Verborgen gebreken bij een paard? Voor de juristen onder ons

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Verborgen gebreken bij een paard? Voor de juristen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:25

Hallo,

Even een vraag.

Een vriendin van mij heeft 3 weken geleden een paard gekocht. De verkoper heeft haar gezegd dat het een wakker paard was maar dat ze met dit paard zo naar het Z zou kunnen rijden.
Het paard werd met opstappen goed vastgehouden waarop die vriendin heeft gevraagd of zij ook alleen zou kunnen opstappen.
Waarop de verkoper heeft geantwoord dat zij altijd paarden vasthouden maar dat het meisje dat dit paard gereden heeft wel alleen heeft opgestapt. Door deze antwoorden heeft die vriendin ervoor gekozen om dit paard te kopen.
Het rijden ging redelijk goed, paard heeft een paar keer geschrokken maar niet rampzalig.

Paard is na een klinische keuring gekocht en aangekomen op de stal. Bij de aflevering kreeg zij te horen dat ze het opstappen voorzichtig zouden moeten afbouwen en dat ze het paard veel tijd moesten geven om het te laten wennen.

Nu heeft ze rustig aan gedaan, 3 dagen alleen gelongeerd ivm nog geen goed passend zadel te hebben. Nadat er een zadel op maat gemaakt is wilde ze gaan rijden. Alles rustig en onder begeleiding. EN meteen gaat het fout. Paard geeft zoals het lijkt een gigantische schrik reactie naar voren toe, springt helemaal onder haar uit, waardoor zij er tot 2x toe is afgevallen.
Hierna het paard aan de longeerlijn gepakt. Het opstappen is een regelrechte ramp, ook hier wilt het paard wegrennen. Na veel oefenen en geduld wordt het op en af stappen iets beter, maar nog steeds niet zo dat zij dit alleen zou kunnen doen.
Het rijden gaat alleen maar slechter, paard blijft weg schieten en ze valt er weer vanaf.

Op dit punt durfde zij er niet meer op en is er iemand met meer rijervaring op het paard gestapt. Het opstappen was rampzalig en ook het rijden gaat nergens over, paard wilt niet nagefelijk worden, blijft boven instuiteren, en gaat in de arbeidsdraf kreupel lopen. Wanneer het paard flink doorgereden wordt, wordt het kreupelen minder en wilt het paard iets zakken in de hals. Paard schiet er een aantal keren vandoor.

De tweede keer, is het opstappen nog steeds slecht, bewegen op de rug van het paard is onmogelijk, hier schiet het paard al weg.
Ook het rijden gaat slechter. Paard kan geen overgang maken naar de stap, de hals komt helemaal omhoog en het paard schiet kei hard met de kont over de grond naar voren weg. Dit tot 3x toe. De reacties zijn niet te omschrijven, paard zakt van onder helemaal weg komt van voren helemaal omhoog en gaat er als een speer vandoor.

De andere ruiter heeft gezegd dat dit gewoon niet te rijden is en erg gevaarlijk wordt. Hierop heeft mijn vriendin contact met de verkoper gezocht. Ze wil het paard graag terug brengen. De verkoper weigert omdat ze had gezegd dat dit paard een wakker paard was en dat het paard een aantal keren heeft geschrokken met proefrijden en dat zij dit dus had moeten weten.
Ook was het paard een levende have waardoor het gedrag van stalverandering kon veranderen en dus geen verborgen gebrek was.
Nu ben ik het hier dus NIET mee eens.
Dit paard is totaal geen wakker paard, niet voor uit te krijgen met longeren of rijden. Ze schiet als een speer onder je uit op het moment dat je terug gaat rijden, mij lijkt het dat dit paard ergens pijn heeft.

De koper gaat nu het paard laten onderzoeken door een dierenarts maar de verkoper weigert dus het paard terug te nemen.
Ik heb wat gezocht op google, en kom tot de conclusie dat dit paard niet voldoet aan de eisen waarvoor het paard is gekocht en dus de koop ontbonden kan worden.

Wie o wie kan die vriendin van mij helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:10

Pfff, wat een ellende zeg... arm paard :(:) En voor je vriendin is het ook helemaal niet leuk natuurlijk. Ik ben geen jurist :o maar het eerste wat ik dacht was: heb je een koopcontract en staat daar wat in waar je wat aan hebt? Ook vreemd dat de pijn bij de keuring over het hoofd is gezien, er moet toch aan de rug/hals/benen? wat te zien zijn geweest zou je denken. Misschien eens gaan babbelen met de veearts die de keuring heeft uitgevoerd?

