Paard uit Andalusie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wosnian

Paard uit Andalusie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:50

Hoi,

Vorige week heb ik een paardrijvakantie gehad in Spanje, Andalusie..
Het was heerlijk en ik heb er mijn droompaard gevonden... een ruin van 8 jaar...

Nu denk ik erover na om hem te kopen en dus naar Nederland te halen... Ik wil hem stallen bij een pensionstal in een ruime open box met iedere dag weidegang en hem verder buiten te rijden.. ik ben een recreatieruiter met 10 jaar rijervaring en niet van plan om hem dressuurmatig in de "krul" te rijden of zo in een rijhal...Dat zou wel een hele grote verandering zijn...Alleen twijfel ik eraan of ik hem hier wel een goed leven te bieden heb....

Hij leeft in Spanje heel natuurlijk in kuddeverband in een coral met 140 andere rijpaarden. Hij wordt gebruikt voor buitenritten van 2.5 uur of op 2 daagse trektochten in de bergen.... Hij wordt gereden op een hackemore met een spaans zadel en dat wil ik ook zo laten. Hier in nederland worden paarden toch heel anders gehouden.. en ik ben bang dat dit en ons klimaat een te grote verandering voor hem zal zijn...

Hoe denken jullie hierover?

frankiej

Re: Paard uit Andalusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:17

nee hoor, moet helemaal goed komen zoals jij het omschrijft. seraphim@bokt weet wel een goede transporteur

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:22

Ik zou dat rustig doen; maar ik speel vals. Ik heb kennissen die hier zeer ervaren mee zijn en die mij dus kunnen behoeden voor alle voetangels en klemmen.
Pas uit en kijk op, er zit veel kaf tussen het koren.
Wat jij het paard te bieden hebt, kan ik niet beoordelen. Er is niks mis met goede dressuur; sterker nog, het is een noodzaak! Of je daarnaast mentaal genoeg te bieden hebt, hangt volledig af van de plek waar je het paard stald en de betrouwbaarheid van de stalbaas als het gaat over het nakomen van afspraken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:31

Paarden passen zich prima aan. Het klimaat is het minste probleem.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:31

Weet je ook waarom het paard geruind is? Het is misschien een gekke vraag en wat ik nu schrijf gaat niet altijd op, maar spanjaarden ruinen hun hengst niet zo heel gauw. Of het paard is een gebruikspaard dat makkelijk tussen de anderen moeten kunnen staan, of er is iets niet in orde. Dat gaat lang niet altijd op, maar ik zou wel even kritisch zijn. Sowieso als buitenlandse 'toerist': ze kunnen (of denken dat ze kunnen) je misschien aan paard aansmeren dat ze zelf kwijt willen.

Ik wil absoluut je droompaard niet afkraken, maar je wel waarschuwen voor eventuele addertjes onder het gras, omdat je nu misschien een roze bril op hebt (en terecht!! spanjaarden zijn leuk :D ). Lees je goed in over dit onderwerp, ook over transport, er zijn genoeg topics...

wosnian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 06:47

Hoi, bedankt alvast voor jullie reacties.
Het paard is geruind omdat het een geen rasechte andalusier is, maar een kruising met een cruzados... Verder wordt hij als rijpaard gebruikt voor de toeristen en staat hij in die kudde. Kijk maar eens op: www.rancho-la-paz.com
Daar komt hij vandaan...
Ze hebben 250 paarden en die zijn in principe allemaal te koop.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:01

Een kruizing met een cruzado is wonderlijk uitgedrukt.
Cruzado is nl een term die op zich al kruizing betekent.
Maar goed, een cruzado is in veel gevallen gewoon een paard zonder papieren dat ook best raszuiver kan zijn verder. Dus ik neem aan dat er dan in dit geval ook nog ander bloed aan is toegevoegd.

