Hoe paard leren alleen trailer in te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekbram

Hoe paard leren alleen trailer in te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:06

Hallo,

Ik heb mijn trailerrijbewijs gehaald, een stuk makkelijker want nu ben ik niet meer afhankelijk van m'n vader.
Ik ben van plan om niet zonder een groom (vader, vriendin etc.) weg te gaan met m'n paard, maar toch zou het makkelijk zijn dat ik haar wel alleen kan laden.
We hebben een 1,5 paards trailer en m'n paard loopt er zonder problemen in. Er uit gaat iets moeilijker omdat t paard pijn had en daardoor bang is geworden. Ze gaat er wel uit, maar met heel veel ondersteuning zowel van mij als voor als mijn vader die naast de klep staat.

Maar hoe leer je je paard alleen de trailer in te lopen??
Als ik t voor elkaar heb dat ze er alleen in loopt, dan moet eruit ook wel lukken...maar wil eerst erin voor elkaar hebben!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

VDB

Re: Hoe paard leren alleen trailer in te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:22

Het meest lastige (vooral bij een jong paard) is het inladen en zorgen dat je direct de stang erachter kan doen zodat ze er niet weer uit kan lopen. Ik ben benieuwd naar de reacties en ik lees mee ;-)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:26

Ik ben ook erg benieuwd.
heb het wel eens geprobeert.
De paarden van een vriendin van mij doen het wel.

Maar zo gauw ik stil sta loopt mijn paard ook niet verder!
bij een vriendin van mij blijft zij zelf naast de klep staan en gooit ze het touw over de nek.
Het paard loopt dan gewoon zelf de klep op en zij kan er achter blijven zodat ze de stang er achter doet.

Ik heb een keer gehad dat ik haar paard alleen in ging laden terwijl zij de 2de los reed.
Toen ging het paard er in, maar met zijn hoofd onder de stang..
Als ik naar voren liep was ik bang dat hij er aan de achterkant uit zou gaan.
Maar normaal als je zijn staart pakte ging hij er wel uit, maar dat deed ie nu ook niet.
Niemand in de buurt stond ik daar met mijn goede gedrag.
kon der natuurlijk ook geen stang achter doen.

Op een gegeven moment kwam er iemand langs lopen.
Ik heb gevraagt of die ff bij de klep wilde staan als ik naar voor liep.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:36

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:50

Ik laad alleen door er met het paard in te lopen, langs het paard er weer uit, stang erachter, klep dicht en als laatste voor vastzetten.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:54

Ik loop met mijn paard de trailer in, zet hem juist voor wel vast alleen met een losse knoop aan het halstertouw. Anders loopt ie er met mij weer uit. Dan langs het paard en dan de stang erachter.
Zie bij ons op de club ook heel veel die de paard op de klep los laten, vervolgens loopt het paard alleen de trailer in en doen ze de stang erachter.
Succes

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:58

Het zijn voornamelijk antwoorden waar ze niet om vraagt, ze vraagt hoe ze hem alleen kan laden.
Niet hoe iemand een paard laat of een probleem oplost bij het laden.

Ik heb net zoalng geoefend dat ze heel braaf de trailer opliep en toen dit gewoon was kon ik ook naast de trailer blijven staan en het touwtje over haar hals slingeren. Dit lukte echter pas toen het paard compleet vertrouwd de trailer opliep.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:06

Hoe Irisje het hierboven doet lukt bij mijn paard niet. Ze durft niet alleen de trailer op. Maar ik kan haar wel alleen laden.

Ik heb haar eigenlijk geleerd om gewoon te blijven staan in de trailer tot ik het comando geef om eruit te gaan. Het heeft wel lang geduurd maar de volhouder wint.

Ga samen met je paard op de trailer en gewoon blijven staan totdat ze niet uit zichzelf meer achteruit wil. Herhaal dit een aantal keer en dan zul je zien dat je makkelijk blijft staan. En op dat moment kun je de trailer uit om de stang erachter te doen.
Zorg wel dat je in het begin wel iemand erbij hebt.

