Problemen met chippen en registreren van veulens bij BWP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

czar

Problemen met chippen en registreren van veulens bij BWP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:23

Een 3 tal jaren geleden zijn er bij het chippen en registreren van paarden bij het BWP stamboek verschillende problemen geweest.
Ik zelf heb bijvoorbeeld het volgende probleem (en ik weet inmiddels uit kontakten met andere fokkers dat dit waarschijnlijk een wijd verspreid probleem is) :

In die tijd (een paar jaar geleden) was het chippen en registreren van paardachtigen nog niet wettelijk verplicht in België, maar deze verplichting stond er toen wel aan te komen. De modaliteiten waaronder die registratie moest gebeuren lagen volgens mij zelfs nog niet helemaal vast en waren op zijn minst toch onduidelijk voor de betrokken fokkers. Bovendien was er rond dit verplicht chippen een hele polemiek ontstaan zodat heel wat fokkers (waaronder ook ik), voorlopig de kat uit de boom keken in afwachting of het chippen nu wel werkelijk zou worden verplicht of niet.

De toenmalige officiële veulencontroleur van het BWP heeft bij de gebruikelijke signalements-opname van de veulens aan huis op een zeer aktieve wijze fokkers overhaald om hun veulens toch maar te laten chippen en registreren, zodat ze dan "tenminste wettelijk in orde waren".
Ook ik heb me toen laten overhalen om ons enige veulen van dat jaar dan toch maar te laten chippen en heb het noodzakelijke registratie formulier ingevuld en meegegeven met de veulencontroleur en voor het chippen en de registratie contant betaald.

Een half jaar later kreeg ik een BWP paspoort voor het veulen in de bus waarin het chipnummer inderdaad keurig en correct stond vermeld (ik kon dus op beide oren slapen).

Het is pas jaren later dat ik bij toeval vaststelde dat het paard welliswaar gechipped was, maar blijkbaar niet geregistreerd is in een centrale database wat ook een wettelijke verplichting is.
Bij navraag bij de Belgische Confedratie van het Paard (BCP), de organisatie die deze database beheert beweerde men van niets te weten, men had nl nooit een registratieformulier voor het veulen ontvangen.
Daarop heb ik kontakt opgenomen met het BWP, met de vraag waarom het door mij ingevulde registratie formulier nooit naar de BCP werd doorgezonden en kreeg ik als antwoord dat dit moest gebeuren door de persoon die het paard heeft gechipped en ik dus kontakt moest opnemen met de betrokken BWP veulenkontroleur. Omdat ik het beu was van het kastje naar de muur te worden gestuurd en ondertussen ook al begon door te hebben dat er meer aan de hand was dan een simpele vergissing of vergetelheid en dus bleef aandringen heb ik uiteindelijk toch een (vrij agressief) antwoord gekregen van voor zover ik kan nagaan de verantwoordelijke bij de BCP (die toevallige ook een mandaat bij het BWP bekleed of omgekeerd?) dat er inderdaad veel problemen met de betrokken veulenkontroleur waren gemeld. Dat "zij" (het is mij niet duidelijk of hij dan spreekt in naam van het BWP of de BCP) om deze reden dan ook de samenwerking met deze veulencontroleur hadden stopgezet en derhalve op geen enkele wijze verantwoordelijk waren voor mogelijke problemen bij de registratie van de veulens.

Ik wil hier geen polemiek opstarten omtrent problemen met BWP veulenregistraties, maar ik heb het hele verhaal hier neergezet omdat ik weet dat tientallen andere BWP fokkers iets gelijkaardig hebben meegemaakt. Bovendien zullen er mensen zijn die er zich zelfs op dit ogenblik nog steeds niet van bewust zijn dat de in hun bezit zijnde paarden niet legaal zijn geregistreerd. Dit betekent dat de dieren bij een controle onmiddellijk kunnen worden aangeslagen. Zowel bij de BCP als bij het BWP is men op de hoogte van dit probleem, maar men doet of zijn neus bloed.
Het is mij in ieder geval een raadsel hoe het mogelijk is dat paspoorten met een chipnummer kunnen worden afgeleverd zonder dat dit chipnummer geregistreerd is.