Het ruinen van "manege" paarden is overigens vrij normaal. Ik kijk daar dus niet zo argwanend tegenaan in dít geval. Particulieren ruinen niet zo snel, maar bedrijven wel. Er worden nl juist paarden aangekocht die idd toch geen nut hebben voor de fok en zo zijn ze geschikter om veiliger in wisselende groepen te rijden met allerlei soorten ruiters.

Overigens vind ik het kopen van een paard waar je dan een paar keer op gereden hebt in het buitenland, net zo ondoordacht als het kopen van het paard waar je wat manegelessen op hebt gehad in eigen land.

Eenmaal vrij van het zware werk en bepaalde routines kan zo'n paard zich wel eens ontpoppen tot iets heel anders.
Ook is het zo dat manege paarden bij voorbaat al meestal de paarden zijn van slechte kwaliteit, daarom kan een manege eigenaar hem zich veroorloven. Ze kopen geen dure paarden.
Natuurlijk wil dat niet meteen altijd zeggen dat het paard op zich slecht is, maar de kans zit er wel in dat er best wat mis is.

Ik koop zelf trouwens gewoonlijk met opzet paarden die een ander niet meer wil en heb daar toch altijd erg veel plezier van.
Daarom van deze kant best begrip.

Wat je niet moet vergeten is de ontspannen sfeer als je op vakantie bent je beïnvloed. Dan lijkt alles leuker en mooier en ik denk dat als het je eerste kennis making is geweet met een Iberisch paard dat je daar dan van onder de indruk bent, maar dan had het dus ook elk ander Iberisch paard kunnen zijn en is deze misschien helemaal niet zó speciaal. Dat lijkt alleen zo. Het is een beetje te vergelijken met vakantie liefde. Je bent ontspannen, je wordt verwent, je valt op het aparte, exotische. Maar je doorgrond de persoon helemaal niet echt. En in dit geval leer je ook zo'n paard niet echt kennen. Daarvoor zul je hem echt los moeten maken uit de groep en in je eentje op pad moeten gaan.

Maar als je denkt dat het je droompaard is, en je hebt het geld ervoor, tja, waarom niet. Maar je hebt niet de lekkere zon en de leuke sfeer erbij in eigen land en dan komt zo'n paard in een ander licht te staan en dat kán tegenvallen.

Maar als je slim bent, wacht je tot de winter en kijk dan of het dan nog zo leeft voor je, en ga dan desnoods nog een keer terug om te kijken.

wosnian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 14:45

Ja, het is inderdaad een "dubbele kruising" een cruzado merrie met een PRE hengst.

Waar ik me vooral zorgen over maak is wat je zegt:"Eenmaal vrij van het zware werk en bepaalde routines kan zo'n paard zich wel eens ontpoppen tot iets heel anders."

Ik heb het paard een hele week gereden, een trektocht in de bergen en hij is heel fijngevoelig, attent en gefocused op zijn ruiter, ikke in dit geval. We hadden een superfijne "klik". En qua schoonheid, dat valt eigenlijk wel mee.... je zou hem er zo niet direkt uit pikken... Het is het karakter waar ik voor gevallen ben!

Ik ga zeker niet over 1 nacht ijs....En mocht ik hem echt willen kopen; dan ga ik zeker terug, samen met mijn vriendin die dierenarts is. Ik zal hem dan alleen gaan rijden etc.. om te zien hoe dat gaat...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:36

Ik heb het op de site gelezen dat ze PRE hengsten op cruzados zetten. Het product heet dan gewoon cruzado, en niet een kruising met. Ze doen net of een cruzado een ras is.

Ben je er alleen op weggeweest?

Bedenk dat de info ook slaat op mensen die tien lessen op een manegepaard hebben gedaan en het dan kopen, het is heel algemeen genomen dat een paard ineens heel anders kan zijn dan je dacht als het niet meer hetzelfde werk doet en op dezelfde manier gehouden wordt.

