Welke auto voor 2 paards trailer? (2100 tot 2500 kg)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Welke auto voor 2 paards trailer? (2100 tot 2500 kg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:51

Hallo,

ik heb al wat topics voorbij zien komen, maar niet helemaal wat ik zoek, vandaar dat ik een nieuw topic open.

Ik heb een Ifor Williams 2 paards trailer en daar heb ik afgelopen vrijdag 2 paarden in vervoerd met onze volskwagen transporter bus ervoor met een trekkend vermogen van 2000 kg.
Hij trok het wel, maar echt goed voelde het niet, hij had er best moeite mee. (was echt wel 2000 kg of zelfs ietsje meer)

Nu wil ik rond gaan kijken voor een auto die toch wel minstens een trekkend vermogen heeft van 2100 tot 2500 kg, zodat ik zeker weet dat ik nog wat over heb.

Ik heb geprobeerd op marktplaats te zoeken, maar echt handig gaat het niet...er is helaas geen functie met trekkend vermogen waar je op kan zoeken...

De maximumlast onder de koppeling is 100 kg. (staat op de trailerpapieren)

Ik zoek dus auto's / automerken die aan de volgende eisen voldoet:

-trekkend vermogen 2100-2500 kg (meer hoeft niet per se, de trailer mag max. 2480 kg wegen)
-diesel (wil er ook prive mee gaan rijden...benzine wordt anders helemaal zo duur)

Meer eisen dan dat heb ik eigenlijk niet ^^

Weten jullie bij welke merken / auto's ik moet gaan zoeken? Of weten jullie welke auto's aan deze eisen voldoen?
Dan weet ik waarvoor ik moet gaan werken ^^

Dankje!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:56

Dan kom je al gauw in de grotere busjes en de 4x4's.
Je kunt niet zo maar een merk auto noemen en er van uit gaan dat het een bepaald gewicht mag trekken. Het hangt ook af van het motorvermogen, de brandstof (soms) en soms ook of het een automaat betreft of handgeschakeld.
Bij de oudere Nissan Patrols bijv. mag een automaat 2700 trekken en een handgeschakelde met verder precies dezelfde kenmerken 3500 kg.
Bij de volkswagen transporter zit er ook nog wel verschil tussen.
Het verstandigste is, als je iets op autotrader hebt gevonden bijvoorbeeld, dat je de betreffende dealer even belt. Die kan dan op het kentekenbewijs zien wat de auto mag trekken.
Van sommige auto's weet je wel gewoon dat ze de tweepaards mogen trekken die jij beschrijft. Bijvoorbeeld: Nissan Patrol, Toyota Landcruiser, Nissan Terrano, Landrover (range rover) discovery etc..

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:04

polly2 schreef:
Het verstandigste is, als je iets op autotrader hebt gevonden bijvoorbeeld, dat je de betreffende dealer even belt. Die kan dan op het kentekenbewijs zien wat de auto mag trekken.

Dat is een beetje mijn probleem, er zijn zóóó veel auto's te koop, ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen met zoeken.
Ik ben meer van de categorie "simple minded", geef mij maar een paar merken/modellen waar ik op moet gaan zoeken, dan maak ik daar wel een keuze uit :)

(bedankt voor bovenstaande reactie :)

Als er nog meer auto's zijn waarvan men zeker weet dat ze mijn trailer mogen trekken, plz laat het me weten :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:52

