Ik heb advies nodig betreffende aankoop van een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gemma2

Ik heb advies nodig betreffende aankoop van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:45

Ik ben nu al maanden bezig om te kijken naar een geschikt paard. Nu is er bij ons op de manege een geweldig paard waar ik persoonlijk heel goed contact mee heb. Het rijden geloof ik wel maar het gaat mij ook om het contact dat ik heb met haar. Het is gewoon geweldig. Zij heeft de neiging bij het aansingelen bijtbewegingen te maken. Bij veel mensen doet ze dat in hun jas, trui of t-shirt. Bij mij heeft ze dat nog nooit gedaan. Ze doet wel raar met haar mond, grijpbewegingen maken. Ik kwam hier achter door met andere ruiters te praten over haar.

Punt twee wat mij zo aansprak aan haar is dat mijn dochter die net een paar maanden rijdt op haar zo zelfverzekerd is. Mijn dochter moet nog zoveel leren maar op dat paard valt er al een deel van de spanning van mijn dochters schouders. Ook weer zoiets als een vertrouwensband ofzo? We kennen dit paardje nog niet zo lang maar het was gelijk de eerste keer al zo.

Ook betrapte ik mijn dochter laats bij dit paard in de stal en mijn dochter (12, puber, probleempjes...je kent het wel) zat zo te keuvelen met dat paard en volgens mij vond dat paard het ook geweldig.

Nou ja, zo wordt je dus verliefd maar ik zat dus te denken om die manegeeigenaar eens te peilen of hij dit paard zou willen verkopen.

Voor mij: Ik zoek een paard waar ik leuk ontspannen recreatief kan rijden. Misschien een paar kleine wedstrijdjes voor de gein, het echte werk heb ik vroeger gedaan en gehad.

Ik denk dat mijn dochter wel verder wil.

Zijn er nadelen aan het kopen van een manegepaard? Bijvoorbeeld, het paard is gewend veel te bewegen. Vijf uur per dag lessen en daarnaast de weidegang. Als ze van ons zou zijn zou ze denk ik 1.5 uur tot twee uur per dag rijden en daarnaast natuurlijk wel de weidegang. Ik zou haar namelijk op de manege laten en ze doet dan gewoon mee met de andere paarden betreffende weide.

Ze heeft ook zomerexceem maar daar zit ik persoonlijk niet mee.

Ik zoek een leuk eenvoudig betrouwbaar maar bovenal gezond paard.

Hebben jullie tips voor mij? Waar ik op moet letten enzo?

Olikea

Re: Ik heb advies nodig betreffende aankoop van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:50

Leuk dat je ook een paardje aan het zoeken bent. zo te lezen klikt het wel.
Ik zou hem door de dierenarts laten keuren.
dan weet je in ieder geval of hij gezond is.

Qua beweging, dat kun je afbouwen, en dan ook minderen in de voeding. dan moet het wel goed komen.
Wel jammer van het zomerexceem, maar daar kun je een deken voor kopen, die helpen super..

Voor de rest zie ik geen belemmeringen.. Heel leerzaam voor je dochter, een manege paard.

veel plezier..

Annemarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:05

Leuk joh, een paardje zoeken.
Ik zou m idd eerst laten keuren.

Een manegepaard heeft niet veel nadelen, maar wel een voordeel, dat ze (meestal) makkelijker zijn in omgang, omdat ze veel verschillende ruiters gewend zijn.

Qua beweging, inderdaad afbouwen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:10

Best kans dat dit paard een enorme aanwinst is voor de manege, ik zou dus inderdaad eerst eens peilen of ze haar wel kwijt willen ;)

De aankoop van dit paard heeft als voordeel dat je haar al kent. Dat je haar op de manege wilt stallen heeft als voordeel dat je waarschijnlijk kunt rekenenop de begeleiding van de oude eigenaar en instructie. Iets wat bij je eerste 'eigen paard' heel fijn kan zijn.

Dat je haar al kent kan ook een nadeel zijn, er zijn meer paarden die je niet bijten als je ze opzadelt, en door je grote klik met haar heb je kans dat je je objectiviteit een beetje kwijt bent.