Ik noem overigens nergens de factor schoonheid, alleen het exotische oftwel anders dan je gewend bent, en ik WEET dat iberische paarden heel anders zijn dan warmbloeds, dus ik weet ook hoe makkelijk het is om daar voor te vallen. Dit werkt totaal in mijn voordeel, ik sta dus aan de andere kant he, als verkoper.
Maar ik blijf ondanks dat wel eerlijk, helemaal omdat je wat twijfels hebt.

De verhuizing op zich is altijd traumatisch, of een paard nou een paar kilometer verderop komt te staan of duizenden.
En elk paard reageert daar anders op. Maar over het algemeen vinden ze het wel fijn als jij er dan bent als ze je al een beetje kennen. Dat is in elk geval iets vertrouwds.
Maar alle geuren en geluiden zijn nieuw en zelfs de bodem voelt anders. De routines zijn anders. Daar moeten ze wel aan wennen. Maar over het algemeen is het geen probleem.
En als gezegd het klimaat ook niet.
Het kan daar ook gewoon vriezen hoor, het is geen tropisch land.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:42

Ik heb een ruin gekocht van een manege. Hij liep daar meerdere uren per dag, in het hoogseizoen vaak 7 dagen per week, over het strand als begeleidingspaard en bij mij hooguit 4 uur per week. Ik was ook bang dat hij erg veel energie zou krijgen, maar het is erg meegevallen! Moet ik er wel bij zeggen dat hij toen 17 was, maar voor een IJslander is dat helemaal niet oud.

Verder ben ik het wel met Lusitana eens dat je wel goed moet bedenken of dit paard echt hèt paard voor je is, of hij in jouw leven/omgeving net zo leuk zal zijn als op vakantie.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:10

Ik wil niet echt vervelend zijn, maar een ijslander is een heel ander type paard als een andalusier/pre/crusado... Andalusier is eigenlijk een verbasterd woord voor een paard uit Spanje. Pre is een andalusier met papier.. en een crusado is iets wat hier in het stamboek ingeschreven staat als een van de ouders met geregistreerd papier.

Over het algemeen genomen kan ik het alleen maar eens zijn met Lusitana.
Pre's/andalusier zijn vaak erg gevoelige dieren. Niet dieren om maar aan hun lot over te laten. Fijngevoelig, sensible en ook vaak nog op een andere manier getraind... let wel, ik zeg niet beter of slechter.. dat hangt ervan af waar ie vandaan komt. Vaak zijn ze spaans/klassiek beleerd met een stang, en gereden op zit.
Ook daar dien je rekening mee te houden. (misschien omdat hij van een manege afkomt zal het misschien iets anders zijn) maar dan nog wordt er in Spanje vaak anders gereden. (zelf heb ik ook gezien, dat kinderen op hengsten/ruinen reden met een stang, maar weinig druk op teugels en onafhankelijke zit)

Vaak wordt er al gauw gezegd, dat ie getraumatiseerd is, omdat ie niet gewend is met de manier van rijden zoals er in het westen wordt gereden, veel teugel/beendruk. (ik zeg niet dat er geen paarden zijn die niet slecht behandeld worden, maar ik denk ook dat het gros van de paarden vaak goed gereden zijn. Ook omdat in Spanje, niet iedereen rijdt zoals het in Nederland gebeurd. Veelal ligt de prijs hoger als het paard goed getraind is, ligt niet altijd aan het papier. Er gaat veel tijd in een gedegen opleiding zitten. Ik ken paarden die flippen van teveel teugeldruk, of juist helemaal niets meer doen.. dan krijg je algauw het woord trauma te horen..

Persoonlijk vind ik het heerlijk zoals de meeste (goede) paarden daar gereden worden. Zo lekker licht op de hulpen, maar je moet wel kunnen zitten, dus een onafhoudelijke zit hebben. Hierin zal vaak wat geduld moeten zitten om hem om te scholen als je dat liever niet hebt. Ook zal je je dan iets naar het paard moeten aanpassen, hij weet tenslotte niet anders.

