vraagje aan vrachtwagen eigenaren (b rijbewijs)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

vraagje aan vrachtwagen eigenaren (b rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 21:30

ik ben een beetje aan het twijfelen of ik een grotere auto +trailer zal gaan kopen of dat ik voor een vrachtwagentje ga dat je met b rijbewijs mag rijden.
wat zijn jullie per maand kwijt aan wegenbelasting?

en valt het onderhoudt van jullie wagen mee of tegen qua kosten, waar moet ik ongeveer aan denken?

alle overige ervaringen zijn ook welkom :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:21

Eerst en vooral, heb je een bedrijf waar je je auto op kunt zetten of ben je particulier?
Wegenbelasting kun je opzoeken op: http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/
houdt er rekening mee dat zo'n wagentje snel 2000 tot 2400kg weegt.

Onderhoud kost mij ongeveer 1000 tot 1500 euro per jaar. Dit is inkl zaken als soms nieuwe banden, uitlaat en dat soort duurdere maar niet jaarlijkse uitgaven. Verzekering voor mijn old timer komt op 200 euro WA voor een kleine vrachtwagen op C-rijbewijs (5600kg TMM), maar dat maakt niet zoveel met een vrachtwagentje <3500kg TMM.

Let er daarnaast HEEL ERG GOED OP dat het gewicht op het kenteken ook overeenkomt met het werkelijke gewicht; bij twijfel, eerst wegen dan kopen! Beetje zoeken op Bokt levert je een topic van een Bokker die een wagen had die leeg al 3800kg bleek te wegen!!! Die wagen was wel omgebouwd, maar niet op kenteken aangepast en niet herwogen door de RDW.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 22:40

mijn vriend heeft wel een eigen bedrijf, maar of we hem daar op kunnen zetten?
dan moet er natuurlijk niet op papier staan dat het een paardenwagen is, weet niet of zo iets op papier wordt gezet.

ik las ook iets over een 60 dagen kaart, 60 dagen is wel weinig. maar wordt zoiets ook daadwerkelijk gecontroleerd?

ja ken zo'n verhaal ook van een stalgenoot, dus weet dat laten wegen erg verstandig is ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:54

loulou schreef:
mijn vriend heeft wel een eigen bedrijf, maar of we hem daar op kunnen zetten?
dan moet er natuurlijk niet op papier staan dat het een paardenwagen is, weet niet of zo iets op papier wordt gezet.

ik las ook iets over een 60 dagen kaart, 60 dagen is wel weinig. maar wordt zoiets ook daadwerkelijk gecontroleerd?

ja ken zo'n verhaal ook van een stalgenoot, dus weet dat laten wegen erg verstandig is ;)

Ehm, ja, formeel moet je een ritadministratie bijhouden waaruit blijkt dat de wagen max 60 dagen per jaar wordt gebruikt. Wordt het gecontroleerd? Geen idee, ik heb de oude 60-dagen kaarten van 20 jaar geleden nog bij het kenteken zitten (auto is al lang niet meer...), er is nooit naar gevraagt, dus tja....

Het moet formeel op kenteken staan dat het een paardenwagen is, anders mogen er geen paarden op staan. Ook hier weer, wie controleerd dat? Ik heb al 25 vrachtwagentjes en ben zegge één keer aangehouden voor controle op rode Diesel. Die wagen heeft ruim 60.000 km afgelegd bij mij in ruim 15 jaar tijd, dus ja.....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:10

60 dagen is best wel veel vind ik. Dat is zeker 1x per week met de wagen weg.
Ik wou dat ik genoeg centjes had want dan schafte ik er ook eentje aan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 10:47

ja veel meer dan 1x per week zal ik hem ook niet gebruiken, dus als ze daar niet echt op controleren is dat wel de moeite waard.

nog andere mensen met ervaringen?

bikkel

Re: vraagje aan vrachtwagen eigenaren (b rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:42

Vrachtwagen voor paardenvervoer kun je verzekeren onder de camper verzekering van de europeese. Kost ong. 15 euro per maand.
Moet je alleen aangeven hoeveel dagen je gemiddeld in het buitenland verblijft, maar verder staat er niets in over aantal dagen gebruiken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 23:20

thanx voor de tip, zal het eens nazoeken.

verder niemand tips of iets dergelijks? er moeten toch meer bokkers zijn met een paardenwagen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:22

ikke schreef:
Let er daarnaast HEEL ERG GOED OP dat het gewicht op het kenteken ook overeenkomt met het werkelijke gewicht; bij twijfel, eerst wegen dan kopen! Beetje zoeken op Bokt levert je een topic van een Bokker die een wagen had die leeg al 3800kg bleek te wegen!!! Die wagen was wel omgebouwd, maar niet op kenteken aangepast en niet herwogen door de RDW.

Klopt... dat was mijn veewaggel :')
Je moet het echt checken of even naar een weegpunt rijden. Want 80% van de B wagens blijkt te zwaar te zijn.
Mijn nieuwe heb ik ook na laten wegen :j

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:44

ons vrachtwagentje (VW LT bjr 1990, dus geen oldtimer) weegt IK DACHT 2350 kilo. Wij betalen het kwarttarief aan wegenbelasting (campertarief), voor ons is dat ik dacht euro 440 per jaar.

Daarnaast hebben wij een verzekering, ik dacht via Hippo, en die kost ons ongeveer 225 euro per jaar.