Als enkeling wordt er met ons fokkers de vloer aangeveegd, maar als we de krachten bundelen kunnen we bij de bevoegde overheid het probleem aankaarten en hebben we meer kans dat zij de betrokken organisaties verplichten dit probleem op te lossen.
Ik zou daarom iedereen wille vragen die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt en net als ik van het kastje naar de muur werd gestuurd, mij persoonlijk te mailen.

SuSEQ

Re: Problemen met chippen en registreren van veulens bij BWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:02

Het is bijzonder simpel: heb je een mutatieformulier, dan zit het paard in de database van de BCP; heb je dat niet, dan is dat niet het geval en dan moet dat nog gebeuren. Heb je een EU-conform paspoort, dan kom je rond met de vereenvoudigde procedure die u ongeveer 43 EUR kost. Eens alle verplichting vervuld, krijg je een mutatieformulier thuisgestuurd en daarop staat letterlijk "dit formulier geldt als bewijs van encodering".

Dat de paarden voor de wettelijke verplichting bestond niet in de database van de BCP beland zijn, is eigenlijk niet meer dan logisch. Er was nog geen wettelijk kader en dus dienden de gegevens enkel voor de eigen database van het BWP. Je kunt hoogstens volhouden dat de controleur misleidende informatie gaf. De samenwerking met die controleur is al stopgezet (chippen en schetsen moet nu door een erkend veearts gebeuren) dus die kan al niet meer voor problemen zorgen. En wees blij, je paard heeft al een chip in de hals en dus heb je minstens een visite en een chip uitgespaard.

De toestand bij de Haflingers is trouwens vergelijkbaar; veulens werden wel gechipt en wel opgenomen in de eigen database, maar niet in die van de BCP in de periode voordat de wettelijke verplichting bestond.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:00

ik sta verbaasd te kijken of te lezen dat jij een chip hebt gekregen van die veulencontroleur. In die tijd had ik ook een veulen dat gechipt moest worden. Moest eerst het formulier invullen en opsturen, DA kreeg dan de chip nadat hij die eerst betaald had en pas daarna kon hij het veulen komen chippen en registreren. Formulier met de benodigheden is daarna doorgestuurd naar het Nrps ter registratie in het paspoort.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:15

Ik heb wel niet een probleem met chip registratie maar wel met het krijgen van een passport. Deze geval dateert van 2004 ... ook van kast tot muur gestuurd met allelei smoesjes en na tiental telefoontjes blijkt dat mijn 'dossier', met nota bene Stamboek papier van merrie!!, niet meer te vinden is!! Dus geen passport, en vraag om aanvraag in te dienen voor duplikaat papier! $$$$$$$ ! Dit alles terwijl mijn aanvraag voor lidmaatschap in de oorspronkelijk brief wel 'gevonden' is!!

Kort versie: Ik heb om te voldoen aan de passport verplichting bij een andere stamboek een EU-passport aanvraagt en gekregen! Nu heb ik problemen met BCP omdat zij alles sturen naar de BWP, die opmerken dat volgens hun de merrie geen BWP passport heeft en dit moet voordat zij geregistreert kan worden in de chip databank! Gevolg: ik heb alles al betaald, heb een gechipte paard met een EU-passport, maar krijg geen mutatie formulier!! Wordt vervolgt!

Het is een pot nat: BCP, BWP en chip databank! Een grote MONOPOLY die fokkers en paardeneigenaren uitbuit.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:09

BCP baat de databank voor registratie van paardachtigen uit, dus inderdaad, da's "één pot nat".

Bij welk stamboek is je paard ingeschreven? In principe moet je, als er een paspoort aanwezig is (en dat is zo), een formulier voor vereenvoudigde procedure opsturen naar het secretariaat van het stamboek en dan moeten zijn het paard encoderen. Achteraf krijg je van het BCP uit je mutatieformulier thuisgestuurd. Volgens het BWP is er geen paspoort van het paard en dus kunnen zij het ook niet encoderen. Eigenlijk ben je nu uitverteld tegen hen, omdat je je merrie van een paspoort voorzien hebt via een ander stamboek.