Ik zou niet anders meer willen, ik heb een andalusier, een heerlijk eerlijk paard. Zeer intelligent, en gevoelig.. prachtig om te zien.. heel mannetje! En temperamentvol.. Daar moet je mee om willen gaan, ik zou niet anders willen.. Op stal en omgang lekker rustig en een kroeldoos, maar zodra ik opstap is hij wakker en aanwezig..! Laat hij zich gelden.. (ondanks dat ik hem heb laten ruinen, is ie tussen zijn oren zelfs na twee jaar lekker hengst) Maar niet op een vervelende manier, hij heeft me nooit in de steek gelaten...
Win je een andalusier voor je, is die 'klik' er dan heb je echt een maatje voor het leven.

Wees kritisch wat het kopen betreft, stel jezelf op de hoogte van het transport en alle benodigde papieren die erbij horen.. Maak duidelijke afspraken en zet ze op papier, anders kun je toch bedrogen uitkomen, als blijkt dat er toch iets met je paard aan de hand is.
Ik vind het altijd erg 'tricky' om 'zomaar' ff een paardje uit het buitenland te kopen. Vaak hoor je van die vervelende verhalen, dat er acheraf toch iets niet in orde blijkt, en de koper weinig tot niets heeft om terug op te kunnen vallen.

Beter is het om goede contacten op te bouwen met mensen die de Nederlandse taal en spaanse taal goed machtig zijn, of tussenhandelaar (zij hebben goede contacten en weten waar leuke goede paarden zijn. )
Ook kan ik je een hele goede stal aanbevelen, (Stal Buena Suerte van Jaqueline de Ridder)die gezonde goede eerlijke paarden verkopen, dat je weet waar je aan toe bent en waar je op terug kunt vallen mocht er wat aan de hand zijn. Paarden, van hoog niveau tot net beleerd. Ik heb er zelf twee jaar geleden mijn eigen paard gekocht, en les daar nog steeds met heel veel plezier..Het zijn mensen die een hart voor de paarden hebben, en goede contacten met goede fokkers uit Spanje hebben, en regelmatig daar een leuk/mooi lief paard kopen.

Maar goed, ik wil je niets aansmeren of zo, maar wel waarschuwen dat het niet altijd even zomaar vlekkeloos verloopt om op eigen houtje ff een paard te kopen in het buitenland.. Inderdaad wat Lusitana zegt, meestal zijn het niet de allerbeste paardjes die ze willen verkopen aan de eerste beste tourist..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:34

Nou, dat zei ik niet hoor. Ik zei alleen dat maneges meestal de geruinde paarden hebben.

Verder is het denk ik niet dat TS met de gedachten om een paard te kopen naar het buitenland is gegaan en ze dus ook niets aan laat smeren, ze heeft een week doorgebracht met een paard op ruiterkamp en denkt erover hem te kopen. Dit is een andere weg. Het aanbevelen van een stal heeft dus denk ik niet zoveel zin, omdat ze niet op zoek is naar EEN Spaans paard, maar haar hart heeft verloren aan DAT spaanse paard. Ook geeft ze duidelijk aan om hem zijn spaanse tuig te laten houden en hem zo te rijden als ze daar heeft gedaan, dus wat dat betreft veranderd er niet zoveel. ;)
Citaat:
Hij wordt gereden op een hackemore met een spaans zadel en dat wil ik ook zo laten

Citaat:
en niet van plan om hem dressuurmatig in de "krul" te rijden of zo in een rijhal

Ik raad idd wel altijd af om op eigen houtje een paard te gaan kopen, in andere topics, maar dit is een specifiek, omgekeerd, geval.