Belangrijkste bij aankoop is dat je het paard laat keuren door een veearts. Het paard is waarschijnlijk al iets ouder, heeft misschien een blessureverleden of heeft al enigzins last van slijtage. De veearts zal haar onderzoeken en kunnen aangeven of ze gezond, fit en rad is. Bedenk wel dat de zomerexceem een extra kostenpost is qua preventie en behandeling.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:02

PP > TAO

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:04

Zou je niet eens iemand met verstand van zaken eerst objectief naar dit paard laten kijken?
En dan bedoel ik niet direkt medisch, maar gewoon iemand die objectief kan beoordelen of dit paard inderdaad aan jouw doel voldoet?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:05

De instructeur zou daar de aangewezen persoon voor zijn lijkt me... Hoewel in dit geval de instructeur misschien wat bevooroordeeld is aangezien het een paard van de eigen manege betreft.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:50

Indien de eigenaar hem wil verkopen en hij gezond is zie ik geen minpunten. Weet wel staart en manenexceem kan behoorlijk verzorgingsintensief zijn.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:56

als je niet te hoge eisen hebt en gewoon lol met dit dier, lijkt me dat voor een eerste paard het allerbelangrijkste. Begeleiding is aanwezig en het paard hoeft niet naar een nieuwe vreemde omgeving. Lijkt me ook heel fijn

Als ik zie hoeveel plezier de manegeruiters hadden die op een gegeven moment hun lievelingspaard van de manege konden kopen, dan zou ik zeker zeggen: doen! Die mensen waren dolgelukkig, deden alles met zo'n dier en zo'n paard leefde ook meestal helemaal op. En dat waren niet altijd de meest spectaculaire paarden qua bouw, niet geschikt voor superresultaten bij wedstrijden, maar wel goudeerlijk en als die klik er is en hij is wederzijds, dan kan ik me geen beter maatje voor je voorstellen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:58

heb je je wel genoeg verdiept in de zomerexceem? zou persoonlijk niet snel een paard kopen die daar last van heeft.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:05

Over dat bijten naar de singel zou ik me weinig zorgen maken. Zorgen voor een goed passend zadel en een goede singel en rustig gaatje voor gaatje aansingelen, maakt een wereld van verschil. Er zullen vooral op een manege genoeg mensen die zo snel mogelijk willen opzadelen en nogal vlot aansingelen, wat inderdaad tot bijtgedrag kan leiden. Daar denk ik vooral aan omdat je zegt dat het bij jullie niet zo (erg) is.

Ik zou inderdaad wel afbouwen. Misschien de eerste tijd gewoon nog mee laten lopen in de manegelessen en dan steeds minder?

Gemma2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 23:05

Heel hartelijk dank voor al jullie antwoorden. Ik zal de gesteld vragen in 1 bericht beantwoorden en daarna de huidige situatie vertellen. Ben vanavond namelijk op de manege geweest om te praten. Punt 1 het zomerexceem ben ik mee bekend. Ik mij ook bewust van de extra verzorging e.d. maar als ik een maat voor het leven heb gevonden maakt me dat helemaal niets uit. Heb ik gewoon alles voor over. Net zoals ik nu al ben wezen kijken van stel dat op een gegeven moment, over jaren, mijn paard oud, ziek en op is dat het dan in moet slapen. Ik werk zelf als uitvaartleidster en heb een crematorium gevonden voor paarden. Daar zou ik dan naar toe gaan. Maar goed dat is op de feiten vooruit lopen maar ik wil aan zoveel mogelijk denken. Net als de verzekeringen enzo. Dat moet gewoon goed geregeld zijn. Nu is het dus zo, iemand maakte die opmerking, de manege is zelf zo content met dit paard ze doen haar niet weg. En dat begrijp ik ook. Wel heb ik vandaag het telefoonnummer gekregen van de stal waar dit paard vandaan komt en daar hebben ze vaak paarden te koop. Deze stal is ook niet op internet te vinden maar de manege doet daar zaken mee. Ik ga deze week daar naar toe en een dag rond kijken en uitleggen wat ik precies zoek en dan mag ik wat paarden proberen. Niet alleen het rijden maar ook borstelen, tutten en welicht een goed gesprek met het paard ;). Maar ik vind dat zo belangrijk. Die klik. Het moet wel wederzijds zijn natuurlijk. Als ik een paard zou tegenkomen dan komt het paard een week naar de manege en ga ik een week met het paard aan de slag. Mijn dochter dan ook uiteraard. En dan is het te hopen dat je een beetje een beeld krijgt van dit kan wat worden of niet. Uiteraard komt dan ook een dierenarts het paard onderzoeken en ik ga een paar lessen rijden met het dier. Mocht het niets worden dan neemt die man het paard na een week weer mee naar huis. Ik vond dit wel de meest veilige optie zowel voor paard als voor mij. Dus de volgende week wordt een spannende week. Het paard waar ik over sprak komt ook van deze stal en er is op dit moment zelfs een familielid van dat paard te koop. Ik ben heel benieuwd. Maar oh zo dank voor jullie reacties, adviezen en aanwijzingen. Ik kan er zeker wat mee en dit neem ik deze week ook mee als ik naar de stal ga. Ode aan internet. (Dat was er in mijn vorige paardentijd nog niet). ;)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:48

