wie kan me raad geven? Verzorgpaard overkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

wie kan me raad geven? Verzorgpaard overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:25

Hallo,
zal even mijn verhaal schetsen zodat jullie er wat beter aan uit kunnen. Ik heb zo'n 6 jaar ervaring met paardrijden, ben daar wel een tijdje mee gestopt en nu heb ik mijn passie terug opgenomen en neem ik opnieuw lessen in de manege om er terug in te komen.
Ondertussen heb ik een verzorgpaard gevonden, het gaat om een 2,5 jarige merrie die bij een boer staat op de weide met nog 3 andere paarden. Ze was volledig onbeleerd, weinig contact met mensen en aanrakingen. Ondertussen heb ik het al bereikt dat ik haar kan poetsen, voetjes geven, commando's, volgen aan de hand, zadeldekje opgelegd,... ze is een superbrave merrie en laat alles doen, ze is nieuwschierig maar niet angstig. (enige probleem is dat ze altijd begint te communiceren, lees hinniken, als ik met haar bezig men aan de overkant van straat waar de boxen staan, met de paarden van in de weide vanwaar ze kwam). Nu heb ik laatst gevraagd aan de boer of hij haar ooit zou verkopen. Dat zag ie zeker zitten en kwam al meteen af met de prijs; 2.500 euro. Dit voor een onbeleerde merrie zonder papieren, zonder ijzers, niet gekeurd door dierenarts.. Je kan begrijpen dat ik dit wat veel vind omdat ik zelf nog veel kosten zal hebben met het verder inrijden door ervaren mensen, zadel, hoofdstel, ijzers, noem maar op. Feit is wel dat ik ze bij hem op de weide mag laten staan, maar daar heb je dus ook alleen maar een weide en een paar boxen en mooie wandelwegen die je uren zoet kunnen houden.
Nu heb ik dus aan het twijfelen, ik vind het enorm veel geld voor de merrie, zeker omdat ik ook niet weet wat ik ga kopen. Zal ze zoet rijden of eerder wild, temperamentvol. Ik heb ervaring in paardrijden maar ben ook niet pro.. Als ik haar neem kan ik ook enkel gaan wandelen in de bossen terwijl ik ook al is graag een sprong neem of wat dressuur wil doen (de boer heeft geen piste of dergelijke). En ik zal telkens helemaal alleen moeten gaan wandelen daar ze geen andere meisjes zijn in de buurt met paarden, zal altijd afhangen van het weer of ik zal kunnen rijden of niet, ...
Anderzijds heb ik een privéstal gevonden waar je je paard volpension kan stallen, met binnen en buitenpiste, springmateriaal, wasplaats,... en dit voor 260 euro maandelijks. Dus ofwel koop ik een onbeleede merrie en moet ik er maar van uit gaan dat ze braaf is en enkel wandelingen kunnen doen en kost ze maandelijks praktisch niks aan stalling, Of ik koop een paard met ervaring (en wat goedkoper) en plaats ze in volpension met zware maandelijkse kosten.

Ik weet echt niet wat doen, niemand kan me raad geven, ik hoop dat jullie (met ervaring) dit wel kunnen...

bedankt!
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-06-09 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

friesiszwart

Re: wie kan me raad geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:07

Indien je dit paard ziet zitten en zij is volledig gezond is het een rieel bedrag. Indien zij nu braaf is en nuchter kun je ervan uit gaan dat je weinig problemen met haar zal krijgen indien zij nu al fel is kun je je handen vol hebben aan het beleren.
Maar goed wil je een paard zonder papieren? Nu maar ook in de toekomst?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:39

ik zou zeggen, laat je bij de keuze voor een eigen paard niet teveel door je emoties leiden.
dit paard komt vast anders ook wel goed terecht als ze de verkoop in gaat.
een paard voor jezelf moet echt een paard zijn dat bij je past.
misschien gaat dit paard bij je passen, misschien ook niet, in dat geval zou ik je aanraden een ander eigen paard te kopen, of het gewoon bij verzorgen te houden, je hebt het nu ook leuk voor elkaar toch? :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 11:15

da's juist, momenteel heb ik het nog leuk voor mekaar :). Anderzijds heeft de boer mij verteld dat een werknemer van hem, de dochter in Nederland aan het studeren is voor het kunnen houden van een manege. Zij hadden eerder dit jaar ook reeds gevraagd om eventueel een optie te nemen op het paard. Nu ja, ik kan het verder verzorgen voor de ervaring en eventueel uitkijken naar een ander. Heeft het belang als je later je paard zou doorverkopen en dit geen papieren heeft?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:43

Laat je niet gek maken door de boer, gewoon verkooppraatjes verder vind ik het advies wat Marigold geeft goud waard, succes hoop dat je eruit komt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:46

Ik zou zeggen, ga op je gevoel af.