Hang voor de zekerheid een hooinet in de trailer dat ze daar lekker aan kan knabbelen en daardoor ik afgeleid. Dan kun jij de stang erachter doen en de klep dicht doen. Daarna pas het paard vastzetten.

Gewoon lekker veel oefenen, en dan komt het wel....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:12

stuur je paard de trailer in door zelf naast de klep te blijven staan en het touwtje over zn rug te gooien, dit vereist wel enige oefening ;). Je moet daarvoor wel je paard vanaf 1 plek kunnen sturen op de grond voordat je daaraan begint, of je loopt mee en je blijft op het laatste moment staan terwijl je paard doorloopt. Ook het uitladen kun je je paard alleen laten doen en hem ´opvangen´ naast de klep staand.
Er zijn al meer topics over geweest hoe je alleen kunt leren laden, gebruik de zoekfunctie maar eens.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:47

Ja mijn paard is totaal niet bang voor de trailer.
Laad echt heel makkelijk, zelfs door mijn broertje.
Alleen ziet hij de persoon naast hem echt als leider en stopt dus met lopen zo gauw ik ook stop.

En ik wil er niet mee in lopen en hem vast zetten, dat vid ik veelste link
Heb er eentje een keer uit zien vallen.
Die mensen deden het al jaren zo totdat het paard schrok, hij ging hangen, het touuw brak en paard viel achterover van de klep.
Deze hebben ze dus af kunnen schrijven.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:00

Je kan ook m los laten staan en dan zelf terug lopen, zeker in een 2 paards trailer gaat dat vrij makkelijk..

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:06

Bedankt voor de vele reacties!

xx_Irisje schreef:
Je kan ook m los laten staan en dan zelf terug lopen, zeker in een 2 paards trailer gaat dat vrij makkelijk..

Dit kan idd alleen als je een 2 paards trailer hebt, en dus een tussenschot! Heb je geen schot en moet je er zo langs lopen vind ik nogal link! Stalgenoot heeft namelijk een ongeluk gehad half jaar geleden ook toen ze van achter bij het paard in wou lopen.

Morgen gaan we wel met een 2 paards trailer en dan zal ik het eens proberen.

Cissy, ik kon niets vinden via de zoekfunctie :o

Bedankt voor de overige reacties, ik zal eens proberen wat ik kan!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:53

voorheen ging mijn paard niet in de trailer en kwamen we pas weg na aan kloten.later ging het laden beter maar alleen met een longeer lijn. nu heeft ze nog af en toe een handje op haar bil van een ander nodig om er in te gaan. de lastste twee maanden erg bezig met het alleen er in gaan. ik heb een lang touw dat als ze niet voorwaarts gaat op comando ik haar een drijvende werking kan geven bij haar kont. ik loop er samen met haar in doe het touw over de stang zodat ze er niet op kan staan en loop buitenlangs. eerst stormde ze eruit maar ik gaf haar een duw met de stang. en dit even volgehoudenen het lijkt te lukken.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:58

Oke, buitenlangs lopen is ook een optie! Dan heb je iig geen gevaar als het paard schrikt ofzo!
Alleen in t begin wel even met m'n vader er naast...tegen die tijd dat ik achter sta is het paard zeker allang vertrokken :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:09

Bij paarden die het moeilijk vinden als er niemand voorloopt (sturing missen), doe ik een longe eraan, lijn om de voorstang en dan om de billen heen. Als het paard niet voorwaarts gaat: druk op de billen en het hoofd, als hij loopt ontspant de lijn. Daarna stang erachter en de longe vooraan eraf, vastzetten met touw.
De meeste paarden laad ik gewoon door ze op te laden, langs de flank er weer uit en met een hand nog op de billen om evt. achterwaarts tegen te gaan de stang erachter (ik heb een losse stang).

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:16

Goh, ja das nog eens een tip die wel zou kunnen werken bij dat dier van mij!
Die ga ik uit proberen!!! :D

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:48

Ik heb de mijne het binnen 10 min geleerd :)

Hij was altijd moeilijk te laden en er moest iemand aan de linkerkant met de longeerzweep staan anders ging hij links er gewoon langs.