Het lijkt mij ook dat ze het paard terug moeten nemen. Heb je het van een particulier gekocht of van een bedrijf (handelsstal oid)?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:16

Ben benieuwd, omdat er wel gezegd is dat dit een wakker paard is....

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:25

griebels schreef:
Ben benieuwd, omdat er wel gezegd is dat dit een wakker paard is....

Maar er zit verschil tussen wakker en wakker!

griebels

Re: Verborgen gebreken bij een paard? Voor de juristen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:30

Ja dat snap ik, maar er is wel gezegd dat hij wakker is. Wat de een onder 'wakker' verstaat, verstaat de ander onder 'niet te rijden'.
Daarom ben ik benieuwd wat hier uit gaat komen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:31

Met een klinische keuring wordt niet naar rug/hals gekeken tenzij ernaar gevraagd wordt. Volgens mij kan je zo wie zo een paard dat van een handelaar afkomt binnen een half jaar terugbrengen (er zijn genoeg topics over te vinden met de zoekfunctie) en de bewijslast ligt bij hem.

Echter, als ik het zo lees zou het paard heel veel pijn kunnen hebben, wat misschien een ander paard oplevert als de pijn weg is. Een fysio zou naast de da ook een heel goed beeld kunnen geven of er eea vast zit, pijnlijk is etc. Met die gegevens zou je dan nog eens terug kunnen naar de handelaar, omdat dan het verschil tussen een wakker paard en een paard dat verborgen gebreken heeft wel duidelijker zou kunnen zijn.

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:38

Ik ga een hele voorzichtige reactie plaatsen:

Ik heb zelf ook een paard gehad met een verborgen gebrek, mocht jouw vriendin hier wat mee willen doen hou er dan rekening mee dat het een enorm juridisch getouwtrek wordt dat jaren kan duren! Heeft ze het paard bij een handelaar gekocht? Staan zij ingeschreven bij de KvK? Zo ja, en heeft zij binnen 6 weken aangegeven dat het paard niet geschikt is voor het doel waarvoor zij het paard wilt gebruiken dan is de handelaar verplicht het paard terug te nemen en het aankoop bedrag terug te betalen. Wanneer zij niet staan ingeschreven bij de KvK als zijnde veehandel dan gaat het vrees ik héél erg lang duren voordat je hier je gelijk uit haalt.
De enige verborgen gebreken die onder paarden vallen in de juridische wereld zijn op het moment luchtzuigen en weven (dacht ik). mochten jullie dit winnen dan ga je de boeken in.

Mocht je hiermee doorgaan dan heel erg veel succes! Ik hoop voor jou, maar zeker voor het paard dat alles goed gaat komen. In ieder geval dat jullie een oorzaak vinden waardoor dit paard nog een lekker leventje zonder al te veel stress mag hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:43

Kan zij niet vragen of de oude berijdster een keertje komt rijden?
Misschien heeft zij wat tips oid.
Soms zijn paarden zo gewend aan een bepaalde manier van rijden/omgang dat ze moeite hebben met een verandering.
Je hebt kans de berijdster zelf ook zegt dat het een heel moeilijk paard is, dan staat je vriendin ook sterker als ze hem terug wil brengen.

@benniebang, er is een tijdje geleden op tv een zaak geweest over een paard die niet de trailer in wilde.
Dit paard was particulier gekocht en ze kopers hebben gewonnen omdat het voor de rechter aannemelijk was.
De kopers hadden bij de koop aangegeven wedstrijden te willen rijden, en dat gaat moeilijk met een paard dat de trailer niet op wil.

De verkoper van het paard van ts hebben gezegd dat ze hem zo in de Z kunnen rijden. Maar als het paard echt heel moeilijk is gaat dat niet.
Denk wel dat ze een zaak heeft. Ik raad de vriendin ook aan om goed juridisch advies in te winnen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-05-09 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:44

Ik zou lid worden van Vereniging Eigen Paard, daar kun je terecht voor juridisch advies. En je kunt er ook gratis contracten downloaden zoals een koopovereenkomst, daar kun je vaak al veel ellende mee besparen.

succes!
Laatst bijgewerkt door maureen_85 op 26-05-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:45