Echter, kun je je al een kostenpost van honderden euro´s per jaar besparen.
Waarom ga je er nu al standaard vanuit dat je ijzers moet laten slaan?
Als je geen extreme dingen doet kan je paar prima zonder.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:53

Bedenk eerst eens wat voor paard je zou willen en wanneer (nu of wat later). Maak een lijstje van punten waar dat paard aan zou moeten voldoen en kijk dan eens of dit paard daarbij past.
Als je weet wat je wilt met rijden en je bent niet overtuigd dat dit het juiste paard is, zou ik het niet doen. Je moet eerst al wachten tot ze zo'n 3,5 jaar is voor je kunt laten inrijden en pas daarna heb je een idee of ze fijn rijdt en ook door jouzelf goed te rijden is. Ik vindt dat nogal een risico en ik weet ook niet of je zo lang wilt wachten voordat je zelf er mee kan rijden.
Ik vind het verstandig dat je aangeeft niet zo heel ervaren te zijn en daardoor je beperkingen te onderkennen, dan kan je dus wat realistischer kijken naar wat echt bij jou past. Vergeet bij je kosten ook dat dat het verstandig is om les te nemen met je nieuwe paard en al zeker als het jong is! Het doorrijden van een jong paard is heel wat anders dan rijden met een braaf en goed beleerd paard.

Voor wat betreft verkoop kan een papier veel verschil maken maar vooral als de nieuwe eigenaar er evt. mee wil fokken. Een merrie zonder papier heeft dan weinig waarde tenzij ze erg goed in de sport zou lopen.

Voor zo'n jong paard zonder papier lijkt het me niet echt goedkoop maar ik kan niet beoordelen hoe ze eruit ziet en hoe haar bewegingen zijn. Ik zou haar eerst eens laten bekijken door iemand die dat goed kan inschatten en ook zeker eerst door een dierenarts laten keuren. Ook met jonge paarden kan wat aan de hand zijn.

Kortom, neem niet te snel een beslissing en laat je zeker niet opjagen door de verkoper, hij heeft er immers belang bij om te verkopen. Op zich is het nog een tijdje verzorgen om ervaring op te doen ook al zou je haar niet kopen zeker een goed idee. Mocht er geen andere koper zijn, kan je altijd later nog beslissen als je meer weet hoe ze zich ontwikkeld.
Veel succes met je overwegingen!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:11

Bedankt allemaal voor jullie reacties. deze objectieve commentaren en reacties zorgen dat ik mijn "probleem" ook eens van een afstand kan evalueren. Er is geen haast bij, dus blijf ik verder lekker verzorgen :)

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:52

Ik zou eerlijk gezegt gaan voor het ervaren paard in de pensionstalling.
Je weet tenslotte niet hoe de merrie zou reageren op het inrijden, en eventueel wandelingen. Ik heb al vaak problemen gezien bij mensen die jonge paarden kopen en die hier eigenlijk weinig ervaring mee hebben. In een pensionstalling is het ook veel gezelliger, heb je hulp, kan je verschillende dingen doen en er is ook controle: als er iets met je paard zou zijn, zou iemand het snel zien.
Ik denk ook dat je gewoon meer plezier gaat hebben aan een ervaren paard, al zal het wel wat meer kosten.
Helemaal alleen met een paard op de weide zou ik persoonlijk ook niet gezellig vinden. Niet voor de ruiter en niet voor het paard.
Maar je hebt natuurlijk tijd genoeg om nog rond te kijken en te zoeken.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:57

Ik sluit mij aan bij bovenstaande reacties, maar wat ik nog even wilde zeggen is dat mijn haflinger merrie (3 jaar) met papieren, goedgekeurd is door dierenarts, gechipt, geënt en ontwormd , 1000 euro kostte. Ik vraag me dus af wat de waarde van een pony van 2,5 jaar zonder papieren enz. is.
Laatst bijgewerkt door shetties op 22-06-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:58

eet niet vanwaar je uit belgie komt , maar er zijn ook prima volpension lokaties te vinden voor veel minder als 260 euro .
Als de merrie nu al erg braaf is zal ze met beleren ook niet te veel gekkigheid geven ...
heb mijn merrie als 1 jaarse gekocht en ze is altijd een makkelijk beestje geweest , als je gek bent van deze merrie en ze is verder gezond , is 2500 euro niet zo gek ...
ik heb ongeveer de helft betaald voor mijn toen jaarling met papieren ... maar een papier zegt ook niet alles :)
succes met je beslissing
ps wellicht krijg je nog van de prijs af , jij hebt haar tenslotte al het nodige geleerd :)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:08

Je gevoel is een belangrijk iets en net wat de anderen zeggen laatje niet gek maken! Neem de tijd om te bedenken wat jij wil en niet wat toevallig aanwezig is. €2500 is teveel voor een paard van 2,5 en zonder papier en zeker als je zelf er al veel tijd in heb gestoken. succes! En als fokker vind ik een papier zeker belangrijk, juist bij een merrie. Je weet nooit wat de toekomst je brengt. Eigenlijk weet jezelf het antwoord het beste.....succes.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:25

Neem de tijd om een weloverwogen beslissing te maken!
2500 euro vind ik toch een prijskaartje voor zo'n paard.