Nou, je kunt het voor jezelf ook simpeler maken.
Maak een lijstje van auto's die je aanspreken (heb je liever een busje of een 4x4 bijvoorbeeld).
Bekijk je budget.
Bekijk of je benzine of diesel of gas wilt rijden (wat is voordelig voor je).
Bekijk of je automaat of handgeschakeld wilt rijden.
Wat is de maximale km stand die je nieuwe auto mag hebben?
Zijn er kleuren die je niet wilt (ik wil bijv. nooit een groene of een witte auto).
Wil je zoeken vanaf een bepaald bouwjaar?
Als je dat allemaal voor jezelf op een rijtje hebt, zoek je ook gemakkelijker. Bij autotrader kun je selecteren op al deze dingen en op nog veel meer dingen.
Luister ook eens naar mensen om je heen, wat voor merk raden ze je aan?
Ssang Yong Musso is bijv. een relatief goedkope auto die ook de tweepaards kan trekken. Ik kan niet in je budget kijken....maar zo'n auto kan een uitkomst zijn als je voor de aanschaf minder te besteden hebt. Maar....in het onderhoud kunnen deze auto's lastiger en duurder zijn (spreek uit eigen ervaring), ik ben de auto eens zes weken kwijt geweest, voor het vervangen van een versnellingsbak, die niet bij de importeur op voorraad was.... Dat soort dingen heb je bij een patrol of een landcruiser minder snel, die zijn veel gangbaarder. Ik wil daarom nooit meer zo'n auto. We hebben nu een Patrol en we hebben ook een Terrano gehad. Dat waren beiden hele fijne auto's, die ook in onderhoud goed te doen zijn. Wel duurder dan een gewone personenauto, maar minder duur (en minder omslachtig) dan de Ssang Yong (bij grote bijzondere dingen).
Dit zijn allemaal dingen die jij alleen zelf kunt overwegen. Succes er mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:50

Een Ifor trekken?? Daar hoort een Defender 110 voor. Dat is naast de Range Rover en de Toyota Landcruiser ook de enige zinvolle auto om naar te kijken.
Een Mercedes Sprinter of een Volkswagen LT in de sterkste uitvoering, kunnen een alternatief zijn, maar het zou zeker niet mijn eerste keuze zijn.
De rest mag zelden 2500kg aan de haak hebben, al helemaal niet met de 150kg kogeldruk die een Ifor op de weegschaal zet!
Serieuze trailers vereisen serieze auto's.

lucifertje

Re: Welke auto voor 2 paards trailer? (2100 tot 2500 kg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:53

je kunt ook nog de ssangyoung rexton proberen. mag 3500kilo trekken

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:31

Je zult voor 2500 kg te trekken automatisch uitkomen bij een auto die 3500 kg mag trekken.

De meeste auto's gaan tot 2000 kg, en dat is al voor lang niet alle personenauto's weggelegd.
Daarna ga je eigenlijk gelijk naar de 3500 kg.
Er zijn ook nog wel tussenvormen, voornamelijk suv's die bijv. 2800 of 3000 kg mogen trekken, maar dat zou mijn keus niet zijn.

3500 kg trekken kan eigenlijk alleen met echte terreinwagens zoals een landrover, nissan patrol of toyota landcruiser.
(Iveco mag meestal ook wel 3000 of 3500 kg trekken, maar dit zijn allemaal bussen of pickups, en daar wil je waarschijnlijk niet in rijden)
Zelf rijd ik in een Nissan Patrol, en dat is een heerlijke auto, heeft ruimschoots genoeg koppel en vermogen, en is zeer stabiel.

Persoonlijk zou ik voor een Nissan Patrol of Landcruiser gaan, dit zijn beide auto's die vrij veel kosten om aan te schaffen, maar ze behouden hun waarde wel behoorlijk.
Houdt bij beide auto's echter wel rekening met een fiks eigengewicht en een stevig verbruik.
Mijn auto rijdt bijv. 1:8 / 1:9

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:18

lucifertje schreef:
je kunt ook nog de ssangyoung rexton proberen. mag 3500kilo trekken

Correctie, er zijn versies die 3500kg aan de haak mogen hebben. Even oppassen dus voordat je je handtekening zet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:21

Onze Hyundai SantaFe mag 2200 of 2300 kg trekken, ik vervoer regelmatig twee paarden ermee (forse paarden) en geen enkel punt! Fijne trekauto! Tot nu toe de fijnste die ik gehad heb.....

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:07

Voorlopig alvast bedankt voor de huidige reacties!
Heb ik een idee waar ik moet zoeken :)

Blijf aub posten als je een automerk weet uit eigen ervaring, of anders :)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:12

Wij hebben óf onze Nissan Terrano uit '05 die 3 ton mag trekken ervoor óf de Mercedes Sprinter die 3 1/2 ton mag trekken.