Het is natuurlijk niet netjes dat het BWP je papieren kwijtgespeeld is, maar daar heeft de BCP eigenlijk niks mee te zien. Ik geloof ook niet dat de BCP alles standaard naar het BWP stuurt, want anders zou er van de registratie van pakweg fjorden niet veel meer overschieten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:40

Ik heb de procedure gevolgt, ben te goed gelovig geweest waardoor de originaal van de stamboekpapieren (A4) op het Secretariaat van het BWP verloren is gegaan tijdens de 6 maanden dat ze op nieuwe druk passporten aan het wachten waren. Ik stuur een mail naar BCP ivm wanneer mag ik mutatie formulier verwachten en krijg, niet van BCP! maar van BWP !! een brief; bel BWP, herinner hen aan 'dossier', krijg min of meer te horen dat ze niets verder kunnen (of willen) doen toch ik duplicaat papieren heb aangevraagt maar dat zij BCP zou berichten dat merrie al passport heeft van andere Belgische EU-erkende stamboek en dat zij (BCP) gewoon de mutatie formulier moeten sturen. Via de andere stamboek krijg ik te horen dat het BWP heeft idd het 'dossier' bij de BCP op stop gezet, en dat als ik alsnog een Mutatie Formulier wil hebben dat ik dat de HELE AANMELDINGS PROCEDURE overnieuw moet doen, cq ook opnieuwe betalen!!!!! :(

Ik heb alle correspondentie bijgehouden, heb een kopie van mijn aanvragen! bij de BCP in het passport van de merrie geplaatst in geval van controle en ben nu bezig met een contact persoon bij het Ministerie om deze 'zaak' te laten onderzoeken!! }> }> |o

Aangezien dat ik op de hoogte ben van paarden identificatie en registratie op Europese niveau en wat wel en niet mag wat betreft het Belgische Wet (en waar de BCP en BWP hun voeten aanvegen), laat ik mij NIET overdonderen door wat de 'ambtenaren' op BCP of BWP zeggen, ik verrek het om dubbel registratie kosten te betalen terwijl ik niet in de fout ben en ik ga zeker NIET de kost dragen voor duplikaat papieren aangezien IK niet ze kwijt gespeeld heb.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:43

Niet alleen het BWP heeft hier last van hoor. Ik heb mijn tinkerhengstje vorig jaar gekocht, papieren en alles waren opgestuurd door de dierenarts, alle kosten zijn betaald door de fokker (ook de kosten voor de encodering/registratie). Nu was ik laatst bij mijn dierenarts, die tevens een vriendin van mij is, en zij ging mijn paardje even opzoeken in de database omdat ik het vreemd vond dat ik geen mutatiedocumenten had, en wat blijkt.... juist ja, paardje is niet geregistreerd! Dus ik contact gehad, en komt er dus ook op neer dat ik de hele procedure opnieuw moet doen, dat is toch niet te geloven :S

*edit*, bij navraag bij de fokker bleek dus ook dat er nog 2 veulens niet geregistreerd stonden terwijl dit wel zo zou moeten zijn!!!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:38

Peterina, waarom eens niet proberen via het nieuwe "paardenlokket". Volgens de beweringen zouden zij onafhankelijk reageren. Laat hen dat dan in dit geval eens bewijzen. Hun adres : Vlaams Paardenloket: Duboislaan 2, 1560 Hoeilaart, T. 02/658.09.50, F. 02/658.09.51, M. 0473/886834, jandeboitselier@vlaamspaardenloket.be, www.vlaamspaardenloket.be .

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:44

petraaken schreef:
ik sta verbaasd te kijken of te lezen dat jij een chip hebt gekregen van die veulencontroleur. In die tijd had ik ook een veulen dat gechipt moest worden. Moest eerst het formulier invullen en opsturen, DA kreeg dan de chip nadat hij die eerst betaald had en pas daarna kon hij het veulen komen chippen en registreren. Formulier met de benodigheden is daarna doorgestuurd naar het Nrps ter registratie in het paspoort.