Probeer de voor- en nadelen goed op een rijtje te zetten voor jezelf, en vraag desnoods advies in van ervaren mensen.
En probeer ook niet alleen met je gevoel te oordelen, maar ook met je verstand.

En wat iemand ook al zei hier, misschien is het een slim idee om dit paard te blijven verzorgen, en uit te kijken naar een volwassen paard, dat écht bij je past en waarmee het klikt? :)

kanjerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:35

Wel moeilijk.Ik zou nog wat wachten, nu heb je een leuk verzorgpaard. Vooral als de boer van plan is ze te laten inrijden, anders zou ik op zoek gaan naar een ander paard waarmee het klikt.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 16:47

Hoi,

Ik heb ondertussen een paard gevonden voor half pension. Het gaat om een ruin die op M niveau dressuur heeft gelopen. De huidige eigenaar heeft er echt geen tijd voor owv studies en heeft dus voorgesteld dat ik hem rijd. Eerst een paard keer met haar, daarna kan ik les nemen als ik dat wil. Het enige is wel dat het om een zéér dominante ruin gaat, eentje waar je consequent mee moet zijn. Ik ben zacht van hand, maar na een proefrit vond ze het blijkbaar toch goed en vond ze dat ik haar paardje in de hand had :). Met als resultaat dat ik blij ben! Met verloop van tijd mag ik elke dag gaan, maar we gaan nu een beetje opbouwen aangezien het paardje een jaar heeft stilgestaan. Zo zo, een update :)

opisop_shop

Re: wie kan me raad geven? Verzorgpaard overkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:51

En de andere pony?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:15

Het andere (onbeleerd) paard blijft gewoon op de weide waar ie voordien al stond. De boer heeft er verder geen plannen mee.

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:20

1 vraagje?
je zegt zonder ijzers enzo.
maar als een paard ijzers heeft is het paard niet meteen duurder.
:D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:55

Nee, misschien niet persé :p
Het staat gewoon vaak in advertenties: "pas beslagen", alsof het een meerwaarde is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:55

ik zou het niet doen
beloftes, hoe eerlijk de mensen ook zijn, als hij mag blijven staan zijn nutteloos
zorg dat je een contract opstelt hiervoor zodat je iets hebt om terug op te vallen mocht het fout gaan

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:48

n typische boer, ken wel meer mensen die door een boer n beetje in de maling worden genomen. Als je haar echt wilt hebben, ook omdat je misschien wel al een leuke band met haar hebt opgebouwd, kun je misschien wat minder bieden. maar voor het zelfde geld is die boer het alweer vergeten en staat ze er over een jaar nog. succes ermee!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:52

amouroke schreef:
Nee, misschien niet persé :p
Het staat gewoon vaak in advertenties: "pas beslagen", alsof het een meerwaarde is :)

Ik heb anders liever een paard zonder ijzers hoor en zéker een 2,5 jarige!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:58

amouroke schreef:
Hoi,

Ik heb ondertussen een paard gevonden voor half pension. Het gaat om een ruin die op M niveau dressuur heeft gelopen. De huidige eigenaar heeft er echt geen tijd voor owv studies en heeft dus voorgesteld dat ik hem rijd. Eerst een paard keer met haar, daarna kan ik les nemen als ik dat wil. Het enige is wel dat het om een zéér dominante ruin gaat, eentje waar je consequent mee moet zijn. Ik ben zacht van hand, maar na een proefrit vond ze het blijkbaar toch goed en vond ze dat ik haar paardje in de hand had :). Met als resultaat dat ik blij ben! Met verloop van tijd mag ik elke dag gaan, maar we gaan nu een beetje opbouwen aangezien het paardje een jaar heeft stilgestaan. Zo zo, een update :)

Super dat je een eigen paard eerst hebt uitgesteld en op deze manier ervaring op gaat doen. Ik denk dat je veel kunt leren van dit paard en je moet ook zeker lessen gaan nemen als het zover is. Ook omdat het een dominant paard is, is het belangrijk dat er een goede begeleiding is.
Veel succes en veel plezier van dit paard.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:00

kun je niet een foto van je verzorgpaard plaatsen en wat meer gegevens zoals stokmaat enz,
ondertssen wel een fijne oplossing,je leert beter rijden en over een half jaar kun je eventueel er weer anders over denken.
je kunt wel de boer vragen dat hij jou inlicht wanneer hij haar weg wil doen en 2500 euro voor een gezond jong paard is niet abnormaal.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:22

Ik zal proberen van zowel foto's van mijn verzorgpaard op internet te krijgen alsook het onbeleerd paard. Geef me ff tijd, dan komt het in orde ;)