Wel zeg ik duidelijk dat manegepaarden heel anders kunnen zijn als ze uit hun omgeving en routines zijn en minder werk hebben, en hier schrikken veel ruiters van die een manegepaard hebben gekocht en dat kan TS ook overkomen. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:14

welk paard is het van la paz? Ik ben er zelf ook geweest en bezit zelf ook een PRE ( niet bij hun vandaan overigens)
Ik persoonlijk zou bij hun niet een paard kopen.
Ik heb gezien hoe de paarden daar getraind worden.
Ik heb er ook op gereden en ja ik weet het, ze zijn braaf en leuk.

Allereerst vind ik de prijzen veels te hoog die je er voor moet betalen bij hun. Ten tweede kan je voor dat geld wat je daar betaald hier ook leuke cruzado's kopen zoniet 2 voor dat geld.

En ten 3de. Ik heb 3 x verschillende mensen voorbij zien komen toen ik er was die een paard wilde kopen.
Ze gooide er toen en gewoon bit in en er was geen land mee te bezeilen met de paarden.
Ze werden oncontroleerbaar zeg maar. Ook was er iemand die daar werktte en die had ook bij hun een paard gekocht.
Zij was haar paard dressuurmatig om aan het gooien van hackemore op gewoon bit en was daar flink zoet mee.

Ik zou toch even hier in nederland verder kijken als ik jou was.
Het is leuk daar, lekker ontspannen op vakantie etc.
Maar als hij dan hier staat is het toch net even anders allemaal.
Zeker als je niet iemand erbij hebt hier in nederland die verstand heeft van andalusiers.

succes met je keuze!

overigens hoor ik goeie verhalen over adalberti in spanje.
zij zit ook in spanje en voor het geld van la paz kan je bij haar een leuke PRE kopen.
En ze begeleidt alles helemaal met jou. Ze gaat overal met je naar toe en geeft ook aan als het geen goed paard voor jou is. Vervoer regelt zij ook.

wosnian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:55

Nou het is helemaal zoals Lusitana het verwoordt; ik ben niet naar Spanje gegaan met de gedachte om een paard te kopen, ik ben gewoon helemaal voor HEM gevallen... Ik heb wel altijd in mijn achterhoofd gehad om eens in mijn leven een paard te kopen...... Dit zou em dan zijn......Een ander paard is voor mij nu zeker niet aan de orde. Ook ben ik niet van plan om hem om te scholen.... Ik vind het inderdaad voor hem al traumatisch genoeg om hem naar hier te halen.. Vandaar dat ik ook om jullie mening/ervaring heb gevraagd...
;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:16

Jesser schreef:
Ik wil niet echt vervelend zijn, maar een ijslander is een heel ander type paard als een andalusier/pre/crusado...

Ik trek nergens de vergelijking tussen een IJslander en de Cruzado die de TS wil aanschaffen, het gaat in mijn post om de overgang van hard werkend manegepaard naar recreatiepaard dat wat minder uren in de week wordt gereden. In mijn geval heeft dat goed uitgepakt, maar het is absoluut iets om rekening mee te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:28

Ik denk dat ik de situatie beter door heb en begrijp ook hoe iemand helemaal kan vallen voor een paard en dat het dan verder niet zoveel uitmaakt of hij groen ziet of kromme benen heeft, bij wijze van spreke.
Het kan wel idd heel goed dat ze daar inspelen op dat verliefd worden op die paarden en onmogelijke bedragen vragen, omdat de meeste klanten toch al amper de realistische waarden weten.
Bied dus sowieso de helft van wat ze er voor willen, om er niet bedrogen uit te komen.
En heel verstandig om eens terug te gaan als die zomervakantievlinders verdwenen zijn.
We zien waarschijnlijk op bokt wel weer hoe dat afloopt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:05

ik denk dat het wel mee valt wat betreft de trauma's, met verhuizen..

Geef een paard een paar weken de tijd, en dan hebben ze zich wel aangepast.. Gaat best snel..