In België zijn het de dierenartsen die de microchips plaatsen en niet een veulencontroleur zoals in Nederland. Men kan inderdaad eerst de microchip laten plaatsen (indien men de aanvraag doet voor een paspoort uit een ander europees land) en de microchipcode op dit formulier laten kleven en opsturen naar het betreffende stamboek voor verdere behandeling. Terwijl men de Belgische databank alle gegevens bezorgd (ook van de chipcode en mét een kopie van het afstammingsbewijs). De Belgische databank geeft je dan de rekening die je netjes betaalt en daarna krijg je het mutatieformulier van de databank én (nà betaling aan het stamboek) het paspoort van het europees stamboek. Het kan dus, maar het kost véél meer.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 01:19

Peterina schreef:
Aangezien dat ik op de hoogte ben van paarden identificatie en registratie op Europese niveau en wat wel en niet mag wat betreft het Belgische Wet (en waar de BCP en BWP hun voeten aanvegen), laat ik mij NIET overdonderen door wat de 'ambtenaren' op BCP of BWP zeggen, ik verrek het om dubbel registratie kosten te betalen terwijl ik niet in de fout ben en ik ga zeker NIET de kost dragen voor duplikaat papieren aangezien IK niet ze kwijt gespeeld heb.

Daar kan ik je geen ongelijk in geven, maar ik vind dat je niet naar een ander stamboek had moeten gaan om aan een paspoort te geraken. Het maakt de zaak er alleen maar moeilijker op, aangezien er bij het BWP geenenkel spoor is van de aflevering van dat paspoort. Het is dus niet meer dan logisch dat de procedure van hun kant stopgezet is, aangezien zij "niet weten" dat er al een paspoort afgeleverd is. Natuurlijk moeten zij nu hun verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat het in orde komt - zij hebben je papier kwijtgespeeld...

@AngelofLove: aangezien bij stamboekpaarden het secretariaat van het stamboek de encodering doet, lijkt het mij dat je de fout daa rmoet gaan zoeken. Ofwel zijn ze hopeloos achter met het werk, ofwel zijn ze het papierwerk kwijt...

cappelstud schreef:
Men kan inderdaad eerst de microchip laten plaatsen ... Het kan dus, maar het kost véél meer.

Wat kost er veel meer? Er zijn 2 tarieven: de volledige (inclusief aanmaak EU conform paspoort) en de vereenvoudigde procedure voor als er al een EU conform paspoort is. Of er al of geen chip in het paard zit, maakt enkel 15 EUR verschil in de kassa van de dierenarts...

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:02

Omdat ik bij het moederstamboek in Wales mijn cobs regsitreer betaal ik 20 engelse ponden voor de registratie, ik betaal de dierenarts zijn visite én het inbrengen van de microchip met het schetsen én ik betaal (omdat ik dan reeds een europees paspoort en microchip heb) ongeveer 49 euro aan de databank.
Als u echter een "neutraal paspoort" vraagt voor een paard zonder stamboek dan SUSEQ klopt uw uitleg inderdaad.
Die vereenvoudigde procedure gaat via een stamboek, maar dan krijgt u (buiten het bedrag dat u aan dat stamboek betaalt) nog een rekening van de Belgische databank.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:00

cappelstud schreef:
Die vereenvoudigde procedure gaat via een stamboek, maar dan krijgt u (buiten het bedrag dat u aan dat stamboek betaalt) nog een rekening van de Belgische databank.

Idd, da's ook iets van een goeie 43 EUR. Wat jij doet, komt in principe neer op de vereenvoudigde procedure...

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:10

De vereenvoudigde procedure is voor bestaande paspoorten.
Wat ik doe is voor de nieuwe veulens een volledige registratie mét paspoort én microchip bij het stamboek in Engeland én de registratie van die gegevens in de Belgische databank. Ik betaal dus het engelse stamboek, de dierenarts én de Belgische databank.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:41

Mochten jullie het niet weten BCP is eigenlijk onderdeel van BWP. Juist doordat er problemen waren paar jaar terug heeft BWP de boel overgenomen. (mogelijks in de hoop dat er meer mensen hun veulens in dat stamboek zouden in schrijven) Voor degene die problemen hebben neem contact op met de secretaris van het BWP. 3 jaar geleden hadden zij mijn aanvraag ook niet ontvangen bij het BCP (franstalige belg die van iek spreek nie goe de vlaams was dus rampzalig om iets van opheldering te krijgen; giga veel rondgebeld) die man heeft toen stande pede mijn formulier ontvangen gekregen met de mail en hij heeft onmiddellijk de boel laten doorsturen naar mijn DA. Of het er ermee te maken had dat mijn veulen van een BWP hengst kwam weet ik niet maar binnen de 2 dagen was alles geregeld.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:14