Jammer dat ze het paard niet wegdoen, maar nu krijg je nieuwe hoop hé :) Wat ik wel raar vond .. dat je zei dat het paard 5 uur per dag aan lessen doet, oink? 5 uur? Ik wist niet eens dat manege paarden zoveel reden?

En ik heb vroeger ook een manege pony gekocht, super leuk ding, leuke pasjes. Maar we hadden ze nog nooit op de wei gezien ach.. Wij haar gekocht, bleek dat ze je aanviel op de wei, fijn..

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:01

Jammer dat ze haar niet verkopen maar gelukkig zijn er nog meer leuke paarden.
Wel altijd klinisch keuren hoor, echt heel belangrijk.
1 tip neem er echt de tijd voor en verder vind ik het alleen maar toppie dat je ook naar de toekomst kijkt.
Succes

gatecrascher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:12

Jammer, maar er zijn genoeg andere hoor. Neem er de tijd voor, probeer ze goed uit en laat je vooral niet onder druk zetten door de verkopers. Een overhaaste beslissing is nooit goed. En inderdaad laten keuren..

Succes!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:58

Klinkt goed, je klinkt als een super aanstaand paardeneigenaar :) Wat ik wel nog even wil zeggen. Als je een paard een week op proef hebt hou er dan rekening mee dat het paard ook moet wennen :) Zo was mijn pony echt een heel ander dier de eerste maand dat ze van stal was verwisseld.

Gemma2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 19:18

Beste Krips, voor mij is een paard een wezen met een eigen ziel net als mensen. Ik moet ook altijd wennen in een nieuwe omgeving. ;) Waar ik op let is meer het rijden, voelt het goed tussen ons? Hoe zijn de gangen van het paard. Daarnaast hoe benaderen we elkaar op stal, buiten en in de wei. Ik ga ook niet direct met mijn nieuwe paard buiten rijden bijvoorbeeld. Ik ga eerst met het paard wandelen. Lekker aan het halster en als dat goed gaat neem ik de keer daarop de hond mee. Het is op den duur de bedoeling om lekker met zijn drieën door het bos te wandelen/rijden. Alles stap voor stap. Heb voorheen paarden ingereden en ik weet dat geduld een schone zaak is. :) Het paard heeft ook een eigen ik en wordt ook maar in een nieuwe situatie gebracht. Voor mij is het contact (en het paard moet gewoon blij, vertrouwd en gelukkig zijn in mijn aanwezigheid) het belangrijkst. Kijk het rijden, later eventueel wat lichte proefjes, dat komt wel. Dat is mijn intensie niet. Als ik een paard koop moet het op de eerste plaats een maatje voor mij en mijn dochter zijn en omgekeerd natuurlijk. Ben nu heerlijk 3 dagen vrij en ga deze dagen besteden aan rondkijken en zoeken. Dank jullie voor jullie reacties. Het doet mij goed.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:31

Dan denk ik dat het helemaal goed komt! Hou je ons op de hoogte?

Gemma2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 14:23

Doe ik zeker Krips. Ben vandaag alweer druk bezig met kijken. Pfffffffffffff het is allemaal ook wel heel spannend hoor.