En onderhoud...ja dat vind ik moeilijk, het ene jaar nagenoeg niets en rolt ie ook nog eens zo door de keuring. Het andere jaar honderden euro's (brandstofpomp keer moeten laten reviseren, kostte 600 euro ofzo / nieuwe banden (6) iets van 300 euro / paar keer probleempjes met remmen, nieuwe remklauw, en dat soort "fratsen")
Banden goed op letten, kunnen er super uitzien (net als bij een caravan) omdat de autos niet zo vaak gebruikt worden als een gewone auto. Echter na een jaar of (ik dacht 5) sowieso vervangen laten, dan kunnen ze levensgevaarlijk worden. En een klapband met zo'n wagen waar paarden in staan wil je niet! ;)
(hetzelfde zal voor een trailer gelden denk ik)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:02

Er bestaan geen vrachtwagens die met B rijbewijs gereden mogen worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:07

Ja Frank, je kan het ook letterlijk nemen :roll:

IndianaJones schreef:
Banden goed op letten, kunnen er super uitzien (net als bij een caravan) omdat de autos niet zo vaak gebruikt worden als een gewone auto. Echter na een jaar of (ik dacht 5) sowieso vervangen laten, dan kunnen ze levensgevaarlijk worden. En een klapband met zo'n wagen waar paarden in staan wil je niet! ;)
(hetzelfde zal voor een trailer gelden denk ik)

Dat is een hele belangrijk die veel mensen niet weten. Juist als een band weinig gebruikt wordt droogt het rubber uit. En uitgedroogd rubber gaat erg snel kapot (denk maar eens aan oude sokken of een oude droge elastiek).
Alle banden zijn voorzien van een datumstempel. Als je als vuistregel aanhoud dat die banden vijf jaar na dato van de datumstempel versleten zijn kan je niks gebeuren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:05

Frank schreef:
Er bestaan geen vrachtwagens die met B rijbewijs gereden mogen worden.

een duidelijk gevalletje van mierenne*kerij :z :D

Een veewagen voor B rijbewijs, verbouwde bestelbus... wat jou gelukkig maakt...

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:11

. stipje!
Volg ik even mee, zit namelijk met dezelfde vraag ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:33

goede tip van de banden, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.

nee snap ook wel dat een vrachtwagen met klein rijbewijs niet bestaat, maar bus klinkt ook zo stom, ook al is dat de juiste benaming ;)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:00

ik noem het gewoon m'n VRACHTWAGENTJE hoor :D
(zeg nou eerlijk, hoe "raar" zou het klinken als ik zou zeggen dat ik m'n 2 Tinkers in een bestelbusje vervoer _O- )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:47

IndianaJones schreef:
ik noem het gewoon m'n VRACHTWAGENTJE hoor :D
(zeg nou eerlijk, hoe "raar" zou het klinken als ik zou zeggen dat ik m'n 2 Tinkers in een bestelbusje vervoer _O- )

Overbelading misschien??

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:30

Nou... Inderdaad :=

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:16

in een bestelbusje wel inderdaad :D ... maar ehhh in mijn JohnnyTRUCKJE niet hoor! ;) Keurig beneden de 3500 kilo ;)

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:28

IndianaJones schreef:
in een bestelbusje wel inderdaad :D ... maar ehhh in mijn JohnnyTRUCKJE niet hoor! ;) Keurig beneden de 3500 kilo ;)

als jij het zegt, maar is dat op papier of ook daadwerkelijk op de weegbrug gewogen?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:42

nou nou nou

keurig gewogen bij de RDW, netjes omgekeurd. Daarna gewogen met paarden op een weegbrug.

Keurig zat dacht ik, of niet?!?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:20

IndianaJones schreef:
nou nou nou

keurig gewogen bij de RDW, netjes omgekeurd. Daarna gewogen met paarden op een weegbrug.

Keurig zat dacht ik, of niet?!?

Zou je wel zeggen :P
En toch, om één of andere reden heb ik mijn twijfels als ik zo kijk naar de tinkers die jij in je profiel hebt staan. Het zou me verbazen als die niet aan de 600 kg per stuk komen en jouw laadvermogen is (als je het hierboven goed hebt aangegeven) maar 1150 kg. Ik neem aan dat je, als je 2 paarden meeneemt, ook met 2 mensen in die auto zit (tel er maar een kilo of 80 bij) en misschien wat spullen voor de paarden (tuigage, voer, poetsspullen), is allemaal extra gewicht.
Maar goed, als jij het hele spul op de weegbrug hebt gehad met volle tank en alles wat je meeneemt en je bleef onder de 3500 kg dan is het inderdaad helemaal keurig en kan niemand er verder wat van zeggen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:16

geloof me, we denken daar zelf echt wel goed om hoor en stoppen mijn BESTELBUS heus niet VOL met een lading dikke Tinkies!

Tjonge jonge jonge...
En oke...en nou wou ik nog wat zeggen, maar laat maar! Beter van niet.

Misschien had de 1e de beste bij de vraag van TS direct moeten zeggen "niet beginnen aan een bestelbus voor je paarden, koop maar een zware auto met trailer, da's altijd beter".

Enige wat ik aan wilde geven is dat het wel mogelijk is EN wat de kosten zijn en dat je goed na moet kijken of je veewagen veilig etc is. Maar goed...zal m'n giecheltje verder wel dichthouden ;)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:23

ow nog een tipje waar je misschien wat aan hebt mocht je het overwegen...

rij je er echt heel weinig mee, dus staat het WAGENTJE ;) :P constant lang stil....dan is het ook niet echt handig!! Beste is om er toch even regelmatig mee te rijden!!

Zo...en nu echt ssst van mijn kant hoor! ;)