BCP is inderdaad een onderdeel van BWP, maar is ook verwant aan de boerenbond. Men moet dan ook eens nadenken hoe het komt dat de paarden zulke regels in verband de mestproductie opgelegd krijgen en de paardeneigenaars geen hogere NERS toegekend krijgen dan 300 voor mestproductie. Terwijl de landbouwers die het in de veesector niet goed meer doen méér dan genoeg NERS hebben om over te stappen naar de paardenhouderij. De landbouwsector is immers ONTERECHT gaan klagen dat de paardenmensen alle gebied van de landbouwers inpikken. Terwijl de paardenmensen in vele gevallen grond hebben gebruikt die de landbouwers niet wilden (omdat er teveel werk aan was om het terug in goed staat te brengen of de kwaliteit niet goed was), maar als de gronden wél in orde waren wilden de landbouwers ze wél hebben.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:23

cappelstud schreef:
BCP is inderdaad een onderdeel van BWP, maar is ook verwant aan de boerenbond. Men moet dan ook eens nadenken hoe het komt dat de paarden zulke regels in verband de mestproductie opgelegd krijgen ...

BCP is geen "onderdeel van" BWP... De beide organisaties zijn inderdaad sterk verweven en hebben banden met de boerenbond, maar dan nog kun je het technisch niet als één en dezelfde beschouwen.

Wat betreft die regels ivm mestproductie: voor deze regeling was er niks en kon iedereen dus doen waar hij/zij zin in had. Was dat dan wel eerlijk? Zowel op ecologisch als op economisch vlak...

czar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:39

Sorry dat ik tot nu toe niet meer gereageerd heb, maar wij hebben dit weekend ons hooi binnen gehaald en ik heb gewoon geen tijd gehad om te internetten.

@ Suseq : 3 jaar geleden bestond de BCP ook reeds, en tevens de centrale database die zij beheren. Enkel was het toen nog geen verplichting dat alle paardachtigen in België van een chip moesten voorzien zijn. Ondertussen bestaat deze verplichting wel. De betreffende veulencontroleur was trouwens een dierenarts die én de chip heeft geplaatst, én het signalement van het veulen heeft opgetekend én het registratie formulier voor de registratie in de centrale databank heeft ingevuld en meegenomen én de bedragen voor chippen en registratie in de databank contant heeft geïnd. Zelfs op dit ogenblik worden deze formulieren nog steeds door de chippende veearts meegenomen en deze veeartsen worden door de BCP voor de registratie ook gefactureerd. Het is de veearts die de registratie dan doorrekent naar de fokker. Ik heb onlangs vernomen dat juist door de talrijke problemen die deze omslachtige wijze van werken met zich meebrengt, dat er tussen de BCP en de chippende veeartsen juist is afgesproken dat vanaf 1 juli van dit jaar deze facturatie niet meer via de veearts zal gaan, maar rechtstreeks naar de fokker.

@ Petraaken : Ja inderdaad ik was ook verbaasd dat er zo door een veulencontroleur op chippen werd aangedrongen op een moment dat iedereen zich nog aan het afvragen was of men er nu mee zou doorgaan of niet. Misschien ergens een grote hoeveelheid chips in de aanbieding op de kop kunnen tikken?

@ Peterina : Jouw probleem ligt wel op een iets ander vlak. Maar het totaal gebrek aan klantgerichtheid of oog voor kwaliteit blijkt ook uit jouw verhaal. Ik heb me vroeger ook vragen gesteld over de houding van het BWP t.o.v. de hele problematiek rond het chippen. Nooit heeft het BWP bij mijn weten één kritische opmerking rond deze vorm van registreren gemaakt. Dit terwijl een vreemd voorwerp in de hals (toch wel een zeer essentieel onderdeel voor een sportpaard) van een paard wordt gebracht zonder dat hierbij studies over de effekten op lange termijn zijn uitgevoerd. Er zijn nochthans alternatieven. In de USA zijn er al succesvolle testen op grote schaal gebeurt met de iris-scan (er zijn hier wel nog problemen bij de identificatie van reeds overleden dieren) maar dit is toch zekere een veel minder ingrijpende methode. Het verwonderde mij dan ook niet dat ze zelf een bod hebben uitgebracht (en blijkbaar ook hebben gehaald) op het beheer van de centrale database.
En zoals ik reeds hoger heb gezegd: zowel paspoort met chipnummer als de registratie in een centrale databank zijn wettelijk verplicht. Het is mij dus nog steeds een raadsel hoe een paspoort kan worden afgeleverd zonder registratie. Met de huidige ICT technieken is een dergelijke controle toch een peulschil; d.i. dagelijks kost voor elke KMO.

