijd fris van de camion af. Gewoon bij aankomst voldoende rust geven en laten wennen. Ook best opletten dat ze wel genoeg eten en drinken.
Voor korte ritten doe ik mijn springpaard wel beenbescherming om, maar voor de lange ritten meestal niet, omdat ze nerveus en oververhit kunnen geraken. Zeker in jouw geval, met 2 pony's in een kleine trailer, zal het wel warm worden daarbinnen. Ik doe het ook wel aan voor lange ritten in de winter. Maar voor in de zomer is dit echt geen goed idee!
Ik geef ze meestal ook wel een hooinetje, zo blijven ze lekker rustig.
Veel succes en een hele prettige reis!!

het is een grote tweepaards trailer met twee kleine pony's.. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:59

oempaloempa schreef:
het is een grote tweepaards trailer met twee kleine pony's.. ;)

Des te meer een reden om eens goed te oefenen met die ton water!

Oh en nog wat, rijdt door!! rijdt met het verkeer mee! Met de huidige regels van 90km/h kun je veilig en legaal met het vrachtverkeer meerijden, DOE DAT OOK!!!!

Dit: [VN] Bokker met trailer en paard aangereden op de snelweg wil je namelijk ECHT NIET en laat in ieder geval gebrek aan snelheid van jouw kant dit soort ongelukken niet in de hand werken!!!
Ik zeg natuurlijk niet dat dat hier gespeelt heeft, maar naast goed om je heen kijken, is voldoende snelheid het enige wat je zelf in de hand hebt. gebruik die tools, dan heb je zelf in ieder geval gedaan wat kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:43

Iets wat mijn vader altijd doet, aangezien vrachtwagens als ik het goed begreep niet altijd kunnen zien wanneer zij ons voorbij zijn, is seinen met de lichten als teken dat ze weer kunnen invoegen. 9 van de 10 keer zijn ze hier blij mee.

Je mag inderdaad 90 met de trailer, maar dan nog zijn er blijkbaar vrachtwagens die 100 (mogen) rijden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:50

Inderdaad NIET uitladen onderweg. Je kunt wat water aanbieden maar mijn ervaring is dat paarden op korte ritten als deze niet willen drinken. Zeker onervaren reizigers gaan soms pas na een uur of 10-12 drinken. Als ze niet staan te gutsen van de hitte is dat op zo'n korte rit niet iets om je heel erg zorgen over te maken, dat drinken ze wel weer bij op de plaats van bestemming.

Beenbescherming is je eigen keuze. Als je paarden op ijzers staan en gewend zijn aan bescherming zou ik het zeker doen, maar met onbeslagen paarden die eigenlijk in hun leven amper iets aan hun benen krijgen is het vragen om ongelukken.

Met dit weer is een deken in de trailer ook niet nodig. Als je 's winters gaat reizen, gebruik dan geen staldekens maar wollen zweetdekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:51

@ Judith. Nee, die mogen dat niet, maar die rijden wérkelijk iets boven de 90 :) Als jij op je teller 90 rijdt, dan rij je meestal wat langzamer. Best is dus gewoon achter een vrachtwagen te plakken en met de stroom meerijden :) Dan heb je ook niet dat gedoe (en wind soms) van een vrachtwagen die jou wilt inhalen. Maar idd, altijd seinen, zo'n auto is lang, en lastig te zien soms :) Ook gewoon in een file doen bijv. aangeven dat ze ervoor kunnen.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:58

ik ben met mijn paardje naar callansoog geweest en das ook een behoorlijk eind rijden. ook lekker zonder deken en beenbeschermers. wij zijn halverwege 1 keer gestopt omdat degene die reed dat ff nodig had en toen even bij paardje gekeken of ze wat wou drinken. maar verder gewoon in 1 keer doorgeknald.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:01

ikke schreef:

En DAT slaat nou werkelijk nergens op!
Dankzij die 'rommel'om de benen zijn de benen van hetpaard van mijn instructice nog HEEL!
En NEE de bestuurder kon daar niks aan doen,kon toevallig WEL rijden.
Het paard was gewoon druk in de trailer.