Wij hebben bv een Pre merrie, niet van ons, maar waar we voor zorgen, ze heeft even twee weken op het adres gestaan van de mensen waar ze van is, en daarna ging ze naar ons..
In eerste instantie was ze wat schrikkerig en zenuwachtig.. Maar na een paar weken kende ze het ritme, het voer, de mensen, haar stekkie en ging ze zich rustig tot een prachtige tuthola ontwikkelen..!
Een ontzettende lieve merrie, en makkelijk in de omgang!

En dat voor een dier, wat opgegroeid was, in kuddeverband, weinig in handen was geweest en niets kende!
Ze staat vooraan als ze weet dat ze naar buiten mogen en weer naar binnen.. Roept het hartste om het voer..(iets wat ze in het begin echt niet kende.. ik moest haar eerst met de hand voeren..)

En ook de ervaringen van de stal waar ik veel kom, die halen regelmatig paarden uit spanje. Ook daar zie je ze in het begin vaak wat gespannen of wat zenuwachtig reageren.. Maar na verloop van een paar weken dan keert de rust terug..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:54

Als iets als traumatisch ervaren wordt, wil dat niet zeggen dat ze voor hun leven getekend zijn, hoor. Dat wordt hier niet bedoeld. Afspenen is ook een traumatische gebeurtenis, maar daar komt een paard ook gewoon overheen.
Maar ze zijn best een tijdje van streek, dat geef je zelf ook aan.
Dit geldt ook voor paarden die gewoon binnen Nederland verhuizen, maar die houden op zijn minst een aantal bekende factoren om zich heen, dus daar merk je het soms wat minder aan, maar er is altijd een periode van aanpassing waarin het paard nog niet zichzelf is.
Sommigen hechten in een vreemde omgeving juist extra aan 1 persoon, anderen zijn meteen een allemans vriend en anderen vertrouwen best een lange tijd niemand meer. Dit is een beetje karakter afhankelijk en hoe hoog ze in rang zijn. Iberische paarden hechten over het algemeen vrij snel en byzonder stevig aan 1 persoon die belangrijk voor ze is. Maar dit kan ook betekenen dat ze kwijnen naar de persoon waar ze eerder aan gehecht waren.
Nu denk ik niet dat op zo'n bedrijf de paarden nou echt zo erg aan 1 persoon gehecht zijn dat ze gaan kwijnen.

Helaas is het als je een paard koopt meestal onvermijdelijk dat er dan een verhuizing aan zit te komen voor het dier.

Aangenaam en veilig transport is dan ook wel zo prettig. Mensen die een paard uit Spanje gaan halen met eigen trailer verklaar ik voor gek.

wosnian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 22:54

Wat een fijn forum.. en zoveel reacties op mijn vraag!! Super... Zeker... ik laat alles rustig bezinken..... Ga echt niet over 1 nacht ijs..

En ook wat je zegt over de vraagprijs, Lusitana, die vind ik idd vrij hoog! 6000 Euro... Voor een ruin van 8 jaar.... En zoals ik al zei.... het is echt geen super schoonheid/opvallend paard.... Niet om afbreuk aan hem te doen, helemaal niet!! Voor mij is hij bijzonder!!. Het is ook geen kromme knol of zo.. Ik heb met friezen gewerkt en ook een beoordelingscursus van Piet de Boer gedaan... Voor zover ik het kon beoordelen zat hij "goed in elkaar", qua bouw/exterieur dan... Het enige waar ik wel wat bedenken over heb is dat zijn voorhoeven wel heel klein/eng waren... Nu weet ik dat deze paarden over het algemeen wel kleinere voeten hebben, maar zijn voorvoeten waren wel erg klein....