Ik heb een zweepje gepakt en toen hij links wou uitwijken een tikje verkocht met het commando let op erbij.
Let op werkt bij hem op een voorwaartse manier :)
Nu hoef ik alleen nog maar let op te zeggen het touw over zijn hals te doen en hij loopt er zo in.

Wel moet er een bakje met Musli klaar staan anders draait meneer zich zo weer om en loopt er uit :o ik heb een te grote trailer ;)

Met er uit weer het bakje mulsi voor zijn neus en dan klik ik hem los en dan loop ik naar achteren doe de klep naar beneden en de stang er achter weg en meestal loopt hij dan al rustig eruit anders loop ik even naar voren en begeleid ik hem.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:56

Urielle schreef:
Bij paarden die het moeilijk vinden als er niemand voorloopt (sturing missen), doe ik een longe eraan, lijn om de voorstang en dan om de billen heen. Als het paard niet voorwaarts gaat: druk op de billen en het hoofd, als hij loopt ontspant de lijn. Daarna stang erachter en de longe vooraan eraf, vastzetten met touw.
De meeste paarden laad ik gewoon door ze op te laden, langs de flank er weer uit en met een hand nog op de billen om evt. achterwaarts tegen te gaan de stang erachter (ik heb een losse stang).

Dat wat je verteld over de de lijn over de voorstang is echt LEVENSGEVAARLIJK!! Ik heb er al te vaak ook op concour ongelukken mee zien gebeuren en dan loopt er weer een paard over straat. :n

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:57

Hoezo?
De longe zit niet vast.
Het is om de stang heen, dus kan los of vast.
Ligt maar net aan de geen die het vast heeft, die kan bepalen of het paard ruimte krijgt of niet.
Natuurlijk doe je dat niet bij een paard wat gauw hangt.
Of moeilijk laad.

Alleen die van mij laad niet moeilijk, hij snapt alleen dat alleen erin en eruit niet.
Ik denk als ik dat 2 3 keer op z'n manier doet dat ook meneer het wel snapt en dan hoeft dat ook niet.

Desnoods oefen ik in het land.
Kan hij geen kant op als hij los komt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:59

lang touw aan doen, en achter het paard staan en zachtjes aan het touw trekken, het paard loopt dan achteruit de trailer uit!
heb het vaak gedaan en nooit problemen mee gehad !

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:02

Longe kan verschuiven over de stang en aan de zijkanten vast komen te zitten.
En degene die de longe vast heeft moet het bij een paard die er echt niet in wil goed tegengas geven. STEL: het paard word te gek longe glipt door je vinger maar je hebt het ding verkeerd van. Vinger gebroken. :+ Heb het echt zien gebeuren. Dus daarom is dit een niet doen voor mij.

Paarden kun je ook zonder dit soort dingen wel op de trailer krijgen. OEFENEN OEFENEN OEFENEN. ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:05

Sjonge jij leest ook niet he?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:08

klopt, maar ik had alvast een tip voor eruit ;) aangezien dat iedereen er al op heeft gereageerd ;)

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:11

daantjuhhh schreef:
Sjonge jij leest ook niet he?

Had idd de twee belangrijkste zinnen over het hoofd gezien. Oeps...

Maar komt gewoon omdat ik het IRL heb zien gebeuren en bah dat is echt geen prettig gezicht. :n

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:13

Ik laad ze ook altijd alleen met een longe om de voorstang.
De longeerlijn leg ik klaar, loop vervolgens met een bakje voer richting trailer zodat paard het ziet en zet de stang aan de goede kant van de trailer. Vervolgens haal ik het paard, klik de longe aan het halster en gooi het touw over de hals. Dan loop ik samen met het paard de klep op en laat het paard langs me heen de trailer inlopen. Dan pak ik de stang terwijl ik de longe nog vast heb en doe deze erachter. Daarna longe eraf en paard vastzetten.

Als ik een paard heb wat echt niet wil (van een ander) pak ik er een dressuurzweep bij om hem de trailer in te "longeren"

Je kan dan bijtikken op de kont maar ook het been wat verzet moet worden even aantikken.

Spreekt vanzelf dat je nooit touwen om je vingers moet slaan. Ook met een gewoon halstertouw kan je je duim eraf rukken.