@ Petrina en Angeloflove : om dit soort gevallen is het mij nu juist te doen. Men incasseert geld voor services die niet worden geleverd. Is ook bij mij gebeurt. Bij elk probleem is het standaard antwoord (ook bij mij) dat je doodleuk de hele procedure opnieuw kunt doen en opnieuw betalen. En vele fokkers doen dit ook uit onmacht. Daarom heb ik juist deze topic op het internet geplaatst. Aangezien het hier om een wettelijke veplichting gaat kunnen de betrokken organisaties wel degelijk aansprakelijk worden gesteld. Het is niet omdat zij zichzelf nooit verantwoordelijk voelen voor een probleem dat men ze niet verantwoordelijk kan stellen. Maar we staan sterker als we de problmen gezamelijk melden aan de bevoegde overheid dan als enkeling.

@ Petraaken : Ik denk niet dat het helemaal klopt dat het BWP de BCP heeft overgenomen. Omdat het hier eigenlijk om een verplichte regelgeving gaat is er een aantal jaren terug in België een soort offerte uitgeschreven door de overheid wat het beheer van die centrale database betreft. In princiepe kon iedereen daar op bieden, en aan de goedkoopste (kleinste kost per registratie) is het beheer dan ook toegewezen. Voor zover ik weet is het inderdaad het BWP die de offerte heeft binnengehaald. Ik vermoed dat er waarschijnlijk een politiek probleem was om de database ook onder het "BWP label" onder te brengen. Hoe het verder gegaan is weet ik niet precies, er zijn al verschillende verschuivingen geweest in het BCP. Allezins is het zo dat op dit ogenblik verschillende stamboeken in de raad van bestuur zitten (wat mij persoonlijk niet meer dan logisch lijkt) en het BWP dus waarschijnlijk minder greep op de zaak heeft dan vroeger en ik vermoed dat de hele zaak ook minder lukratief is gebleken dan het BWP in het begin had gehoopt. Ik ben er wel zeker van dat het BWP een zeer groot aandeel heeft gehad in de procedures voor de registratie, waar veel fokkers nu het slachtoffer van zijn.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:40

czar schreef:
@ Suseq : De betreffende veulencontroleur was trouwens een dierenarts die én de chip heeft geplaatst, én het signalement van het veulen heeft opgetekend én het registratie formulier voor de registratie in de centrale databank heeft ingevuld en meegenomen én de bedragen voor chippen en registratie in de databank contant heeft geïnd. Zelfs op dit ogenblik worden deze formulieren nog steeds door de chippende veearts meegenomen en deze veeartsen worden door de BCP voor de registratie ook gefactureerd. Het is de veearts die de registratie dan doorrekent naar de fokker. Ik heb onlangs vernomen dat juist door de talrijke problemen die deze omslachtige wijze van werken met zich meebrengt, dat er tussen de BCP en de chippende veeartsen juist is afgesproken dat vanaf 1 juli van dit jaar deze facturatie niet meer via de veearts zal gaan, maar rechtstreeks naar de fokker.

Dat verandert natuurlijk de zaak... Een veulencontroleur zoals ik die ken, is iemand van een stamboek zelf die schetst en een chip steekt, maar verder niks met BCP te zien heeft. Maar als het in jouw geval een DA was die volgens de toen en nu geldende procedure zou moeten werken, dan is die natuurlijk in fout. Het is goed om horen dat de betaling binnenkort rechtstreeks moet gebeuren en niet langer via de DA rond moet gaan.

