mag je met een B-rijbewijs een kleine shet-trailer rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

mag je met een B-rijbewijs een kleine shet-trailer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 19:45

hoi ik had een vraagje binnen kort moet mijn shetlander vervoert worden van tilburg naar den helder. mij vader heeft een b rijbewijs, maar ook een vrachtwagen rijbewijs. hij zegt dat hij met zijn vrachtwagenrijbewijs zoiezo geen trailer mag trekken. mijn vraag is hoeveel je mag trekken met een b rijbewijs en of je dan ook 2 assen mag trekken.

alvast bedankt

Storm

Re: mag je met een B-rijbewijs een kleine shet-trailer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:24

[HK] > [TAO]

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:27

Hangt van de trailer en je trekkende auto af.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:28

Een aanhangertje inclusief laadvermogen tot 750 kg mag je trekken zonder E rijbewijs.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:03

zie de faq hier op de site.

twee regels:
- indien het totale gewicht van de aanhanger niet meer is dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig
- indien het totaalgewicht van de aanhanger en het totaalgewicht van de auto samen niet meer is dan 3500 kg.

Bij deze laatste moet je ook het laadvermogen van de auto (dus totaal(!)gewicht) meetellen.

Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet, dan mag het ook met B, aantal assen maakt niet uit.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 23:36

oke ja hier word mij vertelt dat je alleen met 2 banden mag rijden en niet met 4 ..??

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 23:37

maximaal 750.. red ik dat met zoon kleine shetland wagene met een redelijke shetlander??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:51

Ik heb een vrij zware ponytrailer (dubbelasser, hout) met twee shetlanders erin, totaal gewicht 1200 kg. Die mag gewoon met B rijbewijs achter een grote auto (1 die minimaal incl laadvermogen meer weegt als de trailer, op papier ook 1200 kg mag trekken en de hele combinatie van auto + trailer niet meer weegt als 3500 kg)

Heeft je vader er wel zin in om die pony weg te brengen of verzint hij smoesjes om het niet te hoeven doen :D

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:47

Ben zelf ook aan het kijken wat ik mag/kan trekken met B dus vandaar dat ik het snel wist te vinden op de site van het RDW. Het is een stukje uit de bevoegdheden met een B rijbewijs.

Citaat:
Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

- de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig plus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg zijn.

Het gewicht van de aanhangwagen PLUS het laadvermogen (dus niet het gewicht van de pony maar het laadvermogen van de trailer) mag dus niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto en de totale maximum massa van auto en trailer mag niet groter zijn dan 3500 kg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:08

Damariis schreef:
oke ja hier word mij vertelt dat je alleen met 2 banden mag rijden en niet met 4 ..??

Dat is met je moterrijbewijs, die hebben maar twee banden :+

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:16

als het goed is mag je met je B-rijbewijs niet met een dubbelasser rijden, maar een paardentrailer is een tendemasser en dat word niet gezien als een dubbelasser.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 13:44

oke dus inprinciepe als we een lichte trailer kunnen vinden mogen we daar gewoon mee rijden ? noemen ze dat dus geen dubbelasser maar een tendemasser? en mag je dus gewoon met een trailer rijden met een b- rijbewijs ?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 13:48

Napie.. hihi ja dat zou ook nog wel kunnen :P nee ik ga weer terug naar huis ivbm niet klinkkende relatie dus men shettenman moet wel mee :D ken inprinciepe ook wel mensen met een BE rijbewijs dus het komt wel goed :D hihi

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:55

Damariis schreef:
oke dus inprinciepe als we een lichte trailer kunnen vinden mogen we daar gewoon mee rijden ? noemen ze dat dus geen dubbelasser maar een tendemasser? en mag je dus gewoon met een trailer rijden met een b- rijbewijs ?

dat ligt er dus maar net aan wat je auto weegt ;) (ledig gewicht)

Daarnaast moet je er goed om denken dat het niet uit maakt of er een groot paard in staat of een kleine hummel, het maximale laadvermogen van de trailer (en eigen gewicht van de trailer) mag niet meer zijn dan het ledig gewicht van de auto.