Dus wat jij zegt is echt Bull.

je kan je mening ook wat subtieler brengen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 04:51

Mij is juist verteld om echt niet boven de 80 km p uur te gaan rijden.
Als ik dan een klapband zou krijgen zou ik netjes rechtdoor kunnen rijden en rustig tot stilstand kunnen komen, boven de 80 zou dit bijna altijd gevaarlijk zijn.
Dit is wat een vriendin van mij mij heeft verteld, zij rijd al heel wat jaren met trailer.
Al ben ik het eigenlijk ook wel eens met het meerijden met de stroom.

Wie heeft hier een mening over?

Ik doe wel altijd beenbescherming om. En ja, ik kan rijden als de beste.
Maar er is zo nu en dan echt wel eens een rotonde of een hobbeltje die mijn paardje net niet aan voelde komen(en ik rijd écht sloom over rotonde's ed)
is sneu als ie dan net zichzelf schampt met zijn ijzer.
En juist dat verhaal over die aangereden trailer is nog meer reden om bescherming om te doen.
Zou je maar gebeuren. Dan heb ik in ieder geval m'n best gedaan om m'n paardje te beschermen.

En verder loopt mijn paard als een zonnetje in en uit. Die van mijn vriendin niet altijd. Die stapt er heel soms wel eens naast. Dan is het gevaar dat ze haar been open haalt aan de plank, met bescherming kan dat niet.

Maar uiteraard, is het helemaal aan jezelf en hoe je paardje is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:38

zodiacje schreef:
Mij is juist verteld om echt niet boven de 80 km p uur te gaan rijden.
Als ik dan een klapband zou krijgen zou ik netjes rechtdoor kunnen rijden en rustig tot stilstand kunnen komen, boven de 80 zou dit bijna altijd gevaarlijk zijn.
Dit is wat een vriendin van mij mij heeft verteld, zij rijd al heel wat jaren met trailer.
Al ben ik het eigenlijk ook wel eens met het meerijden met de stroom.

Wie heeft hier een mening over?

Ja, dan rijdt die vriendin van je met ouwe rotzooi!! Met goede banden onder de trailer, op de juiste spanning, krijg je geen klapband! Leuk verzonnen, maar in werkelijkheid werkt het toch its anders.
En dan nog, "al heel wat jaren" da's leuk, maar als ze nooit verder is gereden dan het lokale wedstrijdterrein, dan valt dat bij mij niet onder de categorie "ervaring".
zodiacje schreef:
Ik doe wel altijd beenbescherming om. En ja, ik kan rijden als de beste.
Maar er is zo nu en dan echt wel eens een rotonde of een hobbeltje die mijn paardje net niet aan voelde komen(en ik rijd écht sloom over rotonde's ed)
is sneu als ie dan net zichzelf schampt met zijn ijzer.
En juist dat verhaal over die aangereden trailer is nog meer reden om bescherming om te doen.
Zou je maar gebeuren. Dan heb ik in ieder geval m'n best gedaan om m'n paardje te beschermen.

Dan zou ik toch eens kritisch naar mijn rijstijl kijken! Zet die ton water er eens in, je krijgy van mij schriftelijke garantie dat je knoeit.
Als je trailer zo grofstoffelijk van de weg gereden wordt als in het topic wat ik noemde, dan helpt bescherming ook niet meer, sterker nog, dat kon dan weleens tegen je gaan werken.
Voor mij zijn dit soort (zeldzame!!) ongelukken eens te meer een bevestiging om een vrachtwagentje te blijven rijden. Ik zie die "leasebakhufters" nog geen vrachtwagen van 5,5 ton van de weg rijden.......
zodiacje schreef:
En verder loopt mijn paard als een zonnetje in en uit. Die van mijn vriendin niet altijd. Die stapt er heel soms wel eens naast. Dan is het gevaar dat ze haar been open haalt aan de plank, met bescherming kan dat niet.

Het is wettelijk VERBODEN om scherpe delen aan laadkleppen te hebben!!! Wanneer het paard zich openhaalt aan een laadklep, heb je je zooi dus weer eens niet op orde. Bovendien, als ze er hun poot aan open kunnen halen, kan de beenbeschermer er ook achter blijven haken. Dan kan het paard dus zijn evenwicht verliezen en omvallen en de risico's daarvan zijn vele malen heftiger dan een snee in een poot, die niet eens mag ontstaan.

Maarre, heb jij dan WEL het lef om eens langs te komen en je rijstijl te laten controleren en bijschaven??
Het valt me op dat iedereen hier altijd heel goed weet hoe het zit, maar niemand heeft het lef om dat eens te komen tonen aan een ervaren beroepschauffeur.......