Citaat:
Dit terwijl een vreemd voorwerp in de hals (toch wel een zeer essentieel onderdeel voor een sportpaard) van een paard wordt gebracht zonder dat hierbij studies over de effekten op lange termijn zijn uitgevoerd. Er zijn nochthans alternatieven. In de USA zijn er al succesvolle testen op grote schaal gebeurt met de iris-scan (er zijn hier wel nog problemen bij de identificatie van reeds overleden dieren) maar dit is toch zekere een veel minder ingrijpende methode.

Hoewel het vroeger gebeurde dat een chip in de halsspier terecht kwam (cfr. de Trovan chip bij Haflingers), zit die tegenwoordig in de manenkam, waar die dus niet voor problemen kan zorgen. Een iris scan (en daarbij alle biometrische identificatiemethoden) is niet 100% betrouwbaar, dus een foutieve identificatie kan optreden. Iets wat met een chip onmogelijk is: als je hem kunt uitlezen, komt er een uniek nummer uit. Bovendien kost een toestel om een iris scan uit te voeren hopen meer dan een chiplezer. Nu kun je wel zeggen dat dat een probleem is voor de overheid (die wij mee financieren), maar ook voor iemand die de chip zelf wil kunnen uitlezen is dit een belangrijk aspect. Ook het uitlezen van een chip is gemakkelijker dan het scannen van een iris. (handig, zo'n gestresseerd bloedpaard dat mooi in de camera moet kijken)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:38

SuSEQ schreef:
Citaat:
Dit terwijl een vreemd voorwerp in de hals (toch wel een zeer essentieel onderdeel voor een sportpaard) van een paard wordt gebracht zonder dat hierbij studies over de effekten op lange termijn zijn uitgevoerd. Er zijn nochthans alternatieven. In de USA zijn er al succesvolle testen op grote schaal gebeurt met de iris-scan (er zijn hier wel nog problemen bij de identificatie van reeds overleden dieren) maar dit is toch zekere een veel minder ingrijpende methode.

Hoewel het vroeger gebeurde dat een chip in de halsspier terecht kwam (cfr. de Trovan chip bij Haflingers), zit die tegenwoordig in de manenkam, waar die dus niet voor problemen kan zorgen. Een iris scan (en daarbij alle biometrische identificatiemethoden) is niet 100% betrouwbaar, dus een foutieve identificatie kan optreden. Iets wat met een chip onmogelijk is: als je hem kunt uitlezen, komt er een uniek nummer uit. Bovendien kost een toestel om een iris scan uit te voeren hopen meer dan een chiplezer. Nu kun je wel zeggen dat dat een probleem is voor de overheid (die wij mee financieren), maar ook voor iemand die de chip zelf wil kunnen uitlezen is dit een belangrijk aspect. Ook het uitlezen van een chip is gemakkelijker dan het scannen van een iris. (handig, zo'n gestresseerd bloedpaard dat mooi in de camera moet kijken)

Het is nog altijd wettelijk verplicht, volgens de KB, in Belgie om de chip te plaatsen in de halsspier en NIET in de manenkam! Iedere DA dat een chip plaatst in de manenkam is in overtreding met de Wet EN kan daardoor een flinke boete (of proces) aan zijn broek krijgen. Het is al door diverse studies bewezen dat chippen in de manenkam kan leiden tot zwerven van diezelfde chip!.
De equine iris scan moet je niet vergelijken met het humaan iris scan technologie want deze laatste is niet 100% betrouwbaar. Daarentegen is de equine irisscan dat wel ... in USA alleen al zijn al meer dan 5000 paarden van verschillende leeftijden, rassen, over meerdere jaren, gescand en minder dan 0.01% toonde afwijkingen. Nog een andere voordeel van de IS is dat je niet een 100% uniek referentie punt hebt maar DRIE: linker oog, rechter oog en de combinatie van L+R!! Lijkt mij ontzettend moeilijk om 3x vervalsing of wijziging uit te voeren. Wat betreft het 'lezen' van de iris ... 1/20 van een seconde is nodig ... het dier hoeft niet 'mooi in de camera te kijken' maar de camera (in de vorm van een pen nb!) moet gericht worden op het oog (afstand : minder dan 1 m).
Misschien is het nuttig om eerst te weten waarover je schrijft ! Als je meer over de werking van de iris scan wilt weten ... stel je vragen maar, ik heb direct contact met de ontwikkelaar van de equine IS in de USA!!