Beide trekken de volle twee paards fluitend!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:20

wij hebben een mitshubitsi [?] pajero diesel en mag 2800kg trekken
mijn vader heeft een galoper en mag 3500kg trekken
beide autos zouden uit de zelfde fabriek komen maar moet toegeven dat de galoper fijner trekt maar de pajero is zeker niet mis [maar vaak net ff goedkoper ;) ]

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:45

gewoon op markplaats zoeken op 4x4 of 4WD dan zit je eigenlijk meteen goed :D ;)

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 23:24

Wij hebben 2 auto's voor de trailer. Ik op wedstrijd vriendlief varen. Wij hebben een audi A6 avanti heerlijke auto en diesel superzuinig. En een VW Tourec. Ssang Young raad ik af. Mijn vriendin heeft er 2 van gehad en beide veel problemen. Nissan Patrol doet het goed.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:37

vickers schreef:
Wij hebben 2 auto's voor de trailer. Ik op wedstrijd vriendlief varen. Wij hebben een audi A6 avanti heerlijke auto en diesel superzuinig. En een VW Tourec. Ssang Young raad ik af. Mijn vriendin heeft er 2 van gehad en beide veel problemen. Nissan Patrol doet het goed.

Ook mijn ervaring met Ssang Yong versus Patrol

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:55

Ik heb even gezocht op de door jullie genoemde auto's (en heb de Ssang Yong niet meegeteld omdat daar wat negatieve ervaringen mee waren)

Tot nu toe vind ik de Pajero erg leuk! (2800 kg, 4 persoons, leuk model!)

Een nieuwe voorwaarde is dat er meer dan 2 personen in moeten kunnen.

Ik heb gezocht op auto's tot € 7500,-
Is dat goed, of zeggen jullie: voor dat geld heb je nog geen super auto; spaar even door.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:56

nee hoor,voor die centjes moet je al een leuke kunnen vinden. ;)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:57

Onze Terrano is zeven persoons. (En mag drie ton trekken)
Zonder het extra achterbankje (mét bankje weinig bagage ruimte) kunnen er vijf mensen mee en zat aan lading!

Ik ga voor.... Spaar even door! Vanaf 10.000 kun je kwalitatief veel leuks uitzoeken.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:05

7 persoons is wat overdreven :+
M'n vriend en ik zijn van plan zo nu en dan eens iemand mee te nemen, daarbij is 2 te weinig en 7 toch echt wel te veel :P

Ik zie trouwens dat al die auto's echt ruim 200k aan kilometers erop hebben staan, is dat negatief?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:07

voor een diesel is dat niets.

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:08

Ik heb net een Volvo XC60 besteld, mag 2500 kg trekken.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:10

Wij kochten onze Terrano met 160.000 op de teller.
Uit de lease. Zag eruit alsof hij zo uit de showroom kwam! (nu niet meer :D )
Hij loopt en rijdt ook als nieuw. Het is niet het type auto waar jonge jochies mee gaan scheuren, en leasebakken krijgen over het algemeen goed onderhoud.

Diesels van nu gaan ook heel wat km's mee!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:23

Alagone schreef:
Ik heb net een Volvo XC60 besteld, mag 2500 kg trekken.

Ik google net eventjes...ik g€€gle wel verder :P (zo rijk ben ik nou ook weer niet :+ )

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 19:24

Nog even een vraagje, welke van de bovengenoemde auto's is nou het goedkoopst qua bijkomende kosten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:58

whoopylover schreef:
Nog even een vraagje, welke van de bovengenoemde auto's is nou het goedkoopst qua bijkomende kosten?

Wat is goedkoop? Een dikke 4x4 kost nu eenmaal veel wegenbelasting, dito verzekering en ook onderhoud kost een paar losse centen. Kijk naar de individuele auto; je kunt beter een goede Land Rover kopen dan een slechte Toyota. Niet dat Land Rover beter zou zijn, maar een goed onderhouden Land Rover zal minder ellende geven dan een afgetrapte Toyota. Uiteraard kun je hier elk ander merk invullen.

Die combi is voor mij reden om een klassieke Range Rover te rijden. Welliswaar heeft ook die auto veel onderhoud nodig, maar in ieder geval geen wegenbelasting, een gunstige verzekering en onderhoud is redelijk eenvoudig zelf uit te voeren. Daarnaast bestaat er een zeer uitgebreid netwerk van clubs en aftermarket leveranciers die ervoor zorgen dat vrijwel alles te koop is, niet zelden gesteund door de importeur en Land Rover ltd zelf.
Zelfwerkzaamheid is dan wel een voorwaarde en daar wil niet iedereen voor kiezen.......