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:07

heb je foto's van hem gemaakt? ik zou zeggen, misschien ze eens laten beoordelen door iemand met verstand van spaanse paarden...? :+ gewoon om te zien of hen iets opvalt ;)
ik heb (bij anderen) vaak gezien dat naar NL gehaalde "spanjaarden" wel veranderen, maar meestal positief! de meeste paarden vinden zo'n "eigen mens" toch wel erg fijn :+
succes met alle keuzes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 01:17

Kan over de waarde niet veel zeggen zonder hem gezien te hebben. Bovendien zijn Spaanse paarden niet echt mijn ding, dan moet je bij Adalberti zijn. Ik kan algemene info geven over iberische paarden, maar niet specifiek, als het om Spaanse paarden gaat.

Haha, die kleine voetjes ja, daar schrikken Hollanders van die grote hoeven gewend zijn, maar ze hébben kleinere hoeven (immers, de bodem is rots, zakken ze niet in weg, paarden die op zachte bodem leven ontwikkelen grote, platte hoeven om niet zo diep weg te zakken) en ze worden vaak opzettelijk nauw en stijl/hoog gehouden. Vinden ze mooi. Ze beslaan vaak ook alleen de voorhoeven bij jonge paarden, om in elk geval die te "styleren", vandaar dat de voorhoeven kleiner kunnen zijn dan de achterhoeven.

Een hoef groeit een centimeter per maand dus in een jaar tijd kunnen ze er heel anders uitzien als je zou willen. Daar zou ik een paard niet op laten staan, tenzij je te maken hebt met gebreken die ontstaan zijn door het nauwe (dat kan voorkomen).
Dat komt bij keuring of op röntgen dan wel naar boven.
Wel is het dan natuurlijk dubbel van belang om hem niet te vet te laten worden, want dan komt er veel te veel druk om een klein oppervlak. Dat vet worden overkomt veel te veel Iberische paarden in het buitenland helaas, omdat de sobere dieren gewoon overvoerd worden of op te rijke grasweides worden gehouden.
Mocht je hem kopen, is dat wel iets waar je voor moet waken! Zeker omdat hij zich waarschijnlijk ook minder zal hoeven inspannen en dus niet zoveel verbruikt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:23

Ook is het belangrijk dat je alle benodigde papier ontvangt. O.a. ook de Carta de Titularidad.. bewijs dat het paard op jouw naam overgeschreven is. En goedkeuring van dierenarts voor transport..

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:37

Ik heb alles eens doorgelezen en ik ken het gevoel van: "ik wil deze en geen andere" heel goed. En ik snap dat het paard dan ook alle moeite waard is. Maar heel eerlijk? 6000 euro voor een cruzado die op een manege loopt? Véél te duur. En dat is misschien niet zo leuk om te horen.

Misschien mag je hier in Nederland een keertje bij iemand op zijn of haar 'Andalusier' (kan de term nu mooi gebruiken ;) ) proefrijden om te kijken of die ook zo sensibel is? Want wat jij beschrijft herken ik in heel veel spaanse/iberische paarden...En dan is het misschien toch de moeite waard om nog eens verder te kijken voor dat geld.
En nee, dit is niet het antwoord wat je graag zou willen horen, maar neem het wel in overweging.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:43

je zou inderdaad even contact op moeten nemen met Adalberti,
die kunnen je hier heel goed mee helpen
Heb zelf ook 2 paarden uit spanje laten komen dus dat meot wel lukken mits je wel hulp hebt zodat je weet dat alles goed gaat en je niet bedonderd word natuurlijk

wosnian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 15:38

Hoi Allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Zoals ik al eerder zei; wat een fijn medium! Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt.
Ik doe het niet.
In mijn werk situatie is een dusdanige verandering gekomen, dat ik het nu zeker niet verstandig acht om het te doen... Teveel onzekerheid..... Misschien volgend jaar. Dan ga ik zowiezo terug, weet ik meer over hoe mijn werksituatie zich heeft ontwikkeld en dan zie ik wel verder..

Nogmaals: super bedankt en een heel fijn weekend allemaal!
Tot wederhorens/lezens, dat zeker! *D