De chip daarentegen is alles behalve betrouwbaar!! Dit IS al bewezen!! De zg unieke nummer is veranderbaar ... is op TV geweest; de chip kan door externe factor vernield of onbruikbaar gemaakt worden (ook op TV geweest); de chip kan zwerven ... is ook al bewezen in Nederland en andere landen (in paarden); .... om maar een paar voorbeelden van die zg betrouwbaarheid te noemen, laat staat dat wij over de medische EN gebruiks (on-) gevolgen van de chip.

Nee ... een der welke alternatief op de chip is meer aanvaardbaar! Bepaalde Belgische stamboeken hebben de Nederlandse situatie afgekeken en hebben geld geroken, en hebben daarna de chip in het leven geroepen in Belgie!
Het is een Monopoly .... of dit wettelijk is in Belgie weet ik niet, in andere landen niet! ... en men moet niet vergeten dat de BCP oorspronkelijk was een niet winstmakend 'onderneming' zonder vaste medewerkers en gehuisvest in de BWP gebouwen en maakt gebruik van diens secretariaat!

Ik onderschat de grootte van de hele klus wat betreft paarden registratie niet maar ben van mening dat het de kleine man is die lijdt terwijl de grootschalig fokker gewoon achter zijn hand lacht! Mij is al persoonlijk verteld door een zo'n fokker dat alleen het 'spul' dat verkocht wordt wordt feitelijk gechipt ... de andere ! hun 'chips' liggen bij hun passporten als ook de 'aanvraag' formulier voor databank registratie ... hij gaat zich niet arm betalen aan de !!! Staat ...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:59

-> VMR-TAO

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:08

Peterina schreef:
Ik heb wel niet een probleem met chip registratie maar wel met het krijgen van een passport. Deze geval dateert van 2004 ... ook van kast tot muur gestuurd met allelei smoesjes en na tiental telefoontjes blijkt dat mijn 'dossier', met nota bene Stamboek papier van merrie!!, niet meer te vinden is!! Dus geen passport, en vraag om aanvraag in te dienen voor duplikaat papier! $$$$$$$ ! Dit alles terwijl mijn aanvraag voor lidmaatschap in de oorspronkelijk brief wel 'gevonden' is!!

Kort versie: Ik heb om te voldoen aan de passport verplichting bij een andere stamboek een EU-passport aanvraagt en gekregen! Nu heb ik problemen met BCP omdat zij alles sturen naar de BWP, die opmerken dat volgens hun de merrie geen BWP passport heeft en dit moet voordat zij geregistreert kan worden in de chip databank! Gevolg: ik heb alles al betaald, heb een gechipte paard met een EU-passport, maar krijg geen mutatie formulier!! Wordt vervolgt!

Het is een pot nat: BCP, BWP en chip databank! Een grote MONOPOLY die fokkers en paardeneigenaren uitbuit.

idem hier. chipnummer enzo alles aanwezig. maar geen paspoorts. mijn vorige merrie is ondertussen al 2x verkocht en nog steeds geen paspoort ontvangen. (zonder bwp papieren)
mijn huidige ruin ook al jaren geleden gedaan hebben ze niets van info over. heb nooit papier terug ontvangen.
is wel allemaal betaald !!!!! chipnr heb ik wel maar dat IS het dan ook

ik ben er al een jaar intensief mee bezig en ik weet echt neit wat te doen.
en nee ik ben niet van plan om het opnieuw te betalen!

mensen zeggen dat het aan de DA kan liggen, die hebben het bij andere DA opnieuw laten doen en toen geen problemen.
maar ik wil niet dubbel betalen en wil gewoon dat stom papier ontvangen in de bus

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:48

Hebben jullie gedupeerden er al eens aan gedacht om allemaal SAMEN een klachtenbrief te richten aan de betrokken diensten én aan het Ministerie of aan de politiekers

czar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:28

Zoals je kan lezen in de eerste post is dat nu juist de opzet van dit topic. Enige probleem : de gedupeerden kennen elkaar niet; de betrokken organisaties wel, maar er er is weinig kans dat deze een lijst zullen ter beschikking stellen met namen.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:13

Als die mensen écht met elkaar in contact willen komen dan kunnen zij immers gewoon een persoonlijk bericht naar elkaar zenden. Is toch zo simpel als wat