Vind het persoonlijk erg raar dat het paard nu kreupelt als het beestje is goed gekeurd. Bovendien snap ik dit gedrag ook niet helemaal, want voor zover ik het begrijp ging het proefrijden goed?
Dan kunnen er een paar dingen aan de hand zijn: of het beestje heeft een behoorlijke dosis spul gehad toen ze kwam proefrijden of het paard is helemaal van streek door de verandering van omgeving.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat je zonder aankoopcontract niet zoveel kan beginnen, want je hebt weinig grond om op terug te vallen... Ik denk dat het daarom verstandig is om een DA naar het paard te laten kijken (en eventueel daarna nog een fysio), om een hele hoop getouwtrek zonder resultaat te voorkomen. Heel veel succes en hopelijk komt het toch nog goed!

benniebang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:52

@ Brainless; mochten zij staan ingeschreven bij de KvK dan heeft ze idd een zaak. Dan valt het onder een consumentenkoop. Wanneer dat niet het geval is dan is het een particuliere verkoop geweest en dan zitten er allerlei addertjes onder het gras en nmmoet je met keiharde bewijzen komen. Lijkt mij ook dat ze die bewijzen wel hebben aangezien je bij dit paard het probleem nog kan 'tonen'. Ik zou dit zeker niet zonder slag of stoot voorbij laten gaan, maar ook ik raad idd de TS aan om goed juridisch advies in te winnen en je niet ergens onvoorbereid op te storten.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 13:20

Paard is gekocht op een dressuurstal en zijn in geschreven bij het KvK. Heb jurisprudentie opgezocht en er worden zelfs paarden terug genomen op het moment dat het karakter niet oke is.
Die vriendin laat er nu ook een jurist naar kijken en verder afhandelen.

Rachelp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:49

1
Laatst bijgewerkt door Rachelp op 01-06-09 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:59

@Rachelp,
Volgens mij hebben de kopers dan "pech".
Dit hadden ze gelijk moeten melden.
(indien dit een verborgen gebrek zou zijn, maar dit weet ik niet eens zeker).
Je kunt niet na 4 maanden een paard terug brengen met iets waar hij al 4 maanden "last" van heeft.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:12

Rachelp schreef:
Ik heb momenteel ook een vraag.

Hoe zit het met de meldingsplicht van een koper als hij ergens niet tevreden over is met het paard dat hij gekocht heeft?
Ik heb een paard verkocht en nu 4 maanden later willen ze het paard terug geven want het paard heeft met hoevenkrabben achter af en toe een krampbeen.
Niet met rijden want dat hebben ze bevestigd.
Het paard was bij ons al 2 jaar niet gereden en we kenden zelfs het begrip krampbeen ( kramperigheid) niet dus wij hebben het nooit als een probleem opgemerkt.
Overigens zijn wij geen handelaren, degene die het paard gekocht hebben zijn overigens wel proffesionele paardenmensen en hebben een paardenbedrijf.

Paard is ook klinisch en rontgen goedgekeurd.

Ik vind dat ze meteen hadden moeten melden en er kan nu vanalles met het paard gebeurt zijn, overigens weet ik niet of dit een verborgen gebrek is.

Wie weet wat te melden?

Krampbeen is een klinische bemerking.Het moet dus op het klinische rapport staan.
Hebben zij hem zelf laten keuren?

Rachelp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:17

Heeft het bij de buigproeven niet gehad, hij heeft het blijkbaar ook maar af en toe

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:22

Eigenlijk is het vreemd dat een paard wel op de foto is gezet , maar geen buigproef heeft gehad.

Rachelp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:23

Heeft wel buigproeven gehad maar toen geen problemen, even goed lezen aub.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:35

Rachelp schreef:
Heeft wel buigproeven gehad maar toen geen problemen, even goed lezen aub.

:+ Zal beter lezen...... :o

Mijn ene paardje heeft ook weleens dat ze haar achterbeen even hoog optrekt met hoeven uitkrabben.
Maar dan laat ze hem gelijk zakken, dit is dan ook geen krampbeen zoals "men" dat bedoelt.
Dan doen paarden dat (bijna) altijd, en laten ze hem moeilijk/niet zakken.

poepoe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:58

jeee wat een bak ellende

ben geen juriste maar wil je vriendin en haar paardje veel sterkte wensen

echt zielig

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:48

Ik zou je kopers adviseren om er eens een osteopaat bij te halen... mijn paard was ook wat kramperig of stijf in de achterbenen met hoeven uitkrabben maar dat kwam doordat er iets niet goed in de wervel zat, nu dat goed zit is het met de kramperigheid opgehouden! Had er met rijden ook geen last van.... Hoe het juridisch zit? geen idee...lijkt me dat als ze goed gekeurd is dat ze dan dit toen niet opgemerkt hebben en misschien het pas later bij hen naar boven is gekomen doordat er wel weer fanatiek mee gereden wordt?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:37

PP > TAO