Dus als jij even opzoekt hoe zwaar je auto is (ledig gewicht) en wat het maximum laadvermogen (laadvermogen + gewicht van de trailer zelf) is van de trailer kan je zo zien of je het mág trekken. De tweede regel is dus dat het voorgaande niet meer mag wegen dan 3500 kilo ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 14:17

oke dankje wel :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:46

Allemaal wel leuk en aardig, maar wat voor auto heeft TS??
Uiteindelijk heeft de kruistocht van sommigen hier blijkbaar wel opgelevert dat men de regels rondom de aanhanger correct kan oplepelen, maar wat voor auto TS wil gebruiken is niet duidelijk.

Waarom deze opmerking? Wel, er is enige tijd geleden iemand geweest die met een Suzuki Ignis (800kg trekvermogen) een trailer te wilde gaan trekken: of dat mogelijk was.........

Daarnaast Is niet alleen het trekvermogen een punt, er bestaat ook nog zoiets als kogeldruk. De kogeldruk van de meeste paardentrailers ligt tussen 75 en 150kg en is niet (of nauwelijks) afhankelijk van de lading van die trailer.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:11

auto word gehuurt dus af gestemd op het gewicht van de trailer !

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:14

dat mag zeker wel!
wij hebben achter onze auto ook een 1 1/2 paards trailer met grote e en mag ook nog met een B-rijbewijs.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:03

Ik ben net rijbewijs C aan het doen, maar de regels van B staan daar ook in.

Nog eens op een rijtje:

* Je moet kijken naar wat je auto mag trekken (kenteken deel 1A)
* Je moet kijken naar wat je auto weegt (ledig gewicht, kenteken deel 1A)
* Je moet kijken naar de TMM (totale maximum massa) van zowel de auto als de trailer. Kun je ook uit de kentekens afleiden. Let wel, dit is niet wat je er op dat moment instopt maar wat er maximaal in mag.
* Je moet ook nog even kijken naar het gewicht van de lading, of dat in de trailer mag (zal hier geen probleem zijn).

Dan reken je uit:
* Of de TMM van de trailer (= gewicht + maximaal toegestane lading) niet hoger is dan het ledige gewicht van de auto. Zo ja, dan mag het niet.
* Of de aanhanger + maximaal toegestane lading en de auto + maximaal toegestane lading (dus beide TMM´s) tesamen niet meer is dan 3500 kg. Zo ja, dan mag het ook niet.

Je moet altijd uitgaan van de TMM en niet van het gewicht wat er op dat moment in zit.

Ook al is je auto 3500 kg, een aanhangertje van 750 kg TMM mag je altijd trekken (ook al kom je dan in totaal boven de 3500 kg), maar dat is dus maar een heel klein aanhangertje met wat erin. Een trailer weegt zelf al zo rond de 700 kg, maar dat is z´n ledig gewicht je moet daar het maximale laadvermogen nog bij op tellen om op de TMM te komen, en dan moet je dus weer kijken naar beide TMM´s samen, omdat de TMM van de trailer > 750 is.

Een paar voorbeeldjes voor rijbewijs B:

Ik heb een auto van 3000 kg en trek een aanhangertje van 700 kg TMM.
dit mag altijd want de aanhanger is < 750 kg TMM en dan hoef je niet naar de totale TMMs te kijken

Ik heb een auto van 1800 kg TMM, waarvan 1300 kg ledig gewicht en trek een aanhanger van 1000 kg TMM.
Dit MAG want de TMM van de aanhanger is lager dan het ledig gewicht van de auto.

Ik heb een auto van 1200 kg ledig gewicht en trek een aanhanger van 1500 kg TMM
dit mag NIET want de TMM van de aanhanger is hoger dan het ledig gewicht van de auto.

Ik heb een auto van 2500 kg TMM en trek een aanhanger van 1200 kg TMM (bv trailer met paard)
Dit mag NIET want beide TMMs samen zijn meer dan 3500 kg.

Nu maar hopen dat ik het helemaal goed begrepen heb, want ik moet vrijdag examen doen :+ :+ :+

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:25